keldervloer isoleren en afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-09 21:50
Ons huis uit 1976 is onderkelderd. Stahoogte nu 2.2 m (de tekening zegt 2,25 maar dat klopt helaas niet). We willen daar een leefruimte van maken (niet dat we er vaak zullen zijn, maar geschikt voor onze boekenverzameling, en een plek voor de tieners om te "chillen").

Plafond is een broodjesvloer, daar komt een zo dun mogelijk verlaagd plafond met stucwerk onder, zeg dat we daar max 5 cm door kwijtraken.

Fundering is op zand. Vloer is beton, die willen we intact laten en daar isolatie op plaatsen, en een pvc vloer. Ingewikkelde afweging tussen hoeveel isolatie versus hoeveel stahoogte overhouden

Maar mijn vraag is vooral: wat moet er nog op de isolatie (ik ga nu uit van XPS) als afwerkvloer oid? voordat je er de pvc vloer op kunt leggen. Het geheel moet dus wel zware boekenkasten kunnen dragen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQTbmLTsdGNpy5cp2UClN7hhshQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VHrYM8mjmZ6bVWWOOw9anBx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
xps, 18mm underlayment, afwerkvloer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 15:27
Drukvaste PIR, cementgebonden plaat, afwerking.

Ik zou omdat het een kelder is een cementgebonden plaat doen en geen houtachtig materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauO
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-09 21:50
ZveenT schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:45:
Drukvaste PIR, cementgebonden plaat, afwerking.

Ik zou omdat het een kelder is een cementgebonden plaat doen en geen houtachtig materiaal.
eens, alhoewel de vloer niet vochtig is, hebben de muren wel soms problemen dus wil van hout wegblijven.

Wat voor dikte zit je dan ongeveer aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 15:27
Ik zou minimaal 40mm drukvaste isolatie plakken + 18mm fermacell. En dan je ondervloer.

Maar zou proberen 60mm drukvaste isolatie te gebruiken.
Wat wellicht handig kan zijn met monteren is dit soort producten gebruiken voor op je XPS/kooltherm onderisolatie.

Fermacell 2E11 vloerplaat 1500x500x20mm (zonder isolatie)

Die zijn handzaam en kan je met leggen gelijk goed lijmen en schroeven.
Dan vormt het aan elkaar een goed geheel.