Loze ruimte in appartement

Pagina: 1
Acties:
  • 8.975 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ratava
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-03 15:44
Vorig jaar in bijgevoegd appartement komen wonen. Zoals in zovele wat kleinere appartementen is het bij mij ook nodig om elk beetje ruimte wat er is optimaal te gebruiken. Nu zit ik te twijfelen om een gat in de muur te maken om te kijken wat er zich afspeelt in de ruimtes aangegeven met een kruis. Er zullen ongetwijfeld een paar buisjes lopen maar los daarvan kan ik hier toch op zijn minst misschien een inbouwkast van maken? Bij de ruimte grenzen aan badkamer en toilet zal dat niet gaan maar de ruimte grenzend aan berging?

Zie ik iets over het hoofd voor ik een deel van de muur los ga lopen maken?
Wie weet waarom deze ruimtes anders op deze manier ingetekend worden?

(Voor de duidelijkheid, het rechterplaatje is de verdieping die boven het linkerplaatje zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quvMCO_ppSfULdAhz8G51LnduvQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y2Hog6Uj8NwGM1NHFwi5gexY.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ratava op 17-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02
Ik zou eerst eens bij de VVE informeren. Die ruimte is mogelijk niet van jou

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Gaatje van 7mm en met een endoscope kijken, wordt je vast wijzer van....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT68OCrqHl-udpAu2Qt_n3khnh8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SMLMK4nTlPzry7wxlnUeS3vr.jpg?f=user_large

https://www.bol.com/nl/nl...FOCw_0_18.21.ProductTitle

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:04
Dat kan je niet zomaar open maken, daar lopen de buizen/leiding van je boven- en/of onderburen. Denk aan verschillende afvoeren en water- en gasleidingen, maar wellicht ook ventilatie kanalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:04
Prisma16 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:27:
Gaatje van 7mm en met een endoscope kijken, wordt je vast wijzer van....

[Afbeelding]

https://www.bol.com/nl/nl...FOCw_0_18.21.ProductTitle
En dan precies in een leiding boren die er doorheen loopt?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23
Die ruimtes horen formeel niet bij je huis, gewoon afblijven dus.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:28:
Die ruimtes horen formeel niet bij je huis, gewoon afblijven dus.
Hoezo "formeel"? Als het een koopwoning is ben je eigenaar van alles,eventueel gedeeld via een VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Meloenen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:28:
[...]

En dan precies in een leiding boren die er doorheen loopt?
Meeste Tweakers beschikken over enig technisch inzicht al lijkt het :) soms op dit forum wat anders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:24
Prisma16 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:30:
Hoezo "formeel"? Als het een koopwoning is ben je eigenaar van alles,eventueel gedeeld via een VVE.
Lid zijn van de VVE geeft je niet het recht om eigenhandig sloopwerkzaamheden te verrichten aan delen die niet tot het appartement behoren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 21:24
Ratava schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:22:
Je maakt de aanname dat het ruimtes zijn voor leidingwerk. De ruimte naast jouw wc kan ook best de wc van de buren zijn.

Ze worden zo getekend om duidelijk te maken dat het geen onderdeel is van het appartementsrecht dat je hebt gekocht (en je er dus ook niks te zoeken hebt)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 13:03

AMDFreak

Intel is zo..

Hierdoor lopen standleidingen en ventilatiekanelen e.d.
Je kan de muur afbreken, maar je zult toch weer een nieuw muurtje terug moeten plaatsen. En hoeveel ruimte zal je het besparen? Misschien uit eindelijk helemaal niks ;)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
[...]

Nee hoor, niks is van jou, je hebt alleen het recht om het te gebruiken en zeker niet om zomaar gaten in wanden te maken en er kasten te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ratava schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:22:
Vorig jaar in bijgevoegd appartement komen wonen. Zoals in zovele wat kleinere appartementen is het bij mij ook nodig om elk beetje ruimte wat er is optimaal te gebruiken. Nu zit ik te twijfelen om een gat in de muur te maken om te kijken wat er zich afspeelt in de ruimtes aangegeven met een kruis. Er zullen ongetwijfeld een paar buisjes lopen maar los daarvan kan ik hier toch op zijn minst misschien een inbouwkast van maken? Bij de ruimte grenzen aan badkamer en toilet zal dat niet gaan maar de ruimte grenzend aan berging?

(Voor de duidelijkheid, het rechterplaatje is de verdieping die boven het linkerplaatje zit)

[Afbeelding]
Valt het je ook op dat je rechterplaatje waar het kruis zit, kleiner is dan op je linkerplaatje) (je meterkast) .. Daar lopen dus allemaal leidingen/kabels/pijpen e.d. richting je buren. Ik zou mijn vingers er niet aan branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Tweaken staat voor optimaliseren, beter maken en iets naar je eigen hand zetten zodat een product of dienst beter op je wensen aansluit. Het tweaken kan op allerlei hard- en software betrekking hebben

https://tweakers.net/info...are%20betrekking%20hebben.

Dus in dit geval gaat de Tweaker onderzoeken wat mogelijkheden zijn. Niet direct aan uitvoeren denken.

Met een paar luikjes of laatjes zie ik veel mogelijkheden:
- opbergen van vishengels
- laten drogen van natte jassen
- prepper / suvival voorraden opslaan
- serverruimte
- opslag van dingen die je weinig gebruikt
- access points uit het zicht plaatsen
-...

[ Voor 23% gewijzigd door Prisma16 op 17-03-2025 16:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik vind het een slecht idee maar ik ben wel heel benieuwd naar de uitkomst.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dinictus208 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:23:
Ik vind het een slecht idee maar ik ben wel heel benieuwd naar de uitkomst.
Heel simpel. De loze ruimte achter de meterkast overlapt met de loze ruimte bij de eettafel. Hierin zal dus ws. alle elektra lopen naar de andere woningen. Grote kans ook dat er geen vloer in zit.
Van de andere ruimte verwacht ik dat daar alle water en afvoerleidingen lopen, gezien de nabijheid van toilet, badkamer en keuken. Mogelijk ook nog met ventilatieleidingen voor het gebouw.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Ben ik de enige die bij het plaatje twee eetkamertafels en geen slaapkamer ziet? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:40

mrc4nl

Procrastinatie expert

hoevenpe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:46:
Ben ik de enige die bij het plaatje twee eetkamertafels en geen slaapkamer ziet? O-)
Er staan trappen op het plaatje, grote kans dat er nog een plattegrond is met een slaapkamer

[ Voor 25% gewijzigd door mrc4nl op 17-03-2025 17:51 ]

ora et labora

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
@Ratava
Dit soort bewoners zijn echt een nachtmerrie voor een VVE.
Je hebt namelijk geen appartement gekocht, maar het exclusieve gebruikersrecht voor zoveel m2.
Dit soort aanpassingen is echt niet in het belang van alle bewoners. Mogelijk maak je namelijk ook de brandcompartimentering kapot als je de schacht gaat open maken.
Voor veel aanpassingen zal je gewoon toestemming moeten vragen aan de ALV. Hiervoor ga je echt nooit toestemming krijgen.

TLDR: Leuk idee, maar totaal niet haalbaar. Dus lekker uit je hoofd zetten en ergens anders slimme oplossingen zoeken. Bijv. de hal tegenover je badkamer, mooie inbouwkast maken bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:09
De topictitel is overigens ook niet juiste er wordt gesuggereerd dat het ruimte IN het appartement is maar dat is het niet, die ruimtes IN het appartement zijn allemaal ingetekend en hebben een functie. De ruimtes die niet bij het appartement horen zijn ook niet ingetekend, dus een kruis.
Ga eens met je plan naar het bestuur van de VvE of de gebouwbeheerder en vraag een wat die er van vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De functies van die ruimtes met een kruis zijn duidelijk zat. Bij de een water, riolering en ventilatie en bij de ander gezien de locatie van de meterkast op de eerste etage bij de entree in ieder geval elektriciteit en gas van het appartement zelf en de boven- of onderburen. Afgezien van het gevaar dat je iets beschadigd zal er hoogstwaarschijnlijk geluidsisolatie en brandwerend materiaal zitten. Genoeg redenen om er vanaf te blijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Laatst online: 20:26
Leidingen voor de rest van het gebouw.

En nee hier mag je niet aanzitten, dit is namelijk niet van jou maar van de VvE.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 22:53

H-W

Je mag er gerust van uit gaan dat daar geen bruikbare ruimte achter zit. Want als jouw appartement iets groter had gekund door die loze ruimtes kleiner te maken, hadden ze dat echt wel gedaan. Meer vierkante meters voor de verkoop namelijk! Niet aan komen, niet openmaken, gewoon netjes afblijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:16
De parkeerplek die het dichtst bij je woning ligt is ook 'van jou' zeker?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Dat heet een schacht.

Verwacht zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.kanomeco.be/assets/images/pictures/news_news/c_c/1200x600/case-38-01_1509199768.JPG

zoals al 10x gezegd is. Afblijven :)

[ Voor 6% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-03-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:32
Als het goed is heb je bij de koop ook een splitsingsakte en splitsingstekening ontvangen.
Op deze tekening staat aangegeven welk deel van het gebouw onder het gemeenschappelijk gedeelte valt. Hier mag je zonder toestemming van de VvE vergadering niets wijzigen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• hoevenpe
Laat dat nou niet zien, genoeg ruimte voor een NAS en wat hengels... :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

Vergeet niet dat die wanden waarschijnlijk ook onderdeel zijn van de brandcompartimentering. Al zou de ruimte er zijn, dan nog mag je er niks, want dan kan brand veel sneller tussen woningen en technische ruimten overslaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-05 11:40
Als ik ergens voor een klus zou komen en ik kan niet door de schacht heen omdat een of andere &ç""%&" daar een kast in heeft gemaakt dan vraag ik mijn collega om mij de zwaarste hamer te geven en sla ik al die zooi je woning in en je zoekt het maar uit.

Echt, hoe bedenken mensen dit soort ideeën.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:15
Als jij daar een opening creëert, dan creëer je een trekgat, ook al sluit je het af met een deur. In geval van brand of rook (wat goed kan in een technische ruimte) trekt die vervolgens extra snel omhoog en jouw appartement in. Heel onveilig plan en daarom ongetwijfeld niet toegestaan. Niet eens onderzoeken, gewoon niet doen. Plaats een kast op je balkon, of een dubbele kastwand in je berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Kijk nu zijn we waar ik heen wilde. Niet het formele/bureaucratische "VVE zegt NEE", maar technische argumenten die onderbouwen waarom het waarschijnlijk beter is om van een leidingenschacht af te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
Toke_gt schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:49:
Als jij daar een opening creëert, dan creëer je een trekgat, ook al sluit je het af met een deur. In geval van brand of rook (wat goed kan in een technische ruimte) trekt die vervolgens extra snel omhoog en jouw appartement in. Heel onveilig plan en daarom ongetwijfeld niet toegestaan. Niet eens onderzoeken, gewoon niet doen. Plaats een kast op je balkon, of een dubbele kastwand in je berging.
Dat niet alleen... met de luchtdichtheid van woningen heb je tegenwoordig onderdruk door de mechanische ventilatie. Je zuigt alle zooi uit die koof zo je huis door als je daar gaten maakt. Koude lucht, stank, geluid... wat je maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:42
Dat zijn over het algemeen brandscheidingen, dus elk ondeugdelijk afgewerkt gat verminder de brandwerendheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ratava
Bedankt voor de reacties. Misschien is er op een paar punten nog een beetje verduidelijking nodig.

Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd dus ik ga, uiteraard sowieso niets doen voordat er duidelijk is waar deze ruimte voor is. Mocht dit wel een brandgang zijn dan ga ik hier uiteraard afblijven. Daarbij staat op verschillende plattegronden deze ruimte als ”ruimte binnen de dikke muren” dus dit leek mij daarom eigen ruimte ipv ruimte van de VVE.

Ik ben inderdaad aan het onderzoeken, dus ga echt niet zomaar een stuk muur er ineens uitslopen. Het was een vraag om te kijken wat eventueel de mogelijkheden zijn. De muren klinken ook hol als ik er op klop.

Voor de verduidelijking, het appartement loopt nog verder achter de badkamer met slaapkamer en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ga maar eens kijken in kelder/begane grond. Waarschijnlijk zit er een toegangsdeur in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 08:58
TLDR: schachten zijn vaak brandwerend uitgvoerd. Je creëert een mooie schoorsteen als je er een gat in maakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
Ratava schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:32:
Bedankt voor de reacties. Misschien is er op een paar punten nog een beetje verduidelijking nodig.

Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd dus ik ga, uiteraard sowieso niets doen voordat er duidelijk is waar deze ruimte voor is. Mocht dit wel een brandgang zijn dan ga ik hier uiteraard afblijven. Daarbij staat op verschillende plattegronden deze ruimte als ”ruimte binnen de dikke muren” dus dit leek mij daarom eigen ruimte ipv ruimte van de VVE.

Ik ben inderdaad aan het onderzoeken, dus ga echt niet zomaar een stuk muur er ineens uitslopen. Het was een vraag om te kijken wat eventueel de mogelijkheden zijn. De muren klinken ook hol als ik er op klop.

Voor de verduidelijking, het appartement loopt nog verder achter de badkamer met slaapkamer en dergelijke.
Hoe moeilijk is het? 8)7
Stop gewoon met onderzoeken. Hier zijn al genoeg argumenten aangedragen om je van dit idiote plan af te laten zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:56
TDLR2: afblijven! de schachten zullen met bijna 100% zekerheid tevens de brandscheiding zijn.
Tenzij je op je geweten wilt hebben dat brand snel door het gebouw verspreidt en de verzekering niks vergoedt, want geknoeid aan de brandscheiding.

De schachten zijn zo groot, omdat er naast riolering, hoogstwaarschijnlijk ook luchtkanalen doorheen lopen.
Projectontwikkelaars/bouwers zijn er op gekiend om zoveel mogelijk m2 te maken, want dat levert geld op. Dus ze zullen de schacht echt niet veel groter hebben gemaakt dan strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-05 14:12
Groningerkoek schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:16:
Als ik ergens voor een klus zou komen en ik kan niet door de schacht heen omdat een of andere &ç""%&" daar een kast in heeft gemaakt dan vraag ik mijn collega om mij de zwaarste hamer te geven en sla ik al die zooi je woning in en je zoekt het maar uit.

Terecht toch? Ik heb toen ik mijn eerste woning kocht dit soort beunhazen acties gezien (rijtjeshuis) en ook de rotzooi die er door kan ontstaan..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Hoe TS dit bedenkt? Simpel, hij(/zij) weet niets van een eventuele schacht af en denkt alleen dat het bijv. een verkeerd dichtgemetselde ruimte is die eigenlijk bij zijn appartement had moeten horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46
Ratava schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:32:

Maar dit zijn zo overduidelijk technische schachten. De voorste sluit aan op je meterkast en mechanische ventilatie en die andere op je badkamer en wc. Of denk je dat die aan/afvoeren en stroomkabels magisch uit de lucht verschijnen?

Bespaar je zelf een hoop tijd en kopzorgen en laat het zoals het is.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:06

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het zijn overduidelijk schachten, maar alleen overduidelijk voor mensen die daadwerkelijk deze kennis hebben. Hoe basaal ook. Ooit wisten we allemaal niet hoe we een vork moesten gebruiken toch? Ook geleerd. TS zit duidelijk in de fase deze kennis bij te spijkeren, dus graag iets minder afsnauwen.

@ts deel je ook jouw bevindingen wat je van de VvE of beheerder heeft gehoord? Dat maakt het cirkeltje rond :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
Prisma16 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:11:
Kijk nu zijn we waar ik heen wilde. Niet het formele/bureaucratische "VVE zegt NEE"
Wat in die schachten zit is niet jouw eigendom, dus het formele "blijf af van wat niet jouw eigendom is", is precies het meest relevante wat aan de orde is hier.

Zou je in een rijtjeshuis ook een gat in de scheidingsmuur naar de buren slaan om bij jou een inbouwkast te maken? Komt qua eigendomsrecht op hetzelfde neer namelijk.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Ratava
Update:

Ik heb inmiddels de bouwtekeningen gekregen, contact gehad met het bouwbedrijf en zij geven aan dat ik mijn gang mag gaan. Deze ruimte is destijds ingecalculeerd i.v.m. het aantal m2 waar te verkopen appartementen aan moesten voldoen. Ik kan de ruimte dus gebruiken.

Daarnaast nog dit. Ik verbaas mij over hoe sommige mensen negatief kunnen reageren met opmerkingen als "Hoe dom kun je zijn" en "Hoe bedenkt deze persoon dit, hoe simpel ben je dan". Volgens mij vraag ik puur om de mogelijkheden en een extra blik. Niet om opmerkingen zoals deze. Het kan nooit kwaad om even een extra mening te vragen toch? Nouja, ik heb mijn antwoord. Bedankt voor de mensen die normaal gereageerd hebben op mijn vraag! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Ratava schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:53:
Update:

Ik heb inmiddels de bouwtekeningen gekregen, contact gehad met het bouwbedrijf en zij geven aan dat ik mijn gang mag gaan. Deze ruimte is destijds ingecalculeerd i.v.m. het aantal m2 waar te verkopen appartementen aan moesten voldoen. Ik kan de ruimte dus gebruiken.
Wat ga je er nu van maken? Ben wel benieuwd wat er nu allemaal in die schacht zit :).
Daarnaast nog dit. Ik verbaas mij over hoe sommige mensen negatief kunnen reageren met opmerkingen als "Hoe dom kun je zijn" en "Hoe bedenkt deze persoon dit, hoe simpel ben je dan". Volgens mij vraag ik puur om de mogelijkheden en een extra blik.
Trek je er niets van aan, dat is typisch Tweakers. Je kunt de bonuskaart vaak aanvinken:

- als er iets ... de verzekering keert niet uit!
- constructeur nodig!
- als de hypotheekverstrekker erachter komt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Update:

Let je er nog wel op dat je onderzoekt of jij er ook mee mag doen wat je wil? Dat het bouwtechnisch en/of qua brandveiligheid niets uitmaakt, wil niet per se zeggen dat jij ermee mag doen wat je wilt. Dat bouwbedrijf interesseert het natuurlijk geen biet wie dat formeel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Wellicht iets meer context? Is er een VVE? Zijn er woningen onder/boven jouw appartement? Ben je eigenaar of huurder? Weet je als van welk materiaal de wanden van de ruimten gemaakt zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 18-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41

Serieus, het verbaast me dat er beunhazen zijn die dit serieus overwegen en/of aanmoedigen. Hoeveel duidelijker moet zo'n kruis zijn? Heb je straks gas/water/andersoort lekkage omdat buurman X denkt dat ie wel wat extra ruimte kan gebruiken. In het geval van TS lijkt het goed uit te pakken, maar ik heb zelf in het riedeltje gezeten dat mijn onderbuurman mijn ventilatieschacht kapot had gemaakt in kader van waar is dat eigenlijk voor. :')

[ Voor 13% gewijzigd door KirovAir op 18-03-2025 10:34 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
KirovAir schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Serieus, het verbaast me dat er beunhazen zijn die dit serieus overwegen en/of aanmoedigen. Hoeveel duidelijker moet zo'n kruis zijn? Heb je straks gas/water/andersoort lekkage omdat buurman X denkt dat ie wel wat extra ruimte kan gebruiken. In het geval van TS lijkt het goed uit te pakken, maar ik heb zelf in het riedeltje gezeten dat mijn onderbuurman mijn ventilatieschacht kapot had gemaakt in kader van waar is dat eigenlijk voor. :')
Misschien eerst het hele topic lezen, voordat je reageert?

TS geeft aan dat hij contact heeft gehad met het bouwbedrijf en hij mag die ruimte gewoon gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Patriot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Let je er nog wel op dat je onderzoekt of jij er ook mee mag doen wat je wil? Dat het bouwtechnisch en/of qua brandveiligheid niets uitmaakt, wil niet per se zeggen dat jij ermee mag doen wat je wilt. Dat bouwbedrijf interesseert het natuurlijk geen biet wie dat formeel mag.
Zuiver gezien heb je gelijk, maar gezien de reactie van het bouwbedrijf lijkt het er op dat het niet een schacht is of iets dergelijk, maar gewoon loze ruimte waar niemand bij kan komen behalve bewoner van het appartement.

Ik zou vanavond gelijk die muur openbreken

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-05 15:01
Update:

Daarnaast nog dit. Ik verbaas mij over hoe sommige mensen negatief kunnen reageren met opmerkingen als "Hoe dom kun je zijn" en "Hoe bedenkt deze persoon dit, hoe simpel ben je dan". Volgens mij vraag ik puur om de mogelijkheden en een extra blik. Niet om opmerkingen zoals deze. Het kan nooit kwaad om even een extra mening te vragen toch? Nouja, ik heb mijn antwoord. Bedankt voor de mensen die normaal gereageerd hebben op mijn vraag! :D
Echt geloofwaardig vindt ik je hele verhaal niet..... dus 1 dag na plaatsen van je topic heb je ineens de bouwtekeningen en ook nog een antwoord van de bouwer. Erg bijzonder. En dan ook nog een antwoord dat een fatsoenlijke bouwer nooit zou geven.

Geen enkele architect/aannemer maakt trouwens dit soort ruimtes alleen om het aantal m2 te drukken. Dat is ook nooit onderdeel van de gunningsvoorwaarden, die stellen hooguit een maximum verkoopprijs. Het is ook gewoon duurder om het wel te doen dan niet. Ook een bijzondere dus.

En de reacties van de meesten zijn gewoon te verwachten aangezien jij slecht als appartementseigenaar een gebruiksrecht hebt gekocht en je in de aktes die je hebt gekregen gewoon kan lezen dat wat jij wil helemaal niet zal mogen. Structurele aanpassingen zijn gewoon niet toegestaan zonder goedkeuring van de VVE, ook niet in de ruimtes waarvan jij het exclusieve gebruiksrecht hebt. En van die VVE ben je zelf onderdeel van maar die je nergens in je posts ook maar benoemd......

Zie trouwens ook dat je nergens aangeeft of je eigenlijk wel eigenaar bent. Als huurder zijn dit soort dingen natuurlijk al helemaal uit den boze.

Maar ik ben erg benieuwd of we nog een foto van die zgn lege ruimtes gaan zien?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 18-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Kunnen we het eens vriendelijk houden, zonder het arrogant beter te weten, elkaar af te snauwen of lomp te reageren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:25
Update:

Houd ons op de hoogte wat je er aan gaat treffen en wat je er van gemaakt gaat hebben, ben wel nieuwsgierig.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
gielie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Houd ons op de hoogte wat je er aan gaat treffen en wat je er van gemaakt gaat hebben, ben wel nieuwsgierig.
Vanavond horen we vast meer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJIjxCHFcgkOtdorkzEv_Vcf85o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DdAJbjCy5IheaCbDntmE9fxY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Update:

Heb je ook de splitsingstekening bekeken? Daarop kan je zien welk deel van het pand tot het gemeenschappelijk VvE gedeelte behoort. Schachten waarin leidingen lopen die vanaf je onder/bovenburen komen zijn normaliter gemeenschappelijk. En daar mag je zonder toestemming van de VvE vergadering niets aan wijzigen. Grote kans dat je later alles weer in de oude staat moet herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-05 15:05
Nu wil ik wel op de hoogte gehouden worden van de hidden room die je erin gaat bouwen.
devriesjande schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Heb je ook de splitsingstekening bekeken? Daarop kan je zien welk deel van het pand tot het gemeenschappelijk VvE gedeelte behoort. Schachten waarin leidingen lopen die vanaf je onder/bovenburen komen zijn normaliter gemeenschappelijk. En daar mag je zonder toestemming van de VvE vergadering niets aan wijzigen. Grote kans dat je later alles weer in de oude staat moet herstellen.
Als het een (volledige) schacht voor leidingen was, dan had TS waarschijnlijk geen goedkeuring van het bouwbedrijf gekregen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• devriesjande
Het bouwbedrijf kan niets goedkeuren. Dat kan alleen de VvE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:42

Lichtelijk overdreven reactie vind je niet?
TS vraagt gewoon advies, heeft geen idee wat de ruimtes zijn en doet daarom terecht onderzoek OF hij deze ruimtes kan gebruiken.
Jij zou ook, op een normale toon, kunnen zeggen dat het niet handig is omdat je voor jouw werk door de schacht heen moet kunnen en dat dit niet lukt als er een kast in is gemaakt.
Meteen zo tekeer gaan tegen mensen, die simpelweg om info vragen, vind ik nogal lomp eigenlijk. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:11
DonJunior schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:34:
[...]

TS vraagt gewoon advies, heeft geen idee wat de ruimtes zijn en doet daarom terecht onderzoek OF hij deze ruimtes kan gebruiken.
Jij zou ook, op een normale toon, kunnen zeggen dat het niet handig is omdat je voor jouw werk door de schacht heen moet kunnen en dat dit niet lukt als er een kast in is gemaakt.
Meteen zo tekeer gaan tegen mensen, die simpelweg om info vragen, vind ik nogal lomp eigenlijk. :X
Terecht is discutabel naar mijn mening, lijkt me sterk dat deze 2 stukjes voor niets op deze manier zijn ingetekend/gebouwd. Het hoort overduidelijk niet bij de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:42
Nopheros schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:38:
[...]

Terecht is discutabel naar mijn mening, lijkt me sterk dat deze 2 stukjes voor niets op deze manier zijn ingetekend/gebouwd. Het hoort overduidelijk niet bij de woning.
Maar daar komt hij achter NA het stellen van de vraag. Sinds wanneer is het niet terecht om een vraag te stellen over iets waar je geen kennis van hebt?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:53
Update:

Inderdaad, negeer de meeste mensen hier. Suggesties over de VVE en dat je mogelijk toestemming moet hebben geldt alleen voor buitenmuren (zover ik weet). Als je echt zeker weet dat dit geen buitenmuur is zou ik zelf denk ik ook gewoon beginnen met een klein gat te maken.

Wat alleen wel slim is om te doen is kijken of er leidingen of elektra loopt in de muur. Hier zijn apparaatjes voor. Of, en dat is gebaseerd op dat je zegt dat het hol is en dus waarschijnlijk gips, ga heel voorzichtig te werk met een hamer/beitel door een klein gat te maken waar je een camera doorheen kan stoppen om te kijken voor je flink te werk gaat :P

Oh.....we zijn natuurlijk wel benieuwd wat voor ruimtes het nou zijn en wat je gaat aantreffen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

jeroenkb schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Zuiver gezien heb je gelijk, maar gezien de reactie van het bouwbedrijf lijkt het er op dat het niet een schacht is of iets dergelijk, maar gewoon loze ruimte waar niemand bij kan komen behalve bewoner van het appartement.
Als het volgens de splitsingsakte/-tekening niet van jou is dan maakt het natuurlijk niet uit wie er bij kan, en dan nog kan het zijn dat er in het reglement passages staan die hier van toepassing zijn.
Ik zou vanavond gelijk die muur openbreken
Ik snap wel dat dit alleen maar een tegenreactie is op al het volk wat er met gestrekt been in is gekomen, maar dit is echt niet productiever.

EDIT:
hollandnick schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Inderdaad, negeer de meeste mensen hier. Suggesties over de VVE en dat je mogelijk toestemming moet hebben geldt alleen voor buitenmuren (zover ik weet). Als je echt zeker weet dat dit geen buitenmuur is zou ik zelf denk ik ook gewoon beginnen met een klein gat te maken.
Je moet toestemming hebben van de VVE op het moment dat je iets doet aan een gemeenschappelijk deel van het gebouw. Een buitenmuur valt daar vrijwel altijd onder, maar "het is geen buitenmuur, ergo je mag zelf weten wat je ermee doet" is echt véél te kort door de bocht.

[ Voor 31% gewijzigd door Patriot op 18-03-2025 12:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Nee, je koopt het appartementsrecht.
Dit houdt in dat u mede-eigenaar wordt van het gehele gebouw (met een aandeel in de eigendom) en dat u het exclusieve gebruiksrecht verkrijgt van een specifiek deel van het gebouw. In de meeste gevallen betreft dit het appartement dat u als woning gaat bewonen. Juridisch gezien wordt u aangeduid als ‘gerechtigde tot een appartementsrecht’, maar in de volksmond noemen we u gewoon ‘appartementseigenaar’¨
Dit zijn algemene ruimten (of ruimten die bij de buurman in gebruik zijn) en mag je niet gebruiken of aanpassen zonder toestemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
hollandnick schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Inderdaad, negeer de meeste mensen hier. Suggesties over de VVE en dat je mogelijk toestemming moet hebben geldt alleen voor buitenmuren (zover ik weet).
Wat denk je van liftschacht? Zeker geen buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Update:

Het probleem is een beetje dat juridisch gezien de VVE gewoon volledige eigendom heeft over alles dat niet expliciet van jou is. Vaak is het zo dat alleen de binnenkant van een appartement écht van jou is, en dat je zelfs de muren e.d. niet mag aanpassen (ook als het geen draagmuren zijn).
De splitsingsakte bepaalt wat van jou is, en alleen de VVE mag daar iets over zeggen. Dit is hetzelfde als dat in de VS veel wijken een HOA hebben die tot in de kleinste details mag zeggen wat je wel en niet mag doen, al is het hier vaak beperkt tot wat je wel of niet mag aanpassen aan de structuur en buitenkant.

Ik vind het een supervet idee om die ruimte in gebruik te nemen en ik wens je alle succes, maar ik zou je wel aanraden om het ook even te dubbelchecken met de splitsingsakte en toestemming van de VVE te vragen, want anders kan het een héél duur grapje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyrOKOczfbeCYpiUlsFVjDwewmg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ft7u9sDIKcKr5o2RWQsHK8vQ.jpg?f=user_large

Weer een heel pak speculaties. Laten we wachten tot TS weer met een verhaal komt.

Om hier de homeowner associations uit de USA te noemen is geheel overbodig omdat deze toch door de huidige potus worden afgeschaft omdat deze verrijking van de rijken mogelijk in de weg staan. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Prisma16 op 18-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

Tazzios

..

Update:

..
Wat bedoel je/ze daarmee?
Klinkt op deze wijze alsof je er wel voor betaald hebt maar er niet bij kan. In dat geval bij verkoper aankloppen dat het aantal m2 niet klopt lijkt mij.

Ik denk eerder:
schacht 1: water aan en afvoer, stadsverwarming.
schacht 2: elektra en andere nutskabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 18:14
devriesjande schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:24:
Het bouwbedrijf kan niets goedkeuren. Dat kan alleen de VvE.
Precies. Het is op dit moment niet veel anders dan het bouwbedrijf vragen of het balkon stevig genoeg is om een pimpelpaarse schotel aan te hangen en het bouwbedrijf reageert met "ja hoor, doe je ding".

@Ratava Praat eens met je (boven)buren of die dezelfde situatie/plattegrond hebben. De kans is namelijk klein dat bouwbedrijven bewust moeite steken in een stukje appartement onnodig dichtmetselen.

edit: mocht het op uitbreken uitkomen, dan verandert ook je woonoppervlakte en dus de splitsingsakte en waarschijnlijk ook daaraan gerelateerde bijdragen. Houd dat in je achterhoofd. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door geekeep op 18-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:32
Update:

Ik zou dan nu vooral benieuwd zijn waar de stamleidingen en alle andere technische doorvoeren naar de andere appartementen dan wél zijn, want op de tekening zijn daar geen andere plaatsen voor aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Dennisdn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Ik zou dan nu vooral benieuwd zijn waar de stamleidingen en alle andere technische doorvoeren naar de andere appartementen dan wél zijn, want op de tekening zijn daar geen andere plaatsen voor aangegeven.
Naast de al eerder genoemde suggesties van leidingen en andere doorvoeren kan de ruimte ook best fungeren als brandwerend/vertragend compartiment voor dragende constructiedelen (pilaren e.d.).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

geekeep schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Naast de al eerder genoemde suggesties van leidingen en andere doorvoeren kan de ruimte ook best fungeren als brandwerend/vertragend compartiment voor dragende constructiedelen (pilaren e.d.).
Dat is al veel eerder gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Patriot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:37:
[...]

Dat is al veel eerder gesuggereerd.
Het ging mij met name om brandcompartimering specifiek voor de dragende constructie i.p.v. brandvertraging in het algemeen. Wellicht kan het TS niet veel boeien of een brand wat eerder de buren bereikt of het leidingwerk wegsmelt, maar wel dat het gebouw instort. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Dan gaat de aannemer toch geen akkoord geven op gebruik van die ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-05 13:53
devriesjande schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:11:
[...]

Wat denk je van liftschacht? Zeker geen buitenmuur.
ik praat toch over het geval van TS? Daar is al vastgesteld dat het geen liftschacht is 8)7
Patriot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:02:
[...]
EDIT:

[...]

Je moet toestemming hebben van de VVE op het moment dat je iets doet aan een gemeenschappelijk deel van het gebouw. Een buitenmuur valt daar vrijwel altijd onder, maar "het is geen buitenmuur, ergo je mag zelf weten wat je ermee doet" is echt véél te kort door de bocht.
Ik heb het dan ook niet over het algemeen maar over de casus van TS. Het zijn muren binnen zijn appartement en het stuk is, volgens de bouwer, geen gemeenschappelijke of technische ruimte. Dan zie ik zelf geen issue in een klein gat te maken om te kijken wat er nu in zit

[ Voor 56% gewijzigd door hollandnick op 18-03-2025 12:54 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat ik niet snap is het volgende; volgens deze bron zou dit symbool op het volgende kunnen wijzen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Nex8npANNEhThFEvEI1GF3hl7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0kzM3bFEhwyPniVU8sEPmwQ5.png?f=fotoalbum_large

Op de plattegrond van TS is dit niet verduidelijkt volgens mij, of uit welke context moet blijken wat voor soort ruimte het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Kans is wat kleiner dat het doorlopende schachten zijn, gezien het feit dat de loze ruimte op de 1e verdieping de helft kleiner is dan de verdieping er onder (rechter plaatje is volgens TS de 1e verdieping

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kfG2A2nf2LTbE8FhLmigVVbyKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YNeDm1SavlY8SAgzpbs6Rlc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 06:29
Zeer vermakelijk topic met veel bouwkundige experts die rare dingen roepen, deze ga ik even volgen.

Met mijn bouwkundige ervaring als bouwtechnisch ontwerper, en specialisatie in brandveiligheid, zeg ik NIET DOEN. De juiste motivatie waarom het niet te doen heb ik al genoeg gelezen in het topic.

Maar dit lijkt aan dovemans oren gericht.

Verder vraag ik me wel af op basis van welke stukken het bouwbedrijf zo’n verkeerd advies kan afgeven. Heb je daadwerkelijk een bouwtekening waarop de brandscheidingen inclusief de WBDBO waarde staat voor handen? En dan bedoel ik niet enkel van de schacht, maar van het gehele appartement of gebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Zo benieuwd wat erachter zit! TS je houdt ons toch wel op de hoogte niet?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

jeroenkb schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:53:
Kans is wat kleiner dat het doorlopende schachten zijn, gezien het feit dat de loze ruimte op de 1e verdieping de helft kleiner is dan de verdieping er onder (rechter plaatje is volgens TS de 1e verdieping

[Afbeelding]
Als je die meterkast meetelt komt het toch anders aardig vierkant uit :)

Daar kan ook goed eea verticaal doorheen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

hollandnick schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:52:
[...]

ik praat toch over het geval van TS? Daar is al vastgesteld dat het geen liftschacht is 8)7

[...]

Ik heb het dan ook niet over het algemeen maar over de casus van TS.
Specifiek over de casus van TS zeggen dat hij alleen maar voor buitenmuren toestemming hoeft te hebben is toch ook nergens op gebaseerd?
Het zijn muren binnen zijn appartement en het stuk is, volgens de bouwer, geen gemeenschappelijke of technische ruimte.
Dat is echt een compleet ongefundeerde aanname op basis van wat TS tot nu toe heeft laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:12

Roozzz

Plus ultra

Dinictus208 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:14:
Zo benieuwd wat erachter zit! TS je houdt ons toch wel op de hoogte niet?
Ik ook! TS pak eens een moker en deel het resultaat?

/s

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 13:28
Hilarisch topic weer. Misschien maar een livestream van het openen dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
hollandnick schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:52:

Ik heb het dan ook niet over het algemeen maar over de casus van TS. Het zijn muren binnen zijn appartement en het stuk is, volgens de bouwer, geen gemeenschappelijke of technische ruimte. Dan zie ik zelf geen issue in een klein gat te maken om te kijken wat er nu in zit
Daar gaat de bouwer helemaal niet over. De notaris heeft bij de oprichting van de VvE een splitsingsakte opgesteld. Met de bijbehorende splitsingstekening,

Een voorbeeld uit een standaard splitsingsakte:

11.1 Tot de onderdelen van het Gebouw, de Gemeenschappelijke Ruimten en voorzieningen,
waarvan de kosten conform Artikel 10.2 onder a en b voor rekening van de gezamenlijke
Eigenaars komen, worden, voor zover aanwezig en niet toebehorend aan een derde,
onder meer gerekend:
a. de funderingen, de dragende muren, de kolommen, het geraamte van het Gebouw,
de gevels (daaronder begrepen de gevelbeplatingen en dilataties), de puien, de
balkons, de galerijen, de daken (inclusief de waterkerende lagen), de dakbedekking,
de dakkapellen, de schoorstenen, de rook- en ventilatiekanalen, de
rookgasafvoeren, de vuilstortkokers, de lift- en leidingschachten, alsmede de
vloeren en de wanden die de scheiding vormen tussen Gemeenschappelijke
Ruimten of tussen (een) Gemeenschappelijk(e) Ruimte(n) en (een) Privé-
gedeelte(n) of tussen Privé-gedeelten;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
DonJunior schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:34:
[...]

TS had na van menigeen een antwoord gekregen te hebben anders nog steeds niet helemaal begrepen dat die ruimten niet voor hem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
*knip* offtopic

[ Voor 90% gewijzigd door twain4me op 18-03-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De huiskamer is een paar deuren veder.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.