Upgrade? of nog even door?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Op dit moment heb ik een 5 jaar oud systeem(zie hieronder). Loopt nog op windows 10 ik zit te twijfelen om naar windows 11 over te gaan. Mijn twijfel is groot om wat ik nou moet doen kleine upgrade, grote upgrade, nieuws systeem of nog even niks.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 67,91€ 67,91
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 46,74€ 46,74
1Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX€ 59,-€ 59,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 99,90€ 99,90
1MonitorsDell S2722DGM Zwart€ 249,90€ 249,90
1MonitorsGigabyte G27Q Zwart€ 284,89€ 284,89
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 217,58€ 217,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.025,92

Ik zoek een?
Het probleem is de 1tb ssd is inmiddels eigenlijk te klein en een 2tb PCI-e 3.0 x4 ssd zijn best prijzig kwam ik achter. Kijk naar een https://tweakers.net/pric...ung-970-evo-plus-2tb.html vs https://tweakers.net/pricewatch/2048692/lexar-nq790-2tb.html
Is het dan nog een goed idee om zo'n ssd te kopen of toch gelijk een upgrade(moederbord, ssd,processor) doen? Of een sata ssd en dan daar de spellen op zetten. Of ga je dat verschil wel echt merken?

Ook zijn de 2 hdd's al flink wat jaren oud maar eigenlijk enige wat daar mee gebeurt is een soort backup van bepaalde dingen. Ik zit er aan te denken om de 2 hdd's te vervangen voor 1 of 2 sata ssd's. Of zou je zeggen lekker houden zo zolang het werkt?

Wat is je budget?
1000

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Inmiddels word er een stuk minder gegamed. Ik speel soms nog anno1800, league of legends als URF er is :+ en Battlefield V/2042 en misschien vanaf dit jaar Anno 117: Pax Romana. Het systeem word nu meer gebruikt om op afstand te werken en om films/series te kijken. Ook word er op bepaalde momenten een backup(foto's enz) van telefoon op één van de hhd's gezet via Syncthing.

Beste antwoord (via Trisjin op 18-03-2025 09:02)

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
PCIe is backwards compatible. Gewoon een PCIe 4.0 SSD kopen als dat niet duurder is dan 3.0. Je hebt zo te zien maar 1 m.2-slot; je kunt een adapter kopen om de oude 1TB ssd in een standaard PCIe-slot te stoppen en de HDD's eruit halen (voor stiller, zuiniger en soms iets vlotter systeem) en een USB-SATA-adapter/dockingstation/behuizing kopen om ze alleen aan te sluiten wanneer nodig voor extra backupmogelijkheden.

CPU/GPU(/RAM) zou ik alleen aanpassen als je toch met sommige spellen (of dingen die je niet vertelt) tegen limieten aan loopt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Waarom wil je upgraden?
Waar loop je tegenaan?

Kwa CPU, kan je de 3600X vervangen door een 5000-series, zoals een 5700X3D (voor gamen), bijvoorbeeld.
Kwa GPU kan je kijken naar de nieuwe AMD 9070 (XT)
Kwa opslag, wellicht HDD eruit en SSD erin?

En 2TB SSDs zijn toch niet zo heel erg duur?
Je kan ze al vinden vanaf EUR 100-125...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
PCIe is backwards compatible. Gewoon een PCIe 4.0 SSD kopen als dat niet duurder is dan 3.0. Je hebt zo te zien maar 1 m.2-slot; je kunt een adapter kopen om de oude 1TB ssd in een standaard PCIe-slot te stoppen en de HDD's eruit halen (voor stiller, zuiniger en soms iets vlotter systeem) en een USB-SATA-adapter/dockingstation/behuizing kopen om ze alleen aan te sluiten wanneer nodig voor extra backupmogelijkheden.

CPU/GPU(/RAM) zou ik alleen aanpassen als je toch met sommige spellen (of dingen die je niet vertelt) tegen limieten aan loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Nu online
Raynman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:37:

Bedankt! Waarom heb ik daar niet aan gedacht. Dan ga ik denk ik voor een https://tweakers.net/pric...atsink-2tb/specificaties/ of https://tweakers.net/pric...-zonder-heatsink-2tb.html.
Je hebt zo te zien maar 1 m.2-slot; je kunt een adapter kopen om de oude 1TB ssd in een standaard PCIe-slot te stoppen en de HDD's eruit halen (voor stiller, zuiniger en soms iets vlotter systeem) en een USB-SATA-adapter/dockingstation/behuizing kopen om ze alleen aan te sluiten wanneer nodig voor extra backupmogelijkheden.
Dat is wel slim hoef ik ook geen sata ssd te kopen. Als ik het goed begrijp werkt het met deze: https://www.megekko.nl/pr...g-voor-opslagstations-M-2?
Op dit moment niet echt. Alleen late game bij anno misschien iets last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-05 11:34
er zijn eigenlijk maar 3 echte redenen om te upgraden, van boven naar beneden van meest gegrond naar minst gegrond:
1. je loopt tegen problemen aan met je huidige opstelling. dit kan ofwel zijn dat het te traag is voor wat je wilt doen, of een defect
2. je wilt graag meer performance, je zoekt meer luxe of wilt leuker uiterlijk voor de pc
3. je wilt gewoon graag wat nieuws (is niks mis mee overigens)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Nu online
doebbalapoent11 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:56:
er zijn eigenlijk maar 3 echte redenen om te upgraden, van boven naar beneden van meest gegrond naar minst gegrond:
1. je loopt tegen problemen aan met je huidige opstelling. dit kan ofwel zijn dat het te traag is voor wat je wilt doen, of een defect
2. je wilt graag meer performance, je zoekt meer luxe of wilt leuker uiterlijk voor de pc
3. je wilt gewoon graag wat nieuws (is niks mis mee overigens)
Punt 2 en 3 zijn altijd verleidelijk voor mijn hersenen😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:25
Als het enkel de aad is, koop een nieuwe ssd, die kan je gewoon in een ouder bord steken. Grote kans dat je het verschil in praktijk niet eens merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trisjin
  • Nu online
Helaas krijg ik het niet werkend met https://www.megekko.nl/pr...g-voor-opslagstations-M-2 Heb ik iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 22:45
GarBaGe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:06:
Waarom wil je upgraden?
Waar loop je tegenaan?

Kwa CPU, kan je de 3600X vervangen door een 5000-series, zoals een 5700X3D (voor gamen), bijvoorbeeld.
Kwa GPU kan je kijken naar de nieuwe AMD 9070 (XT)
Kwa opslag, wellicht HDD eruit en SSD erin?

En 2TB SSDs zijn toch niet zo heel erg duur?
Je kan ze al vinden vanaf EUR 100-125...
Zou voor de GPU eerder voor een RX6700xt gaan of RX7700xt die goedkoper zijn als budget belangrijk is..

RX9000 serie is vrij duur te noemen.. En niet iedereen wilt 700 euro betalen voor een videokaart.

Zie dat ze budget 1000 euro is..

Zou een instap AM5 systeem onderdelen overwegen.

Nadeel van het moederbord is dat het geen B550 of X570 series moederbord is met pci-e 4.0 support.
Had je dat wel kon je dus een ryzen 7 5700x3d erop zetten.

Alleen nou niet meer de moeite waard om nog AM4 spul te kopen.

Neem een bord B650 voor rond de 150 - 170 euro. Cpu Ryzen 5 7600x of een Ryzen 7 7700(x)
32 GB DDR5 6000Mhz geheugen.

Je kan de videokaart bij een volgende upgrade kunnen vervangen.. Of gaan voor een 2ehandse RX 6700XT of een RX 7700XT videokaart.

RX 7800XT zou ook kunnen alleen dan betaal je al snel 500 euro voor.
Dan kan je beter nog wat bij leggen en gaan voor een RX 9070 of zo.

[ Voor 35% gewijzigd door Robin4 op 24-03-2025 00:16 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Trisjin schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:11:
Helaas krijg ik het niet werkend met https://www.megekko.nl/pr...g-voor-opslagstations-M-2 Heb ik iets over het hoofd gezien?
Gaat inderdaad niet werken, want je probeert een nvme-ssd in een Sata-verpakking te stoppen.

Zoiets moet je hebben:

https://www.megekko.nl/pr...adapter-card-AK-PCCM2P-01
Pagina: 1