Na (te) lang wachten heb ik recentelijk een RX 9070 XT weten te bemachtigen voor een eerlijke prijs (695 launch prijs)
. Nu ik deze kaart eindelijks in mijn bezit heb is het tijd om de rest van mijn PC hier omheen te bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamenlijk gamen en normaal "office" gebruik. Zal sporadisch een keer Photoshop, Figma, Blender op gedraaid worden. Ik heb een prachtige Alienware monitor in mijn bezit, 60fps+ 4K gamen (met indien nodig FSR4, of settings iets lager) lijkt mij fantastisch.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al wat onderdelen liggen. Richtprijs incl. deze onderdelen (excl. randapparatuur) is toch wel om en nabij de 1500 Euro. Mocht iets meer budget significante verbeteringen met zich meebrengen is het budget verhogen geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, zoals eerder benoemd beschik ik over een Alienware monitor:
uitvoering: Alienware AW3225QF Zwart
Ook heb ik toevallig nog een setje 32GB DDR5 geheugen liggen:
uitvoering: Silicon Power Xpower Pulse SP032GXLWU560FDJ
En natuurlijk de GPU:
uitvoering: Powercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er redelijk wat jaartjes mee door. Beetje toekomstbestendig is wel een must.
Ga je overklokken?
Misschien leuk om eens mee te experimenteren. Geen must, CPU is ook minder snel een bottleneck op 4k.
Aanvulling: videokaart wil ik wel mee gaan spelen. Undervolten/overclocken.
Ik heb nu het volgende systeem samengesteld:
Ik zal nog even mijn keuzes toelichten:
Voor een 240mm AIO gekozen, deze kan ik "top mount" in de case installeren. Nu zullen de 3 fans aan de voorkant maximaal frisse lucht voor de GPU leveren. Dit omdat de GPU het belangrijkste onderdeel is.
Voor de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gekozen omdat deze voor 2 tientjes extra (t.o.v. concurrentie) beschikt over PCI-E 5.0 x16. Ik weet dat het verschil in performance tussen 4.0 en 5.0 nihil is, maar met oog op het prijsverschil en toekomst toch voor 5.0 gekozen.
Ik verwacht dat ik redelijk in de goede richting zit. Mochten er nog op/aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Alvast bedankt
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamenlijk gamen en normaal "office" gebruik. Zal sporadisch een keer Photoshop, Figma, Blender op gedraaid worden. Ik heb een prachtige Alienware monitor in mijn bezit, 60fps+ 4K gamen (met indien nodig FSR4, of settings iets lager) lijkt mij fantastisch.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al wat onderdelen liggen. Richtprijs incl. deze onderdelen (excl. randapparatuur) is toch wel om en nabij de 1500 Euro. Mocht iets meer budget significante verbeteringen met zich meebrengen is het budget verhogen geen probleem.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, zoals eerder benoemd beschik ik over een Alienware monitor:
uitvoering: Alienware AW3225QF Zwart
Ook heb ik toevallig nog een setje 32GB DDR5 geheugen liggen:
uitvoering: Silicon Power Xpower Pulse SP032GXLWU560FDJ
En natuurlijk de GPU:
uitvoering: Powercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er redelijk wat jaartjes mee door. Beetje toekomstbestendig is wel een must.
Ga je overklokken?
Misschien leuk om eens mee te experimenteren. Geen must, CPU is ook minder snel een bottleneck op 4k.
Aanvulling: videokaart wil ik wel mee gaan spelen. Undervolten/overclocken.
Ik heb nu het volgende systeem samengesteld:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Tray | € 305,- | € 305,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 189,- | € 189,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 149,- | € 149,- |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 240 | € 65,99 | € 65,99 |
4 | Ventilators | Arctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm | € 4,92 | € 19,68 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 126,- | € 126,- |
Totaal | € 984,57 |
Ik zal nog even mijn keuzes toelichten:
Voor een 240mm AIO gekozen, deze kan ik "top mount" in de case installeren. Nu zullen de 3 fans aan de voorkant maximaal frisse lucht voor de GPU leveren. Dit omdat de GPU het belangrijkste onderdeel is.
Voor de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gekozen omdat deze voor 2 tientjes extra (t.o.v. concurrentie) beschikt over PCI-E 5.0 x16. Ik weet dat het verschil in performance tussen 4.0 en 5.0 nihil is, maar met oog op het prijsverschil en toekomst toch voor 5.0 gekozen.
Ik verwacht dat ik redelijk in de goede richting zit. Mochten er nog op/aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Alvast bedankt