Isoleren met voorzetwanden met houten vloerbalken, condens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 10:52
Ik heb een huis dat ik wil isoleren. Het is een oude woning met momenteel alleen een steens (één lengte baksteen als breedte van de muur) gevel, geen spouwmuur aanwezig dus! Ik wil de woning van binnenuit isoleren met voorzetwanden, waarbij een spouw ontstaat tussen bestaande buitenmuur en de nieuwe voorzetwand. Het probleem: Het is een woning met een begane grond vloer en verdiepingsvloer van houten balken! De balken zijn gelegd in de lengte van de woning, dus de koppen van de balken liggen in de voor- en achtergevel.

Doorsnee huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yoIXax9k4rqbkyYYM9Z3q5zdMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZi2Vg5JV8N6ZEfMcD7XjTlK.jpg?f=fotoalbum_large

De balken van de begane grond vloer gaan nieuw geplaatst worden. In de verdieping blijven de huidige balken zitten maar ik ga de verdiepingsvloer verstevigen/verzwaren door extra balken (vuren) te plaatsen. De koppen van de balken heb ik natuurlijk in de hedendaagse menie gezet. De bestaande balken liggen er al sinds de bouw van de woning (1890) en zijn destijds volledig geschilderd (?). Geen idee welk hout hiervoor gebruikt is. Ze zijn in goede staat.

De nieuwe situatie wordt zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dnatrzOZFctc6kzyZu4A6AT7gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfviy74dQ1udTbNQeGLChn8R.jpg?f=fotoalbum_large

Er gaat dus een spouw ontstaan van een paar centimeter. Het probleem is dat er condensatie gaat optreden in de spouw, waardoor de koppen van de balken aangetast kunnen worden. Hoe ga ik hier mee om? Volgens Miliecentraal kun je het beste met maximaal 2.5 r-waarde isoleren om condensvorming/houtrot van de balken in de spouw te voorkomen/minimaliseren. Ik wil echter graag een minimale r-waarde van 3.5 behalen vanwege ISDE- en gemeentelijke subsidie, waarvoor een r-waarde van 3.5 een vereiste is.

Mijn ideeën:
- Koppen van balken en het deel dat in de spouw komt te liggen in de menie zetten
- Een aantal cm. rondom de koppen van de balken vrij maken in de muur, zodat ze niet direct koud tegen de stenen muur liggen
- In de buitenmuur aan weerszijde van waar de balkkoppen in de muur liggen de stootvoegen open maken zodat het kan ventileren direct langs de balkkoppen

Wat kan ik nog meer doen om te voorkomen dat de boel gaat rotten? Het huidige vurenhout is al niet van de allerbeste kwaliteit heb ik me laten vertellen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:55
dit is pas nog hier besproken, heb je al gezocht? hier heb je mooie tips: https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl
op de website van de rijksdienst voor cultureel erfgoed ook.

alternatief is nog dampopen isoleren en/of capillair actief isolatiemateriaal gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
No Hands schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:31:
dit is pas nog hier besproken, heb je al gezocht? hier heb je mooie tips: https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl
op de website van de rijksdienst voor cultureel erfgoed ook.

alternatief is nog dampopen isoleren en/of capillair actief isolatiemateriaal gebruiken.
Die site kende ik nog niet, ik ga die pdf doornemen.

Damp open isoleren, wat bedoel je daar precies mee (via google lees ik verschillende dingen). Zo lees ik dat je dampopen folie kan gebruiken, maar zoals ik begrijp kan er dan alleen vocht dat in de isolatie gekomen is naar buitentreden, richting de spouw. Dan zie ik de meerwaarde daar niet in.

Of moet er juist 'andersom' gefolie'd worden zodat er juist vocht van de spouw naar binnenshuis kan treden, dat je vervolgens weg ventileert?

Of wil je aan de koude zijde folie gebruiken dat vocht in het isolatie laat treden maar ook vocht laat ontsnappen uit de isolatie? Daar zou ik kunnen in komen als je daarbij capillair isolatiemateriaal gebruikt. Dan slaat het isolatiemateriaal tijdelijk het vocht op, en laat het weer vrij zodra de luchtvochtigheid in de spouw laag is.

Zou je het alsjeblieft iets gedetailleerder willen omschrijven? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:49
@GrazendeKoe
Kijk eens naar houtvezelisolatie:
https://www.budgetisolati...ections/houtvezelisolatie

Helemaal natuurlijk en vochtregulerend. Zou je gewoon direct op de muur kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
GrazendeKoe schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Die site kende ik nog niet, ik ga die pdf doornemen.

Damp open isoleren, wat bedoel je daar precies mee (via google lees ik verschillende dingen). Zo lees ik dat je dampopen folie kan gebruiken, maar zoals ik begrijp kan er dan alleen vocht dat in de isolatie gekomen is naar buitentreden, richting de spouw. Dan zie ik de meerwaarde daar niet in.

Of moet er juist 'andersom' gefolie'd worden zodat er juist vocht van de spouw naar binnenshuis kan treden, dat je vervolgens weg ventileert?

Of wil je aan de koude zijde folie gebruiken dat vocht in het isolatie laat treden maar ook vocht laat ontsnappen uit de isolatie? Daar zou ik kunnen in komen als je daarbij capillair isolatiemateriaal gebruikt. Dan slaat het isolatiemateriaal tijdelijk het vocht op, en laat het weer vrij zodra de luchtvochtigheid in de spouw laag is.

Zou je het alsjeblieft iets gedetailleerder willen omschrijven? :)
Damp open isoleren is als volgt: je neemt een isolatiemateriaal wat damp open is en werkt het aan de binnenzijde af met klimaatfolie.
Eventuele damp die er dan inzit kan er nog uit, damp van binnen naar buiten(want daar hebben we het altijd over bij isoleren) kan door de constructie.
Maar dat staat ook allemaal in die pdf. Must read met zo een oud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabacca
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:58
Is er een reden waarom je de op de begane grond balken vernieuwd en bijv geen isolatie op zand met dekvloer en vloerverwarming plaatst? Een goede manier om zoveel mogelijk condensvorming in de balk koppen te voorkomen is om ook tussen de balken zelf te isoleren. Hierdoor is de overgang van temperatuur in je balk een stuk geleidelijker waardoor je minder condens krijgt.
Dit in combinatie met dampopen isoleren (lees hierboven) zit je eigenlijk zeker safe.

Scheißemünze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Tabacca schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:24:
Is er een reden waarom je de op de begane grond balken vernieuwd en bijv geen isolatie op zand met dekvloer en vloerverwarming plaatst? Een goede manier om zoveel mogelijk condensvorming in de balk koppen te voorkomen is om ook tussen de balken zelf te isoleren. Hierdoor is de overgang van temperatuur in je balk een stuk geleidelijker waardoor je minder condens krijgt.
Dit in combinatie met dampopen isoleren (lees hierboven) zit je eigenlijk zeker safe.
Dus isolatie tussen de balken in de spouw bedoel je dan?

De reden dat ik voor deze manier kies is omdat ik een kruipruimte wil behouden en omdat ik er nu (mede financieel) nog niet aan toe ben om alle riolering, waterleidingen etc. te vervangen. Volstorten is dus helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
No Hands schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Damp open isoleren is als volgt: je neemt een isolatiemateriaal wat damp open is en werkt het aan de binnenzijde af met klimaatfolie.
Eventuele damp die er dan inzit kan er nog uit, damp van binnen naar buiten(want daar hebben we het altijd over bij isoleren) kan door de constructie.
Maar dat staat ook allemaal in die pdf. Must read met zo een oud huis.
Bedankt! Inmiddels alweer wat bijgeleerd: Aan de warme zijde moet je er dus altijd voor zorgen dat er een betere dampwerende folie zit dan aan de koude zijde zodat vocht een richting krijgt, namelijk die richting de minste weerstand.

In jouw voorbeeld laat je de koude zijde dus zonder folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
GrazendeKoe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Bedankt! Inmiddels alweer wat bijgeleerd: Aan de warme zijde moet je er dus altijd voor zorgen dat er een betere dampwerende folie zit dan aan de koude zijde zodat vocht een richting krijgt, namelijk die richting de minste weerstand.

In jouw voorbeeld laat je de koude zijde dus zonder folie?
Folie zit altijd aan de warme kant inderdaad.
Als je een dak constructie zou bekijken dan kan daar ng waterdichte dampopen folie aan de buitenkant zitten maar bij isolatie zit de folie aan de warme kant van de constructie omdat die altijd bedoelt is om damp tegen te houden of af te remmen.

Pagina: 1