Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van mijn kookplaat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Wij gaan gasloos, en het laatste punt is de kookplaat. We hebben op dit moment een gaskookplaat met 5 pitten waarvan 1 wokbrander, die zit in het midden tussen de 4 andere. Ik wok heel graag, maar er moet gezegd worden dat dit de kutste wokbrander is die ik ooit heb meegemaakt - hij wordt niet heet en de vlammen niet groot genoeg om het ding echt op te stoken.

Ik heb de lades verwijderd en langs de onderzijde de nis opgemeten, die is 56 breed en 49 diep. Top, want dat blijkt een standaard maat te zijn. Ik kan dus twee dingen doen:

- Een standaard plaat kopen - ik ben dan wel beperkt tot platen met 4 pitten en 2 fases

- Het gat vergroten en een bredere plaat monteren

We hebben aan de andere kant van de keukenmuur onze meterkast zitten en krachtstroom is beschikbaar. Aansluiten is dus een eitje. Mijn onderbuikgevoel zegt dat ik moet willen sturen naar een 3-fasen plaat, want lekker krachtig en dan kan ik er eentje uitzoeken met een wokgedeelte. Ja, ik moet dan wel woks met een platte onderzijde gebruiken en het zal nooit hetzelfde zijn als een echte gaswokbrander, maar slechter dan nu kan het ook niet eigenlijk.

Ik wil dan wel echt iets goeds uitzoeken want ik moet er behoorlijk moeite voor doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oowlAa85X4LCSMIMcochrma3ysM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gI1gorzU1tgoJ3N4Phq5fgjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VctMmX06KS6yATzgiqPFHGWlXpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q33ysCf7M71gNXsL4qdYlctS.jpg?f=fotoalbum_large

De hoogte van het keukenblad is precies 4 centimeter maar met wat creatief zagen en vijlen kan er ook wel een 5cm plaat in zakken. De 49cm lengte kan hetzelfde blijven zo zie ik maar de 56cm breedte moet dan flink uitgebreid worden en daarvoor moet ik nieuwe steunen lijmen en de rest wegslijpen.

Let wel, het is niet zo dat ik permanent 5 pitten nodig heb. 4 is echt prima dus als ik een plaat kan vinden die 4 pitten waarván 1 wokbrander heeft, is mij dat ook prima en bespaar ik een hoop gedonder. Ik vind o.a. deze:

https://www.inductiekookplaatshop.nl/siemens-ed751hsb1e

en daar staat bij dat de grotere 'pitten' tot 3700w kunnen leveren. Dat is meer dan ik bij goedkopere platen zie (die vaak maar tot 1200 of 2200 watt per pit gaan). Zou dat vergelijkbare hitte/functie geven met een wok of moet ik meer factoren overwegen?

Mijn voorkeur heeft natuurlijk niet slijpen en breken, maar als het nodig is voor wat ik wil, tja dan moet het maar. Graag uw inzichten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb onlangs dezelfde overwegingen gemaakt. Wij hebben dezelfde nis in een natuursteen blad, wat heb jij voor type blad? Daar zelf in zagen / slijpen gaat volgens mij echt niet lukken. Online zijn bedrijven te vinden die dit voor een paar honderd euro voor je kunnen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 17-03-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
Ik heb onlangs dezelfde overwegingen gemaakt. Wij hebben dezelfde nis in een natuursteen blad, wat heb jij voor type blad? Daar zelf in zagen / slijpen gaat volgens mij echt niet lukken. Online zijn bedrijven te vinden die dit voor een paar honderd euro voor je kunnen doen.
Ik heb echt geen enkele idee, ik weet niks van steen. De onderkant is grijzig en de top van het blad is spiegelglad glanzend zwart. Ik heb wel diamant slijpbladen liggen voor mijn haakse slijper. Die komen door stoeptegels heen alsof het boter is... zou dat niet werken?

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarschijnlijk heb je een kwartscomposiet blad (of marmer).
Beiden zijn een stuk sterker dan stoeptegels, en dus moeilijker om te zagen.

Wel zou het, mits voldoende koeling en geduld, uiteindelijk moeten lukken... Zorg wel dat je recht zaagt - de "overhang" is meestal maar 1 cm, dus veel speling is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Tja, dan moet ik echt maar hopen een (nu) passende plaat te vinden die kan wokken dan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:43:
...
- Een standaard plaat kopen - ik ben dan wel beperkt tot platen met 4 pitten en 2 fases
...
...Mijn onderbuikgevoel zegt dat ik moet willen sturen naar een 3-fasen plaat, want lekker krachtig en dan kan ik er eentje uitzoeken met een wokgedeelte.
...
De meeste "3-fase kookplaten" gebruiken maar fasen. Dus let er goed op op welke (2) fasen je die aansluit.
Ja, ik moet dan wel woks met een platte onderzijde gebruiken en het zal nooit hetzelfde zijn als een echte gaswokbrander, maar slechter dan nu kan het ook niet eigenlijk.
Grote kans dat je een andere wok moet kopen die een grotere (diameter) bodem heeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
timovd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:19:
[...]

De meeste "3-fase kookplaten" gebruiken maar fasen. Dus let er goed op op welke (2) fasen je die aansluit.

[...]

Grote kans dat je een andere wok moet kopen die een grotere (diameter) bodem heeft.
Het aansluiten laat ik (onder supervisie, of totaal) door een elektriciën doen, ik doe uit principe zelf geen krachtstroom werk, zeker niet omdat het goed gebalanceerd moet worden met alle andere grote verbruikers.

Een nieuwe wok kopen is geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
is een losse wokbrander een optie?
Al vreten die wel stroom, als je per se geen gas wilt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:27:
is een losse wokbrander een optie?
Al vreten die wel stroom, als je per se geen gas wilt gebruiken...
We gaan de gasaansluiting weg laten halen dus ja :P. Dat het stroom kost is niet echt een issue, ik doe het ook weer niet elke dag. Een los apparaat heeft echt niet de voorkeur, de keuken is niet echt mega groot en ik zou niet weten waar ik het ding op moet bergen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Het aansluiten laat ik (onder supervisie, of totaal) door een elektriciën doen, ik doe uit principe zelf geen krachtstroom werk, zeker niet omdat het goed gebalanceerd moet worden met alle andere grote verbruikers.

Een nieuwe wok kopen is geen issue.
Let daar goed mee op. Veel elektriciens knallen een kookgroep achter één fase. Dus 2x 16A achter een 25A aansluiting.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Of een inductieplaat waarbij je 2 pitten in 1 hebt? (op het moment dat je maar 1 van die 2 gebruikt wordt het een extra sterke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:30:
Of een inductieplaat waarbij je 2 pitten in 1 hebt? (op het moment dat je maar 1 van die 2 gebruikt wordt het een extra sterke).
Ja als dat bestaat, ik vind het prima, als ik wok heb ik aan 2 platen echt wel genoeg (wokken + een sausje warm maken oid). Iemand een suggestie voor een goeie betrouwbare plaat die zoiets doet/kan?

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-03-2025 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De belangrijkste factor is het maximum vermogen van de grootste pit. Op de site die je gelinkt hebt zie ik 3700W als max voor zover ik zo snel kan zien, of dat voor jou voldoende is weet ik natuurlijk niet.
Maar voor zover mijn eigen ervaringen gaan... mijn huidige gasfornuis heeft een 5kW wokbrander en daar kan je best aardig mee wokken, en gezien de verliezen van gas denk ik dat 3,7kW inductie zeker een vergelijkbare hoeveelheid energie in je pan geeft.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
timovd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Let daar goed mee op. Veel elektriciens knallen een kookgroep achter één fase. Dus 2x 16A achter een 25A aansluiting.
Ok, ik zal er scherp op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
De belangrijkste factor is het maximum vermogen van de grootste pit. Op de site die je gelinkt hebt zie ik 3700W als max voor zover ik zo snel kan zien, of dat voor jou voldoende is weet ik natuurlijk niet.
Maar voor zover mijn eigen ervaringen gaan... mijn huidige gasfornuis heeft een 5kW wokbrander en daar kan je best aardig mee wokken, en gezien de verliezen van gas denk ik dat 3,7kW inductie zeker een vergelijkbare hoeveelheid energie in je pan geeft.
Ja dat is mijn punt een beetje, ik heb nul inschattingsvermogen hoeveel een gaspit geeft en hoeveel je nodig hebt voor goed wokken. Maar als jouw vergelijking zo werkt, durf ik dat wel te gokken.

Moet ik begrijpen dat bij inductieplaten één pit altijd maar één fase aan kan spreken? Ik heb best veel apparaten in huis die meerdere fases benutten zoals een bouwkachel, een lintzaag en een warmtepomp. M.a.w. moet ik dus concluderen dan één pit van een inductieplaat nooit meer dan de maximale 16A belasting kan leveren ofwel 3680w?

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-03-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Ja dat is mijn punt een beetje, ik heb nul inschattingsvermogen hoeveel een gaspit geeft en hoeveel je nodig hebt voor goed wokken. Maar als jouw vergelijking zo werkt, durf ik dat wel te gokken.
Dit is kwa gasfornuizen het zwaarste wat ik kon vinden in een niet-industrieel Boretti/Smeg fornuis destijds (ik heb zowel een Boretti als een Smeg, 2 keukens... lang verhaal). Ik ben ook wel een fan van wokken :P
HTT-Thalan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Ja als dat bestaat, ik vind het prima, als ik wok heb ik aan 2 platen echt wel genoeg (wokken + een sausje warm maken oid). Iemand een suggestie voor een goeie betrouwbare plaat die zoiets doet/kan?
Dat bestaat wel, het heet een brug-functie. Al weet ik niet of dat ook voor wokpitten bestaat, dat is vooral voor grilplaten bedoeld.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:39:
[...]
Dit is kwa gasfornuizen het zwaarste wat ik kon vinden in een niet-industrieel Boretti/Smeg fornuis destijds (ik heb zowel een Boretti als een Smeg, 2 keukens... lang verhaal). Ik ben ook wel een fan van wokken :P

[...]
Dat bestaat wel, het heet een brug-functie. Al weet ik niet of dat ook voor wokpitten bestaat, dat is vooral voor grilplaten bedoeld.
Ok, dat klinkt alsof ik dan in de profi apparatuur terecht kom, dat is totaal niet de bedoeling. Juist, ik ga me dan gewoon tevreden stellen met de opbrengst van 1 fase, een plaat pakken die in de huidige maat past en die veel op één grote pit kan leveren.

Tenzij er nog argumenten voor een verbreding zijn? Buiten het wokken kook ik vrij standaard. Teppan yaki zou geweldig zijn maar totaal niet haalbaar in een normale keuken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
2 fase inductiekookplaten zijn standaard hoor :)
alleen moet je dan een brug vinden die de 2 fases verbind op dit pit(ten).

Hoeveel kinderen heb je? Dan is bredere kookplaat fijn omdat anders grotere pannen elkaar in weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:45:
2 fase inductiekookplaten zijn standaard hoor :)
alleen moet je dan een brug vinden die de 2 fases verbind op dit pit(ten).

Hoeveel kinderen heb je? Dan is bredere kookplaat fijn omdat anders grotere pannen elkaar in weg zitten.
Ik weet niet of de hoeveelheid kinderen er toe doet, die worden hier namelijk niet gegeten, maar ik heb inderdaad wel brede koekepannen tot 32cm. En dat is inderdaad een issue op het huidige fornuis, je kunt wel rechts- en linksachter combineren met 2 grote koekepannen maar dan kun je op de voorzijde alleen nog een miniatuur steelpannetje kwijt en de wokbrander is dan ook niet echt bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Nu weet je het voordeel van een breder fornuis ;)
Aantal kinderen: hoe meer kinderen hoe grotere pan je nodig hebt, anders passen ze niet.

Het ging meer om, hoe groot zijn je pannen. En natuurlijk, het went ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
https://www.bol.com/nl/nl...Ad9MOQ_0_4.5.ProductTitle

hier staat bij dat je zones samen kan voegen, maar zo groot is een wok natuurlijk ook weer niet, of bedoelen ze hier precies wat jij zei, dat je het vermogen van 1 zones op één 'pit' kunt benutten?

Als ik naar een nisbreedte van 75 cm ga bij bol:

https://www.bol.com/nl/nl...price1&N=18297&rating=all

krijg ik nog steeds platen met 4 zones en dezelfde aansluitwaarde van 7.6kw dus daar schiet ik technisch ook niet echt wat mee op, behalve dan grotere pannen.

[ Voor 33% gewijzigd door HTT-Thalan op 17-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tovergieter
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-07 18:14
Een ander puntje wat een beetje een kleine heuvel is geworden waar ik voor wil sterven is dat je goed moet letten op de bediening. Zorg ervoor dat de pitten individuele + en - knoppen hebben en dat je niet eerst een pit moet selecteren voordat je ze met een gedeelde knop harder of zachter moet zetten.

Dit was het grootste irritatie punt van mijn voorgaande keramische plaat dus daar heb ik specifiek naar gezocht bij mijn nieuwe inductieplaat. Erg blij dat ik dat heb gedaan.
Pagina: 1