Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een Linux gaming bakje waar ik ook wat programmeerwerk op zal doen. Belangrijkste is eigenlijk dat hij hopelijk weer een aantal jaar mee kan (mijn huidige is een i7-6700/GTX1070 van 8,5 jaar oud
)
Op den duur (als de gekte weer een beetje over is en de lagere segment reviews binnen zijn) wil ik afhankelijk van de prijs er een 9070XT/9060XT in duwen (misschien Nvidia equivalent, maar qua prijs zie ik dat niet gebeuren
).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens rond de €1000 voor onderstaande componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neig meestal wel een beetje richting onderstaande, maar sta open voor suggesties
:
Niet direct. Natuurlijk het liefst zo zuinig en stil mogelijk, maar wel iets wat > 5 jaar mee kan (zie vorige specs).
Ga je overklokken?
Niet direct, maar bewust voor de Ryzen 7 9700X gegaan zodat ik hem over een paar jaar kan opkietelen en hij nog wat langer mee kan.
Wat verwacht je van ons?
Het is zoals gezegd al even geleden dat ik een PC heb samengesteld. Ik heb een grove zoektocht op Tweakers gedaan en kom erop uit dat ik twijfel tussen:
Het wordt een Linux gaming bakje waar ik ook wat programmeerwerk op zal doen. Belangrijkste is eigenlijk dat hij hopelijk weer een aantal jaar mee kan (mijn huidige is een i7-6700/GTX1070 van 8,5 jaar oud
Op den duur (als de gekte weer een beetje over is en de lagere segment reviews binnen zijn) wil ik afhankelijk van de prijs er een 9070XT/9060XT in duwen (misschien Nvidia equivalent, maar qua prijs zie ik dat niet gebeuren
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens rond de €1000 voor onderstaande componenten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Dell 3440x1440 monitor
- WD black SN770 2TB
- ASUS GTX 1070
- Toetsenbord/muis/externe HDDs voor massa opslag
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neig meestal wel een beetje richting onderstaande, maar sta open voor suggesties
- CPU: AMD (gezien de instabiele Intel generaties)
- Fan: Noctua
- RAM: Kingston, G.Skill, Corsair
- PSU: Silverstone, Cooler Master, Corsair
- Mobo: ASUS, ASRock, Gigabyte, MSI
- Case: Fractal Design
Niet direct. Natuurlijk het liefst zo zuinig en stil mogelijk, maar wel iets wat > 5 jaar mee kan (zie vorige specs).
Ga je overklokken?
Niet direct, maar bewust voor de Ryzen 7 9700X gegaan zodat ik hem over een paar jaar kan opkietelen en hij nog wat langer mee kan.
Wat verwacht je van ons?
Het is zoals gezegd al even geleden dat ik een PC heb samengesteld. Ik heb een grove zoektocht op Tweakers gedaan en kom erop uit dat ik twijfel tussen:
- Ryzen 5 of 7 (wel 9000 serie)?
- De Noctua is denk ik overkill, dus een goedkopere koeler
- Het RAM heb ik gekozen op basis van sweetspot (6000+) en dan gekeken naar lage latency bankjes. Is dit overkill en kan ik misschien toch beter voor iets goedkopers gaan?
- Wat is een goede PSU? Ik heb voor de gewenste GPU's gekeken en zag dat 700W+ meestal wel aan te raden was.
- Mobo zal iets van een B650 worden, gok dat ik daar niet veel hoger voor hoef te gaan.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 159,- | € 159,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Charcoal Black | € 153,90 | € 153,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 112,20 | € 112,20 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 F5-7600J3646G16GX2-TZ5K | € 147,22 | € 147,22 |
1 | Voedingen | Cooler Master GX III Gold 750W | € 104,- | € 104,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.026,22 |