Home Assistant OS en webserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 07:46
Beste Tweakers,

Thuis heb ik Home Assistant OS (15.0) draaien op een computer. Nu leek het erop tijdens het opstarten dat dit op Linux draait. Graag zou ik ook een webserver hosten voor een website.
Vragen:
  • Is het mogelijk om dit op hetzelfde systeem te doen? De computer staat namelijk toch al aan.
  • Indien Home Assistant inderdaad op linux draait. Hoe kom ik in het Linux gedeelte? De computer start nu automatisch door naar de HA command line interface.
Mvg.

Beste antwoord (via tj.jackel op 18-03-2025 10:37)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:52

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, HA OS is linux, net als veel. En in theorie zou je daar its naast kunnen draaien. MAARRRR, dat moet je niet (op die manier) willen. HA OS is juist gemaakt zodat het alles netjes onderhoudt en configureert. Dit zit dus ook volledig verweven in het OS. Makkelijk dus om iets stuk te maken. Dus daarom zegt HA ook, als je wel zelf aanpassingen maakt ben je een unsupported install. Maak je iets stuk, is het aan jouw om te fixen. Ziet HA OS daarin een probleem zal het zich ook niet meer updaten etc. Dus mijn advies, doe het niet.

Maar je draait inderdaad redelijke hardware (maar ook dan weer niet heel overdreven) dus je zou er wel Proxmox op kunnen zetten, een VM (Virtual Machine) manager. Hiermee kan je dus HA OS gewoon als VM draaien. En kan je daarnaast nog een VM inrichten, volledig los van HA, voor andere dingen.

Nog wel een note, geen idee wat je wil hosten maar dit moet je dus wel beetje goed inrichten. Niet alleen qua performance (maar weet niet wat je precies wilt draaien) maar ook qua beveiliging. Immers draait die machine anders gewoon in je eigen netwerk. Dus als deze server lek blijkt kunnen ze wel in je netwerk als je hier niets aan doet. Dus zou me zeker goed inlezen, ook in network routing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op wat voor een hardware draai je Home Assistant?

Je kunt in addons 'protected mode' uitzetten en portainer installeren als addon.

Maar ik denk dat je beter een fatsoenlijk OS kunt installeren en dan Home Assistant hypervised kunt draaien.

Dan kun je vervolgens 'op een normale manier' je webserver inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tj.jackel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:06:
Beste Tweakers,

Thuis heb ik Home Assistant OS (15.0) draaien op een computer. Nu leek het erop tijdens het opstarten dat dit op Linux draait. Graag zou ik ook een webserver hosten voor een website.
Vragen:
  • Is het mogelijk om dit op hetzelfde systeem te doen? De computer staat namelijk toch al aan.
  • Indien Home Assistant inderdaad op linux draait. Hoe kom ik in het Linux gedeelte? De computer start nu automatisch door naar de HA command line interface.
Mvg.
Als je een website draait op je HA-machine.... En je maakt wat foutjes, wat gaat gebeuren gezien je kennis van Linux, dan zitten een stel 16-jarigen zo aan je verlichting. Ik zou het scheiden als ik jou was :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Het is een HP thin client t630 met 8 gb RAM en 128 gB SSD.

Het is meer voor mezelf om ermee te knutselen, niet om het open te zetten naar buiten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik draai zelf ProxMox en dan HASS erop naast andere VM’s zoals PiHole.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, HA OS is linux, net als veel. En in theorie zou je daar its naast kunnen draaien. MAARRRR, dat moet je niet (op die manier) willen. HA OS is juist gemaakt zodat het alles netjes onderhoudt en configureert. Dit zit dus ook volledig verweven in het OS. Makkelijk dus om iets stuk te maken. Dus daarom zegt HA ook, als je wel zelf aanpassingen maakt ben je een unsupported install. Maak je iets stuk, is het aan jouw om te fixen. Ziet HA OS daarin een probleem zal het zich ook niet meer updaten etc. Dus mijn advies, doe het niet.

Maar je draait inderdaad redelijke hardware (maar ook dan weer niet heel overdreven) dus je zou er wel Proxmox op kunnen zetten, een VM (Virtual Machine) manager. Hiermee kan je dus HA OS gewoon als VM draaien. En kan je daarnaast nog een VM inrichten, volledig los van HA, voor andere dingen.

Nog wel een note, geen idee wat je wil hosten maar dit moet je dus wel beetje goed inrichten. Niet alleen qua performance (maar weet niet wat je precies wilt draaien) maar ook qua beveiliging. Immers draait die machine anders gewoon in je eigen netwerk. Dus als deze server lek blijkt kunnen ze wel in je netwerk als je hier niets aan doet. Dus zou me zeker goed inlezen, ook in network routing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de tips! Misschien toch maar een andere oplossing zoeken voor de webserver om het eenvoudig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Vergeleken met goed een webserver opzetten is het Proxmox deel niet heel complex eigenlijk. Maar afhankelijk van wat je met de server wilt doen zou ik dat dus heroverwegen of je dat zelf wilt opzetten.
Pagina: 1