Intergas HRE 28/24A Zones en plaats Expansievat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERBN
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 14:50
Beste Tweakers,

Het stookseizoen is inmiddels bijna ten einde, maar voor volgend seizoen wil ik kijken of de cv installatie nog iets verbeterd kan worden. Nu gaat deze vraag niet over de tuning, daarvoor zal ik het aparte topic eens goed doornemen, want mijn installatie is ook nog niet goed waterzijdig ingeregeld wat ik zeker nog wil doen. Mijn vraag gaat over de installatie zoals deze nu aanwezig is en of daar verbeteringen mogelijk zijn.

Installatieoverzicht
- Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 A cv-ketel (Alle settings nog default) (uit 2018)
- VC4013 (Honeywell) afsluiter direct onder de cv-ketel ivm vloerverwarming
- VC8615 (Honeywell) zone kleppen [2x]
- Bypass ESABV22 (~1.5m onder de ketel)
- Tempro Vloerverwarmingverdeler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RieT_TI5qtBRKKuAq9OyZ5x_ftk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIFWHJ2uNJbYjeD6pIdT7RMt.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie is later uitgebreid met vloerverwarming door een aanbouw aan het huis. De radiatoren zijn aanwezig in het woonhuis en de vloerverwarming is aanwezig in de aanbouw. In onderstaande afbeelding schematisch een overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-M45JVqimRzC4UmrFXAmQQYYaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQWNJO9qwfEsHXmVukYXFm45.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 1: Mag een expansievat op deze manier in de installatie worden opgenomen, geplaatst achter een zoneklep?

In de installatie zijn 2 zones ingericht. 1 zone voor het oude deel, dus alle radiatoren in de woning. En 1 zone voor de aanbouw waar vloerverwarming in is aangelegd met daarbij 1 extra radiator. De zonekleppen VC8615 maken overigens ongelofelijk veel krakend geluid en zijn reeds ook al een keer vervangen door een defecte motor.

Vraag 2: éen klep zit in de aanvoer en de andere in de retour. Als ik de installatie voorschrift van de VC8615 van Honeywell bekijk zitten ze daar beide in de aanvoer. (product kan wel in de retour) maar is dit een wenselijk aangesloten situatie waarbij er 1 in de aanvoer zit en de andere in de retour?

In de installatie is geen automatische ontluchter aanwezig en deze zit ook niet in de CV ketel. Ook is er geen vuilafscheider aanwezig. De vuilafscheider lijkt mij wel wenselijk met de zonekleppen in verband met eventueel aanwezige metaaldeeltjes welke de zonekleppen kunnen doen vastlopen.

Zie uit naar jullie reacties,

Erik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

1 nee
2 maakt niet uit.

Kunnen beide kleppen de ketel aansturen? Wordt dan ook de VC 4013 klep aangestuurd?
Vuilafscheider is sowieso een goede aanvulling en plaats een automatische ontluchter op de ketel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERBN
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 14:50
Bedankt voor de reactie,

Kunnen beide kleppen de ketel aansturen?
Beide zonekleppen hebben een eigen thermostaat welke de CV kan aansturen, ze werken parallel naast elkaar, zoals in onderstaande schema. Als beide groepen een warmtevraag hebben staan ze tegelijkertijd open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CcgSF23ynjtJLm98DW6cHpteZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7jSgdZtY1OPw7v9FcB0LrNq4.png?f=fotoalbum_large

Wordt dan ook de VC 4013 klep aangestuurd?
De VC4013 zit direct aangesloten op de CV-ketel zover ik kan zien en wordt altijd voor beide zones gestuurd.

Vraag 1a
Een vervolg vraag voor vraag 1. Wat is het wijsheid, het expansievat verplaatsen naar een plek dichterbij de ketel of de zoneklep verplaatsen naar de aanvoerkant?

Erik