Overheaddeur opener zigbee module

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick284211
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 11:13
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een module die mijn overheaddeur kan openen en sluiten. Bijgaand een foto van de schakelkast (Mini Std V7E SR).
Wie kan mij adviseren welke module ik hiervoor kan gebruiken en op welk circuit ik deze module dan moet aansluiten?

Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPKTRz3mDnw3RPNmBbau2iDwgsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WUkSwYZFEMScwK4gZ79z5ky.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 21:21
Kijk eens naar Shelly. Ik kan je nu niet direct verder helpen en online is meer dan genoeg te vinden, zeker icm HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Gewoon een zigbee relais module en die op de input door open/door close aansluiten? Niks anders dan wat je met een muurschakelaar zou doen. bijv deze https://nl.aliexpress.com/item/1005006723590651.html
Persoonlijk zou ik wel drie keer nadenken voor je je garagedeur op een automation aansluit, in elk geval openen. Stel dat je HA gehacked wordt, dan wil je niet dat er fysiek access tot je huis verschaft wordt. Maar goed dat is hoe ik er in zit en niet relevant voor je vraag.

Normaliter werken deur motors alleen autonoom als je ook veiligheidsvoorzieningen hebt getroffen, dwz ook een IR sensor om te checken of de boel vrij is. Je wilt niet de deur sluiten als er iemand onderdoor loopt. Als je dat met een home automation bouwt en remote gaat bedienen zonder zicht, moet je daar wel rekening mee houden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Any zigbee relais met een potentiaalvrij contact. (ook wel dry contact genoemd)
Zoiets bijv: https://www.robbshop.nl/n...j-relaisschakelaar-zigbee

edit; ik ook
Mistraller schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:44:
Persoonlijk zou ik wel drie keer nadenken voor je je garagedeur op een automation aansluit, i
YouTube: Commercial Welkom (2015) - Even Apeldoorn Bellen - Centraal Beheer

[ Voor 52% gewijzigd door jeroen3 op 17-03-2025 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 20:57

BCM

Mijn voorkeur zou zijn om een Shelly Pro 3 zijn op contacten X3 3 tm 8.
Controller X3 3 - Shelly I2
Controller X3 4 - Shelly O2
Controller X3 5 - Shelly I1
Controller X3 6 - Shelly O1
Controller X3 7 - Shelly I3
Controller X3 8 - Shelly O3

Kanaal 1 op de shelly is dan Open
Kanaal 2 op de shelly is dan stop
Kanaal 3 op de shelly is dan Dicht

Zorg dat het kanaal maar een halve sec aan staat en je bent klaar.

Succes

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BCM schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:55:
Mijn voorkeur zou zijn om een Shelly Pro 3
Waarom? De topicstarter vraagt expliciet naar zigbee-modules :)

[ Voor 27% gewijzigd door Gizz op 18-03-2025 11:31 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick284211
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee :)
@BCM Goeie input. Dit is zeker het overwegen waard. Ik ga hier ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:55

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik heb toevallig recentelijk de zelfde vraag gehad voor mijn overhead deur. Ik heb deze garagedeur opener besteld:
https://aliexpress.com/item/1005003610757320.html

Dit is een potentiaalvrij maak contact (schakelt dus geen spanning) welke aangesloten zit op de pulsdrukknop van de garagedeur. Verder heeft deze een aparte ingang die als sensor tezien wordt voor een magneetsensor. Deze plaats je bij de deur en laat zien of de deur daadwerkelijk dicht is of open staat.

Zeker als je op afstand wilt gaan schakelen erg fijn!

Ik zie in de handleiding van je garagedeur controller (https://www.dalmatic.com/...019/10/V-7E-29.22-ENG.pdf) dat de controller een aparte ingang heeft voor opene en sluiten (ingang x3_2). Dit werkt net even wat anders dan de standaard huis-tuin-en-keuken garagedeur openers, dit is meer een industrieel model. Kan dus zijn dat je meerdere schakelaars nodig hebt voor Open en dicht.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 18-03-2025 14:20 . Reden: Link cleanup ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 20:57

BCM

Wat ik lees in de manual van de controller heb je ten minste 2 potentiaalvrij contacten nodig. 1 voor open, 1 voor dicht op zn minst.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erick284211
Klopt. Het is een "industriele" deur. Er is ook een contact "Go function" X3_3. Heb deze zojuist even getest en deze werkt als volgt:

Eerste puls -> Deur gaat open
Tweede puls -> Deur stopt
Derde puls -> Deur wordt weer gesloten

Opzich zou ik de deuropener ook op dit contact kunnen zetten. Waar het mij om gaat in deze situatie is dat als ik niet aanwezig ben, dat ik de overheaddeur voor 50 cm kan openen zodat de pakketten onder de deur naar binnen geschoven kunnen worden en de deur vervolgens automatisch na 1 minuut weer dicht gaat.

Er zit een automatisch stop als de deur wordt geblokkeerd/ iemand onder de deur loopt. Dus dat risico is afgedekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48

D4NG3R

kiwi

:)

Erick284211 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:36:
Opzich zou ik de deuropener ook op dit contact kunnen zetten. Waar het mij om gaat in deze situatie is dat als ik niet aanwezig ben, dat ik de overheaddeur voor 50 cm kan openen zodat de pakketten onder de deur naar binnen geschoven kunnen worden en de deur vervolgens automatisch na 1 minuut weer dicht gaat.
Op 50cm hoogte een (open)deursensor wellicht?

Ik zou zelf heel eerlijk ook niet snel gaan stoeien met dit soort automations, helemaal open/dicht is handig, ergens halverwege is vragen om problemen aangezien je zelf de staat van het hele systeem bij moet gaan houden. Wat vrijwel onmogelijk zal worden gezien het ding automatisch stopt bij weerstand of detectie.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2025 14:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1