Ik weet even niet zeker of de vraag hier thuishoort...
De voeding van mijn laptop is kapot.
Ik heb een andere voeding gevonden en die werkt.
De aansluiting past, de plus en min zit hetzelfde.
Maar de originele voeding is Output 19.5V, 6.15A
De 'verkeerde' voeding is Output 19.0V, 4.74A
Wat is het gevaar?
Kan die halve Volt minder iets kapot maken? Kan er iets mis gaan met dat mindere Ampère?
Ik kan me voorstellen dat het lagere ampèrage ervoor zorgt dat de laptop niet laadt terwijl die aanstaat. Of minder goed. Maar kan er iets in de laptop kapot gaan? Of kan de voeding kapot gaan?
Kan ik deze verkeerde voeding veilig blijven gebruiken, of beter niet.
Extra vraag, zou andersom wel kunnen? Want dan kan ik de kabels doorknippen en aan mekaar lassen, maar dan zou ik dus de originele voeding moeten gaan gebruiken bij de laptop waar ik nu de andere voeding vandaan heb. Hoger lijkt me minder goed dan lager. Of kan dat juist geen kwaad?
De voeding van mijn laptop is kapot.

Ik heb een andere voeding gevonden en die werkt.
De aansluiting past, de plus en min zit hetzelfde.
Maar de originele voeding is Output 19.5V, 6.15A
De 'verkeerde' voeding is Output 19.0V, 4.74A
Wat is het gevaar?
Kan die halve Volt minder iets kapot maken? Kan er iets mis gaan met dat mindere Ampère?
Ik kan me voorstellen dat het lagere ampèrage ervoor zorgt dat de laptop niet laadt terwijl die aanstaat. Of minder goed. Maar kan er iets in de laptop kapot gaan? Of kan de voeding kapot gaan?
Kan ik deze verkeerde voeding veilig blijven gebruiken, of beter niet.
Extra vraag, zou andersom wel kunnen? Want dan kan ik de kabels doorknippen en aan mekaar lassen, maar dan zou ik dus de originele voeding moeten gaan gebruiken bij de laptop waar ik nu de andere voeding vandaan heb. Hoger lijkt me minder goed dan lager. Of kan dat juist geen kwaad?