Motten in de warme maanden, hoe krijg ik ze weg?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:03
Ik ben op zoek naar ervaringen hoe ik het beste motten uit mijn appartement kan krijgen. Rond de lente en de herfst krijgen wij bijna wekelijks wel een mot(je) in het huis. Ik heb allerlei dingen geprobeerd, kleding gewassen, op het hele huis meerdere malen schoongemaakt, woning doorluchten, cederhout. Maar de motten blijven terugkomen 8)7

Wat kan ik verder doen om de mottenoverlast te verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Zonder al teveel verstand van motten: ik denk dat het soort mot misschien van belang is. Want is het het soort die op kleding afkomt, of bepaalde soorten eten?

Zo hadden wij vorig jaar wat last van meelmotten - dus alles aan geopende pakken bloem e.d. weggegooid en eigenlijk alles in de keuken maar eens goed schoongemaakt en geopende verpakkingen goed geinspecteerd. Zo denk je bij meelmotten aan meel, maar gebakken ui in een potje of gestampte muisjes worden ook door die motten geconsumeerd...
En daarna een tijd ALLES zoveel mogelijk bewaren in afsluitbare bakken. Ondertussen zijn we hier meelmot-vrij, hopelijk blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik zou beginnen met het wegnemen van de oorzaak en proberen e.e.a. uit te sluiten. Met andere woorden: waar komen de beestjes vandaan of waar komen ze op af? Misschien zie je nu al in welke ruimte ze het meeste voorkomen, dat geeft alvast een zoekrichting maar ook binnenshuis/buitenshuis.

Check je ventilatieroosters, misschien zit er ergens een gaasje los ofzo. Of plaats deze indien nodig, zodat ze niet van buiten kunnen komen. Hetzelfde geldt voor je ramen en deuren, gebruik vliegenhorren of houd ze zoveel mogelijk dicht, ook je binnendeuren. Dan kun je hopelijk herleiden waar ze dus vandaan komen. Daarna uiteraard weer wel gaan ventileren. Daarover gesproken, wat voor ventilatie heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door Fauna op 17-03-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-06 16:03
Fauna schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:49:
Ik zou beginnen met het wegnemen van de oorzaak en proberen e.e.a. uit te sluiten. Met andere woorden: waar komen de beestjes vandaan of waar komen ze op af? Misschien zie je nu al in welke ruimte ze het meeste voorkomen, dat geeft alvast een zoekrichting maar ook binnenshuis/buitenshuis.

Check je ventilatieroosters, misschien zit er ergens een gaasje los ofzo. Of plaats deze indien nodig, zodat ze niet van buiten kunnen komen. Hetzelfde geldt voor je ramen en deuren, gebruik vliegenhorren of houd ze zoveel mogelijk dicht, ook je binnendeuren. Dan kun je hopelijk herleiden waar ze dus vandaan komen. Daarna uiteraard weer wel gaan ventileren. Daarover gesproken, wat voor ventilatie heb je?
Ik had al het idee om een fijnmazig gaas achter de ventilatieroosters op te hangen. Die hangen er nu niet.
Overdags, als er iets open staat, hangt er ook een hor voor.
Mijn vermoeden is dat ze uit de luchtkanalen komen, aangezien deze winter het meeste potdicht zat. Voor de frisse lucht vertrouwden wij vooral op de ventilatie.

Mocht het 's nachts weer wat warmer worden gaan er weer ramen open :+