Mail van gedeelde mailbox niet meer opslaan in pers. mailbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-03 11:07
Is het mogelijk om e-mail verstuurd vanaf een gedeelde mailbox (Echange Online, Office 365) alleen op te laten slaan in de verzonden items van deze gedeelde mailbox?
Standaard slaat outlook de mails alleen op in de persoonlijke mailbox. Als je de optie items kopieren aan zet bij de gedeelde mailbox dan worden de e-mails daar ook opgeslagen en zichtbaar.

Maar is het ook mogelijk de berichten alleen in de gedeelde mailbox op te slaan en niet in de persoonlijke mailbox? Als ik hier op zoek (o.a. met Chatgpt) wordt aangegeven dat dit kan, maar de stappen omschrijven dan juist dat je de items kopieren uit moet zetten. Maar dat gaat natuurlijk niet werken.

Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe dit te realiseren is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zie met een simpele zoektocht al een MS artikel wat twee mogelijke oplossingen beschrijft. Wat gebeurd er als je deze uitprobeert?

Messages sent from a shared mailbox aren't saved to the Sent Items folder of the shared mailbox in Outlook

Overigens: wees de volgende keer duidelijk(er) in welke stappen je exact doorlopen hebt, wat je daarbij verwacht en wat je resultaat en conclusie was.

Het enige wat je aangeeft is dat je wat met chatgpt heb lopen zoeken, maar wat je nu exact ingesteld hebt blijft onduidelijk.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

Blokker_1999

Full steam ahead

Ja, dat is mogelijk. Niet de default, maar wel gewoon mogelijk.

en misschien niet vertrouwen op zulke AI bots met je vragen, maar gewoon een goede, ouderwetse zoektocht online doen. LLMs weten NIET wat de waarheid is, zij zijn geen technische experts. Zij geven enkel een antwoord dat er realistisch uitziet zonder te kunnen controleren of het correct is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Ik vertrouw ook niet blind op ai.
Bovenstaande oplossing betreft toch dat er een kopie en de gedeelde mailbox komt?
Dit is al het geval.
De gebruiker wil de mail niet zien in zijn eigen verzonden items. Alleen in de gedeelde mailbox.

Bij de 2e methode wordt daar wel over gesproken maar deze lijkt alleen van toepassing op outlook lokaal. Daar passen ze in het register waarden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gb1974 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:17:
Bij de 2e methode wordt daar wel over gesproken maar deze lijkt alleen van toepassing op outlook lokaal. Daar passen ze in het register waarden aan.
Dus? Als de officiële docu twee oplossingen aanbiedt, waarvan je al aangeeft dat de eerste niet voldoet omdat er dan nog een kopie "achterblijft" in de mailbox van de gebruikers, dan blijft automatisch optie twee over toch?

Het artikel geeft ook aan wáárom dit gedrag zo is. Hint: de mailbox heeft geen licentie en kan dus niet rechtstreeks worden benaderd. Wat gebeurd er als je test met een mailbox met een licentie, en die als default koppelt?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Dat Microsoft bericht is mijn probleem helemaal niet.
En beide opties zijn een oplossing voor het zelfde genoemde probleem dat er geen kopie wordt opgeslagen in de gedeelde mailbox.
Er wordt nu gewoon een kopie in de gedeelde mailbox opgeslagen.

Als het niet aan te passen is dat de gebruiker in verzonden items van zijn persoonlijke mailbox het bericht niet ziet vanwege een beperking in de licentie dan weet ik het ook, maar wat heb ik aan een Microsoft bericht wat niet over mijn probleem gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gb1974 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:23:
Dat Microsoft bericht is mijn probleem helemaal niet.
Leg dan eens duidelijk uit waar je probleem over gaat.
Gb1974 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:12:
Is het mogelijk om e-mail verstuurd vanaf een gedeelde mailbox (Echange Online, Office 365) alleen op te laten slaan in de verzonden items van deze gedeelde mailbox?
Ik haal het officiele artikel aan, wat aangeeft dat omdat een shared mailbox geen licentie heeft, er default vanuit de mailbox van een gebruiker gemailed wordt. Als oplossing biedt MS twee methoden aan om een kopie te bewaren in de shared mailbox. Dát is de standaard oplossing.
Problem
Assume that you're using Microsoft Outlook 2010 or a later version, and you've been delegated permission to send email messages as another user or on behalf of another user from a shared mailbox. However, when you send a message as another user or on behalf of the user, the sent message isn't saved to the Sent Items folder of the shared mailbox. Instead, it's saved to the Sent Items folder of your mailbox.

Cause
In Microsoft 365, shared mailboxes don't require a license and can't be added to Outlook as an independent mailbox. You can't sign in to a shared mailbox. Instead, you sign in to your own mailbox, and then you open the shared mailbox. When you send or reply to a new message from the shared mailbox, Outlook automatically sends or replies from the sender's account. Therefore, messages are stored in the Sent Items folder of the sender's mailbox.
Ik kan er niks anders van maken, dan dat hier het standaard gedrag beschreven wordt, wat jij dus anders wilt zien (sent items alleen in de mailbox van de medewerkers, en niet in de shared). Dit artikel geeft twee opties om toch de sent-items als kopie daar toch te krijgen. Dat het niet 100% je wens is, is wat anders.

Gelet op de oorzaak geef ik je nog de hint om eens te testen met een mailbox met licentie, wat is daar uitgekomen? Daarmee omzeil je immers de issue dat de mailbox geen licentie heeft.

En voor de rest: het is hier geen helpdesk. Je zult zoals ik al eerder vroeg echt zelf aan moeten geven wat je allemaal al geprobeerd hebt, wat je verwacht had en wat je conclusie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

quote: TS
Maar is het ook mogelijk de berichten alleen in de gedeelde mailbox op te slaan en niet in de persoonlijke mailbox
ergens ruis op de lijn :P
(sent items alleen in de mailbox van de medewerkers, en niet in de shared).
Ik heb geen antwoord, maar volgens mij wil TS juist het omgekeerde van wat je beschrijft ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gb1974
TheRookie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:03:
[...]

ergens ruis op de lijn :P

[...]

Ik heb geen antwoord, maar volgens mij wil TS juist het omgekeerde van wat je beschrijft ?
Klopt. Goed gelezen.
En als dat niet kan is dat ook een antwoord. Ik denk zelf dat het niet mogelijk is aangezien je er nergens iets van kunt vinden, maar had gehoopt dat iemand anders ook een keer zoiets gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

TheRookie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Klopt, net verkeerd om geschreven in mijn post. Dat krijg je als je twee dingen tegelijk probeert te doen... :p
Gb1974 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Klopt. Goed gelezen.
En als dat niet kan is dat ook een antwoord. Ik denk zelf dat het niet mogelijk is aangezien je er nergens iets van kunt vinden, maar had gehoopt dat iemand anders ook een keer zoiets gehad heeft.
Ik vermoed dat dit standaard gedrag is, en de enige optie die er is, is om een kopie in de shared mailbox te krijgen. Dat is een beetje hoe "send-as" rechten werken.

Wat is het grote probleem dat er óók een versie achterblijft in de mailbox van de medewerker? Is dat niet met wat uitleg en adoptie op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gb1974
Volgens mij is men gewend om de verzonden mail op te slaan in mappen in Outlook en nu ze het in beide verzonden items hebben staan weten ze denk ik soms niet meer of het bericht nu wel of niet in de betreffende map is gezet.
Ze moeten er maar aan wennen of extra licenties aanschaffen. Dan is het geen shared mailbox maar het zelfde als een persoonlijke mailbox.
Pagina: 1