Welke dakdoorvoer voor zonnepanelen op platdak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:20
Context
Wij willen graag zonnepanelen laten installeren op ons platte dak. Voordat we deze laten installeren komt eerst een dakdekker nieuw dakleer branden.

Nu bedacht ik mij dat dit wellicht een mooi moment is om ook een kabel dakdoorvoer te laten plaatsen door de dakdekker zodat de electra kabels niet buiten langs het huis hoeven (of is dit iets dat een PV installateur doorgaans doet?).
Op dit moment hebben wij een fase 1 aansluiting maar in de toekomst gaan we mogelijk over naar fase 3.
Als we de panelen laten installeren willen we direct de juiste kabels leggen zodat we later geen meerwerk hebben als we naar 3 fase overgaan.

Ik dacht zelf de kabeldoorvoer te laten installeren naast de rookgas/mechanische ventilatie afvoer. Deze komen in de schacht terecht van onze woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kylJzne4dLsO_e_lAZT3SY9cpDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d33EyyyA9EwH2Nxd3gFJuSG8.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is:
Wat is een geschikte dakdoorvoer voor een PV installatie geschikt voor fase 3 (in het begin dus 1 fase).

(Op dit moment zijn we nog niet in contact met een PV installateur dus vandaar dat ik de vraag hier stel).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:03

DjVe

Hatsaflats!

Je omvormer(s) komen op het dak? Gewoon een simpele airco doorvoer met bochtje voldoet prima. Daar de YMVK kabel doorheen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
DjVe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:17:
Je omvormer(s) komen op het dak? Gewoon een simpele airco doorvoer met bochtje voldoet prima. Daar de YMVK kabel doorheen steken.
Ik dacht aan een opstelling met micro omvormers.

Bedoel je dan zoiets ? (Ik ben echt een leek op dit gebied).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TBYcuvkHTrtfzocLtxLEtRlajs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dOUIcXfIjpu1y4ZaVXCjzWoj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door GlitchBug op 17-03-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18

timovd

Voorsprong door techniek

GlitchBug schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:14:
...

Ik dacht zelf de kabeldoorvoer te laten installeren naast de rookgas/mechanische ventilatie afvoer. Deze komen in de schacht terecht van onze woning.
...
Let er wel op met plaatsing dat de rookgassen niet gemakkelijk naar binnen kunnen komen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

75mm? Zijn vast wel in een kleinere diameter beschikbaar. Scheelt met boren en warmtelek.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:38
Als je binnendoor wilt - hoe wil je dan in meterkast komen?
Meestal werken de aannemers liever buitenlangs - stuk makkelijker, ze hoeven enkel 1x door buitenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:43
Ik zou de dakdekker dit op laten nemen in zijn offerte. Ze installeren niet graag een doorvoer die je zelf koopt. 75 mm is al groot. Door een 19 mm buis kan de kabel al gemakkelijk naar buiten.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

GlitchBug schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Ik dacht aan een opstelling met micro omvormers.

Bedoel je dan zoiets ? (Ik ben echt een leek op dit gebied).

[Afbeelding]
Zoiets is prima. Als je met micro's gaat werken, kan je het systeem ook al 3 fase laten uitvoeren en in de meterkast tijdelijk 1-fase laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
timovd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Let er wel op met plaatsing dat de rookgassen niet gemakkelijk naar binnen kunnen komen.
Dank voor de reacties.

Welke diameter is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@GlitchBug Van het zelfde soort zie ik er een van 50mm. Nog steeds vrij groot als er alleen een kabel (en wellicht ethernet) doorheen moet.
Kijk ook naar de tip van @99ruud99. Is buitenom (in een 19mm buis) een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchBug
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:24:
Als je binnendoor wilt - hoe wil je dan in meterkast komen?
Meestal werken de aannemers liever buitenlangs - stuk makkelijker, ze hoeven enkel 1x door buitenmuur.
De overige leidingen van het huis lopen door dezelfde schacht en gaan op de beganegrond door de vloer de kruipruimte in. Van daaruit kan je weer bij de meterkast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Het kan, maar als ik kijk naar wat ze bij mij in Utrecht deden (waar letterlijk schacht in meterkast uitkwam), dan gaan ze liever buiten langs.
Natuurlijk, ik huurde toen, dus had geen invloed. Als jij zegt "ik wil dat je door de schacht gaat", zullen ze zich aan moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
timovd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:33:
@GlitchBug Van het zelfde soort zie ik er een van 50mm. Nog steeds vrij groot als er alleen een kabel (en wellicht ethernet) doorheen moet.
Kijk ook naar de tip van @99ruud99. Is buitenom (in een 19mm buis) een optie?
Buitenom is ook een optie.

Dan zal het via de bakstenen muur lopen langs de leidingen van de airco. Dan naar beneden (foto is genomen vanaf dakterras) en dan de kruipruimte in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R3AGUVKSSG11-rsIVYMHQsj014=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TIytVQMofY8xdNEn71jbCbTL.png?f=user_large

Ik vind dit alleen minder mooi en was dus aan het kijken naar andere mogelijkheden. Mocht dit nou echt onmogelijk/te veel werk zijn dan gaat het gewoon buitenom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mee eens dat het minder mooi is, maar je hebt al een goot voor je airco daar, dus hoeveel verschil gaat het maken?
Afweging tussen mooi en een warmtelek. Kun je deels ook opvullen met isolatiewol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

75mm kan prima hoor (en dan heb je ook nog wat extra ruime als er nog wat meer naar het dak moet zoals een airco). Gewoon de doorvoer afdichten met UV bestendige PUR.

Ik zou de kabel ook door de schacht trekken, maar je moet natuurlijk wel zeker weten dat deze van boven tot onder helemaal open is (lampje bovenin schijnen en onder even kijken of je licht ziet). De installateur moet boven ook een kabel invoeren in de schacht, dus je moet wellicht wel iets van een plankje demonteren/gaatje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
timovd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:43:
Mee eens dat het minder mooi is, maar je hebt al een goot voor je airco daar, dus hoeveel verschil gaat het maken?
Afweging tussen mooi en een warmtelek. Kun je deels ook opvullen met isolatiewol.
Hoe erg zou zo'n warmtelek zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

het verschil tussen je huidige dak en de nieuwe situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:02
Je doorvoer in het dak zo klein mogelijk maken. Maar bedenk goed of er geen dikke stekker doorheen moet kunnen oid. Solar kabel moet gescheiden doorgevoerd worden dus je hebt al 2 keer een 16mm buisje wat er doorheen moet.,
Die dakdoorvoer kun je gewoon met isolatie dichtstoppen als de werkzaamheden klaar zijn dus dat warmtelek valt wel mee. Die buizentroep over de gevel is echt nooit mooi. Niks mis een goed geplaatste dakdoorvoer.
Als er nieuwe dakbedekking komt, heb je aan mogelijke extra isolatie gedacht? Nu is het moment.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
No Hands schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:47:
Je doorvoer in het dak zo klein mogelijk maken. Maar bedenk goed of er geen dikke stekker doorheen moet kunnen oid. Solar kabel moet gescheiden doorgevoerd worden dus je hebt al 2 keer een 16mm buisje wat er doorheen moet.,
Die dakdoorvoer kun je gewoon met isolatie dichtstoppen als de werkzaamheden klaar zijn dus dat warmtelek valt wel mee. Die buizentroep over de gevel is echt nooit mooi. Niks mis een goed geplaatste dakdoorvoer.
Als er nieuwe dakbedekking komt, heb je aan mogelijke extra isolatie gedacht? Nu is het moment.
Ik heb geen idee wat er allemaal doorheen moet, maakt voor mij dus ook lastig te bepalen hoe groot de doorvoer zou moeten zijn. 2x16 = 32. Dus 50mm zou dan voldoende moeten zijn? Of toch beter voor 75 gaan?

Aan wat voor extra isolatie kan ik dan denken? Het betreft een woning uit 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Bij een woning van 2000 is de isolatie meestal wel in orde.
Voor zekerheid zou je kunnen controleren welk energielabel je hebt. Als dit lager is dan C moet je dakisolatie toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:24:
Bij een woning van 2000 is de isolatie meestal wel in orde.
Voor zekerheid zou je kunnen controleren welk energielabel je hebt. Als dit lager is dan C moet je dakisolatie toevoegen :)
Energielabel A :)

Dak was al geisoleerd vanuit de bouw. Maar mochten er nog extra maatregelen nodig zijn dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:36
Afbeeldingslocatie: https://www.ags.nl//Files/4/14000/14518/ProductPhotos/448/1941855186.jpg.webp

https://www.ags.nl/dubbel...-aluminium-diam-60-pp-kap

Zelf zou ik voor zo'n doorvoer gaan. Sluit de boel ook af. Scheelt tocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Welke rc waarde heeft je dak?
Want "geïsoleerd " is nogal breed interpretabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchBug
Taedium schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:48:
[Afbeelding]

https://www.ags.nl/dubbel...-aluminium-diam-60-pp-kap

Zelf zou ik voor zo'n doorvoer gaan. Sluit de boel ook af. Scheelt tocht :)
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:50:
Welke rc waarde heeft je dak?
Want "geïsoleerd " is nogal breed interpretabel :)
Ik zou het niet weten. Hoe kom je hier gemakkelijk achter?

Is hier een tijd terug wel een man van Pluimers over de vloer geweest. Die gaf aan dat er niks meer te doen viel behalve in 1 kozijn oud dubbelglas vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Normaal staat dat in het oplever rapport :)
maar met energielabel A zit dat wel prima waarschijnlijk :) ik zou er niet teveel aandacht aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:36
GlitchBug schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:03:
[...]

Ik zou het niet weten. Hoe kom je hier gemakkelijk achter?

Is hier een tijd terug wel een man van Pluimers over de vloer geweest. Die gaf aan dat er niks meer te doen viel behalve in 1 kozijn oud dubbelglas vervangen.
Rc = d/λ
Dikte opmeten/inschatten.
Is het piepschuim dikte (in mm) / 0,040 (tot 0,036 nét tot hoever je jezelf voor de gek wil houden wil rijkrekenen)
Is het PIR ('harde isolatie') dikte (in mm) / 0,026 (tot 0,022, zie hierboven :+ )

Lees net, bouwjaar 2000, dan zal het iets van 100-150 mm EPS (piepschuim) zijn. Naar huidige maatstaven niet al te best. maar zolang je je dak niet gaat vernieuwen. Lekker laten liggen. Ga je wel vernieuwen, doe jezelf een plezier en neem nieuwe isolatie mee (mits je dakopstanden/lood hoog genoeg zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door Taedium op 17-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchBug
Taedium schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Rc = d/λ
Dikte opmeten/inschatten.
Is het piepschuim dikte (in mm) / 0,040 (tot 0,036 nét tot hoever je jezelf voor de gek wil houden wil rijkrekenen)
Is het PIR ('harde isolatie') dikte (in mm) / 0,026 (tot 0,022, zie hierboven :+ )

Lees net, bouwjaar 2000, dan zal het iets van 100-150 mm EPS (piepschuim) zijn. Naar huidige maatstaven niet al te best. maar zolang je je dak niet gaat vernieuwen. Lekker laten liggen. Ga je wel vernieuwen, doe jezelf een plezier en neem nieuwe isolatie mee (mits je dakopstanden/lood hoog genoeg zijn).
We willen een nieuwe laag bitumen erop laten branden zodat we voor de komende 30 jaar weer goed zitten. De oude laag blijft dus gewoon zitten.
Pagina: 1