Verkeerde voeding laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:58
Ik weet even niet zeker of de vraag hier thuishoort...

De voeding van mijn laptop is kapot. :/
Ik heb een andere voeding gevonden en die werkt.
De aansluiting past, de plus en min zit hetzelfde.

Maar de originele voeding is Output 19.5V, 6.15A
De 'verkeerde' voeding is Output 19.0V, 4.74A

Wat is het gevaar?
Kan die halve Volt minder iets kapot maken? Kan er iets mis gaan met dat mindere Ampère?
Ik kan me voorstellen dat het lagere ampèrage ervoor zorgt dat de laptop niet laadt terwijl die aanstaat. Of minder goed. Maar kan er iets in de laptop kapot gaan? Of kan de voeding kapot gaan?
Kan ik deze verkeerde voeding veilig blijven gebruiken, of beter niet.

Extra vraag, zou andersom wel kunnen? Want dan kan ik de kabels doorknippen en aan mekaar lassen, maar dan zou ik dus de originele voeding moeten gaan gebruiken bij de laptop waar ik nu de andere voeding vandaan heb. Hoger lijkt me minder goed dan lager. Of kan dat juist geen kwaad?

Beste antwoord (via Truus01 op 14-04-2025 09:22)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:01
Truus01 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:27:
Nu wel opgemerkt dat opladen als de laptop uitstaat goed gaat. Met de laptop aan wordt de voeding veel warmer. Dus ik denk wel dat ik dat in de gaten moet houden. En misschien maar zo min mogelijk de laptop onder belasting aan de voeding hebben.
De voeding is berekent op de maximale belasting van de laptop en via USB aangesloten randapparatuur.
USB3 is maximaal 900mA/0.9A, USB 2 500mA/0.5A.
Dus als je dat wat binnen de perken houd kan het nog wel goed gaan.

Je zou de laptop ook eventueel wat kunnen beperken in de maximum prestaties door het aanpassen/uitzetten van de Turbo Boost functie.

Ik heb ook wel eens bij een laptop tijdelijk de CPU tot 50% gereduceerd omdat de CPU fan defect was geraakt.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 16-03-2025 14:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-06 23:28

HUW

0,5V verschil zal vermoedelijk geen problemen opleveren. Het lagere amperage zal mogelijk wel betekenen dat de laptop onder belasting gewoon leegloopt. Kun je ook niet op marktplaats of een dergelijke website kijken voor een lader die wél het correcte voltage en amperage levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@HUW Dankjewel voor je snelle reactie. Dit stelt me in ieder geval gerust.

Ik kan misschien wel op Marktplaats iets vinden, alleen helpt me dat nu niet.
Ik zit in een huisje in het buitenland, 40km buiten de bewoonde wereld en wil het eigenlijk nog (minimaal) 2 weekjes volhouden zo.

Nu wel opgemerkt dat opladen als de laptop uitstaat goed gaat. Met de laptop aan wordt de voeding veel warmer. Dus ik denk wel dat ik dat in de gaten moet houden. En misschien maar zo min mogelijk de laptop onder belasting aan de voeding hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Truus01 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:27:
De voeding is berekent op de maximale belasting van de laptop en via USB aangesloten randapparatuur.
USB3 is maximaal 900mA/0.9A, USB 2 500mA/0.5A.
Dus als je dat wat binnen de perken houd kan het nog wel goed gaan.

Je zou de laptop ook eventueel wat kunnen beperken in de maximum prestaties door het aanpassen/uitzetten van de Turbo Boost functie.

Ik heb ook wel eens bij een laptop tijdelijk de CPU tot 50% gereduceerd omdat de CPU fan defect was geraakt.

Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)

Crtl.blog: Disable processor boost mode to prolong your battery life
The boost mode options are not visible by default in Windows’ power settings dialog.
I don’t know why these options are hidden by default. Microsoft and Intel probably believes it’s what’s best for most customers, but it would be nice to have the option regardless.
You can easily make the boost mode power options visible again, though:

Press the Windows key + X, right-click on either Command Prompt or PowerShell, and choose run as administrator.
Type in the following command (in one line), and press Enter afterward:

powercfg.exe -attributes sub_processor perfboostmode -attrib_hide

After you’ve made the settings visible, you can find the new option in the Advanced Power Options dialog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua1MrdXKlqCP6PS34aB-VbvWv70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eB5HRGOw8CPvTTibQ6sXZawX.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 16-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Als het een kwalitatief goede adapter is zou hij bij overbelasting gewoon uit moeten schakelen, dus dat hij te weinig vermogen heeft zou dat niet geen problemen moeten geven.

Maar opladen en gebruiken is wel krap op een oplader die 25% minder vermogen heeft, maar het zal wel werken. Misschien dat je adapter een keer uitvalt als je teveel doet.

Die 0.5V maakt niet echt uit, een voeding mag vaak 10% afwijken, 19.5v * 90% = 17.55v, dus dat is volgens mij prima binnen specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
zou verwachten dat het prima werkt alleen wat trager de batterij zal opladen, vooral tijdens gebruik.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gewoon de temperatuur in de gaten houden, als de adapter erg heet wordt zal dat zijn levensduur niet ten goede komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Allen, dank!
@The_Doman Ik heb geen boost mode, maar ik heb voor de zekerheid wel de CPU op 90% gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Truus01 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:43:
Allen, dank!
@The_Doman Ik heb geen boost mode, maar ik heb voor de zekerheid wel de CPU op 90% gezet.
Zoals hierboven eerder aangegeven is deze instelling standaard verborgen bij Windows 10/11
Je kan deze zichtbaar maken met de beschreven commando/register aanpassing.

Beter voor de prestaties is dan de maximum CPU belasting op 99% zetten, dat is effectief (bijna) hetzelfde als Turbo Boost uitschakelen.
Hetzelfde geldt ook voor de AMD processors.
Het hangt ook van het type processor af hoeveel effect dit heeft.

Zie ook:
Geeks3D: How to Disable Intel Turbo Boost Technology (on a notebook)

Vergeet niet om deze instelling even te documenteren later weer terug te zetten als het niet meer nodig is.

Makkelijk is ook om hiervoor een apart energie schema/profiel aan te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@The_Doman Dankjewel, daar had ik overheen gelezen. Nu uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Nogmaals bedankt voor de hulp. Ik heb de periode 'overleefd'! ;)
En ik heb nu weer de juiste voeding.
Pagina: 1