Camera's + Poe netwerk nodig voor vleermuizen project

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edward Dortland
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 14:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDojiapsy9p4cywAcK5vFdsY5tg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOy0gD4nhAtVwZHTUKKIOB0x.png?f=user_large

Ik wil de komende twee jaar onderzoek doen naar vleermuizen bij mij in de buurt. Ik heb een 12 tal kasten opgehangen in 4 clusters. 3 verschillende kasten en in ieder cluster hangen ze ten opzichte van de zon op een andere kant van de boom. Zo zijn er verschillend gevormde schuilplekken met een verschillend microklimaat.

Doel is om vast te stellen welke soorten er zijn en wat hun voorkeur is. Ik zou het onderzoek met de hand kunnen doen. Maar ik ben niet voor niets IT nerd. Het leek me daarom leuk om het met camera's te doen. Camera's die gericht zijn op de opening zodat als er een vleermuis door de opening gaat er een opname is zodat ik dan een determinatie kan doen.

Wat ik nu bedacht had:

Hoofdlijn
de rode lijn is de lijn vanaf mijn schuur (gele stip) waar ik stroom en internet heb tot aan de centrale plek tussen de 4 clusters (rode stip).

Die afstand is 98 meter.

Ik wilde daar 4 keer non shielded 100% kabel gebruiken https://www.utp-kabel.nl/...l-op-rol-stug-pe-fca.html. (mijn aanname is dat het nonshielded kan omdat er geen stroomkabel langs loopt. Correct?)

Ik wil aan het eind 4 x een PoE++ input naar 4x POE+ output switch monteren. Ik had nu https://eu.store.ui.com/e...itching/products/usw-flex in gedachten. Dan heb ik 46 Watt budget, 5W voor de switch geeft mij nog 3 x 13,3 watt voor camera's. (Ik zit niet vast aan Ubiquiti, ik gebruik het nu thuis vandaar dat ik het gekozen heb.)

Bekabeling naar camera's
Naar de twee buitenste clusters (de blauw omcirkelde) is 50 Meter. De twee binnenste clusters (roze) is zo'n 25 meter. Ik was van plan omdat eigenlijk allemaal te bekabelen. Alternatief is wel dat ik de switches dichter bij de clusters hang. Echter dan moet ik repeaters gebruiken ivm de lengte. Ik hoor graag als er mensen zijn die zelf probleemloos 150 meter hebben overbrugt. Eén en ander hangt denk ik ook af van de kwaliteit van de camera's. Vandaar dat ik nu op safe ga.

De camera's
Dan komen we nu bij mijn belangrijkste vraag. Welke camera's. De kasten zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT7ovJQg9KoHpTB-xIQW6vLhBmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KCCuWBEGYuXjdpp0CPAgmemu.png?f=fotoalbum_large

mijn idee is om onder de kast, op de boom een camera te monteren die naar boven de invlieg opening inkijkt. Dit werkt prima voor de platte kast, de hele onderzijde is een gleufopening. Voor die ronde is het lastiger. Daar zit een klein invlieg gaat op de voorkant ipv de onderkant. Ik zal daar dus ofwel een afstandhouder voor de camera moeten maken zodat de camera voldoende afstand heeft van de boom, of de camera op een andere boom moeten plaatsen. (In dat laatste geval is de afstand wel wat groter en wordt het dus belangrijk of de lens voldoende brandpuntafstand heeft om de vleermuis duidelijk genoeg te kunnen zien.)

Eisen camera:
  • PoE en niet meer dan 13,5 watt.
  • Scherp kunnen stellen op een relatief korte afstand. (1,5 meter).
  • 's nachts scherp genoeg beeld kunnen maken (met IR) zodat ik de vleermuissoorten kan determineren
  • Weersbestendig
  • Omdat het om 12 camera's gaat geldt: goedkoper is beter. Ik hou nu rekening met 50 euro per camera. Maar als er goedkopere alternatieven zijn (met ervaring), graag!
  • Een compatible protocol hebben zodat ik ze kan toevoegen aan een NVR. (nog niet besloten welke)
Ik vind het nu lastig om te bepalen welke camera's scherp kunnen stellen op een afstand van 1,5 a 2 meter. Omdat het bijna allemaal om beveiligingscamera's gaat staat dat niet vermeld omdat onbelangrijk is in die toepassing. Ik heb in diverse vogelhuisjes wel camera's van green feathers (of afgeleiden daarvan) gebruikt. Prima beeld, echter die moeten best wel dichtbij gehangen worden. Ik ben bang dat ze dan in de weg hangen, direct onder de opening. Daarnaast zijn ze ook prijzig.

Samenvattend: Advies qua camera's opties en ik houd mij aanbevolen voor tips qua netwerk setup.

Ik heb als alternatief wifi, zonnepanelen en accu's bekeken. Dat lijkt me zo door de bank genomen duurder. 4 PoE switches + bekabeling is ook niet goedkoop. Maar Zonnepanelen, accu's en vervolgens ook weer kabels naar de camera's voor stroom is naar mijn mening niet goedkoper.

Tot slot. ik heb voor nu 4 switches gekozen met het idee dat het beter is qua belasting om 3 camera's per switch te doen i.p.v. 3 switches met ieder 4. Maar wellicht dat als er een efficiënte camera gekozen kan worden dat er een switch af kan.