[VBA / Excel] Celwaarden naar datum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-07 19:07
Mijn vraag
Is het mogelijk om voor een aantal (25x) iets gemakkelijker te programmeren dan onderstaand 25x te herhalen.
En dan heb ik het nog maar over één tabblad.

Private Sub txtFATdatums_BeforeUpdate(ByVal Cancel As MSForms.ReturnBoolean)
On Error Resume Next
Me.txtDatum1 = CDate(Me.txtFATdatum)
End Sub
Private Sub txtFATdatum_Change()
On Error Resume Next
Me.txtDatum1 = CDate(Me.txtFATdatum)
End Sub

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik ben een beginner met VBA en haal alles van het grote WWW en al doende leert men. 8)7

KIA EV6 Light Edition 58kW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je bent met een userform bezig of je hebt een zooi textboxen op een werkblad gezet?
Leg even uit waar je mee bezig bent?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Beste @Lustucru , hahaha, ja sorry, niet echt mijn sterkste kant.
Ik ben met een userform bezig en heb daarmee inmiddels bereikt dat ik deze met 3 tabvelden (Meerbladig) heb weten te creëren.
In twee van deze "tabvelden" staan elk ruim 20 textboxen waarin datums komen te staat.
Nu heb ik voor al die textboxen bovenstaande al ingeregeld maar naar mijn idee zou zoiets gemakkelijker moeten kunnen met een for-next of zo iets gezien alles begint met "txtDat" en dan een nummer.
In dit geval 1 t/m 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Proceduredeclaraties ("Sub") hoef je maar 1 keer te doen. Daarna kun je calls doen (Call ..). Die zet je inderdaad in een loop en je geeft de juiste velden als input door aan de procedure als argument tussen haken.

Sub:
https://learn.microsoft.c...b-and-function-procedures

Loop:
https://learn.microsoft.c...-through-a-range-of-cells

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

wat is het verschil tussen txtFatdatum en txtdatumX? Hoe weet je formulier welk txtdatumxx moet worden bijgewerkt? Er zijn tientallen oplossingen voor je vraag, maar welke de beste is hangt sterk af van wat het formulier uiteindelijk moet doen. Kun je het gebruik uitleggen, bv waar die 20 datumvelden voor dienen en hoe je het formulier wilt gebruiken?

Maar puur je oorspronkelijke vraag: in een for-next lus kun je als volgt naar een control verwijzen:

code:
1
2
3
for i=1 to 10
me.controls("txtdatum"&i).text="foo"
next i

[ Voor 20% gewijzigd door Lustucru op 18-03-2025 10:10 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Hoi @Lustucru , eigenlijk geen verschil. Na wat aanpassingen op alle invulvelden heb ik ervoor gekozen deze alsvolgt te noemen: txtDat1, en dan oplopend tot 45.
Op tabblad 1 van mijn userform staat een "lst" scherm waarin deze waarde in terug komen welke vervolgens geselecteerd kunnen worden voor aanpassingen.
Misschien dat ik eraan toekom een voorbeeld exemplaar te maken zodat het een en ander wat duidelijker wordt.

Ben er aan toegekomen, hoe krijg ik het document nu hierbij??

[ Voor 7% gewijzigd door Michel_1970 op 18-03-2025 16:00 . Reden: bijlage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als ik het goed begrijp heb je textboxjes op tab1 die in sync moeten blijven met textboxjes op een ander tabblad. Dan kan het veel simpeler: koppel beide textboxen aan dezelfde cel in een (desnoods verborgen) werkblad en Excel doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Beste @Lustucru ik zal hieronder wat afbeelding plaatsen van hoe het eruit ziet.
Afbeelding 1 = overzicht van alle projecten met een button naar de "Userform".
Afbeelding 2 = de Userform met tabblad (geselecteerd op "Team")
In het venstergedeelte (rechtsonder) een klein overzicht van hetgeen van afbeelding 1 toont.
Hier de mogelijkheid een regel te selecteren en dan op [Edit] te klikken voor aanpassingen. Dit wordt op beide tabblad getoond.
Na wijzigingen op knop [Bewaar aanpassing] en het overzicht (afbeelding1) wordt bijgewerkt.
Afbeelding 3 = de tweede tabblad van de Userform.
In dit overzicht staan alle datums (nu even voor dit voorbeeld maar een aantal en niet alle 45) die ook aangepast kunnen worden en waar in ik het in mijn eerste post over had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Afbeelding 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd9sUPWKvv2GP0a8fWjpMmDBU7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBj6t2Qrc377jt3NIrgAkqNs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Michel_1970 op 19-03-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Afbeelding 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWnkUs_T9lm1STRfD0mPstVMdyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r30mPtpueQeTIqQiApzEvH0o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Afbeelding 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Voobgukmblm9LTE9jES-usJrjjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gjd8cfQ00gfU6aBAbjKAbF4U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
Beste @Lustucru en @mrmrmr een manier gevonden (gelukkig bestaat er, naast de knappe koppen hier op "Tweakers, nog zoiets als Google) om vanuit de lijst (afbeelding 1) op de rijnummer te klikken en dat deze waarden hiervan overgezet word in de userform.
Dit is naar mijn een idee voor de gebruiker (mijn collega's) straks om niet met een lege userform te starten.
Alleen nu wel een volgende uitdaging om dit "kleine" stukje VBA uit te breiden naar alle 210 kolommen
:-) :-)
Ach je, wat moet je anders met je tijd.

Pagina: 1