Verlichting aanhanger. Rem/achterlicht gecombineerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:37
Edit ; opgelost. Zie wat verderop in topic

Hoi

Mijn aanhanger had wat gedoe met de verlichting. Lampen kapot, aansluiting prut.

Afijn, alles in orde gemaakt op 1 ding na ; mijn rem/achterlampen.

Dat blijken gecombineerde lampen te zijn, met maar 1 gloeidraad. En daar zit zowel de draad op van het remlicht en het achterlicht.

Ik heb de lampen al weg gegooid en zoek dus andere lampen. Maar kan de code niet vinden.
Het is dus niet de normale 21/5W.
Iemand een idee wat ik moet aanschaffen?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 16-03-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
Daar heb ik nog nooit van gehoord :?
Hoe zou dat moeten werken dan?
Want gewoon licht is 12V, als je dan remt, krijg je ook 12V, daar gaat het niet harder van branden :?
Of zit er een stukje slimmigheid in de lamp dat bij gewoon licht de boel een beetje dimt en wanneer er op een ander pootje (remlicht) ook 12V aangeboden word dat de lamp volle bak gaat branden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:55:
Daar heb ik nog nooit van gehoord :?
Hoe zou dat moeten werken dan?
Want gewoon licht is 12V, als je dan remt, krijg je ook 12V, daar gaat het niet harder van branden :?
Of zit er een stukje slimmigheid in de lamp dat bij gewoon licht de boel een beetje dimt en wanneer er op een ander pootje (remlicht) ook 12V aangeboden word dat de lamp volle bak gaat branden :?
Geen idee. Er zit 2x12V aangesloten op de aansluiting. 1 van rem en 1 van achterlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:29
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142751

Hier ook iemand die dacht 1 gloeidraad te hebben, na goed kijken bleken het er toch 2. Are you sure :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ybos schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:57:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142751

Hier ook iemand die dacht 1 gloeidraad te hebben, na goed kijken bleken het er toch 2. Are you sure :?
Thnx. Het is toch anders dan gedacht, maar moet even kijken. Heb nu alles open getrokken. Is toch niet 2 draden op 1 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Had laatst een minicooper waarvan de stadslicht en remlicht op dezelfde draad zat dus het kan wel. zaten dus 2 gloeilampen per kant in en bij remmen kwam er wat meer spanning op zodat die feller ging branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
En gevonden. Ik heb er gisteren een nieuwe stekker op geplaatst, de oude was verrot, losse draden, verroest, enz. En die aangesloten zoals het moet.

Echter heeft eerste eigenaar eea anders aangesloten in de lampen

Zo gaat er idd een plus van zowel rem als achterlicht naar de lamp. Dat kon ik zien. Maar het blijkt dat de massa via de bout niet was aangesloten

De vorige eigenaar dacht gewoon aan accu : rood en zwart is plus en massa.
Pagina: 1