Home Cinema, bedraad of toch draadloos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:03
Ik gok dat dit een vraag is die meermaals gesteld wordt, hier weer zo'n twijfelaar, sorry.

Nieuw huis, nieuwe tv / home cinema.
Ooit eens begonnen met een Harman Kardon/JBL set, 5.1, goed geluid maar een verschrikking om in te stellen, het is dan ook een systeem uit 2011/2012 gok ik, wel nieuw gekocht.

Nu ben ik de afweging aan het maken voor een home cinema, inmiddels in verschillende winkels geweest en uitgekomen op onderstaande:

Bedrade set:
  • Versterker - Denon AVC-X4800H
  • Front - Dali Oberon 3
  • Center - Dali Oberon Vokal
  • Rear - Dali Oberon on wall
  • Sub - Dali Sub E12 F
Voor Atmos eventueel nog 4x dali Alteco C-1, twee voor. twee achter, op de wand helemaal tegen het plafond, komen wellicht later, het kost allemaal al genoeg bij elkaar, ik moet dan alleen alvast de kabels trekken hiervoor :P

Voordeel is dat het waarschijnlijk beter klinkt, al was dat in de winkel niet heel goed te horen, daar staan die systemen natuurlijk allround ingesteld.
Nadeel is dat je veel meer werkt het aan het beter laten klinken qua instellingen.

Draadloze set:
  • Soundbar - Sonos Arc Ultra
  • Sub - Sonos Sub 4
  • Rear - Sonos Era 300
Voor de front eventueel nog 2x Era 300 of Sonos Five met de SonoSequenr, hoe moet ik me nog wel even in verdiepen, kan altijd later toegevoegd worden.
Sonos doet de Atmos natuurlijk met naar het plafond gerichte speakers, maar werkt zoiets ook een beetje, tenminste, na mijn weten kan je niet nog Sonos speakers bovenin plaatsen? :P

Voordeel is dat het ''out of the box'' vrij makkelijk in te stellen is.
Nadeel is dat het allemaal werkt met draadloos internet, blijft dit een beetje stabiel?

Keuzes, keuzes... :+

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
ik zou er geen seconde over hoeven na te denken. bedraad. All-the-way.

En die nadelen om het beter te laten klinken? De Sonos en de Denon moeten allebei ingemeten worden door een app/meetmicrofoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon bedraad doen idd. En kabels van voor naar achteren in een kabelgoot aan het plafond achter je gordijnrails.
Bedraad maakt je heel flexibel. Draadloos heb je een permanente lock in op een paar vendors (Sonos, Denon, HK).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Wat voor meer werk heb jij aan het goed instellen van je bedrade surround receiver dan? Enige wat ik me kan bedenken is eenmalig even een calibratie uitvoeren met de meegeleverde microfoon? Dat is max. 5 min. werk ofzo?

Ik heb dan wel een receiver van Yamaha en geen Denon maar kan me niet voorstellen dat daar veel verschil in zit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qua hoeveelheid werk is dat idd vergelijkbaar.

Draadloos heb je sowieso een stukje latency dat je een pain in the ass kan bezorgen. Met bedraad heb je overal de controle over.

En qua geluidskwaliteit loopt die Dali set rondjes om een willekeurige Sonos.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Alles wat op een vaste plek staat bedraad, alles wat mobiel is wireless.
Dus eenmaal wat kabels trekken en ervan genieten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-09 07:30
Dit is geen eerlijke vergelijking. Sonos is echt een heel ander kaliber dan Dali wil je het beste ga je natuurlijk voor Dali + draad, wil je gemak ga je voor Sonos.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je bent aan het twijfelen tussen een home cinema set en een soundbar, is de vraag dan wel draadloos/bedraad?
Klinkt meer alsof je aan het twijfelen bent tussen goed geluid of niet. Een goedkoop bedraad setje gaat je 100x meer plezier geven dan zelfs de duurste soundbars, dus in deze vergelijking zou ik het snel weten. Zelfs een degelijk merk als Sonos kan gewoon draadloos niet wat je bedraad kunt, en al helemaal niet als het meeste uit een soundbar moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dit betreft aankoopadvies, dus ik verplaats het topic naar het juiste subforum.

Als je voor écht surround en échte atmos wilt gaan: dan altijd bedrade speakers op de juiste locaties. Met andere woorden: kies voor de receiver met de losse speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurdup
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 23:57
Ramon schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:22:
Wat voor meer werk heb jij aan het goed instellen van je bedrade surround receiver dan? Enige wat ik me kan bedenken is eenmalig even een calibratie uitvoeren met de meegeleverde microfoon? Dat is max. 5 min. werk ofzo?

Ik heb dan wel een receiver van Yamaha en geen Denon maar kan me niet voorstellen dat daar veel verschil in zit.
Welke Yamaha receiver als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Zoals hier wordt aangeraden, ga voor een bedraad surround systeem.
Overigens zou ik niet die Dali Sub E12F kopen. Kost € 850 en gaat maar tot 40hz. Dat is geen sublaag. Dan kun je beter voor een subwoofer van SVS gaan. Een SVS SB1000 kost een stuk minder en gaat veel lager. Een SVS PB1000pro is € 100 duurder dan de Dali en gaat nog wat lager dan de SB1000.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Bedankt allen! :)

Ik merk dat er een lichte voorkeur is voor bedraad, maar ik kan het mis hebben. :+

Ik zal proberen zoveel mogelijk vragen/opmerkingen te beantwoorden:

@107mb , ik zie inderdaad dat er een microfoon is meegeleverd met de Denon en dat de interface op de televisie al een hoop duidelijk maakt.

@The Eagle, kabels zullen bij mij achter de plint moeten, ik heb op dat stuk geen ramen. Ik zat te denken een paar groefjes in de plint te frezen waar ik de kabels in leg.

@Ramon, mijn vroegere Harman Kardon was een drama qua instellen, dit moest ook via de menu's op de versterker zelf, de Denon interface is een stuk duidelijker.

@Visgek82 Ik ga in dit geval toch meer voor kwaliteit ondanks dat ik het Sonos systeem goed vond klinken.

@Jorgen, excuus, even over het hoofd gezien en gedacht dat het in HiFi moest.

@Hulleman, bedankt voor het advies in de subwoofer, ik zal dit meenemen in mijn overweging, de keuze is natuurlijk reuze, wat is dan eigenlijk beter, een gepoorte of gesloten sub?
De Dali speakers (Oberon 3) vond ik zelf goed klinken, de sub heb ik niet goed kunnen horen, ik wil wel bij boekenkast blijven aangezien ik de setup grotendeels wil inbouwen in het TV meubel, mede daarvoor moet ik weten wat ik wil. :+

Qua verdere specs:

Huis, nieuwbouw, woonkamer gedeelte is 6.1 meter breed, 4,6 meter diep en 2,8 meter hoog.
En zit een open verbinding met de woonkeuken maar hier wil ik misschien serre deuren plaatsen.
TV, moet ook nog aangeschaft worden maar ik neig nu naar een 65 inch LG G4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
FabianGTI schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:23:
@Hulleman, bedankt voor het advies in de subwoofer, ik zal dit meenemen in mijn overweging, de keuze is natuurlijk reuze, wat is dan eigenlijk beter, een gepoorte of gesloten sub?
De Dali speakers (Oberon 3) vond ik zelf goed klinken, de sub heb ik niet goed kunnen horen, ik wil wel bij boekenkast blijven aangezien ik de setup grotendeels wil inbouwen in het TV meubel, mede daarvoor moet ik weten wat ik wil. :+
Hangt een beetje af van de usercase. Heel zwart wit kies je een sub als volgt: voor muziek een gesloten sub en voor films een gepoorte sub. Nu zullen niet veel mensen een setup alleen voor muziek of alleen voor films (series, gaming etc) gebruiken en is het een mixed user case.

Een gesloten sub heeft minder output dan een gelijkwaardige gepoorte sub. Een gesloten sub heeft een strakkere weergave dan een gepoorte sub. Dat is een beetje de afweging die je moet maken.

Mocht je geen vrijstaande woning hebben dan kan het geen kwaad om je subwoofer te ontkoppelen van de grond, middels SVS soundpath voetjes en/of een subdude (oid).

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 17-03-2025 16:16 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hulleman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:59:
Overigens zou ik niet die Dali Sub E12F kopen. Kost € 850 en gaat maar tot 40hz. Dat is geen sublaag. Dan kun je beter voor een subwoofer van SVS gaan. Een SVS SB1000 kost een stuk minder en gaat veel lager.
Kleine correctie: de 40 Hz van de Dali is de laagste frequentie waarop je het laagdoorlaatfilter in kan stellen. De subwoofer zelf speelt vanaf 28 Hz, -3 dB. Dat is een keuze van de ontwerper. Veel lager heeft mijns inziens niet zoveel zin, omdat je voor de weergave van 20 Hz niet genoeg hebt aan een 12" woofer in een gesloten kast. Je gehoor wordt daar namelijk erg ongevoelig. Het kan wel, maar het geeft geen overdonderend volume. Als je zo diep wilt gaan, heb je een krachtigere subwoofer nodig en die zijn meestal groter qua kast.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 17-03-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
TBTL schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Kleine correctie: de 40 Hz van de Dali is de laagste frequentie waarop je het laagdoorlaatfilter in kan stellen. De subwoofer zelf speelt vanaf 28 Hz, -3 dB. Dat is een keuze van de ontwerper.
Ah, dank voor de correctie. Dan heb ik dat niet goed gelezen. Maar dan alsnog blijft die Dali een te prijzige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Dat het een bedrade set moet worden ben ik inmiddels over uit, nu moet ik nog de goede componenten uitzoeken.
Ik ben hiervoor bij Hifi Klubben geweest maar deze verkoopt bijvoorbeeld geen SVS, iemand nog advies voor winkels in het oosten met ook mogelijkheid tot luisterkamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Een subwoofer kan je denk ik wel bestellen zonder hem te beluisteren. Bij het beluisteren geldt in de lage tonen namelijk dat je meer naar de akoestiek van de ruimte luistert, dan naar de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
FabianGTI schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:03:
Dat het een bedrade set moet worden ben ik inmiddels over uit, nu moet ik nog de goede componenten uitzoeken.
Ik ben hiervoor bij Hifi Klubben geweest maar deze verkoopt bijvoorbeeld geen SVS, iemand nog advies voor winkels in het oosten met ook mogelijkheid tot luisterkamers?
Goed bezig _/-\o_

Ik raad je overigens aan om wellicht een receiver lager in de pikorde te kiezen en dat vrijgekomen geld dan te gebruiken voor een kleine upgrade van de frontspeakers (Oberon 5).

Zelf heb ik vrijwel dezelfde set staan (met SVS SB1000Pro en Denon X3800H). Ook een (2018) woning, open verbinding naar de keuken en is perfect in te regelen. Toevallig ook de SVS southpaw voetjes eronder sinds twee weken en zoals @The Eagle aangeeft alles mooi via het plafond achter de gordijnen weggewerkt.

Sterker nog, ik heb mijn receiver aan de achterwand staan met daarnaast de platenspeler en een 20 meter lange HDMI kabel (glasvezel) via het plafond naar de tv lopen. Mooi weggewerkt staan daar de Xbox series X en Shield Pro hun werk te doen.

Heerlijke setup _/-\o_ Ooit één keer een uitstap gemaakt naar een Sony soundbar met surroudspeakers maar nooit meer draadloos geluid in ons huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
D-Ed schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Goed bezig _/-\o_

Ik raad je overigens aan om wellicht een receiver lager in de pikorde te kiezen en dat vrijgekomen geld dan te gebruiken voor een kleine upgrade van de frontspeakers (Oberon 5).

Zelf heb ik vrijwel dezelfde set staan (met SVS SB1000Pro en Denon X3800H). Ook een (2018) woning, open verbinding naar de keuken en is perfect in te regelen. Toevallig ook de SVS southpaw voetjes eronder sinds twee weken en zoals @The Eagle aangeeft alles mooi via het plafond achter de gordijnen weggewerkt.

Sterker nog, ik heb mijn receiver aan de achterwand staan met daarnaast de platenspeler en een 20 meter lange HDMI kabel (glasvezel) via het plafond naar de tv lopen. Mooi weggewerkt staan daar de Xbox series X en Shield Pro hun werk te doen.

Heerlijke setup _/-\o_ Ooit één keer een uitstap gemaakt naar een Sony soundbar met surroudspeakers maar dat nooit meer draadloos in ons huis.
De Oberon 5 gaat hem niet worden, zowel mijn vriendin als ik vinden ze zuilen gewoon wat minder mooi.
Ik zal dus echt bij de boekenplank speakers blijven, de keuze voor de 4800H is om wat over te houden voor in de toekomst. ;)

Ik moet het TV meubel maar eens uitwerken om te kijken hoe alles staat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurdup
Waarom wordt er geen Yamaha receiver overwogen? Rx4 va?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:21

reaL_G

G

jurdup schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:31:
Waarom wordt er geen Yamaha receiver overwogen? Rx4 va?
Geen atmos denk ik zo.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:34
Zit er een groot verschil in prijs buiten het leggen van kabels?

En wil je gewoon een leuk geluid of moet het het allerbeste zijn?

Wij hebben hier een Sonos set-up en dat is voor ons ruim voldoende en geen gedoe met kabels.

Soms denk ik iets buiten te horen maar dan blijkt het een Sonos box te zijn die linksachter mij staat. Wij zijn erg tevreden hiermee.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurdup
Das idd zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Nu we dat duidelijk hebben,... wat is je budget? Voor goede kwaliteit speakers kan je eens kijken bij KEF, Wharfedale, Focal, Q Acoustics, Dynaudio of Elac. Er is meer dan alleen Dali op de markt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Ramon schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:43:
Nu we dat duidelijk hebben,... wat is je budget? Voor goede kwaliteit speakers kan je eens kijken bij KEF, Wharfedale, Focal, Q Acoustics, Dynaudio of Elac. Er is meer dan alleen Dali op de markt....
Ik hoop in eerste instantie voor zo'n 3500 euro wel klaar te zijn, zonder de atmos speakers, die komen eventueel later wel.

Het is wel de bedoeling wat meer een home cinema te creëren, wij kijken graag films.

Door de (verschillende) winkel(s) werd wel aangeraden om meteen een goede versterker te nemen om de basis goed te hebben en direct klaar te zijn voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Tja, wat is een "goede" versterker? Volgens mij zijn alle versterkers gewoon goed, je moet alleen kijken naar welke features je nodig hebt en dan de goedkoopste kopen. Volgens mij is er dan ook niet echt reden om voor de Denon 4800H te kiezen als je ook de 3800H kan gebruiken, die heeft even veel kanalen namelijk.

Een klein voorzetje met KEF speakers:

Receiver: Denon 3800H - 1000,-
Fronts: KEF Q3 Meta x2 - 700,-
Center: KEF Q6 Meta - 750,-
Rears: KEF Q1 Meta x2 - 550,-
Subwoofer: SVS SB-1000 Pro - 750,-

Overigens heeft Yamaha receivers die je kan gebruiken met draadloze rears, misschien lost dat je probleem op met het trekken van draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Inmiddels weer wat verder en door een design verandering toch het één en ander om moeten gooien.

Uiteindelijk is het de bedoeling een cinewall te bouwen waarin de speakers wat meer verborgen zitten, de TV komt op een paneel van speakerdoek en hierachter (niet direct achter de tv maar ernaast) worden dan de frontspeakers verborgen.

Met deze gedachte ook weer naar de winkel gegaan en daar verder eigenlijk direct de Dali's afgeraden omdat deze de poort naar achteren hebben gericht.

De nieuwe lijst:

Versterker - Denon X3800
Frontspeakers - Lyngdorf CS-1
Centerspeaker - DALI OBERON VOKAL
Rearspeakers - DALI OBERON ON-WALL
Subwoofer - SVS SB-1000 PRO

De Lyngdorf zijn schofterig duur maar klinken erg mooi én hebben de baspoort naar voren gericht.
Pagina: 1