Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:58

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
We hebben een 2de, duurdere auto gekocht.
Voorheen hadden we ook al 2 auto's maar we hebben er eentje ingeruild voor een veel duurder exemplaar.
Die eerdere goedkope auto was verzekerd via mijn vrouw. Op die manier kan ze ook wat no claim jaren opbouwen. Verzekering kostte niet veel.
Voor de auto die nog steeds hebben, betaal ik ongeveer € 340 per jaar.
Als mijn vrouw het gaat betalen wordt het zeker € 600 per jaar.

Maar als ik beide auto's op mijn naam verzeker, bouwt zij nooit no claim op.
Dus mocht ik er in de toekomst niet zijn, of om een andere reden geen verzekering kunnen afsluiten of na een ongeval flink wat jaren moet inleveren.... dan staat ze nog steeds maar op een paar % korting.

Wat is wijsheid?
A = 2 auto's op mijn naam.
B = Of eentje op mijn naam, eentje op haar naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zij rijdt vrijwel uitsluitend in die tweede auto?

Je zou kunnen bellen naar je verzekeraar of ze bij jullie gezamenlijke verzekeringspakket in kan. Dat kan mogelijk schelen.

Wees wel eerlijk over wie er het meest in de auto rijdt

[ Voor 65% gewijzigd door 418O2 op 17-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Wisselend. Ik rij er ook in.
We pakken de auto die we op dat moment nodig hebben.

[ Voor 142% gewijzigd door Rzaan op 17-03-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
418O2 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:53:
Je zou kunnen bellen naar je verzekeraar of ze bij jullie gezamenlijke verzekeringspakket in kan. Dat kan mogelijk schelen.
Zou ze dan al meteen een hogere korting krijgen, denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-07 19:25
Hoelang geleden had ze die goedkopere auto? Verzekeraars kijken tot 2 a 3 jaar terug voor schadevrije jaren.
De auto kan gewoon op jou naam met haar als regelmatige bestuurder, dan krijg je wel pakketkorting maar staan de jaren op haar naam.

[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 17-03-2025 11:57 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
vuurtjih schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:
Hoelang geleden had ze die goedkopere auto? Verzekeraars kijken tot 2 a 3 jaar terug voor schadevrije jaren.
De auto kan gewoon op jou naam met haar als regelmatige bestuurder, dan krijg je wel pakketkorting maar staan de jaren op haar naam.
De goedkope auto had ze 2 jaar (tot december 2024)

Ik leer allemaal nieuwe dingen vandaag. Hiep Hiep Hoera voor Tweaters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:01:
[...]

De goedkope auto had ze 2 jaar (tot december 2024)

Ik leer allemaal nieuwe dingen vandaag. Hiep Hiep Hoera voor Tweaters :)
Auto in jouw pakket, haar als regelmatige bestuurder en dan de 2 schadevrije jaren doorgeven.

PS. Zoek een tussenpersoon, die doet dit voor je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
vuurtjih schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Auto in jouw pakket, haar als regelmatige bestuurder en dan de 2 schadevrije jaren doorgeven.

PS. Zoek een tussenpersoon, die doet dit voor je :+
Ik ben verzekerd via ING.
Daar heb ik ook WA, rechtsbijstand en huisverzkeringen. Dan krijg je ook kortingen.
Maar ik ga ze bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
@vuurtjih en anderen natuurlijk.

Gebeld met ING.
bij hen is het zo dat je voor een 2de auto altijd begint met 0 schadevrije jaren.
Dus dan is het gunstiger om mijn 1ste auto op mijn vrouw's naam te zetten. Zij heeft dan 2 schadevrij jaren.
De 2de auto op mijn naam want ik heb 20 schadevrije jaren.

Voor de 2de auto krijgen we dan 10% korting (dat zullen ze wel doen op de goedkoopste auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:14:
@vuurtjih en anderen natuurlijk.

Gebeld met ING.
bij hen is het zo dat je voor een 2de auto altijd begint met 0 schadevrije jaren.
Dus dan is het gunstiger om mijn 1ste auto op mijn vrouw's naam te zetten. Zij heeft dan 2 schadevrij jaren.
De 2de auto op mijn naam want ik heb 20 schadevrije jaren.

Voor de 2de auto krijgen we dan 10% korting (dat zullen ze wel doen op de goedkoopste auto)
Dat is wel bijzonder, want als er jaren zijn kunnen ze die gewoon in gebruik nemen.

Als ze linksom of rechtsom de jaren maar op de auto zetten, anders is het zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
vuurtjih schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Dat is wel bijzonder, want als er jaren zijn kunnen ze die gewoon in gebruik nemen.

Als ze linksom of rechtsom de jaren maar op de auto zetten, anders is het zonde.
Ik ging er vanuit dat als beide auto's op mijn naam en verzekering staan, ik ook op beide auto's die maximale korting kreeg.
Maar helaas, dus niet bij ING.

Dus nu de 1ste auto WA+ op haar naam verzekeren. Met 2 schadevrije jaren
Rond de € 550 of zoiets.

2de auto op mijn naam. Met 20 schadevrije jaren.
± € 1.100 voor all risk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 16:49

ptjuh

New day, same old shit

Dat is bij meerdere verzekeraars zo.
Toevallig ook mee te maken gehad afgelopen jaar.

Wat ik wel kreeg bij onze verzekeraar was een kleinte korting omdat er al zoveel vrije jaren waren opgebouwd.
Dus wel iets van korting , maarja geen 20 plus jaar :(

Its all in the little things that people do..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
Verschilt idd per verzekeraar, sommigen geven je dezelfde korting op de 2e auto en sommigen een aantal extra no-claim tredes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 10:51
Heel veel ook niet. Toevallig die discussie gevoerd met de verzekering. Naar mijn mening bouw je als bestuurder 'schadevrije' jaren op en niet als auto. Tweede auto begint gewoon weer op 0... verzekeraars :X

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:53:
We hebben een 2de, duurdere auto gekocht.
Voorheen hadden we ook al 2 auto's maar we hebben er eentje ingeruild voor een veel duurder exemplaar.
Die eerdere goedkope auto was verzekerd via mijn vrouw. Op die manier kan ze ook wat no claim jaren opbouwen. Verzekering kostte niet veel.
Voor de auto die nog steeds hebben, betaal ik ongeveer € 340 per jaar.
Als mijn vrouw het gaat betalen wordt het zeker € 600 per jaar.

Maar als ik beide auto's op mijn naam verzeker, bouwt zij nooit no claim op.
Dus mocht ik er in de toekomst niet zijn, of om een andere reden geen verzekering kunnen afsluiten of na een ongeval flink wat jaren moet inleveren.... dan staat ze nog steeds maar op een paar % korting.

Wat is wijsheid?
A = 2 auto's op mijn naam.
B = Of eentje op mijn naam, eentje op haar naam.
Zoek een verzekering met een 'tweede gezinsautoregeling'. Dan geldt voor iedereen de hoogste no claim korting maar ben je wel op eigen naam verzekert.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 17-03-2025 14:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-07 15:45
sdk1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Zoek een verzekering met een 'tweede gezinsautoregeling'. Dan geldt voor iedereen de hoogste no claim korting maar ben je wel op eigen naam verzekert.
Dit dus. In het verleden met 0 schadevrije jaren, dezelfde korting gekregen als diegene met wie ik samenwoonde. Ook bij het uitzoeken van een nieuwe verzekeraar kun je dit aankaarten. Doet de huidige dit niet, dan een nieuwe verzekeraar zoeken. Gaat volgens mij niet lukken als iemand negatieve schadevrije jaren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-07 21:35
je kan even kijken of dit nuttig kan zijn bij jullie:
https://www.independer.nl...hadevrije-jaren/overnemen

ik heb vorig jaar gehad dat ik dacht dat ik schadevrije jaren aan het opbouwen was maar het bleek dat mijn partner dus 2 auto's op zijn naam had staan.
Een andere verzekeraar was goedkoper voor mijn nieuwe auto en toen kwamen we erachter dat ik dus geen schadevrije jaren had.

Door de afstandverklaring heb ik mijn schadevrije teruggekregen. Als je er 20 hebt en je zou er 7 ofzo weggeven doet dat al heel veel voor de korting en heeft je vrouw ook schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 14:59
Schadevrije jaren worden enkel opgebouwd door de verzekeringnemer (polishouder) in het Roydata systeem/DB. Schadevrije jaren worden vastgelegd in reeksen en een persoon kan er meer dan 1 hebben. Dus als je 2 auto's verzekert hebt, heb je minimaal 2 reeksen SVJ. Één reeks kan ook maar bij 1 auto worden ingezet.

Dus als je 20 jaar een auto verzekert hebt, heb je 1 reeks met 20 SVJ. Verzeker je dan een tweede auto begint die auto weer op 0. De eerste (en enige) reeks is simpelweg dan al in gebruik. Veel verzekeraars compenseren dat commercieel met een "tweede autoregeling" of "partnerregeling" door dezelfde korting toe te kennen aan de tweede auto. Maar let op, dat wijzigt niks aan de onderliggende SVJ op de verzekering.

Je kan als persoon afstand doen van 1 of meerdere SVJ reeksen middels een afstandsverklaring. Dat zie je vaak bij een partner. Dat gaat "makkelijker" als die persoon al als regelmatige bestuurder staat geregistreerd. Dan is het manier om aan te tonen dat die persoon al die jaren schadevrij heeft gereden. De verzekeraar moet dit dan in orde brengen in Roydata.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:02
MrFl0ppY schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:45:
Schadevrije jaren worden enkel opgebouwd door de verzekeringnemer (polishouder) in het Roydata systeem/DB. Schadevrije jaren worden vastgelegd in reeksen en een persoon kan er meer dan 1 hebben. Dus als je 2 auto's verzekert hebt, heb je minimaal 2 reeksen SVJ. Één reeks kan ook maar bij 1 auto worden ingezet.

Dus als je 20 jaar een auto verzekert hebt, heb je 1 reeks met 20 SVJ. Verzeker je dan een tweede auto begint die auto weer op 0. De eerste (en enige) reeks is simpelweg dan al in gebruik. Veel verzekeraars compenseren dat commercieel met een "tweede autoregeling" of "partnerregeling" door dezelfde korting toe te kennen aan de tweede auto. Maar let op, dat wijzigt niks aan de onderliggende SVJ op de verzekering.

Je kan als persoon afstand doen van 1 of meerdere SVJ reeksen middels een afstandsverklaring. Dat zie je vaak bij een partner. Dat gaat "makkelijker" als die persoon al als regelmatige bestuurder staat geregistreerd. Dan is het manier om aan te tonen dat die persoon al die jaren schadevrij heeft gereden. De verzekeraar moet dit dan in orde brengen in Roydata.
De polishouder is bij zo'n regeling gewoon op naam van de tweede persoon als hoofdbestuurder. Het verschil is de korting.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Aurum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:29:
j
Door de afstandverklaring heb ik mijn schadevrije teruggekregen. Als je er 20 hebt en je zou er 7 ofzo weggeven doet dat al heel veel voor de korting en heeft je vrouw ook schadevrije jaren.
Dit ga ik onderzoeken.
Even kijken welke verzekeringen dit toestaan.

Welke maatschappij hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Vanmiddag dus gebeld met ING.
Zij gaven aan,
A, dat je met een 2de of 3de auto gewoon met 0 schadevrije jaren begint...
B, dat mijn vrouw moet beginnen met haar 2 opgebouwde jaren.

Nu lees ik hier dat ik schadevrije jaren kan overdragen.
Zoekeen met zoektermen schadevrije jaren overdragen kom ik ook op een pagina van ING terecht.
Daar staat een formulier waarmee ik schadevrije jaren kan overdragen.

Dit had de medewerker van ING me toch ook kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Misschien een andere verzekering proberen?

https://www.anwb.nl/verze...iten-voor-partner-of-kind

Zelf heb ik in jouw situatie jaren geleden hier gebruik van gemaakt totdat mijn vriendin genoeg no-claim had om een eigen verzekering te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
MarkyB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:17:
Misschien een andere verzekering proberen?

https://www.anwb.nl/verze...iten-voor-partner-of-kind

Zelf heb ik in jouw situatie jaren geleden hier gebruik van gemaakt totdat mijn vriendin genoeg no-claim had om een eigen verzekering te nemen.
Ik kom vooralsnog geen goedkopere verzekeringen tegen.

Ik maakt even wat berekeningen.

Stel dat ik 7 schadevrije jaren overschrijf naar mijn partner.
Dan heeft ze 9 schadevrije jaren.
Dan wordt haar verzekering (WA+) iets van € 215 goedkoper.

Ik ga dan van 20 naar 13 jaar.
Dan wordt mijn verzekering (all risk) iets van € 248 duurder.

Dus dat is geen giga-verschil in totale kosten: € 33 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Ik weet niet of het inmiddels anders is maar ik heb nooit jaren ingeleverd. Ik had een aantal schadevrije jaren (waren er toen 15 ofzo), en mijn auto bleef met dezelfde no-claim verder gaan. Mijn vriendin had toendertijd 0 jaren maar mocht wel gebruikmaken van mijn no-claim. Tegelijkertijd spaarde zij ook jaren op.

Om discussie te voorkomen, mijn vriendin heeft pas later haar rijbewijs gehaald ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-07 21:35
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Dit ga ik onderzoeken.
Even kijken welke verzekeringen dit toestaan.

Welke maatschappij hebben jullie?
Ik was overgestapt naar Promovendum :) die hebben inderdaad zo'n afstandsverklaring formulier doorgestuurd en heb ik en mijn partner ingevuld en ondertekend, was zo geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Je kan niet een deel van je schadevrije jaren overdragen. Het is alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:53:
Dus mocht ik er in de toekomst niet zijn,
Als je hebt over overlijden, dan kan je partner de jaren waarschijnlijk gewoon overnemen. Althans, m'n schoonmoeder kon dit een paar jaar geleden nog toen m'n schoonvader overleed.

Je kan ook kijken of je ergens een simpele brommer kan vinden en dat ergens stallen. Vervolgens WA-verzekering op naam van je vrouw. Dat kost je waarschijnlijk een paar tientjes op jaarbasis. Bij enkele verzekeraars kan je die jaren weer meenemen naar een auto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Jimster schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Je kan niet een deel van je schadevrije jaren overdragen. Het is alles of niets.
Op het formulier van ING heb je de keuze. Bij punt 2f staat dat. Alles of een deel en dan is er een ruimte waar je het aantal kunt invullen.

Ik denk dat ik de verzekering ga afsluiten met Auto 1 op haar naam. Auto 2 op mijn naam.
Dan eens rustig een paar berekeningen maken. En dan alsnog besluiten of ik jaren overdraag.

De verzekeringen die wel de eerder genoemde partnerclausule hebben, kom ik bij berekening op dezelfde of iets hogere gezamenlijke kosten uit.
In een vergelijking van de Consumentenbond kwam de ING er als goedkoopste uit.
Maar niet alle partijen werden meegenomen in de vergelijking.

[ Voor 50% gewijzigd door Rzaan op 18-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:13
Vanaf 2022 kunnen door een overledene opgebouwde schadevrije jaren worden overgedragen aan de achterblijvende partner. Dat kan door het indienen van een verzoek bij de autoverzekeraar. Daarvoor moet je in ieder geval op hetzelfde adres geregistreerd staan en een rijbewijs hebben.

Bij een echtscheiding of een ontbinding van het geregistreerd partnerschap kunnen schadevrije jaren worden verdeeld. Degene (polishouder) met de schadevrije jaren bepaalt in dat geval wat de verdeelsleutel wordt en moet een afstandsverklaring aanleveren bij de verzekeraar.

Ook kunnen met ingang van het nieuwe jaar schadevrije jaren van de lease-auto overgenomen worden. Met een leaseverklaring kunnen deze bij de verzekeraar vastgelegd worden.

Tenslotte kunnen schadevrije jaren uit het buitenland ook vastgelegd worden bij de (nieuwe) Nederlandse verzekeraar. Europese verzekeraars leveren op verzoek een verklaring aan die ingediend kan worden bij de eigen verzekeraar.
Sinds 2022:
Schadevrije jaren autoverzekering per 1/1 overdraagbaar na overlijden en echtscheiding :)

[ Voor 66% gewijzigd door Exception op 18-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Kan ook gewoon aan je partner die bij je blijft bij sommige partijen (bijvoorbeeld de ING)
Pagina: 1