3 verschillende kasten 2 winkels, beiden stinken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-09 23:14
Hi
Iemand die weet wat er verkeerd loopt?
Eerst bij een webwinkel een kledingkast v Rau** DE meubel fabrikant gekocht.
Toxische lucht. Formaldehyde? En beschadigingen op 5 panelen...

Deze omgeruild na maanden wachten.
Minder stinkende kast dus gemonteerd.
15d bijna constant verlucht en lucht met azijnschotels en luchtreiniger.
Nog altijd stonk het en eindelijk kunnen omruilen.
Met de dag stonk deze harder en opgezwollen keel, barstende koppijn en opgezwollen neus en constant geïrriteerde luchtwegen.

Ook die kast geretourneerd.

Dan... "pak toch een ikea kast" advies...
Goed, PAX 2 serie besteld. 1 compartiment uit magazijn opgebouwd, ook een VIEZE lucht maar uit de rug vd kast weeral en ook zeer sterk.
Na een uur het ding weer gedemonteerd de kamer uit moeten smijten... nochtans zijn er vrienden die zowel van die eerste meubel keten als dat type kast van ikea tweede meubel keten hebben en zij hebben geen problemen hiermee😰

En neen, enkele dagen tot zelfs weken laten offgassen helpt in ons geval NIETS...

Binnenkort komt er een kindje.
Alle hens aan dek nu voor weer een 2e pax te bestellen en te gaan halen.

Hoe zorg ik ervoor dat die VERDOMDE kleerkasten geen schadelijke stoffen meer uitstoten voor mijn baby en onze slpk? Bijenwas of shellac?

Wat zijn de alternatieven voor betaalbare kasten??? Lee******* die stinken niet zo maar vallen uit elkaar en ruiken ook! Zelfs het nachtkastje v mijn partner in spaanplaat en mijn nachtkastje in MDF v een DIY winkel...

Kan iemand aub een meubelwinkel aanbevelen die wel okee meubels verkoopt?

Of hoe die stank aan te pakken als simpele azijn en water het ook niet wegkrijgen?

Nb de kamer of kast zijn niet te vochtig! Meer dan voldoende ventilatie aanwezig.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb nog nooit gehoord van stinkende toxische kasten....
Niet vervelend bedoeld, maar ben je misschien overgevoelig voor dit soort dingen en valt het misschien wel mee?

Heb nog nooit gehoord dat iemand een Pax kast retourneert om de geur.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 08:59 . Reden: dat mag vriendelijker ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:13

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ben je zelf zwanger? Ben je niet extreem overgevoelig daardoor ? Misschien toch even, niet denigrerend bedoeld, met de huisarts overleggen over dit probleem.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Hm, heb zelf ook een Pax kast ingebouwd in mijn slaapkamer. Ja, dat rook een dag of wat een beetje, maar dat is te verwachten van _elke_ kast die iets van verf of lijm in zich heeft en je net uit de doos haalt.

Ik kan me niet voorstellen dat iets hiervan schadelijk is, zeker na een paar dagen luchten.

Wil je het echt zeker weten (of ben je er gewoon erg gevoelig voor): koop zo'n Pax en pak het uit ergens waar het kan luchten. Laat het daar een paar weken staan en haal het dan pas je huis in.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Begin eens met diep ademhalen (no pun intended) en je woorden en zinnen af te maken, dan is het al een stuk beter te volgen.
Misschien ben je overgevoelig voor een bepaald stofje (lijm, whatever) ofzo? Heb een vergelijkbaar topic wel eens gezien over bankstellen volgens. Geen idee wat daar de conclusie was overigens.
Misschien maar wat laten maken dan en zonder lijm? Zal alleen niet goedkoop zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 17-03-2025 01:50 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Je moet ze ook uitpakken en even dagje laten luchten voor je ze monteert op locatie. Anders die ruimte luchten. Gaat wel degelijk vanzelf weg. Dat is oprecht met elk prefab meubel.

De een gevoeliger voor dan de ander. Mensen klagen daar wel vaker over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoe je er vanaf komt weet ik niet, maar het is wel waar dat die kasten onwelriekende gassen verspreiden. Ook lang na de aanschaf, bijvoorbeeld als bij een wat hogere temperatuur of als de deur/lade langdurig gesloten blijft.

Als je iemand kent met het benodigde gereedschap, laat die dan van massief hout een kast timmeren. Hier en daar zijn reparatieshops te vinden waar mensen werken die kunnen helpen, en doorverwijzen naar iemand die ze kennen. Of doe het zelf. Massief hout zoals beuken is het veiligst voor baby's. Schroeven kunnen veilig worden verzonken en met plastic kapjes worden afgedekt. Scharnieren en dergelijke zijn verkrijgbaar bij bouwmarkten. Vermijd MDF, spaanplaat en andere soorten gelijmd hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 15:25
*knip*

[ Voor 132% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 08:58 . Reden: Voegt niets toe, zo trekt je het topic offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:19

Honesty

kattenneus!

Wij hebben een Noltekast, vonden we mooi en was maar een beetje duurder dan een pax. Mijn vrouw is doofblind en heeft ook een hele sterke geur maar na een dagje of wat luchten was het wel weg.
Misschien als het droog is inderdaad even buiten laten luchten.
Kan me voorstellen dat als je al 3 kasten terug gestuurd hebt dat je dan nog moeilijker bent/meer ruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Honesty op 17-03-2025 05:35 ]

Festina lente

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

Als je iets ruikt wil dat nog niet perse zeggen dat het ook schadelijk is. Die aanname doe je wel, en daardoor ga je er extra op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
In een winkel snuffen en dan het demomodel (waar je aan gesnuft hebt) meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
De portemonnee trekken en een kast laten maken door een interieurbouwer? Dan heb je in ieder geval geen stinkkasten meer, daar hebben de materialen namelijk in het magazijn al kunnen 'uitgassen', al heb ik geen idee waar je het over hebt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zwanger? Want toen had mijn vrouw ook continue van dit soort dingen. En daar kun je weinig aan doen en zal een andere winkel ook niet bij helpen. Elke kast ruik je wel wat als ie uit de doos komt. Ik zou de doos buiten open maken en een paar dagen laten luchten, dat moet het meeste wel verhelpen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
Ook hier niet denigrerend bedoeld, maar denk dat je overgevoelig of op dit moment overgevoelig (mits zelf zwanger) bent voor de geur. Heb al legio verschillende kasten gehad en echt geen geur te bekennen. Zeker als je 2 verschillende kasten en leveranciers hebt gehad.

Overgevoeligheid voor geur zeg maar. Mijn vrouw had het met eten. Echt helemaal niet leuk voor haar tijdens onze vakantie in een hotel en dus misselijk van de geur (buiten het standaard al de morningsickness die ze had).

Maar laat het alsjeblieft nakijken en ook zeker iemand vragen om in huis te ruiken naar de geur in de kamer. Dan weet je of het wellicht daar aan ligt.

Giftig zal het zeker niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:29
Koop in een winkel een showmodel. Dan weet je van te voren of deze ruikt en is het zeker dat je kast gelucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Is het niet iets als methylbromide dat je ruikt? Moeilijk te controleren natuurlijk maar bijvoorbeeld zeecontainers worden gefumigeerd ter bestrijding van insecten en andere narigheid die over zee kan meekomen. Kan me indenken dat als er producten, en zeker houtproducten over land tussen landen in worden getransporteerd dat ook zoiets gebruikt wordt.

Als bovenstaand klopt dat is laten uitgassen het beste en meeste wat je kunt doen, tesamen met de ruimte ventileren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:13

Managelorian

“This is the workflow.”

Yucon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 06:22:
Als je iets ruikt wil dat nog niet perse zeggen dat het ook schadelijk is. Die aanname doe je wel, en daardoor ga je er extra op letten.
Helemaal mee eens. En daar bovenop: als je jezelf overtuigt dat iets slecht is voor je dan ga je je daardoor ook slechter voelen.

1 meubel van dubieuze oorsprong zou in theorie iets kunnen uitgassen wat slecht is voor je. Maar meerdere meubels van twee verschillende leveranciers (waarbij 1 van de leveranciers Ikea is, welke dit soort zaken echt wel goed op orde heeft): nee, dit is een zeer onwaarschijnlijk verhaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:47
Misschien ook eens kijken in de kringloopwinkel of je daar iets vind dat je bevalt.
Tweedehands kasten hebben jaren kunnen luchten, dat zou kunnen helpen.
Bovendien vind je daar misschien wel een betaalbare kast van massief hout, waardoor je meteen van een hoop lijmen etc af bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ruik spaanplaat etc ook altijd wel en nieuwe kasten net van de boot uit china zijn het ergste. .
Wat eruit komt weet ik niet, maar het kan misselijk makend zijn. Uit alles wat droogt/uithard komen VOS (vluchtige organische Stoffen) vrij. Mede daarom hebben we ventilatie eisen in het bouwbesluit staan. Normaal zijn die eisen voldoende voor alledaags gebruik. als je een hoop nieuwe VOS inbrengt door verbouwen is goed luchten wel aan te raden, met name de eerste maand. Optijd beginnen en luchten zijn dus doorgaans de oplossingen. als je zelf een erg goede geur hebt kan het echt heel vervelend zijn en lang duren 2e hands kopen kan, maar let dan op met zelf verven. hier komen ook VOS bij vrij :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:15
Gewoon een oude eikenhouten of teakhouten kast kopen. Die hebben al tientallen jaren uitgelucht.

Bijkomend voordeel, die kasten zijn stevig... Ze zullen niet snel uit elkaar vallen, en gaan vaak langer mee, al zijn ze tweedehands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

twain4me schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:07:
Ik ruik spaanplaat etc ook altijd wel en nieuwe kasten net van de boot uit china zijn het ergste. .
Wat eruit komt weet ik niet, maar het kan misselijk makend zijn. Uit alles wat droogt/uithard komen VOS (vluchtige organische Stoffen) vrij. Mede daarom hebben we ventilatie eisen in het bouwbesluit staan. Normaal zijn die eisen voldoende voor alledaags gebruik. als je een hoop nieuwe VOS inbrengt door verbouwen is goed luchten wel aan te raden, met name de eerste maand. Optijd beginnen en luchten zijn dus doorgaans de oplossingen. als je zelf een erg goede geur hebt kan het echt heel vervelend zijn en lang duren 2e hands kopen kan, maar let dan op met zelf verven. hier komen ook VOS bij vrij :)
Ik ruik dit ook altijd (max een paar dagen) en mijn vrouw verklaarde me ook altijd voor gek tot ze zwanger was en haar reukvermogen ook opeens ook een stuk gevoeliger was :+

Meestal zet ik een raampje op een kier tijdens het in elkaar zetten zodat het lekker lucht en ik het toch vaak dan warm heb. En eigenlijk altijd is de lucht de dag er na weg, wij hebben wat Ikea meubels en een aantal kasten van Woood.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
Even die kast uitpakken en een paar weken in de schuur of garage laten staan. Die lijmgeur gaat er vanzelf vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Shoppen bij de kringloop voor kasten? Die zijn al ontlucht.
Shoppen bij een echte meubelmaker die de kast van echt hout maakt. Vraag daar eventueel een proef stukje hout dat net gemaakt is, om het te besnuffelen.
Betere ventilatie thuis?

Maar alle lijm, verf, plastic, etc. etc. heeft tijd nodig om volledig uit te harden en dat ruik je. De ene is er gevoeliger voor dan de andere en zeker als je ventilatie thuis ruk is (of dat je de lucht circuleert binnen zonder "frisse" lucht van buiten dan versterkt het zichzelf natuurlijk) dan kan je daar de klachten van krijgen die je noemde in de eerste post.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:41
Ik heb hetzelfde gehad hoor met 2 (relatief) goedkope nachtkastjes. Deze stonken ook echt mega erg :X Maar gelukkig had ik ze in de zomer gekocht en had ik veel de ramen open, zeker in de nacht waardoor het veel kon doorluchten.

Dat hele proces dat de hele kamer er naar rook duurde echt lang, zeker een paar weken. Dat ik er snachts ook echt last van had maar kort, denk een aantal dagen. Op de logeerkamer staat nu een kallax kast van Ikea en ook hier ruikt de kamer nog steeds wel een beetje. Daarom houd ik ook de deur open en het raam op ventilatie stand.

Overigens denk ik niet dat het schadelijk is maar zeker als je reukvermogen goed is kan ik begrijpen dat het vervelend is om in te slapen. Niets is zo lekker als frisse lucht

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn ervaring is ook dat die geperste platen tot wel een maand vervelende luchtjes kunnen uitstoten. Niet echt lekker. Met een raam overdag open en 's avonds op een kier is het prima vol te houden voor ons.

Ook ervaar ik met een vol houten kast minder problemen, die zijn sneller van de fabrieks luchtjes af. Ik heb daarom goede ervaringen mee met de kasten van Woood. Die zijn de lucht bij ons na 3 dagen raam open wel kwijt.
(3 kledingkasten, bed en bureau, kasten op verschillende momenten gekocht)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:24
Het maakt niet uit waar en welk meubel je koopt, duur of goedkoop. Meubels worden gelijmd en gelakt of gelamineerd. Je moet de meubels op een andere kamer of op zolder, best met een raam open 1 week laten luchten. Misschien is het meubel dan nog niet helemaal reukloos maar zo goed als helemaal ontgast. Wil je een reukloos meubel dan kijken naar een goed gebruikt meubel.
Als het om een babykamer gaat dan ook deze kamer weken voordat de baby komt schilderen en behangen en daarna goed doorluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij de kringloopwinkel hebben ze vaak nog wel oude meubels van echt hout. Daar heb je geen last van allerlei lijm en plastic folie wat er tegenwoordig vaak op kasten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:35

Cybje

First Post!

Moet het perse een houten kast zijn dan? Je kunt ook overwegen om geen kast te nemen als je gevoelig bent voor houten kasten, bijvoorbeeld door je kleding gewoon aan kledingrekken te hangen. Je kunt ook een metalen kast overwegen. Je kunt ook overwegen om een inbouwkast te maken, door een beetje ruimte op te offeren d.m.v. gipswandjes.

Neemt niet weg dat praktisch alles wat je in huis plaatst wel enige geur of VOC verspreidt.

Je kunt ook nog overwegen om een VOC sensor te plaatsen. Dan krijg je een wat objectiever beeld van wat er gaande is en kun je ook het effect meten van een extra meubel in de kamer, of bijv. de kamer luchten. En je weet hoe ongezond het precies is. Als je er wat gevoelig voor bent kan het goed zijn dat je het wel ruikt, maar het niet ongezond is. Dan kan het geruststellend werken als de meetwaarden best prima zijn.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:35
Je zou bij Leen Bakker zo'n Stock kast kunnen proberen. https://www.leenbakker.nl...st-wit-195x197-3x145-7-cm . Beetje zelfde concept als Pax. Probleem met geur komt me verder niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 14:42
Dit komt mij ook niet bekend voor, vorige week een pax op de slaapkamer in elkaar gezet, je ruikt dan wel dat deze nieuw is. Maar dat was niet zo erg dat er extra geventileerd moest worden. Ook mijn zwangere vrouw had er geen last van. Misschien ruik je bepaalde geuren erg sterk?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:36
zoek je kasten op marktplaats, stukken goedkoper, alle ikea meubels zijn er te vinden, en ze zijn zeker uitgegast, hangen er andere geuren in het huis waar je ze op wilt halen, dan bedank je vriendelijk en ga je naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17
Je zou een massief houten meubel kunnen overwegen. Die zijn ook onbehandeld te krijgen. Kan je ze zelf afwerken met bijvoorbeeld schellak inderdaad.

Ik heb mijn bed gekocht bij blankhoutmeubelhal, en zelf afgewerkt. Ben er best trots op hoe goed dat is gelukt. :9

Uiteraard is de stijl wel iets dat je moet liggen.

Prijs is hoger maar wel redelijk. Naar mijn mening gaan dit soort meubels veel langer mee dan die van zaagsel gemaakt zijn.

Verder is er vaak veel moois te krijgen bij de kringloop voor weinig. Moet je wel net mazzel hebben natuurlijk.

Oh, en dat ruikt natuurlijk wel naar hout dan. Maar het is wat natuurlijker om in te ademen dan die lijmlucht.

[ Voor 9% gewijzigd door Triggy op 18-03-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-09 23:14
Cru gezegd ivm dat zwanger zijn: Als zelfs 80+-ers de geur uit die Pax kastrug ruiken, (waar bij die mensen er al veel reukcellen zijn afgestorven), dan wil dit toch wel iets zeggen 🤣🤣🤣

Ook iemand anders die hielp met het verpakken v de eerste 2 niet ikea kasten, kreeg luchtwegirritaties. En toen de ophaaldienst die Duitste 2e kast kwam ophalen rook die koerier dat zelfs door het verpakte plastic heen...

na een nacht en dag op de gang, v het nieuwe basiselement v maandag (dat we in winkel hebben omgeruild), te verluchten, dat de stank al relatief beter is.

Op de website v ikea stond ook afwassen met azijn. Hebben we gedaan maar hielp niet veel.
Het blijft echt puur de achterkant v die vezelplaat.

We hebben ook een doorstroom v lucht nu gecreeerd en gaan dit nog enkele dagen volhouden.

Die joekelkast naar buiten dragen dat zit er even niet in. Binnen in de kast ruikt de nieuwe houtgeur wel aangenaam, enkel dat "stinkkanon van een rug🤢 niet"...

We hebben inderdaad getwijfeld om bij een echte schrijnwerker een kast te laten maken. Echter dubbele prijs voor dubbel minder ruimte dus hebben we dit x niet gedaan.

In de toekomst mss wel al is dat nog altijd geen garantie op succes.

En neen, ivm dat kanker krijgen ben ik niet bang ivm die ikea kast.

Het zou gwn leuk zijn eens een meevaller te hebben met de meubels, vandaar dat 1e gefrustreerde bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:31
Mocht de hinder of zorg dermate erg zijn kun je altijd nog overwegen om een luchtreiniger aan te schaffen.

Voordeel hiervan is dat deze de lucht reinigt van schadelijke stoffen én geuren eruit haalt. Ikea heeft bijv. de betaalbare FÖRNUFTIG. Zelf ook staan i.v.m. een allergie in de slaapkamer en hele goede prijs/kwaliteit.

"Hodor"- Hodor

Pagina: 1