Ik heb voor maximaal 1500€ ex BTW een nieuwe PC samengesteld. Ik had gewoon beter materiaal nodig om bepaalde doelen te kunnen halen. Ik leg het uit. Ik liep enorm vast in mijn creatieve werk. Ik heb allerlei materiaal geschoten van mijn training: ik train mezelf chronisch stoïcijns uit chronische blessures. Daarnaast maak ik theater achtige dingen en kunst, waardoor ik video en audio wil kunnen editen of produceren. Vanwege mijn nerdheid zit daar een steeds grotere factor van programeren aan vast. Ik had daarvoor al een tijd een nieuw systeem nodig, maar omdat wat ik doe zo breed is was de makkelijkste optie kortweg onbetaalbaar. Ik ben vereist te kunnen editen, (audio) produceren, opnemen en programmeren om mijn werk door te zetten. Maar ik ben een recalcitrante kunstenaar met bijhorend budget. Dus ik denk in theorie het maximale uit die 1500 te hebben gehaald. Ik noem haar Blacka Batty.
Dit is haar eerste adem:
YouTube: Out of case check of AMD 9070 XT, ryzen 7 7700, MSI B650 gaming plus...
Nu ben ik nog aan het testen, maar OS zit erop. Check, als je nog ergens een refurbished windows 11 code hebt dan kun je daarmee windows officieel activeren op je nieuwe home build. Ook steam (Half Life 2) en GTA erop gezet. Ik ben niet echt een gamer, maar het is nogal een game PC zo, dus tuurlijk. Als iemand een tip heeft voor een nieuwe game in dat genre, maar dan om dit apparaat te testen: LET ME KNOW
Ook probeer ik een DIY oplossing te bedenken tegen mijn stof probleem. Ik begin met stofzuiger filters.
:strip_exif()/f/image/dpGjOe5Wk6MzcvDsvnpHthJD.jpg?f=fotoalbum_large)
Blacka Batty inclusief BTW:
:strip_exif()/f/image/wGg3uruUFRsCTNQILIFEg5MJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal in dit topic mijn ervaringen posten en of het daadwerkelijk aan de vereisten voldoet om mijn doelen mee te kunnen behalen. Als dat zo is heb ik misschien een waarschijnlijk ultieme combo kunnen vinden.
Dan wil ik een aanname wegnemen. 64 RAM is fijn, maar het kan ook met 32 en ik heb die consessie gemaakt. XTX is duurder en ongeveer net zo goed, maar 9070 XT houdt al meer rekening met AI en compenseert daarmee in mijn theorie de missende RAM. Daarnaast denk ik dat ik de nieuwe RDNa 4 techniek in kan zetten in het live- en videorenderproces van mijn kunstuele activiteiten. Ook wanneer dat een super irritante AI agent betreft die mensen moet lastig vallen op een festival ofzo.
En als je denkt: tsja pff duh juh man, ex btw ja zo kan ik het ook juh pff. Dan zeg ik: nou en? Als ik een jaar een kast heb dan zit die van binnen al onder een paar milimeter random shit uit de lucht en op een gegeven moment begeeft mijn PC het gewoon. Daarom heb ik alles nieuw gehaald. Maar je kan prima een oude dikke vette workstation scoren met ongeveer dezelfde specs en dan nog zelf die videokaart kopen. Dat heb ik al eens gedaan, maar dat ging ook wat sneller kapot. Nu kan ik weer even doorwerken en als ik weer wat werk heb verkocht dan kan ik misschien upgraden totdat ik die film van 2,5 uur ga editen en echt meer RAM, CPU en misschien ook storage nodig heb.
Als ik had kunnen kiezen had ik trouwens liever deze kast gebouwd:
Dit is haar eerste adem:
YouTube: Out of case check of AMD 9070 XT, ryzen 7 7700, MSI B650 gaming plus...
Nu ben ik nog aan het testen, maar OS zit erop. Check, als je nog ergens een refurbished windows 11 code hebt dan kun je daarmee windows officieel activeren op je nieuwe home build. Ook steam (Half Life 2) en GTA erop gezet. Ik ben niet echt een gamer, maar het is nogal een game PC zo, dus tuurlijk. Als iemand een tip heeft voor een nieuwe game in dat genre, maar dan om dit apparaat te testen: LET ME KNOW
Ook probeer ik een DIY oplossing te bedenken tegen mijn stof probleem. Ik begin met stofzuiger filters.
:strip_exif()/f/image/dpGjOe5Wk6MzcvDsvnpHthJD.jpg?f=fotoalbum_large)
Blacka Batty inclusief BTW:
Part | Name | Specs | Power | Price | Link |
---|---|---|---|---|---|
Case | Lian Li Lancool 216 | 3 fans | 3 | €95,95 | Link |
Motherboard | MSI B650 GAMING PLUS WIFI socket AM5 moederbord | 100 | €169 | Link | |
CPU | AMD Ryzen 7 7700 processor 3,8 GHz 32 MB L3 Tray | 120 | €216 | Link | |
GPU | ASRock Steel Legend Radeon RX 9070 XT 16 GB Video Card | 16GB 3 hrz | 325 | €899 | Link |
CPU Cooler | Arctic Freezer 36 | 25db 16cm | 2 | €31 | Link |
Voeding/power | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | €130 | Link | ||
Ram | G.Skill DDR5 Flare X 2x16GB 6000 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugenmodule | 2 x 16 | 65 | €100 | Link |
Storage | Lexar NM790 2TB M.2 SSD | 100 | €125 | Link | |
715 | €1765,95 |
:strip_exif()/f/image/wGg3uruUFRsCTNQILIFEg5MJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zal in dit topic mijn ervaringen posten en of het daadwerkelijk aan de vereisten voldoet om mijn doelen mee te kunnen behalen. Als dat zo is heb ik misschien een waarschijnlijk ultieme combo kunnen vinden.
Als dat antwoord geeft op je benieuwdheid, dan misschien ook op andere mensen hun behoefte.EXCalibur_EeK schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:20:
[...]
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je voor 600 euro dan de rest van je videoeditiing PC hebt samengesteld. 64GB RAM, 9700x en dan nog kast, voeding, CPU fan en moederbord. Lijkt me een onmogelijke taak.
Is het geen beter keuze om dan een XTX te kopen aangezien deze meer geheugen heeft voor dezelfde prijs?
Dan wil ik een aanname wegnemen. 64 RAM is fijn, maar het kan ook met 32 en ik heb die consessie gemaakt. XTX is duurder en ongeveer net zo goed, maar 9070 XT houdt al meer rekening met AI en compenseert daarmee in mijn theorie de missende RAM. Daarnaast denk ik dat ik de nieuwe RDNa 4 techniek in kan zetten in het live- en videorenderproces van mijn kunstuele activiteiten. Ook wanneer dat een super irritante AI agent betreft die mensen moet lastig vallen op een festival ofzo.
En als je denkt: tsja pff duh juh man, ex btw ja zo kan ik het ook juh pff. Dan zeg ik: nou en? Als ik een jaar een kast heb dan zit die van binnen al onder een paar milimeter random shit uit de lucht en op een gegeven moment begeeft mijn PC het gewoon. Daarom heb ik alles nieuw gehaald. Maar je kan prima een oude dikke vette workstation scoren met ongeveer dezelfde specs en dan nog zelf die videokaart kopen. Dat heb ik al eens gedaan, maar dat ging ook wat sneller kapot. Nu kan ik weer even doorwerken en als ik weer wat werk heb verkocht dan kan ik misschien upgraden totdat ik die film van 2,5 uur ga editen en echt meer RAM, CPU en misschien ook storage nodig heb.
Als ik had kunnen kiezen had ik trouwens liever deze kast gebouwd:
Part | Name | Specs | Power | Price |
---|---|---|---|---|
Case | Lian Li Lancool 216 | 3 fans | 3 | €95,95 |
Motherboard | MSI B650 GAMING PLUS WIFI socket AM5 moederbord | 100 | €169 | |
CPU | AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2 GHz 8-Core Processor | 120 | €434,99 | |
GPU | ASROCK AMD Radeon RX 9070 XT Steel Legend - Videokaart | 16GB 3 hrz | 325 | €899 |
CPU Cooler | Noctua NH-D15 | 2 | €100 | |
Voeding/power | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | €130 | ||
Ram | Kingston FURY Beast Black 64GB | 100 | €167,30 | |
Storage | Lexar NM790 2TB M.2 SSD | 100 | €150 | |
€2146,24 |
Precies. En bedankt voor de inspiratie. Dit was eigenlijk wel handig om te maken, want nu kan ik de voortgang loggen. Of dat nu uit tevredenheid is, upgrades of bottlenecks zijn.. Fijne lente lieve mensen!OruBLMsFrl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:27:
Die verdere build discussie hoewel zeker interessant, moet wel minimaal naar het ervaringen topic, misschien zelfs heel eigen topic, past niet hier bij levertijden en prijzen.