Welke glasvezelkabel heb ik nodig? Hulp bij aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATD09
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-04 20:57
Hoi hopeiljk kan iemand me van advies voorzien over mijn glasvezelaansluiting.

Ik heb onlangs een nieuw (oud) huis gekocht waar in de erker deze glasvezelaansluiting hing. Een FTU en NT kastje. Ik ga een nieuw contract afsluiten bij Odido en dan krijg ik een nieuw converter kastje waardoor die oude NT volgens mij overbodig wordt. De nieuwe Odido converter hang ik het liefst op in de meterkast ipv de erker bij de FTU. Het laten omleggen van de FTU kost zo'n 300 euro en dat vind ik wat prijzig. Kan ik ook een glasvezelverbinding kan trekken van de FTU naar de nieuwe converter in de meterkast? Zo ja, wat voor glasvezelkabel heb ik hier precies voor nodig en met welke connectoren?
Bij voorbaat dank voor de hulp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6DOviDyzv77n33TLyCVyMpY77c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGVdnMaPyFjqaUKHMg8Nnddh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oc_-V8i8JET4niuGEEoU8slNbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsxcT3YU8qHoGn74kBjHgSUs.jpg?f=fotoalbum_largeulp.

Beste antwoord (via ATD09 op 17-03-2025 12:42)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ja dat kan met een SC-PC kabel van de juiste lengte en koppelstukjes. Koop er ook een glasvezel cleaner bij, want dat ding is nu smerig zo zonder afscherming.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ja dat kan met een SC-PC kabel van de juiste lengte en koppelstukjes. Koop er ook een glasvezel cleaner bij, want dat ding is nu smerig zo zonder afscherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:06

Speedmaster

Make my day...

Alternatief is vanaf het aansluitpunt een Netwerkkabel naar de meterkast en daar je modem/router/switch plaatsen. Kost minder en werkt net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:32
Kan wel, maar in tegenstelling tot utp kun je geen hoeken van 90 graden maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:26
bjusterbaarlik schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
Als de connector groen is is het SC/APC, blauw SC/(U)PC. Kabel zelf is OS2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 17:22
mad-dog schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:22:
Kan wel, maar in tegenstelling tot utp kun je geen hoeken van 90 graden maken
https://www.fs.com/de-en/products/41922.html

Heb al aardig wat meters van deze kabel in goten en buizen verwerkt en volgens de specs is de buig radius 10mm. In de praktijk lukt dat prima. Wel even secuur werken uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:48

jurroen

Security en privacy geek

ATD09 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:42:
Het laten omleggen van de FTU kost zo'n 300 euro en dat vind ik wat prijzig. Kan ik ook een glasvezelverbinding kan trekken van de FTU naar de nieuwe converter in de meterkast? Zo ja, wat voor glasvezelkabel heb ik hier precies voor nodig en met welke connectoren?
Tenzij je exact weet wat je doet zou ik het persoonlijk afraden. Een glasvezel kabel kan breken, zonder de juiste (dure) apparatuur kun je er niet een connector aan lassen. En hoe wil je de kabel door een eventuele muur trekken? Door het te laten doen, voor die 300 euro, heb je in ieder geval die zorgen niet.

Maar die keuze is uiteraard geheel aan jou.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATD09
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-04 20:57
Een netwerkkabel trekken van aansluitpunt naar meterkast is helaas geen optie want er zit geen stroompunt meer bij de huidige aansluiting dus de converter kan daar niet aangesloten worden.

Ik ga eens kijken naar een SC-PC kabel. Deze bij de meterkast krijgen zonder hem in rare bochten en hoeken te wringen gaat helemaal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-05 16:17
ATD09 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:40:
Een netwerkkabel trekken van aansluitpunt naar meterkast is helaas geen optie want er zit geen stroompunt meer bij de huidige aansluiting dus de converter kan daar niet aangesloten worden.

Ik ga eens kijken naar een SC-PC kabel. Deze bij de meterkast krijgen zonder hem in rare bochten en hoeken te wringen gaat helemaal lukken.
Kan je geen stroompunt laten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik ben een beetje benieuwd hoe je dit wil gaan doen? Op de foto's ziet het eruit als een soort van "bracket" waar de FTU op hoort. Dit is toch ook niet erg esthetisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:30
MasterL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:56:
Ik ben een beetje benieuwd hoe je dit wil gaan doen? Op de foto's ziet het eruit als een soort van "bracket" waar de FTU op hoort. Dit is toch ook niet erg esthetisch?
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
Dit lost in ieder geval dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Prachtig maar dan heb alsnog dit in de "erker" hangen.. Voor mij zou die 300 euro een nog brainer zijn.
Pagina: 1