Gigantische verschillen in mbp/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDMRKyle
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 19:20
Ik sukkel al jaar en dag met ziggo en hun “stabiele” internet. Toen ik op mijn eigen ging wonen heb ik mijn hele woning voorzien van Cat6a UTP kabels, met de kabeltester gecontroleerd en alles naar behoren.
Vanaf mijn modem heb ik een Netgear GS116GE switch (zou tot 1000mpbs moeten kunnen doorgeven) dit werkt vaak wel, maar niet altijd. Switch is onder garantie vervangen zonder resultaat. Wil nogsteeds ooit willekeurig zijn verbinding verliezen.

Maar nu… wifi.
Vandaag voor de 3e keer in een jaar tijd een nieuw modem ontvangen van Ziggo.

Mijn abonnement (geen glasvezel, helaas nog niet mogelijk hier) is Wifi Groot (1000mbps. 20% van deze snelheid word gegarandeerd. 80% van de snelheid word door ziggo naar eigen zeggen stabiel geleverd)

Deze snelheid haal ik enkel en alleen via WiFi op mijn iPhone 13 pro. Op mijn telefoon haal ik 779.6 mbps. Top zou je zeggen.

Op mijn laptop (Acer Predator Helios 300, Killer Wireless-AX 1650, + 1x Ethernet 1gbps poort)

Hier haal ik draadloos +- 250mbps download
Via ethernet is dit nog maar 170mbps.

Op mijn Xbox series X haal ik draadloos +- 190 mbps, en via ethernet 170 mbps.

Afstand tot mijn modem is in elk van deze gevallen +- 3 meter. Zonder obstructies.

Wat gaat hier verkeerd. Ik word er gek van. Betaald je scheel om zonder glasvezel een beetje snelheid te halen maar dit haal je alleen op je telefoon?

The cult of personality

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
TDMRKyle schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:27:
Ik sukkel al jaar en dag met ziggo en hun “stabiele” internet. Toen ik op mijn eigen ging wonen heb ik mijn hele woning voorzien van Cat6a UTP kabels, met de kabeltester gecontroleerd en alles naar behoren.
Vanaf mijn modem heb ik een Netgear GS116GE switch (zou tot 1000mpbs moeten kunnen doorgeven) dit werkt vaak wel, maar niet altijd. Switch is onder garantie vervangen zonder resultaat. Wil nogsteeds ooit willekeurig zijn verbinding verliezen.
en stop.
als 2 switches bekabeld instabiel blijven dan zou ik toch nog een keer (of twee) al je bekabeling doormeten/testen met een utp kabeltester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Sluit je laptop is direct aan op de ziggo modem met een korte UTP kabel

Waarmee doe je de Speedtest?

[ Voor 57% gewijzigd door saaltink op 17-03-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13
Je test nu 3 dingen door elkaar
Ik zou beginnen bij stap 1 en dan steeds een stapje verder

1. kabels testen en verifiëren dat ze goed zijn
2. Twee devices testen met iperf via de geteste kabels : https://iperf.fr/
Device - switch - device
3. Testen van van je hele netwerk met iperf : device - switch - switch - device
4. Modem testen : device - modem - device
5. Stapje verder : device - modem - switch - device

Als bovenstaande werkt
6. Speedtest.net : device - switch - modem - internet

7. Daarna wifi, maar dat is afhankelijk van de omgeving

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDMRKyle
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 19:20
saaltink schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:32:
Sluit je laptop is direct aan op de ziggo modem met een korte UTP kabel

Waarmee doe je de Speedtest?
Vergeten hierboven bij te vermelden maar de Ethernet tests zijn niet via de switch gedaan maar direct vanaf device naar modem.

Speedtests uitgevoerd met Ookla speedtest op alle devices, dus ook de xbox (via de browser, maar games downloaden etc geeft geen andere snelheden)

The cult of personality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Toch ook even testen met de Ziggo speedtest. En met een andere UTP kabel rechtstreeks aan de modem.
Je wifi en bekabelde resultaten stroken niet met elkaar. Als je met je iPhone 780 mbps haalt en bekabeld véél minder, dan is er iets mis met de bekabeling.

De AX1650 is een notoire twijfelaar. Kan perfect werken, maar ook veel problemen geven. Die killer-shit levert meestal niet veel goeds op, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

Pak inderdaad eerst maar eens een kabel van de action/bol/amazon van 2 meter ipv te testen via je eigen gefabriceerde kabel. Wedden dat je 800mbps haalt?

Ziggo is het probleem niet hier. Ook met glasvezel zou je deze problemen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 17-03-2025 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk ook even goed naar de aarding van alle apparatuur en eventuele aardlussen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
En met name de aarding via de shielding van je netwerkkabels.
Die aarding moet zorgvuldig op een punt gedaan worden en niet meer.
Dus ook niet dat die shielding ergens ook nog een muur raakt of zo iets.

Je had beter gewoon cat 6 U/Utp kunnen nemen, shielding is nutteloos en geeft enkel potentieel problemen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1