Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 08:19
Goedemorgen,

Sinds jaar en dag heb ik een eigen domein(naam) geregistreerd met als doel een eigen ‘’fancy’’ mailadres. Dit is me een aantal jaren geleden gelukt middels G-suite van Google. Dit begon als € 2,00 per maand o.i.d. en is inmiddels opgelopen naar ruim € 8,00 per maand. Nu ben ik ook iCloud+ gebruiker en zag tot mijn verbazing dat het mogelijk is een aangepast e-maildomein te gebruiken met iCloud Mail. Een gemakkelijke besparing van € 8,00 euro tot gevolg aangzien ik G-suite alleen gebruik voor dit doel (eigen mailadres). 😊

Ik heb een iCloud mailadres aangemaakt, heb het stappenplan van Apple/iCloud doorlopen en heb ondertussen mijn eigen domeinmail/fancy domeinnaam om weten te zetten van Google naar de diensten van Apple. Met andere woorden: vanuit de domeinhoster de DNS-velden aangepast naar die van iCloud/Apple of hoe je het ook maar wilt noemen.

Het gevolg is dat ik mijn mailadres (zelfde naam als voorheen) kan gebruiken in de Apple Mail app. Deze is nogal brak aangezien vrijwel alle mails direct in junk komen. Ik wil bij voorkeur weer de app van Gmail gebruiken. Dit werkt voor mij meer dan prima en hier staat mijn mailhistorie ook in. Het volgende vindt echter plaats: stuur ik vanuit een ander mailadres (bijvoorbeeld die van het werk) een mailtje naar mezelf, dan krijg ik geen push melding in de Apple Mail app maar als ik de app handmatig refresh dan staat ie wel in de primaire mailbox of junkbox. In de app van Gmail komt dit mailtje echter niet binnen. Ook niet als ik handmatig refresh. Dit is zowel in de app als in de web-versie; beide werken niet.

Het gekke hieraan is, is dat wanneer ik vanuit diezelfde Gmail app een mailtje verstuur (dus met mijn eigen dommeinnaam), dat dit mailtje echter wel wordt verstuurd. Er is dus ergens wel een koppeling gaande. Nu heb ik al vele tutorials opgezocht, filmpje bekeken, apps gereset etc. maar het probleem blijft voortduren. Als ik vanuit diezelfde Gmail app ook nog eens een mail stuur en dan naar mijn eigen mailadres, dan komt de mail ook aan. Echter, alle mail van extern komt dus niet in de inbox van Gmail.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

.

Beste antwoord (via henidde op 18-03-2025 11:44)

• jessel0l
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:50
Als je in je Gmail app het emailadres toevoegd, voeg je dan het icloud adres toe of het @jouwdomein.nl adres?
In de tutorial van one is dat stap 5.
Als je daar het @jouwdomein.nl adres invoert, en vervolgens je icloud gegevens bij gebruikersnaam en wachtwoord zou je volgens mij moeten kunnen verzenden vanaf je @jouwdomein.nl adres.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

henidde schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:41:
Het gekke hieraan is, is dat wanneer ik vanuit diezelfde Gmail app een mailtje verstuur (dus met mijn eigen dommeinnaam), dat dit mailtje echter wel wordt verstuurd. Er is dus ergens wel een koppeling gaande.
Er is niets wat voorkomt dat ik e-mail stuur met een "from" adres wout@tweakers.net - e-mail is een gedistributeerd systeem.

De checks and balances zitten in DKIM en SPF, en dat is misschien ook de oorzaak van je junkmailprobleem - die records staan dan niet goed.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Sebazzz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Er is niets wat voorkomt dat ik e-mail stuur met een "from" adres wout@tweakers.net - e-mail is een gedistributeerd systeem.

De checks and balances zitten in DKIM en SPF, en dat is misschien ook de oorzaak van je junkmailprobleem - die records staan dan niet goed.
Dank voor de reactie.
Als leek snap ik niks van dit verhaal, haha. Misschien dat ik even contact op moet nemen met de domein/webhoster en dat zij nog iets kunnen aanpassen?

Of is het überhaupt niet mogelijk om het werkend te krijgen in de Gmail omgeving?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessel0l
Dank voor de reactie.
Als leek snap ik niks van dit verhaal, haha.
Stel, jij stuurt een email vanaf henidde@jouwdomein.nl naar een kennis van je (kennis@outlook.com) met de Apple mail app.
Dan gebeuren er een paar dingen (Kort en versimpeld samengevat):
1. De Apple server zoekt het ip adres op van outlook.com via de DNS records van outlook.com.
2. De Apple server stuurt jouw bericht naar de gevonden server van Microsoft/Outlook
3. Deze Microsoft server checkt of het ip adres van de Apple server overeenkomt met de DNS gegevens van jouwdomein.nl (DKIM en SPF zijn hierbij de relevante technieken die gebruikt worden)
4. Als deze gegevens kloppen komt het mailtje bij kennis@outlook.com in de inbox, anders in de spam of wordt het mailtje geblokkeerd.

Toen je je icloud+ mail hebt ingesteld bij de DNS van je domein heb je ervoor gezorgd dat dit goed gaat.
Maar stel dat je nu een email vanuit je Gmail stuurt, dan stuurt niet een server van Apple, maar een server van Google die mail naar Outlook. Dan zou je mailtje in principe geblokkeerd moeten worden, echter doen lang niet alle email servers dit even goed. Het kan dus zo maar zijn, dat ondanks dat je mail van de Google servers komt, de mail toch in de inbox van de ontvanger komt.

Het lijkt dus alsof je account gekoppeld is, maar dat is niet direct waar.

Je zult denk ik je iCloud mail als externe mail moeten toevoegen in de gmail app.
Probeer deze tutorials eens:
https://support.apple.com/en-us/102525
https://help.one.com/hc/e...email-in-Gmail-on-Android (Maar dan met de iCloud gegevens)

Hopelijk lukt het hiermee!
Let op dat je oude mail waarschijnlijk alleen bij Gmail op de server staat, en niet bij Apple. Maak dus eventueel eerst een backup van je mails zodat je niet per ongeluk iets verwijderd.

Betreft het junk probleem, bedoel je dat de mails die je ontvangt in jouw spambox komen, of dat de mails die je verstuurt in de spambox van de ontvanger komen?

[ Voor 4% gewijzigd door jessel0l op 17-03-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
jessel0l schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Stel, jij stuurt een email vanaf henidde@jouwdomein.nl naar een kennis van je (kennis@outlook.com) met de Apple mail app.
Dan gebeuren er een paar dingen (Kort en versimpeld samengevat):
1. De Apple server zoekt het ip adres op van outlook.com via de DNS records van outlook.com.
2. De Apple server stuurt jouw bericht naar de gevonden server van Microsoft/Outlook
3. Deze Microsoft server checkt of het ip adres van de Apple server overeenkomt met de DNS gegevens van jouwdomein.nl (DKIM en SPF zijn hierbij de relevante technieken die gebruikt worden)
4. Als deze gegevens kloppen komt het mailtje bij kennis@outlook.com in de inbox, anders in de spam of wordt het mailtje geblokkeerd.

Toen je je icloud+ mail hebt ingesteld bij de DNS van je domein heb je ervoor gezorgd dat dit goed gaat.
Maar stel dat je nu een email vanuit je Gmail stuurt, dan stuurt niet een server van Apple, maar een server van Google die mail naar Outlook. Dan zou je mailtje in principe geblokkeerd moeten worden, echter doen lang niet alle email servers dit even goed. Het kan dus zo maar zijn, dat ondanks dat je mail van de Google servers komt, de mail toch in de inbox van de ontvanger komt.

Het lijkt dus alsof je account gekoppeld is, maar dat is niet direct waar.

Je zult denk ik je iCloud mail als externe mail moeten toevoegen in de gmail app.
Probeer deze tutorials eens:
https://support.apple.com/en-us/102525
https://help.one.com/hc/e...email-in-Gmail-on-Android (Maar dan met de iCloud gegevens)

Hopelijk lukt het hiermee!
Let op dat je oude mail waarschijnlijk alleen bij Gmail op de server staat, en niet bij Apple. Maak dus eventueel eerst een backup van je mails zodat je niet per ongeluk iets verwijderd.

Betreft het junk probleem, bedoel je dat de mails die je ontvangt in jouw spambox komen, of dat de mails die je verstuurt in de spambox van de ontvanger komen?
Wauw, dank je! Ik ben een stap verder. Als ik nu vanuit extern naar mijn mail een mail stuur dan komt hij binnen. Bij het opstellen van de mail schrijft Gmail wel automatisch het icloud mailadres voor (wat ik dus niet wil). Ik kan echter als afzender wel mijn eigen domeinnaam selecteren. Dan verstuurt hij een mail met de gewenste naam.

Dit werkt alleen vanwege het feit dat ik mijn oude gegevens/mail als account er ook nog in heb staan. Vink ik deze bij account uit dan blijft alleen de optie versturen via iCloud mailadres over.

Aangezien ik Gsuite op ga zeggen weet ik niet of dat mailadres actief blijft. Dit is dus nog wel een dingetje. Ik zeg dan in gsuite mijn eigen domeinnaam die eraan gekoppeld is op. Ben bang dat het in de toekomst als het eenmaal is opgezegd nog niet gaat werken..

Is hier nog iets aan te doen? Wat verder vaag is, dat is het feit dat ik geen pushmelding meer krijg op de iPhone. Ik moet dus handmatig checken of er een nieuwe mail is..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Toevoeging: ik heb Gsuite opgezegd en daarna direct weer geactiveerd.

Ik had gelijk geen toegang meer tot de mail en dergelijke. Kan de Gsuite ook niet downgraden naar een free account.

Ben bang dat het dus helemaal niet gaat lukken :(

.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jessel0l
Als je in je Gmail app het emailadres toevoegd, voeg je dan het icloud adres toe of het @jouwdomein.nl adres?
Als je daar het @jouwdomein.nl adres invoert, en vervolgens je icloud gegevens bij gebruikersnaam en wachtwoord zou je volgens mij moeten kunnen verzenden vanaf je @jouwdomein.nl adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
jessel0l schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:38:
Dank je wel! Dit heeft het opgelost.

Heb je wellicht nog antwoord op de volgende vragen:

1) ik krijg helaas geen meldingen op de iPhone bij een nieuwe mail. Dit terwijl alles op push etc. staat. In het verleden werkte dit altijd wel.
2) de database qua mails in de gmail app is vrijwel leeg en wordt opgebouwd vanaf het moment dat de mails via de servers van Apple lopen. Mijn volledige mailhistorie wil ik back-uppen en die kan ik benaderen via de website van gmail.com. Ik zie hier de hele historie staan, fijn. Dit is alleen wel de historie op basis van de servers van Google. Echter als ik in de toekomst ergens in wil loggen op een webbrowser nadat ik Gsuite opgezegd heb, dan kan ik dus niet de mails bekijken die binnenkomen via de Apple server? Ik heb het nu dus alleen werkend voor de app. Verder niet? Of moet dit weer via iCloud.com?
3) kan ik gemakkelijk de mailhistorie die via de Google servers is gegaan overzetten naar de nieuwe?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessel0l
Fijn dat het gelukt is. Wat betreft je andere vragen:

1 heb ik helaas ook geen antwoord op, op mijn iPad werkt het gewoon en het klinkt alsof alles gewoon goed staat.
2. Mails die nu bij Apple binnenkomen zijn moeilijk bij gmail op de webapp te krijgen ben ik bang. Hoe dat zou moeten weet ik niet. Ik zou de iCloud website als webmail gebruiken icm met de Gmail app op je telefoon. Als je de historie hebt overgezet is die dan ook gewoon compleet.
3. Mogelijk kom je er uit met deze twee tutorials:
https://support.apple.com...-mail-mm63d98f4438/icloud
https://support.google.com/mail/answer/10016932?hl=en
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, dus weet niet of dit lukt.
Als alternatief kun je op een client voor de PC/Mac zoals thunderbird beide accounts instellen. Dan kun je de mails zoals bestanden van het google account naar het iCloud account slepen. Iets meer handmatig werk misschien maar ik heb dit wel eens gedaan en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
jessel0l schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:41:
Fijn dat het gelukt is. Wat betreft je andere vragen:

1 heb ik helaas ook geen antwoord op, op mijn iPad werkt het gewoon en het klinkt alsof alles gewoon goed staat.
2. Mails die nu bij Apple binnenkomen zijn moeilijk bij gmail op de webapp te krijgen ben ik bang. Hoe dat zou moeten weet ik niet. Ik zou de iCloud website als webmail gebruiken icm met de Gmail app op je telefoon. Als je de historie hebt overgezet is die dan ook gewoon compleet.
3. Mogelijk kom je er uit met deze twee tutorials:
https://support.apple.com...-mail-mm63d98f4438/icloud
https://support.google.com/mail/answer/10016932?hl=en
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, dus weet niet of dit lukt.
Als alternatief kun je op een client voor de PC/Mac zoals thunderbird beide accounts instellen. Dan kun je de mails zoals bestanden van het google account naar het iCloud account slepen. Iets meer handmatig werk misschien maar ik heb dit wel eens gedaan en het werkt prima.
Dank. Ik ga het een en ander proberen.

Wel worden veel mails automatisch weer in junk mailbox geknikkerd. Alsof de Apple server ergens een beslissing op voorhand neemt.

Gebruik jij zelf de gmail app of de Apple app? Op zich wil ik de Apple app wel gebruiken maar alle mails komen vrijwel direct in de junk map en ik krijg ook geen meldingen bij binnenkomende mails.

[ Voor 5% gewijzigd door henidde op 18-03-2025 13:21 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessel0l
Ik gebruik de Apple mail app, maar ik heb een andere (kleinschalige) partij als mailserver. Die filtert alleen echte spam eruit, de rest van mijn mail komt gewoon in de inbox.
De spamdetectie vind (in de regel) plaats op de mail server van Apple en niet in de gmail/apple mail app.
Als ik even snel Google zie ik meer mensen met dit probleem (dat veel mail bij iCloud in de junk map komt).

Misschien dat het werkt om de komende tijd je junk folder in de gaten te houden en alles consistent als "not junk" te markeren. Hopelijk leert het iCloud algoritme dan om je mail niet te filteren. Ik snap dat dit een onbevredigend antwoord is na alle moeite om over te stappen naar iCloud, maar helaas is het gedrag van de spamfilters van de grote mailproviders vaak moeilijk te voorspellen. Je kunt eventueel contact opnemen met de Apple klantenservice, maar de kans is groot dat zij ook weinig verstand van zaken hebben.
Pagina: 1