Waar relais om laadpaal zelf op afstand in- uit te zetten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curiousklusser
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-07 10:48
Beste mensen,

Ik heb een laadpaal voor eigen gebruik en ik zou deze graag middels een simpel relais op afstand willen kunnen onderbreken of juist activeren. Het gaat om een dubbele laadpaal (zie foto van de binnenkant).

Wie heeft een tip voor mij en/of kan uitleggen wat de beste oplossing is en waarom?

Dankje.

Hans

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nNgbe-S_1iMYsPQNNk55IPfXoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHojN7Hj1Vfc7kYnBor89uwm.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via curiousklusser op 17-03-2025 11:24)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ja inderdaad, Volgens mij de CP.. ik meende dat een van de twee iets deed met temperatuur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Op de foto zie ik al twee relais. Wat is je vraag precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curiousklusser
Bedankt voor je snelle reactie.

Nou, ik wil eigenlijk vanaf afstand (middels ESP32 of Raspberry PI) bepalen of laden wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Ik heb gekozen voor een andere (laagspannings-) oplossing.
Ik onderbreek de communicatie draad die in de stekker/plug naar de auto loopt.

Hierdoor kun je wel inpluggen, maar zal het relay van de lader nooit activeren. Het voordeel is dat dit mini Ampéres zijn, en geen maximaal 11kwatt. Het nadeel is dat je dit dus in de wallbox/laadpaal moet doen, niet in de meterkast.

Wellicht iets om over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je gaat wat meer info moeten geven. Welke laadpaal heb je? Misschien zijn er wel simpelere software-manieren om bv de laadpaal een bepaalde stroomlimiet te geven of op afstand aan/uit te schakelen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curiousklusser
Blasterxp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:51:
Ik heb gekozen voor een andere (laagspannings-) oplossing.
Ik onderbreek de communicatie draad die in de stekker/plug naar de auto loopt.

Hierdoor kun je wel inpluggen, maar zal het relay van de lader nooit activeren. Het voordeel is dat dit mini Ampéres zijn, en geen maximaal 11kwatt. Het nadeel is dat je dit dus in de wallbox/laadpaal moet doen, niet in de meterkast.

Wellicht iets om over na te denken!
Dit klinkt inderdaad veilig en logisch.
Op de EVHUB EVS6-63V2 (bovenste rail) worden twee kabels aangesloten richting de laadpaalstekker. De aanduiding is CP en CS. Bedoel je één van deze twee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Ja inderdaad, Volgens mij de CP.. ik meende dat een van de twee iets deed met temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curiousklusser
Blasterxp schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:11:
En dat onderbreken van die communicatiekabel kan gewoon met elk relais? of moet deze van een bepaald type of iets dergelijks zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Niet online
Ja, het is laagspanning. Dus je hebt niets bijzonders nodig. Ik maak zelf gebruik van deze schakelaar:
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=357405
Pagina: 1