Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
Mijn Enermax 87+ Gold voeding van 16 jaar oud is aan het begeven. Hij doet het nog wel, maar het stand-by verbuik neemt opeens toe naar 12 watt terwijl het systeem uit staat. Dit was 1 watt. Ook maakt de voeding rare geluiden. Ik heb de voeding uitgebouwd en tijdelijk een reserve voeding ginstalleerd.

Ik zoek dus een voeding waar ik weer 10+ jaar mee vooruit kan.

Mijn huidige systeem is een AM4 systeem met de volgende componten:
- Ryzen 7 5700G GPU
- MSI GTX 1070 videokaart
- 32 GB DDR4 geheugen
- Samsung 1TB NVME SSD

Het is een all round systeem. Ik game nu niet zo heel veel, maar als bijvoorbeeld Forza Horizon 6 uitkomt, kan ik me hier wel honderden uren vermaken.

Voedingen gaan bij mij langer mee dan systeem, ik ben dus op zoek naar een toekomstbestendige voeding. Ik wil graag de volgende specs:

- ATX 3.x en PCIe-5.x compatibel
- minimaal 650 watt
- minimaal "Gold" gecertificeerd
- Volledig modulair
- het liefst 3 x 8 (6+2) pins connectoren
- het liefst 450watt 12+4 pins connector
- Het liefst een semi-passieve fan, of onhoorbaar tijdens idle.

Ik zoek een?
Vanuit de BBG kwam ik op een aantal kandidaten:
uitvoering: MSI MAG A750GL PCIE5 Zwart
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W
uitvoering: Corsair RM750e (2025)

Met name mijn wens om 3 PCIe connectoren te hebben en minimaal 450Watt 12+4 connector leidt er toe dat je minimaal een 750watt voeding nodig hebt. Voor de be quiet! Pure Power moet ik zelfs naar 850 watt voeding.

An sich voldoet de MSI voeding. De prijs is ook prima, maar de MSI heeft maar 2 jaar garantie en geen semi passieve fan.

Kortom:
- ik heb wat twijfel bij de MSI
- An sich heb ik geen 750-850 watt voeding nodig. Maar het is wel lekker als ik een keer een flinke videokaart upgrade doe, dit gewoon past in mijn systeem

Mijn vraag aan jullie:
Zie ik nog wat alternatieven over het hoofd? Zijn er nog betere opties.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? € 100-150, kwaliteit is belangrijker dan prijs.

Beste antwoord (via bert74 op 18-03-2025 14:49)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
De MSI heeft 7 jaar garantie maar de fan is heel erg luid.
De kwaliteit van de be quiet! houdt niet over en de Corsair is de prijs niet waard. Die is gewoon 2 tientjes te duur. Voor die prijs haal je de betere uitvoering: Cougar GEX X2 1000 watt
In de 850w klasse pak je uitvoering: Phanteks AMP GH 850W, Zwart als je tot €120 wilt gaan en voor €130 koop je de beste 850w die hier verkrijgbaar is uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
Vind je 750w genoeg dan kan je uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart nemen maar eigenlijk is het prijsverschil met een meer vermogende voeding te klein.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
De MSI heeft 7 jaar garantie maar de fan is heel erg luid.
De kwaliteit van de be quiet! houdt niet over en de Corsair is de prijs niet waard. Die is gewoon 2 tientjes te duur. Voor die prijs haal je de betere uitvoering: Cougar GEX X2 1000 watt
In de 850w klasse pak je uitvoering: Phanteks AMP GH 850W, Zwart als je tot €120 wilt gaan en voor €130 koop je de beste 850w die hier verkrijgbaar is uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
Vind je 750w genoeg dan kan je uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart nemen maar eigenlijk is het prijsverschil met een meer vermogende voeding te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
@Uszka

Heel veel dank voor de info. Ik had voornamelijk bij mid-range voedingen gekeken en zodoende waren bovenstaande opties niet goed bij me opgekomen.

Qua vermogen heb ik helemaal geen 850watt voeding nodig, echter qua kwaliteit en inzetbaarheid kom je wel bij dit soort voedingen uit. Of je nu € 110 of € 130 betaalt, als je er 10 jaar me kan doen, maakt dat eigenlijk niets uit.

Ik heb mijn archief er even bijgehaald: mijn Enermax 87+ voeding, 500watt, kostte destijds € 125. Een vermogen 15 jaar geleden, achteraf een koopje hoelang je er mee kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
@Uszka

Ik heb de knoop doorgehakt. Het is de NZXT C850 geworden.

Ik heb nog even deze overwogen:
uitvoering: Seasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W

Echter bij elke test kwam de NZXT er net even beter uit. Bovendien is de Seasonic momenteel € 20 duurder.

Ik blijft er bij dat een 850watt voeding dikke overkill is, maar zelfs bij 2% belasting is de voeding al ~74% efficient en bij 10% ~85%. Dus dat heeft in de prakrijk geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bert74 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:20:
Ik heb mijn archief er even bijgehaald: mijn Enermax 87+ voeding, 500watt, kostte destijds € 125. Een vermogen 15 jaar geleden, achteraf een koopje hoelang je er mee kon doen.
Minder dure voedingen gaan niet per se korter mee. Heb hier nog een 380W 80+ Bronze Antec Earthwatts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Minder dure voedingen gaan niet per se korter mee. Heb hier nog een 380W 80+ Bronze Antec Earthwatts.
Nou, ik heb mijn nieuwe voeding gisteren ingebouwd in mijn pc:
PC start niet op. Alle kabels 3 keer gecontroleerd. Moederbord geeft foutmelding dmv. vga-led.

Oude voeding weer aangesloten, pc werkt weer.

Ik ga nu de garantieafhandeling van Megekko testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Al getest zonder GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Niet getest zonder GPU, maar dat is ook niet de bedoeliing. Met de oude voeding start de pc prima op.

Ik heb de voeding teruggestuurd naar Megekko. Ik krijg mijn geld terug, maar de voeding is niet meer leverbaar.

De zoektocht begint overnieuw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Vreemd dat de nieuwe voeding het niet doet en ik betwijfel of het aan de voeding ligt. Had je toevallig modulaire kabels van de oude voeding gebruikt van videokaart naar nieuwe voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Uszka schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:48:
Vreemd dat de nieuwe voeding het niet doet en ik betwijfel of het aan de voeding ligt. Had je toevallig modulaire kabels van de oude voeding gebruikt van videokaart naar nieuwe voeding?
Ik heb de oude voeding verwijderd inclusief de kabels.

Ik heb Ik het moederbord en GPU aangesloten met de kabels die bij de voeding hoorden. Ik heb ook de PCIe kables verbonden voor de videkaart verbonden met verschillende PCIe aanslutingen van de voeding. Geen resultataat.

Ik heb meer dan 30 jaar ervaring met pc's en heb er minstens 20 gebouwd voor mijzelf en voor anderen. Het is mij nog niet eerder overkomen dat een voeding DOA was. Eens moet de eerste keer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
@Uszka @Uszka

Ik heb de NZXT teruggestuurd naar Megekko en mijn geld terug gekregen.

De NZXT was bij Megekko en in NL nauwelijks meer leverbaar.

Ik heb de https://tweakers.net/pric...ks-amp-gh-750w-zwart.html gekocht. Vandaag binnenkomen geïnstalleerd en werkt direct zonder problemen. Deze voldoet prima aan mijn huidige en toekomstige eisen. Enige beperking is 450 Watt 12+4 pins connector ipv. de 600 watt bij de NZXT. Ik ga tocht geen videokaart van 600watt aanschaffen.
Pagina: 1