(Game) PC 4k, +1500 Euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Na (te) lang wachten heb ik recentelijk een RX 9070 XT weten te bemachtigen voor een eerlijke prijs (695 launch prijs) :D . Nu ik deze kaart eindelijks in mijn bezit heb is het tijd om de rest van mijn PC hier omheen te bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamenlijk gamen en normaal "office" gebruik. Zal sporadisch een keer Photoshop, Figma, Blender op gedraaid worden. Ik heb een prachtige Alienware monitor in mijn bezit, 60fps+ 4K gamen (met indien nodig FSR4, of settings iets lager) lijkt mij fantastisch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al wat onderdelen liggen. Richtprijs incl. deze onderdelen (excl. randapparatuur) is toch wel om en nabij de 1500 Euro. Mocht iets meer budget significante verbeteringen met zich meebrengen is het budget verhogen geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jazeker, zoals eerder benoemd beschik ik over een Alienware monitor:
uitvoering: Alienware AW3225QF Zwart

Ook heb ik toevallig nog een setje 32GB DDR5 geheugen liggen:
uitvoering: Silicon Power Xpower Pulse SP032GXLWU560FDJ

En natuurlijk de GPU:
uitvoering: Powercolor Reaper AMD Radeon RX 9070 XT

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil er redelijk wat jaartjes mee door. Beetje toekomstbestendig is wel een must.

Ga je overklokken?
Misschien leuk om eens mee te experimenteren. Geen must, CPU is ook minder snel een bottleneck op 4k.
Aanvulling: videokaart wil ik wel mee gaan spelen. Undervolten/overclocken.

Ik heb nu het volgende systeem samengesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 305,-€ 305,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 189,-€ 189,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 149,-€ 149,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 240€ 65,99€ 65,99
4VentilatorsArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 4,92€ 19,68
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 126,-€ 126,-
Totaal€ 984,57

Ik zal nog even mijn keuzes toelichten:
Voor een 240mm AIO gekozen, deze kan ik "top mount" in de case installeren. Nu zullen de 3 fans aan de voorkant maximaal frisse lucht voor de GPU leveren. Dit omdat de GPU het belangrijkste onderdeel is.

Voor de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gekozen omdat deze voor 2 tientjes extra (t.o.v. concurrentie) beschikt over PCI-E 5.0 x16. Ik weet dat het verschil in performance tussen 4.0 en 5.0 nihil is, maar met oog op het prijsverschil en toekomst toch voor 5.0 gekozen.

Ik verwacht dat ik redelijk in de goede richting zit. Mochten er nog op/aanmerkingen zijn hoor ik het graag.

Alvast bedankt _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:23
Op zich goede build - ik zou wel een andere SSD pakken, gezien uitvoering: SK hynix Platinum P41 2TB een stukje sneller is.
Welke ramsticks was je van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:10:
Op zich goede build - ik zou wel een andere SSD pakken, gezien uitvoering: SK hynix Platinum P41 2TB een stukje sneller is.
Welke ramsticks was je van plan?
Bedankt! Heb de SSD aangepast.

RAM geheugen staat vermeld in de post, betreft het volgende setje:
uitvoering: Silicon Power Xpower Pulse SP032GXLWU560FDJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Er zijn wel wat probleempjes met die hynix drive https://forum.level1techs...e-performance-loss/225118

Undervolten is erg lucratief met de 9070XT zag ik bij der8auer, dus vooral doen.
Voor de 9700X zou je met de curve offset kunnen spelen om te kijken of er wat te halen valt.
YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

Ik zou van die fans gewoon de 5 pack kopen. Scheelt waarschijnlijk op de totaalprijs uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm
Je houdt wel een fan over natuurlijk, maar tenzij die heel erg in de weg ligt...

[ Voor 69% gewijzigd door youridv1 op 17-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
Ik heb ook nog mijn twijfels m.b.t. de fan configuratie.

De situatie in mijn startpost is als volgt:
3x 120mm fans front intake
2x 120mm fans top outtake (AIO)
1x 120mm fan back outtake

Ik kan de front fans vervangen door 3x 140mm en zo iets meer intake capaciteit hebben dan outtake. Is dit beter? Wat zal de impact op de temperaturen zijn? De GPU werkt toch ook lucht naar buiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
De GPU werkt geen lucht naar buiten. Jouw kaart circuleert alleen lucht binnen de kast.

Je opstelling is zeker niet verkeerd. Je hebt op deze manier ook meer intake dan exhaust, want de fans op de radiator hebben een flinke restrictie en moet je dus niet 1:1 aftrekken van je intake fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
youridv1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:14:
Er zijn wel wat probleempjes met die hynix drive https://forum.level1techs...e-performance-loss/225118

Undervolten is erg lucratief met de 9070XT zag ik bij der8auer, dus vooral doen.
Voor de 9700X zou je met de curve offset kunnen spelen om te kijken of er wat te halen valt.
YouTube: Fixing Ryzen 7000 - PBO2 Tune (insanity)

Ik zou van die fans gewoon de 5 pack kopen. Scheelt waarschijnlijk op de totaalprijs uitvoering: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm
Je houdt wel een fan over natuurlijk, maar tenzij die heel erg in de weg ligt...
Heb de video's over de behaalde resultaten met undervolten ook gezien. Ik ben erg benieuwd en het begint ondertussen wel een beetje te jeuken :D

Om de kaart lekker koel te houden dus gekozen voor de top mount AIO. Denk dat ik meer resultaat behaal met een koele GPU dan CPU.

9700x zal ik ook zeker naar kijken. Ziet er interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
youridv1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:23:
De GPU werkt geen lucht naar buiten. Jouw kaart circuleert alleen lucht binnen de kast.

Je opstelling is zeker niet verkeerd. Je hebt op deze manier ook meer intake dan outtake, want de fans op de radiator hebben een flinke restrictie en moet je dus niet 1:1 aftrekken van je intake fans
Top bedankt!, dan bestel ik een 5 pack 120mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Installeer ook vooral https://getfancontrol.com/ om je fans mee te tunen. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is eenvoudig in gebruik. Ik gebruik het zelf ook om al mijn fans en AIO mee af te regelen.

Gebruik overigens niet de 3-1 kabel die bij de Arctic AIO zit, maar regel de pomp los af. De pomp maakt op hogere toeren redelijk wat lawaai en met die 3-1 kabel gaat de pomp echt hard draaien wanneer je de fans maar 700-1000 toeren laat lopen. Dus vooral de pomp in een losse stekker prikken en die op een laag pitje laten draaien.

Ik heb de pomp van mijn stokoude Kraken X62 ook naar beneden geschroefd met fancontrol

[ Voor 71% gewijzigd door youridv1 op 17-03-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
youridv1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:25:
Installeer ook vooral https://getfancontrol.com/ om je fans mee te tunen. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is eenvoudig in gebruik. Ik gebruik het zelf ook om al mijn fans en AIO mee af te regelen.

Gebruik overigens niet de 3-1 kabel die bij de Arctic AIO zit, maar regel de pomp los af. De pomp maakt op hogere toeren redelijk wat lawaai en met die 3-1 kabel gaat de pomp echt hard draaien wanneer je de fans maar 700-1000 toeren laat lopen. Dus vooral de pomp in een losse stekker prikken en die op een laag pitje laten draaien.
Zal ik zeker gaan doen, bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pays
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-03 13:10
Sk Hynix heeft hiervoor een firmware update (zie hun site https://ssd.skhynix.com/download/) uitgebracht. Deze gaf bij mij meteen de oude snelheden terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Nu online
Pays schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Sk Hynix heeft hiervoor een firmware update (zie hun site https://ssd.skhynix.com/download/) uitgebracht. Deze gaf bij mij meteen de oude snelheden terug!
Bedankt!
Pagina: 1