Roestvlekken auto van 5 jaar oud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
Wij hebben vorige week een overeenkomst getekend voor een E-Golf uit 2020. Ik heb de dealer gevraagd of ik ook onder de auto mocht kijken. De brug op gereden en tot mijn verbazing kwam ik wat roestvlekken tegen onder de auto. Bijvoorbeeld bij de binnenkant van de wielen voor (welke stangen daar ook mogen zitten) en op het subframe onder de motorkap.

Is dit normaal? Het lijkt op oppervlakkig roest. Maar dat een auto al na 5 jaar begint met roesten heeft mij wel doen twijfelen. Heb helaas geen foto’s gemaakt..

Beste antwoord (via turkeyhakan op 17-03-2025 13:41)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 14:59
Roest op snijranden van plaatdelen van de subframes, draagarmen, stabilisator stangen wn andere aanbouwdelen is goed mogelijk na 5 jaar en hoeft geen probleem te zijn. Is dik materiaal dus voordat dit problemen geeft ben je heel wat jaren verder als het überhaupt ooit problemen gaat geven.

Zit het echter op de zelfdragende delen van de carrosserie zou ik er wel m'n twijfels bij stellen, dit is heel dun plaatwerk en dusdanig geconserveerd dat dat na 5 jaar nog geen sporen van roest zou mogen geven.

Flickr - Strava

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
100% roestvrij blijft een onderkant toch niet.

Door steenslag/vuil beschadigd de lak/coating en blank metaal roest nou eenmaal. Zeker als er pekel is gestrooid en de boel regelmatig nat wordt.

Zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 12:48
turkeyhakan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:08:
Wij hebben vorige week een overeenkomst getekend voor een E-Golf uit 2020. Ik heb de dealer gevraagd of ik ook onder de auto mocht kijken. De brug op gereden en tot mijn verbazing kwam ik wat roestvlekken tegen onder de auto. Bijvoorbeeld bij de binnenkant van de wielen voor (welke stangen daar ook mogen zitten) en op het subframe onder de motorkap.

Is dit normaal? Het lijkt op oppervlakkig roest. Maar dat een auto al na 5 jaar begint met roesten heeft mij wel doen twijfelen. Heb helaas geen foto’s gemaakt..
Dat kan zeker normaal zijn ja. Wil je het echt zeker weten dan doe je een aankoopkeuring (of natuurlijk minimaal foto's hier).

Oppervlakkige roest op dat soort delen is geen uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
@Koekstra en @XelaRetak dank voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:39
Dus je hebt getekend en daarna gekeken hoe de auto er aan toe was? Dat lijkt mij een onhandige volgorde. Ik zou in ieder geval een aankoopkeuring laten uitvoeren bij een onafhankelijke partij voor je deze auto daadwerkelijk koopt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Drardollan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:54:
Dus je hebt getekend en daarna gekeken hoe de auto er aan toe was? Dat lijkt mij een onhandige volgorde. Ik zou in ieder geval een aankoopkeuring laten uitvoeren bij een onafhankelijke partij voor je deze auto daadwerkelijk koopt.
Tijdens! Het is bij een VW dealer en ze gaan de auto nog een keer controleren voor de aflevering. Dit was normaal aldus de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
turkeyhakan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Tijdens! Het is bij een VW dealer en ze gaan de auto nog een keer controleren voor de aflevering. Dit was normaal aldus de verkoper.
Het klinkt mij alles behalve normaal eigenlijk. Klinkt met als een befaamde J. C. methode, eerst tekenen/aanbetalen en dan eens kijken hoe en wat.

Het is waarschijnlijk te laat, maar tijdens de aankoop had je hier iets mee moeten doen voor je tekende.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 17:03

-tom-562

Oliesjeik

Vliegroest op aanbouwdelen hou je altijd en is geen probleem.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 12:48
Drardollan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Het klinkt mij alles behalve normaal eigenlijk. Klinkt met als een befaamde J. C. methode, eerst tekenen/aanbetalen en dan eens kijken hoe en wat.

Het is waarschijnlijk te laat, maar tijdens de aankoop had je hier iets mee moeten doen voor je tekende.
Onnodige stress.

Duik onder 10 ~5 jaar oude auto's en je zult op vrijwel elke vliegroest tegenkomen. Het zijn nou eenmaal metalen delen die vlak over het wegdek met onvolkomendheden, steentjes, water, zout etc etc heen raast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
XelaRetak schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Onnodige stress.

Duik onder 10 ~5 jaar oude auto's en je zult op vrijwel elke vliegroest tegenkomen. Het zijn nou eenmaal metalen delen die vlak over het wegdek met onvolkomendheden, steentjes, water, zout etc etc heen raast.
Ik heb toch niets gezegd of dit soort roest normaal is? Daar heb ik geen kennis van en is ook niet mijn expertise. Maar ik weet wel dat ik zoiets dan graag uit de mond van een onafhankelijk expert hoor. Een eGolf uit 2020 kost wel iets meer dan een pak melk tenslotte. De verkoper kan wel van alles beweren, hij heeft de handtekening nu binnen dus het maakt voor hem allemaal niet zoveel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Drardollan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is een aanname die je doet. En bovendien kan de koop nog altijd ongedaan gemaakt worden, daar de auto nog niet is geleverd omdat ik nog wat openstaande vragen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
turkeyhakan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Dat is een aanname die je doet. En bovendien kan de koop nog altijd ongedaan gemaakt worden, daar de auto nog niet is geleverd omdat ik nog wat openstaande vragen heb.
Uiteraard doe ik aannames, je vertelt slechts een klein deel en wij hebben hier geen inzicht in de exacte voorwaarden die je afgesproken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Drardollan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Uiteraard doe ik aannames, je vertelt slechts een klein deel en wij hebben hier geen inzicht in de exacte voorwaarden die je afgesproken hebt.
Ik stel toch een specifieke vraag? Is het normaal dat er roest(vlekken) onder een auto van 5 jaar oud zitten?

Wat maakt de rest dan nog uit? Dat is mijn eigen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door turkeyhakan op 17-03-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
turkeyhakan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Ik stel toch een specifieke vraag? Is het normaal dat er roest(vlekken) onder een auto van 5 jaar oud zitten?
En die specifieke vraag slaat ook al nergens op. Daar is geen algemeen antwoord op te geven. Enkel een expert kan daar iets over zeggen.

Maar om daar dan antwoord op te geven, het lijkt mij niet normaal dat een auto van 5 jaar roestvlekken vertoond. Mijn auto's van 5, 7 en 44 jaar oud hebben het in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 13:39
Zonder foto's kunnen we er niet zoveel zinnigs over zeggen. Staan de gaten in de dorpels of is het wat oppervlakkige roest?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 14:59
Roest op snijranden van plaatdelen van de subframes, draagarmen, stabilisator stangen wn andere aanbouwdelen is goed mogelijk na 5 jaar en hoeft geen probleem te zijn. Is dik materiaal dus voordat dit problemen geeft ben je heel wat jaren verder als het überhaupt ooit problemen gaat geven.

Zit het echter op de zelfdragende delen van de carrosserie zou ik er wel m'n twijfels bij stellen, dit is heel dun plaatwerk en dusdanig geconserveerd dat dat na 5 jaar nog geen sporen van roest zou mogen geven.

Flickr - Strava

Pagina: 1