Wel of geen hypotheekadviseur inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:52
Dag medetweakers,

Nipt voor het weekend toezegging gekregen dat mijn bod voor een huis is geaccepteerd. Blij mee, want het is redelijk vlot gegaan. Nou zitten we met het regelen van de hypotheek;

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn hypotheek situatie is vrij eenvoudig. Ik wil kopen met m'n vriendin. We hebben allebei een vaste aanstelling en de hypotheeklast valt binnen ons budget. We hebben nog geen geregistreerd partnerschap, maar dat kunnen we denk ik eventueel later nog regelen. (of zie ik hier ook iets over het hoofd?)

Ik vraag me af of ik geen geld weg gooi door niet zelf de hypotheek gewoon te regelen. Ik heb best wel een drukke baan maar kan hier en daar wel dingen zelf regelen (je zult wel moeten). Neemt een hypotheek adviseur in mijn situatie veel uit handen? Ik vind het moeilijk vast te stellen.

EDIT: ik laat trouwens sowieso een bouwtechnische keuring uitvoeren, deze is reeds ingepland.

EDIT2: er is voorbehoud financiering en voorbehoud technische keuring tot 10k afgesproken

EDIT3: er is een adviseur opgetrommeld die het regelwerk uit handen gaat nemen!

[ Voor 7% gewijzigd door MainframeX op 17-03-2025 13:41 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@MainframeX
Feit is dat een goede adviseur het snelste een hypotheek kan regelen, want die heeft gewoon meer ervaring welke geldverstrekker het snelste werkt.
Gooi het op een akkoord met de verkopers, 2K van de prijs af om het zo snel mogelijk met een adviseur te regelen. 4 weken is namelijk best snel.

Online een adviseur zoeken is ook een optie, werkt denk ik beter als je een drukke baan hebt: https://www.ikbenfrits.nl/
Uiteindelijk zal jezelf veel info moeten aanleveren en keuzes moeten maken en dat is in beide situatie gelijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:36
Hier zijn al tientallen topics over te vinden op GoT, zoek gewoon even.

Verder ben je rijkelijk laat met inschakelen van een adviseur, dat doe je normaliter voor je gaat kopen/bieden zodat een en ander al uitgezocht is. Zeker als dit soort termijnen als 4 weken blijkbaar belangrijk zijn. Wat je overigens met wat pech de das om doet, voor jou gerust 3 andere kopers die de termijn wél halen in de huidige markt.

En zelf regelen, lijkt mij gezien de vraagstelling geen goede keuze. Als je al niet weet dat een makelaar geen hypotheken adviseert (die begeleiden je bij de aankoop en verkoop van onroerend goed) en moet afvragen of een geregistreerd partnerschap nodig is (nee, en ook daarvoor ben je ongetwijfeld veel te laat).

[ Voor 55% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2025 10:17 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:35
Zelf eerst even online gekeken, daarna adviseur van de bank gebruikt.
Als je het bedrag relatief makkelijk kan lenen en er geen moeilijke schulden zijn heb je niet per se een onafhankelijke adviseur nodig.
Ja, mogelijk weet die nog wat banken te vinden waar jij niet aan gedacht had, maar vraag is of je de extra kosten eruit haalt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44
Topicstarter begint al verkeerd: laat zich opfokken voor een krappe deadline waar hij zelf niets bij te winnen heeft. Gewoon de 'standaard' termijnen laten opnemen in het voorlopige koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Rukapul Er is overeenstemming dat we schriftelijk gewoon 6 weken krijgen om de hypotheek rond te krijgen. Verder ben ik niet opgefokt hoor, maar er is nog geen handtekening gezet of wat dan ook en ik ben de beroerdste niet; als ik iets kan doen wat voor hun ook helpend is, dan is dat mooi meegenomen en hopelijk een eerste opzet naar een fijne samenwerking tussen beide partijen.

Idempotent.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drardollan
MainframeX schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:16:
@Rukapul Er is overeenstemming dat we schriftelijk gewoon 6 weken krijgen om de hypotheek rond te krijgen. Verder ben ik niet opgefokt hoor, maar er is nog geen handtekening gezet of wat dan ook en ik ben de beroerdste niet; als ik iets kan doen wat voor hun ook helpend is, dan is dat mooi meegenomen en hopelijk een eerste opzet naar een fijne samenwerking tussen beide partijen.
Samenwerking? Je koopt een huis van een ander, je gaat niet trouwen met ze. Na de handtekening bij de notaris zie of spreek je elkaar hoogstwaarschijnlijk nooit weer (uitzonderingen daargelaten). Je hoeft niet samen te werken, je zet wat krabbels nu - spreekt wat zaken af - regelt de financiering - maakt een afspraak bij een notaris en je bent klaar met elkaar.

Je hoeft ze ook niet te helpen, dit is een simpele zakelijke transactie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Denk goed na over geregistreerd partnerschap, of tenminste een samenlevingscontract? Hebben jullie nagedacht over de verdeling van het eigendomsrecht? Komt het huis op beide namen? Wat als een van jullie een week na de koop onder een bus komt, is er iets geregeld qua wie dat eigendomsdeel dan erft? Kan de ander het huis dan alleen betalen?

Bank gaat daar ook 100% vragen over hebben.

Een hypotheekadviseur gaat je absoluut deze vragen al vooraf stellen want die weet wat de banken willen weten.

Ik denk dat een adviseur in deze situatie daarom een goed idee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
Drardollan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:07:
Hier zijn al tientallen topics over te vinden op GoT, zoek gewoon even.

Verder ben je rijkelijk laat met inschakelen van een adviseur, dat doe je normaliter voor je gaat kopen/bieden zodat een en ander al uitgezocht is. Zeker als dit soort termijnen als 4 weken blijkbaar belangrijk zijn. Wat je overigens met wat pech de das om doet, voor jou gerust 3 andere kopers die de termijn wél halen in de huidige markt.

En zelf regelen, lijkt mij gezien de vraagstelling geen goede keuze. Als je al niet weet dat een makelaar geen hypotheken adviseert (die begeleiden je bij de aankoop en verkoop van onroerend goed) en moet afvragen of een geregistreerd partnerschap nodig is (nee, en ook daarvoor ben je ongetwijfeld veel te laat).
Ik neig zelf ook naar advies. De verkopende partij zit overigens niet alleen in de makelaardij, maar doet ook hyptheekadvies, verzekeringen, vastgoedbeheer etc etc.

Het loopt inderdaad qua informatie inwinnen een beetje andersom; we zijn waren een beetje gaan rondkijken voor woningen en ineens zie je iets dat je interesse wekt, ga je handelen en gaat alles vrij snel. Ik doe m'n best om alles uit te zoeken, maar het is mijn eerste huis en ben nogal groen op dat vlak.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 14:37
Ik vind het eigenlijk wel slim, zo'n adviseur heeft altijd een AFM zorgplicht en als je de advieskosten naar beneden of naar 0 krijgt door de leverage die ze zelf aandragen..

Zoiets als, nou regelen jullie dan maar snel een hypotheek voor ons, en doe meteen een goed voorstel voor de kosten, anders nemen we gewoon alle tijd van de wereld.

[ Voor 32% gewijzigd door pennywiser op 16-03-2025 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
MainframeX schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ik neig zelf ook naar advies. De verkopende partij zit overigens niet alleen in de makelaardij, maar doet ook hyptheekadvies, verzekeringen, vastgoedbeheer etc etc.
Dat is uiterst zeldzaam, hooguit hebben ze wat contacten waar ze je heen sturen en waar ze vervolgens provisie voor krijgen. Ver weg van blijven is mijn eerste gedachte.
Het loopt inderdaad qua informatie inwinnen een beetje andersom; we zijn waren een beetje gaan rondkijken voor woningen en ineens zie je iets dat je interesse wekt, ga je handelen en gaat alles vrij snel. Ik doe m'n best om alles uit te zoeken, maar het is mijn eerste huis en ben nogal groen op dat vlak.
Dat zegt toch genoeg? Je bent groen als gras. Net als de meeste Nederlanders, ook als ze al eens een huis hebben gekocht. Dat is helemaal niet erg, maar gooi jezelf nu niet in het ravijn om een habbekrats te besparen. Een huis kost ontzettend veel geld en de overeenkomst met de bank ga je aan voor jaren, die zeg 2k die een adviseur netto kost is het altijd waard (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Zeker als je al een drukke baan hebt en dus geen tijd om alles te doen (en dat is ongemerkt heel veel, banken zijn zeurkousen die 1001 vragen hebben en bewijsstukken willen zien).

Zoek gewoon als de wiedeweerga een adviseur, maak vandaag een lijstje en bel ze morgen op. Je bent niet te laat, maar 4 weken is al erg krap. Wacht er geen seconde te lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:24:
Ik vind het eigenlijk wel slim, zo'n adviseur heeft altijd een AFM zorgplicht en als je de advieskosten naar beneden of naar 0 krijgt door de leverage die ze zelf aandragen..
Waarom zou een adviseur, die hier gewoon zo’n 20-30 uur werk aan zal hebben, naar een 0 tarief gaan? De verkopend makelaar/verkoper hoeft ook verder helemaal niks aan te dragen verder. Die hebben niks met de hypotheek van de koper te maken.

En die zogenaamde zorgplicht, daar zou ik niet teveel waarde aan hechten. Ook al wordt eventuele financiële schade geregeld, dat is lang niet het belangrijkste waar je last van zal hebben bij een flut advies.

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 16-03-2025 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ja het kan prima zonder adviseur, bijvoorbeeld bij Neo Hypotheken. Als je alle documenten al hebt verzameld dan kan je binnen 48 uur al een renteaanbod in de mail hebben. Maargoed ik heb al dat soort dingen uitgezocht voordat ik een bod deed op een huis. Ik had dus direct alles al klaar liggen en de hypotheek rond binnen 10 dagen.

Maar: je geeft aan nog weinig te hebben uitgezocht en een drukke baan te hebben. Dan moet je gewoon niet nadenken en direct een adviseur in de hand nemen. Of ze nou echt veel voor je doen.. ze zijn er vooral om je advies te geven, en dat is wat jij nodig hebt nu. Uiteindelijk moet je alsnog zelf alle documenten bij elkaar rapen.

Voor veel mensen is hypotheek materie saai en duurt het even voordat je het allemaal goed begrijpt. Als je adviseur €2500 kost dan ben je netto grofweg zo'n €1600 kwijt (inkomstenbelasting aftrekpost). Een verkeerde keuze kan een veelvoud hiervan kosten.

Dus ik zou maandag direct met een goede adviseur bellen en een eerst afspraak regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Waarom zou een adviseur, die hier gewoon zo’n 20-30 uur werk aan zal hebben, naar een 0 tarief gaan? Ze verkopend makelaar/verkoper hoeft ook verder helemaal niks aan te dragen verder. Die hebben niks met de hypotheek van de koper te maken.
Je kan altijd onderhandelen. Overigens zijn er veel makelaars met hypotheekadviseurs ter plekke op kantoor dus waarom je daar weg van moet blijven is mij een raadsel. AFM zorgplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:55
De verkoopmakelaar handelt niet in jouw belang maar in het belang van degene die hem betaalt, namelijk de verkopers van het huis. Als je iemand wil die in jouw belang handelt dan moet je die zelf inhuren (en dus ook zelf betalen).

Zelf zou ik dat nooit bij hetzelfde kantoor doen dat ook de verkoop van het huis doet wegens belangenverstrengeling. Ik weet zelfs niet of het toegestaan is dat aankoop- en verkoopmakelaar bij hetzelfde kantoor zitten.

Zeker omdat je zelf aangeeft nogal groen te zijn op gebied van huizen kopen en hypotheken regelen zou ik zelf een makelaar, én een hypotheekadviseur in de arm nemen. Ook het kopen van een huis, en daar verstandige beslissingen over nemen (is de prijs wel juist, is er een bouwkundige keuring nodig, staan er gekke dingen in het koopcontract?) is echt een vak apart en daar zou ik zeker gedegen advies bij inwinnen. Bij je eigen aankoopmakelaar dus.

Ook voor de hypotheek zou ik zeker een eigen adviseur inhuren. Niet alleen om je van advies te voorzien maar ook om daarna alle administratie met de bank te regelen. En ik denk dat banken ook liever, en sneller!, zaken doen met een adviseur dan met een particulier. Ik denk dat dit ook de snelheid van je aanvraag ten goede zal komen. Vier weken is overigens wel heel snel.

Ten slotte gaat de bank inderdaad zeker vragen, en eisen!, stellen aan de juridische status van je relatie. Een geregistreerd partnerschap is vziw niet per se verplicht maar wel de handigste manier om die zaken in één keer geregeld te hebben; anders moet het via losse akten bij de notaris.

Mijn advies is dus: regel goede adviseurs die je zelf betaalt en die dus ook alleen jouw belangen dienen :)

Zoek een aankoopmakelaar, een hypotheekadviseur en een notaris die je kunnen helpen bij dit belangrijke proces. En veel plezier alvast in je nieuwe huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Je kan altijd onderhandelen. Overigens zijn er veel makelaars met hypotheekadviseurs ter plekke op kantoor dus waarom je daar weg van moet blijven is mij een raadsel. AFM zorgplicht.
Die adviseurs zijn nagenoeg altijd derden waar ze provisie voor krijgen, de verkopende partij zit er nooit in jouw belang. Als je een adviseur neemt, wat vaak verstandig is, dan is de meeste verstandige keuze een onafhankelijke partij. Als je het geld toch uitgeeft, geef het dan uit aan het beste wat je kan krijgen.

Onderhandelen kan altijd, maar jij denk werkelijk dat een adviseur met een normaal tarief van 2500-3000 naar 0 gaat omdat hij toevallig voor de verkopend makelaar werkt? Een korting kan vaak wel, maar gezien de situatie van TS (niks geregeld nog en korte termijn) moet eerder aan een opslag gaan denken als het tegenzit.

En die zorgplicht is leuk op papier, ik zou er alles aan doen om aanraking daarmee te ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
migchiell schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:33: Ik weet zelfs niet of het toegestaan is dat aankoop- en verkoopmakelaar bij hetzelfde kantoor zitten.
Zover mij bekend is dit wel toegestaan, maar heel handig is het niet. Zelf wel in die situatie gezeten, lang verhaal maar was het meest handig op dat moment. Maar als je de keuze hebt, niet doen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Die adviseurs zijn nagenoeg altijd derden waar ze provisie voor krijgen, de verkopende partij zit er nooit in jouw belang. Als je een adviseur neemt, wat vaak verstandig is, dan is de meeste verstandige keuze een onafhankelijke partij. Als je het geld toch uitgeeft, geef het dan uit aan het beste wat je kan krijgen.

Onderhandelen kan altijd, maar jij denk werkelijk dat een adviseur met een normaal tarief van 2500-3000 naar 0 gaat omdat hij toevallig voor de verkopend makelaar werkt? Een korting kan vaak wel, maar gezien de situatie van TS (niks geregeld nog en korte termijn) moet eerder aan een opslag gaan denken als het tegenzit.

En die zorgplicht is leuk op papier, ik zou er alles aan doen om aanraking daarmee te ontlopen.
Provisie was nou net verboden toch? Zorgplicht is alleen leuk op papier in 2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Provisie was nou net verboden toch? Zorgplicht is alleen leuk op papier in 2025?
Waarom zou een makelaar geen provisie mogen krijgen van een hypotheekadviseur waar ze een klant aanbrengen?

Klok en klepel zal ik maar zeggen: https://www.rijksoverheid...od-voor-mij-als-consument

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
MainframeX schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:50:
Mijn hypotheek situatie is vrij eenvoudig. Ik wil kopen met m'n vriendin. We hebben allebei een vaste aanstelling en de hypotheeklast valt binnen ons budget. We hebben nog geen geregistreerd partnerschap, maar dat kunnen we denk ik eventueel later nog regelen. (of zie ik hier ook iets over het hoofd?)
Tja.... niets geregeld dus en alleen een bod uitgebracht.

Morgen dan gewoon aan de bak om een adviseur te vinden die snel tijd voor je heeft en alvast zelf gaan uitzoeken/nadenken over welke verhoudingen je de aankoop met je vriendin wilt doen, hypotheekvorm, enz.

En gelijk al je documentatie die je nodig gaat hebben in orde maken...

Neem wel aan dat je een voorbehoud van financiering hebt, anders is dat verhaal over doorlooptijden verder niet zo relevant. En als dat wel zo is zou ik als verkoper niet direct blij worden van je gebrek aan voorbereiding.

[ Voor 27% gewijzigd door TweakGP op 16-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
migchiell schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:33:
Zeker omdat je zelf aangeeft nogal groen te zijn op gebied van huizen kopen en hypotheken regelen zou ik zelf een makelaar, én een hypotheekadviseur in de arm nemen. Ook het kopen van een huis, en daar verstandige beslissingen over nemen (is de prijs wel juist, is er een bouwkundige keuring nodig, staan er gekke dingen in het koopcontract?) is echt een vak apart en daar zou ik zeker gedegen advies bij inwinnen. Bij je eigen aankoopmakelaar dus.
Hij heeft een bod gedaan en dat is geaccepteerd. Waarom moet hij nu nog een aankoopmakelaar inhuren? Dat vind ik bijzonder advies. Ik zou enkel gaan voor hypotheekadvies en indien het een wat ouder pand is nog een bouwtechnische keuring.
Ook voor de hypotheek zou ik zeker een eigen adviseur inhuren. Niet alleen om je van advies te voorzien maar ook om daarna alle administratie met de bank te regelen. En ik denk dat banken ook liever, en sneller!, zaken doen met een adviseur dan met een particulier. Ik denk dat dit ook de snelheid van je aanvraag ten goede zal komen. Vier weken is overigens wel heel snel.
Dit is deels een misvatting. Er zijn vandaag de dag veel meer hypotheekverstrekkers die een execution only hypotheek aanbieden dan vroeger. Bijvoorbeeld Neo Hypotheken, en zelfs via Independer heb je een vergelijker met enorm veel keuze. Ik had zelf binnen 24 uur mijn rente aanbod al liggen, iets waar de grootbanken als ING en ABN-Amro nooit aan kunnen tippen. Maargoed dat raad ik enkel mensen aan met verstand van zaken, in 99% van de gevallen gewoon een hypotheekadviseur in de arm nemen.

Je moet voor de grap eens de Independer vergelijker invullen, het is vandaag de dag behoorlijk simpel gemaakt. Je doorloopt alle stappen en binnen no-time rollen er 14 hypotheek partijen uit. Je kan ook alles uploaden via hun platform en je wordt aardig bij de hand genomen.

Waar je wel gelijk in hebt is dat niet elke hypotheekverstrekker execution only aanbiedt. Sommigen willen echt enkel met adviseurs werken. Ik zie hier wel een kleine verschuiving in, 10 jaar geleden waren er heel weinig banken die execution only accepteerden. ING is nog steeds enkel met adviseur, maar ABN, Bunq en Argenta accepteren wel execution only.
Ten slotte gaat de bank inderdaad zeker vragen, en eisen!, stellen aan de juridische status van je relatie. Een geregistreerd partnerschap is vziw niet per se verplicht maar wel de handigste manier om die zaken in één keer geregeld te hebben; anders moet het via losse akten bij de notaris.
Ik heb nu 3x in m'n leven een hypotheek geregeld, maar nog nooit vragen gekregen over 'eisen of de juridische status' van m'n relatie. Ik weet niet eens wat dat precies inhoudt. Daarnaast ben je bij wet al deels beschermd bij het aanschaffen van een huis. Het is wel zeer sterk aan te raden een samenlevingscontract op te stellen om de andere juridische gaten te dichten (uit elkaar gaan, overlijden, (on)gelijke inleg etc.). Dat kan echt op elk moment, maar het is slim om dat gelijk te doen met de notaris waar de woning passeert. Kan ook in kosten schelen.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 16-03-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Want wat staat daar precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Want wat staat daar precies?
Je kan wel typen maar niet klikken?
Sinds 1 januari 2013 mogen adviseurs, bemiddelaars en aanbieders van financiële producten geen provisie meer berekenen. Provisie is de beloning die zij ontvingen van de bank of verzekeraar van wie zij de producten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Ik ben mega dankbaar voor jullie input.

W.b.t. hypotheek advies; ik ben er wel over uit dat ik een adviespartij in arm ga nemen want het is me wel duidelijk dat ik hierin wat hulp kan gebruiken.

Ondertussen ben ik al hard op weg informatie en de nodige stukken in te zamelen ook dus ik heb wel het nodige klaar liggen dan al.

Voor w.b.t. waardeverdeling van het huis; ik wil dit gewoon 50/50 gaan doen, het idee is dat we een geregistreerd partnerschap gaan regelen (of dat in de tijdlijn van 6 weken kan zien we dan wel, maar we gaan het gewoon in gang zetten, ik ga er in ieder geval niet van uit). Als ik daarvoor zaken tussentijds bij een notaris moet regelen, so be it, dan het ik dit gewoon beter voor moeten bereiden.

Of ik achteraf nog een aankoopmakelaar wil inschakelen? Ik neig naar niet, ik kijk al een tijdje en ken de prijzen in de buurt. Het was laag in de markt gezet en ik heb voor zover ik weet ongeveer 7% overboden wat vrij normaal is in deze markt. Ik denk dat ik een redelijke deal heb. Enige waar een aankoopmakelaar nog zou kunnen helpen is nazien van het aankoopcontract. Maar is dat in dit stadium het nog waard of zou ik dat door andere adviseurs kunnen laten doen?

EDIT: Ik zou eventueel het aankoopcontract kunnen laten controleren door een notaris of vereniging eigen huis.

[ Voor 4% gewijzigd door MainframeX op 16-03-2025 11:10 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
MainframeX schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:01:
Of ik achteraf nog een aankoopmakelaar wil inschakelen?
Totaal zinloos in deze fase. Enige dat je nu nog rest is even goed opletten welke teksten er precies in je koopovereenkomst komen m.b.t. je financiering en bouwkundige keuring. De rest is allemaal standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
Ik vind dat advies altijd zo'n oplichterij. Met een beetje verstand kan t prima zelf, tenzij je een hele complexe situatie hebt.

Ze doen altijd alsof t zo enorm ingewikkeld is, maar geen 1 adviseur heeft mij nog overtuigd dat ie zijn geld waar is, als je geen ingewikkelde situatie hebt.

Vind t zo'n geldklopperij, maarja, dat gaan ze natuurlijk niet zeggen. Dat ondermijnt hun eigen business.. liever lopen ze te pronken met "duurste aankoop in heel je leven".. whatever, doe t liever zelf en weeg zelf wel de pros en cons af.. zat informatie te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 11:05
Zelf heb ik een hypotheek voor het tweede huis gewoon zelf afgesloten. Inkomens waren ruim voor het hypotheekbedrag. En de rentes kon ik prima online vergelijken. Een adviseur heeft niet ineens een magic box... alleen voor complexere situaties kan het wel interessant zijn. Maar als je beide vaste aanstellingen hebt, goed inkomen en geen complexe schulden of andere bezittingen hebt dan heb je echt weinig aan het advies.

Het eerste huis wat ik kocht heb ik wel een onafhankelijke adviseur genomen. En eigenlijk was dat best wel duur koop. In het advies werd de ene opendeur na de andere opengetrokken. Uiteindelijk ging het ook allemaal niet zo mega snel en moet je alsnog de zelfde documenten aanleveren maar dan zit er weer een mannetje tussen. Mijn ervaring was dat het zelf regelen uiteindelijk zelfs sneller ging. Ook werd mij grondig geadviseerd om NHG te nemen, en eigenlijk heeft me dat vooral heel veel geld gekost, wetende dat ik in dat huis toch niet lang genoeg zou wonen om het renteverschil überhaupt ooit goed te gaan maken in die jaren dat ik er zou wonen.

Zorg dan natuurlijk wel heel goed dat je snapt wat voor product je afsluit en vergelijk hypotheken goed op niet alleen rentes, maar ook andere voorwaardes, zoals wat je kunt aflossen.

Als je eigen bank een mooie rente heeft, dan kan het echt snel geregeld zijn. Zelf heb ik dus die tweede hypotheek bij mijn eigen bank afgesloten en was binnen een paar dagen gepiept. Maar dan moet er natuurlijk wel een gunstig aanbod zijn bij je eigen bank. Kijk bij de vergelijkingswebsites ook even bij banken nog verder, vaak bieden ze actieve betaalrekening korting. Dan zit je vaak op, of heel dicht bij de laagst mogelijke haalbare rente bij externe partijen.

De eerste keer heb ik volgens mij 2800 euro voor die vent moeten betalen. Ik denk mijn grootste financiële blunder...

je krijgt dan wel weer 30 A4tjes met mooie grafieken over je inkomen en toekomstige pensioenen (die voor geen meter kloppen). Maar goed, prima voor in de openhaard 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door dikkiedik op 16-03-2025 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:15

LankHoar

Langharig tuig

ID-College schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:21:
Ik vind dat advies altijd zo'n oplichterij. Met een beetje verstand kan t prima zelf, tenzij je een hele complexe situatie hebt.

Ze doen altijd alsof t zo enorm ingewikkeld is, maar geen 1 adviseur heeft mij nog overtuigd dat ie zijn geld waar is, als je geen ingewikkelde situatie hebt.

Vind t zo'n geldklopperij, maarja, dat gaan ze natuurlijk niet zeggen. Dat ondermijnt hun eigen business.. liever lopen ze te pronken met "duurste aankoop in heel je leven".. whatever, doe t liever zelf en weeg zelf wel de pros en cons af.. zat informatie te vinden..
Mwah, het is een service. Iemand die al jaren dagelijks hypotheken afhandelt bij allerlei geldverstrekkers zal beter weten wat belangrijk is a.d.h.v. jouw situatie. Snelheid is hier van belang, dus dan weten ze uit ervaring al dat je bij bank X of Y wellicht beter niet kunt zijn. En een hypotheek offerte is rustig 20 kantjes, dat goed begrijpen is nog best lastig.

Zelf heb ik net twee weken de sleutels van mijn eerste koopwoning. Heb een goede adviseur gehad, die zich goed vastbeet toen de geldverstrekker extra lastig ging doen, en ook zaken er sneller doorheen heeft weten te drukken dan ik zelf waarschijnlijk zou hebben gekund (vooral ook omdat alles onder werktijd is). Daarnaast heb ik een echt scherp tarief gekregen, en nog wat andere juridische zaken zo weten op te stellen dat ik 1% extra van de overdrachtsbelasting heb weten te besparen. De notaris complimenteerde de adviseur ook op dit alles. Al met al heb ik die kosten al ruimschoots terugverdiend, iets wat me zelf niet gelukt was, omdat ik simpelweg niet van bepaalde opties afwist.

Dus ja, je kunt het prima zelf, maar je moet niet denken dat je als consument die hoogstens een paar keer in zijn leven en huis koopt, net zo goed alle ins en outs van hypotheken zult kennen als iemand die dagelijks met dat bijltje hakt.

@MainframeX mocht je nog een tip willen voor een betrouwbare adviseur, voel je dan vrij me een DM te sturen. Zijn tarief was ook prima in orde.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
LankHoar schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Mwah, het is een service. Iemand die al jaren dagelijks hypotheken afhandelt bij allerlei geldverstrekkers zal beter weten wat belangrijk is a.d.h.v. jouw situatie.
Precies... altijd zo'n gezeur over provisies voor een bepaalde service. Je betaald niet alleen voor uren maar ook voor de kennis en de tijd en moeite die het jezelf bespaard. En tegenwoordig ook voor de aansprakelijkheid van de adviseur....

Heb je zin om het zelf uit te zoeken (moet je voor een deel trouwens toch) maar vooral zin om er je tijd aan te besteden en snap je wat van financiën en belastingen dan kan iedereen het prima zelf. Voor de rest zijn er adviseurs of tussenpersonen :-),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
LankHoar schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Mwah, het is een service. Iemand die al jaren dagelijks hypotheken afhandelt bij allerlei geldverstrekkers zal beter weten wat belangrijk is a.d.h.v. jouw situatie. Snelheid is hier van belang, dus dan weten ze uit ervaring al dat je bij bank X of Y wellicht beter niet kunt zijn. En een hypotheek offerte is rustig 20 kantjes, dat goed begrijpen is nog best lastig.

Zelf heb ik net twee weken de sleutels van mijn eerste koopwoning. Heb een goede adviseur gehad, die zich goed vastbeet toen de geldverstrekker extra lastig ging doen, en ook zaken er sneller doorheen heeft weten te drukken dan ik zelf waarschijnlijk zou hebben gekund (vooral ook omdat alles onder werktijd is). Daarnaast heb ik een echt scherp tarief gekregen, en nog wat andere juridische zaken zo weten op te stellen dat ik 1% extra van de overdrachtsbelasting heb weten te besparen. De notaris complimenteerde de adviseur ook op dit alles. Al met al heb ik die kosten al ruimschoots terugverdiend, iets wat me zelf niet gelukt was, omdat ik simpelweg niet van bepaalde opties afwist.

Dus ja, je kunt het prima zelf, maar je moet niet denken dat je als consument die hoogstens een paar keer in zijn leven en huis koopt, net zo goed alle ins en outs van hypotheken zult kennen als iemand die dagelijks met dat bijltje hakt.

@MainframeX mocht je nog een tip willen voor een betrouwbare adviseur, voel je dan vrij me een DM te sturen. Zijn tarief was ook prima in orde.
Ik heb t over t advies ;)
Dat advies is vaak gewoon onzin (meestal gebaseerd op: de meeste doen X, dat kost je A maar B kan ook, kost het je Y). Ze verkopen natuurlijk een totaalpakket maar een execution only partij doet ook precies wat jij zegt. En dat in de regel voor maar een kwart van de prijs. Het enige "nadeel" wat je hebt is dat t allemaal telefonisch is (en je niet op locatie bent) maar in de regel gaat t meeste toch telefonisch, op uitzondering van de intro en t tekenen...

Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk, is ook niet erg. Vind t zelf echt geldklopperij. Doen alsof t allemaal zo ingewikkeld is maar dat geldt alleen als je hele lastige situaties tegen komt. Dan begrijp ik hem wel, niet bij stelletjes die hun 1e woning oid komen of een vervolgwoning kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
Mijn eerst en tweede huis met hypotheek adviseur gedaan.

Bij mijn tweede huis heb ik op een gegeven moment een deel van mijn huis verkocht aan mijn vriendin.
Hypotheek adviseur heeft dat allemaal geregeld met de hypotheek verstrekker zonder extra kosten.

Was alleen 1 gesprek en 1 telefoontje.

Dus tweede huis was niet complex maar werd wel complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-05 16:46
De hypotheek zal je wel kunnen regelen in 3-5 weken, mits je weet wat je kunt lenen.

Dan de notaris, die heeft vaak pas over 2 maanden tijd ...

Jouw deadline ga je niet redden vrees ik.

Volgens mij is 3-5 maanden normaal om alles rond te hebben en de sleutel in ontvangst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
99ruud99 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:07:
Zelf eerst even online gekeken, daarna adviseur van de bank gebruikt.
Als je het bedrag relatief makkelijk kan lenen en er geen moeilijke schulden zijn heb je niet per se een onafhankelijke adviseur nodig.
Ja, mogelijk weet die nog wat banken te vinden waar jij niet aan gedacht had, maar vraag is of je de extra kosten eruit haalt...
Als je er zelf 20-30 uur mee bezig bent dan is het een no-brainer toch? Tenzij je vrije tijd je weinig waard is.

Die adviseur van de bank, adviseerde die ook producten buiten zijn eigen bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Meethenoob schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:48:
De hypotheek zal je wel kunnen regelen in 3-5 weken, mits je weet wat je kunt lenen.

Volgens mij is 3-5 maanden normaal om alles rond te hebben en de sleutel in ontvangst te nemen.
3-5 maanden lijkt mij wel erg lang. Kan mij niet voorstellen dat het zo lang duurt om een beschikbare notaris te vinden. Qua hypotheek regelen zit je inderdaad zo aan 3-5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Meethenoob schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:48:

Een notaris die over 2 maanden tijd heeft? Hoe werkt dat dan als je een krabbel onder een koopcontract hebt gezet? Je weet van tevoren toch niet wanneer een huis tegenkomt en daar een winnend bod op hebt? Lijkt mij dat een notaris wel tijd kan inplannen binnen het tijdsbestek van 4-6 weken wanneer je alles in gang zet.

Wat geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract betreft; in het ergste geval kan ik het huis enkel op mijn naam kopen en zijn we er ook (financieel is die ruimte er).

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
MainframeX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Een notaris die over 2 maanden tijd heeft? Hoe werkt dat dan als je een krabbel onder een koopcontract hebt gezet? Je weet van tevoren toch niet wanneer een huis tegenkomt en daar een winnend bod op hebt? Lijkt mij dat een notaris wel tijd kan inplannen binnen het tijdsbestek van 4-6 weken wanneer je alles in gang zet.
Natuurlijk kan dat, voor volgende week zal het lastig worden maar met een paar weken is er echt wel tijd.
Wat geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract betreft; in het ergste geval kan ik het huis enkel op mijn naam kopen en zijn we er ook (financieel is die ruimte er).
Alleen op jouw naam kopen is wel een risico. Als je een dag na het tekenen onverhoopt omvalt dan heeft je partner een probleem. Maar een beetje notaris kan echt wel een samenlevingscontract regelen wat je net voor de overdracht tekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
MainframeX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:46:
Als je partner dat accepteert - wat zeer onverstandig zou zijn. Als je het alleen koopt en geen geregistreerd partnerschap, staat het eigendom dan gewoonlijk ook alleen op jouw naam. En het op beide namen zetten terwijl de hypotheek alleen bij jou ligt gaat (a) de bank waarschijnlijk niet accepteren, en/of (b) zou van jou dan weer onverstandig zijn, je geeft min of meer een half huis weg dan.

Echt, precies om dit soort redenen bestaan financieel- en hypotheekadviseurs dus.

Ja, hierboven zijn mensen die zeggen dat het allemaal wel meevalt. En dat klopt ook wel. Maar dan moet je wel alles echt goed uitgezocht hebben, en ik zie in dit topic vooral dat dit in allerlei opzichten niet het geval is.

De problemen op dit gebied zitten vaak in de "zaken waarvan je niet weet dat je het niet weet", en waarvan je dan later dacht "had ik maar". Dan kan de uitkomst uiteindelijk triviaal lijken, maar zo'n adviseur zal je een hele reeks vragen laten beantwoorden om te checken dat hij niet van alles mist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-05 21:59
Er is best wat te regelen maar als je snelheid wil maken, moet je je documentatie op orde hebben en als je bijna 100% gaat lenen, z.s.m. een taxateur inschakelen (dat kost de meeste tijd). Daarnaast moet je letterlijk door alle hoepels springen, dus alle documenten moet je op orde hebben (niet in discussie gaan maar gewoon aanleveren).

De peilers zijn: Inkomen - schulden = je maximale leencapaciteit.
Waarde van het onderpand: Wat kost het huis en wat is het waard.
Hoe wil je het gaan financieren: Hoeveel eigen geld, hoeveel hypotheek.
Voor een goed financieel advies: Wat ga je doen in geval van life events: Dood, scheiding, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, pensioen, eventueel eigen keuzes zoals kinderen (dan valt er vaak inkomen weg omdat een partner of beide minder gaat werken), minder werken, eerder stoppen etc. Samenlevingsovereenkomst kan later en kan je via de notaris regelen. Beter wel gelijk goed afspraken maken op basis van bovenstaande onderwerpen. Voornamelijk wil brengt wat in (beste is 50/50 vanwege gelijkheid) maar als iemand meer inbrengt, kan dat ook natuurlijk. En wat doe je bij uitelkaar gaan of dood.

Qua inkomen, inkomen bepalen = vaste componenten, 12 maanden + vakantiegeld (8,33%) + eventuele andere vaste componenten zoals 13e maand, vergoedingen tellen vaak niet mee omdat het als kostendekkend gezien wordt en niet als inkomen (3 maanden loonstroken, werkgeversverklaring, pensioen (mijnpensioenoverzicht) en ook je schulden: Duo, kredieten, auto afbetaling, BKR uitdraai, telefoon lease staat ook geregistreerd.

Als het je eerste huis is, het product wordt 99% van de tijd een annuïteit, 30 jaar, een rente en een aflossing, vrij simpel (lineair kan ook maar dan zit je gelijk aan hogere verplichte lasten en je kan ook extra aflossen bij annuiteit als je dat wil) en heel vaak een 10 jaars rente vast omdat je dan het meeste kan lenen. Als je meer zekerheid wil, 20 jaar kan ook en als je meer risico wil, de ruimte hebt en je verwacht dat de rente nog wat gaat dalen, dan kan je hem ook korter vast zetten. NHG is bijna altijd gunstig als het kan (ligt aan de waarde van het huis).

In dit geval moet je weten, qua verzekering: Opstal verzekering (verplicht, als je huis afbrand bijvoorbeeld voor de hypotheek), Optioneel: Wat doe je bij overlijden: Overlijdensrisicoverzekering om je partner in het huis te laten wonen, wat doe je bij arbeidsongeschiktheid (heb je dan een buffer of wil je het verzekeren).

Bij de Rabobank kan je makkelijk een financieringsplan maken online, kost een paar minuten. Dat is al vrij accuraat van het echte plan.
Bron: Ik ben hypotheekadviseur geweest vroeger. Persoonlijk vind ik het in veel gevallen wel wat toevoegen maar bedragen voor advies boven de 1500 euro vind ik wel erg duur omdat je maar een paar uurtjes bezig ben maar je kan het ook weer aftrekken van de belastingdienst.

Als je bovenstaande volgt, kan je alles binnen een paar dagen regelen + even wachten op het taxatierapport (pas aanvragen als het verplicht is vanuit de hypotheekverstrekker dus 1/2 weken.

[ Voor 35% gewijzigd door wm1234 op 17-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
Drardollan schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Natuurlijk kan dat, voor volgende week zal het lastig worden maar met een paar weken is er echt wel tijd.

[...]

Alleen op jouw naam kopen is wel een risico. Als je een dag na het tekenen onverhoopt omvalt dan heeft je partner een probleem. Maar een beetje notaris kan echt wel een samenlevingscontract regelen wat je net voor de overdracht tekent.
Dank je, dat stelt me wel gerust. Mijn voorkeur gaat trouwens ook gewoon uit naar een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap (wat maar mogelijk is nu).

Members only:

Voor het lijstje van stukken die @wm1234 aandraagt heb ik al veel uitgezocht en klaargezet in een Kanban board. Salarisstroken, jaaroverzichten, werkgeversverklaringen aangevraagd, rekeningafschriften. BKR uitdraai is aangevraagd voor haar want ze heeft een kredietovereenkomst voor een telefoon en we willen kijken of er stiekem nog wat achter zit. Pensioenoverzicht heb ik op het lijstje gezet. Qua papierwerk naar de verkoopmakelaar zijn we ook zo goed als bij.

Rest me alleen nog het gesprek met de adviseur en daarna verder bij elkaar sprokkelen wat ie nodig heeft.

Ik ben misschien niet top gestart qua voorbereiding maar ik ben denk ik wel een eind op weg nu om het goed te doen. Van het weekend ook veel tijd gestoken in het uitpluizen van het proces en begrijpen hoe de hypotheken en alle stappen in elkaar zitten, zodat ik goed kan schakelen met de adviseur. (je moet immers ook begrijpen waar hij advies over geeft.)

Ik merk dat ik het nog wel spannend vind. Met name de taxatie vind ik spannend. Ik ben erachter dat je max 100% van de dagwaarde gefinancierd kan krijgen en niet meer. Een verschil van taxatie en biedbedrag moet ik dan opvangen. Tot op zeker hoogte kan dat prima, maar dat budget is natuurlijk niet oneindig.

Bedankt nogmaals voor al jullie input!

[ Voor 18% gewijzigd door MainframeX op 17-03-2025 12:48 ]

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
wm1234 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:53:
Persoonlijk vind ik het in veel gevallen wel wat toevoegen maar bedragen voor advies boven de 1500 euro vind ik wel erg duur omdat je maar een paar uurtjes bezig ben maar je kan het ook weer aftrekken van de belastingdienst.
Uitgaande van 20-30 uur werk (wat volgens Eigen Huis gemiddeld is, dus dat houd ik maar even aan) dan is 1500 euro niet heel veel geld. In het slechtste geval verdiend een adviseur dan 50 euro per uur en in het gunstigste geval 75. Ik denk dat er nog maar weinig beroepsgroepen zijn die veel lager zitten qua tarieven, een beetje klusjesman kost al meer per uur tegenwoordig volgens mij. En ga eens naar een autogarage, 100 euro per uur ben je ook zo kwijt.

Ik zou zeggen dat een adviseur, mits het allemaal niet teveel werk is, ergens tussen de 1500 en 2250 zou moeten uitkomen qua tarief om alles te regelen. En dat is inderdaad aftrekbaar. Vroeger kon je het ook nog makkelijk meefinancieren zelfs, maar die tijd is wel voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MainframeX schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Dank je, dat stelt me wel gerust. Mijn voorkeur gaat trouwens ook gewoon uit naar een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap (wat maar mogelijk is nu).
Een geregistreerd partnerschap zou ik niet zo overhaast aangaan. Dat heeft best een grote impact, je bent dan voor de wet feitelijk gewoon getrouwd met alle rechten en plichten. Een samenlevingscontract is veel simpeler en minder zwaar, maar voldoet waarschijnlijk aan wat je nodig hebt.
Ik merk dat ik het nog wel spannend vind. Met name de taxatie vind ik spannend. Ik ben erachter dat je max 100% van de dagwaarde gefinancierd kan krijgen en niet meer. Een verschil van taxatie en biedbedrag moet ik dan opvangen. Tot op zeker hoogte kan dat prima, maar dat budget is natuurlijk niet oneindig.
Een huis kopen ís ook spannend! Het gaat om bergen met geld met een verplichting voor jaren. Maar los van de centen gaat het ook gewoon om een hopelijk fijne plek waar je met je partner gaat wonen met allerlei nieuwe avonturen in het vooruitzicht. Leuk, maar ook gewoon spannend.

Bij die taxatie kan de adviseur je helpen. Het is niet zo zwart-wit als je schertst. De taxateur houdt als hem/haar dat gevraagd wordt echt wel rekening met wat er uit de taxatie moet komen. Natuurlijk gaat hij/zij de boel niet bedonderen en schrijft hij/zij geen tonnetje extra op. Een en ander moet ook aan de eisen voldoen natuurlijk. Maar er zit echt wel een klein beetje speling in, uiteindelijk is het een schatting tenslotte. Gewoon open kaart spelen, dan lossen dit soort dingen zich over het algemeen vanzelf op. Er zijn uiteraard ook nog andere wegen die naar Rome kunnen leiden, wellicht is er in de gemeente de mogelijkheid tot een starterslening of kunnen ouders iets betekenen. De adviseur heeft hier ongetwijfeld voldoende ervaring mee om je goed te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@Drardollan 20/30 uur is echt veel te veel. Wat gaan ze in die tijd doen. Ongeveer 90% van de tijd is wachten op stukken van klanten of klanten die verkeerde stukken aanleveren. Als je in 1x een kant en klaar dossier hebt, ben je er zo doorheen. Je kan wel 20/30 uur kwijt zijn maar dan heb je het echt over hele complexe dossiers met veel bedrijven en geldstromen, analyses van geld herkomst etc. maar zelf dat wordt vaak door boekhouders/accountants voorbereid. Meeste tijd zit in onduidelijke of onwetende klanten met slechte stukken.

Ik ben nu geen hypotheekadviseur meer (wel nog zijdelings actief in die branche maar niet meer full time) maar ik heb het 1.5 jaar geleden via een online bemiddelaar gedaan. Was echt 2/3 uurtjes werk ofzo voor hun, voornamelijk omdat de bank persé een advies wilde bij het product. Uiteindelijk hebben ze inclusief rapport 675 euro gerekend. Was eerst 350 ofzo. En dan heb ik er ook nog een bedrijf bij. Het rapport was ook leuk, ik zei zet maar alles risicobereid, ik verkoop mijn huis wel als ik blut of kreupel ben en ik hoef geen extra verzekeringen behalve de opstal, was binnen 5 minuten klaar. Dat is voor veel mensen niet echt realistisch omdat je je partner / kinderen niet wil achterlaten met ellende maar als je veel spaargeld hebt, kan je dat ook als oplossing gebruiken.

Uiteindelijk draait het om de punten die ik noemde.

@MainframeX telefoonabbonementen kan je vaak het krediet vervroegt aflossen en kan je ook weer een paar 1000 meer lenen ipv zelf inbrengen.

Ik was nog eentje op het lijstje vergeten, ook zo'n leuke, wat krijg je betaald in 1 jaar en jaar 2 als je ziek bent (vaak 70% of 100% van je inkomen of maximaal dagloon). Veel werkgevers sluiten hiervoor een WGA (wet gedeeltelijk arbeidsongeschiktheidsverzekering) voor af. Je kan het vaak al op je loonstrookje zien met een paar euro premie per maand. Dat gebruiken ze ook voor de analyse en kan je in de polis zien of bij HR opvragen.

Jaaropgaves van de belastingdienst zijn ook wel handig om te zien wat je hebt en wat niet, qua schulden/bezittingen, bedrijven en inkomen.

[ Voor 35% gewijzigd door wm1234 op 17-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MainframeX
Even een update:

Vorige week volop aan het werk geweest met de adviseur die @LankHoar had aangedragen had. Aardige kerel en hij komt ook wel kundig over. Inmiddels ben ik zover bij dat we al een hypotheek hebben gekozen en het rente aanbod er al ligt.

Ik heb inmiddels ook een notaris gesproken en de verwachte overdrachtsdatum doorgegeven. Hij gaf aan dat we ruim op tijd waren om de aktes te passeren e.d. dus we hoefde ons niet druk te maken. Ik heb ook even onze situatie besproken m.b.t. samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap; we worden binnenkort uitgenodigd om op gesprek te komen op kantoor bij ze, dan lichten ze ons verder in over de mogelijkheden. Ondertussen zoek ik ook het e.e.a. even uit om mentaal een beeld te krijgen met wat ik wil.

De opdracht voor de taxatie is er ook al uit en bevestigd door de opdrachtnemer.

Mijn indruk van het hele proces en meerwaarde van de adviseur? Mijn financiële situatie is voor de adviseur vrij eenvoudig (ik verdien ruim voldoende om de hypotheek te kunnen dragen, ook in m'n eentje), dus ik verwacht niet dat ie daar heel veel tijd aan kwijt is, maar waar ik voor betaal is het advies bij welke partij ik m'n hypotheek moet aanvragen, z'n contacten/netwerk die hij heeft (want taxatie was zo geregeld).

Had ik dit allemaal zelf kunnen doen? Vast wel, maar dan had ik niet geweten bij welke partij ik vlot een hypotheek kan regelen, zelf moeten rondbellen voor een taxateur die tijd had (en überhaupt moeten uitvogelen, bij wie ik terecht zou kunnen). Verder vind ik het ook wel een fijn idee dat er iemand met het proces meekijkt en helpt die verstand heeft van zaken. Het is me het geld wel waard.

@Drardollan Goed punt over het geregistreerd partnerschap. Ik wil daar echt wel wat beter in gaan duiken. Onze inkomens (en gewerkte uren) liggen heel ver uiteen. Kortgezegd is ze een stuk slimmer dan het werk wat ze doet. Ik wil eigenlijk een situatie voorkomen dat ze heel erg afhankelijk gaat zijn van mijn inkomen (ook omdat ik dat niet meer bij deze tijd vind passen). Ik heb ergens nog wel de stille hoop dat ze ergens voor gaat doorleren en iets van een carrière gaat maken om haar eigen geld te verdienen. We doen het huis ongeacht in ieder geval 50/50.

@wm1234 Ik zal eens in de AFAS omgeving van m'n werkgever duiken of ik iets van WGA kan vinden. Bedankt voor de tip!

[ Voor 17% gewijzigd door MainframeX op 23-03-2025 17:38 ]

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Nog een ander vraagje waar ik wel een mening kan gebruiken:

De geplande overdracht is in begin mei. Ik heb vanmorgen mijn huurovereenkomst nagezien en deze is 2 maanden. Nou zit ik een beetje op de wip of ik deze in maart al moet opzeggen. Mijn huurwoning is vrije sector en met 1200 euro per maand kale huur behoorlijk prijzig. Om het veilig te spelen zou ik pas mijn huurovereenkomst op kunnen zeggen in april (wanneer de ontbindende voorwaarden verstreken zijn en ik de hypotheek rond moet hebben), maar dan betaal ik tot eind juni huur.

Nou had ik het volgende bedacht; ik zeg de huur in maart op en mochten we om wat voor reden dan ook de tijdlijn in mei niet redden, dan zou ik eventueel mijn inboedel naar een opslagbox kunnen verplaatsen en tijdelijk even bij m'n vriendin in kunnen trekken. Wat zeggen jullie, goed idee of zien jullie nog andere mogelijkheden? Eventueel eigen anekdotes/ervaringen zijn ook welkom!

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14
MainframeX schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:00:
Nog een ander vraagje waar ik wel een mening kan gebruiken:

De geplande overdracht is in begin mei. Ik heb vanmorgen mijn huurovereenkomst nagezien en deze is 2 maanden. Nou zit ik een beetje op de wip of ik deze in maart al moet opzeggen. Mijn huurwoning is vrije sector en met 1200 euro per maand kale huur behoorlijk prijzig. Om het veilig te spelen zou ik pas mijn huurovereenkomst op kunnen zeggen in april (wanneer de ontbindende voorwaarden verstreken zijn en ik de hypotheek rond moet hebben), maar dan betaal ik tot eind juni huur.

Nou had ik het volgende bedacht; ik zeg de huur in maart op en mochten we om wat voor reden dan ook de tijdlijn in mei niet redden, dan zou ik eventueel mijn inboedel naar een opslagbox kunnen verplaatsen en tijdelijk even bij m'n vriendin in kunnen trekken. Wat zeggen jullie, goed idee of zien jullie nog andere mogelijkheden? Eventueel eigen anekdotes/ervaringen zijn ook welkom!
Als je het kan betalen: zo weinig mogelijk verhuishazzle… je hebt nog genoeg te doen de komende tijd. Dus ik zou, en heb het altijd zo gedaan, met marge de huur opzeggen en niet twee keer slepen. In deze markt kan je vast wat flexibiliteit bespreken met de verhuurder.

Hier alle hypotheken via de adviseur gedaan. En bij elke hypotheek (3x inmiddels) weer de financiering doorgewerkt voor de volgende levensfase. Kan het vast zelf, maar de laatste hypotheek zo afgesloten dat we aftrekposten hebben in box 3, een lage rente, een hypotheek die we bij pensioen op kunnen eten en bij andere huizen mee kunnen nemen, etc. Een goede adviseur verdient geld voor je en onder de streep kan dat met gemak uit.

Goede keuzes wat mij betreft… en qua samenleven: goede afspraken maken is verstandig. Die vastleggen idem. Nu is alles leuk, maar denk even na over overlijden, ziekte, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:15

LankHoar

Langharig tuig

@MainframeX mooi om te horen dat mijn goede ervaring nu ook een goede ervaring voor jou aan het worden is! Voor mij rekende hij ook alles nog na (hypotheek, nota van notaris etc.), wat wel prettig is want zoals je zegt kun je dat uiteraard ook zelf, maar een extra paar ogen die dit dagelijks doet is erg fijn.

Zelf dacht ik in mijn koopwoning weinig te gaan doen. Dat was tot het moment van overdracht. Toen zagen we de woning leeg, en bleken de muren toch wel in slechte staat, etc. Dus uiteindelijk ben ik blij dat ik de huur niet al opgezegd had, anders had ik volgende week moeten verhuizen. Er is nog geen enkel vertrek ready, dus dat zou echt nog niet gaan. Alles tijdelijk in opslag doen kan, maar is wel 2x een dag slepen. Het kan je geld uitsparen (opslag zal geen 1200 per maand kosten), maar kost dus ook wel extra energie. Het is maar net wat je belangrijk vind in deze. Ik ben in ieder geval blij dat ik het nog niet opgezegd heb, want de verbouwing zelf kost al genoeg tijd en energie :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
@Miezie goede tip om even met de verhuurder te gaan bellen. Deze gaf aan dat ze wel met me mee willen werken; ze houden willen nog steeds de 2 maanden opzegtermijn aanhouden maar willen wel met me meedenken. Als ik in april doorgeef dat de huurwoning de markt op kan, dan gaan ze in mei al aan de slag om voor juni een huurder te vinden. Met een beetje mazzel komt het zo uit dat m’n contract een maandje eerder stopgezet kan worden.

@LankHoar Ik ben er blij mee. Het geeft me wel wat meer rust ook zo.

Qua klussen verwacht ik echt weinig te hoeven doen behalve wat kleuren oversauzen die ik niet mooi vindt. De woning is recent verbouwd en toen is ook al het stucwerk gedaan. Ik deel je mening verder wel dat het beter is om niet twee keer met die spullen te hoeven sjouwen. Als het zo uitkomt dat ik ook de maand juni moet betalen, dan is het maar zo. Ik vind €1200 een hoop geld, maar het verschil wordt al wel kleiner als je 2x met je inboedel loopt te slepen, een box moet huren, bus huren etc.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:14
MainframeX schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:35:
@Miezie goede tip om even met de verhuurder te gaan bellen. Deze gaf aan dat ze wel met me mee willen werken; ze houden willen nog steeds de 2 maanden opzegtermijn aanhouden maar willen wel met me meedenken. Als ik in april doorgeef dat de huurwoning de markt op kan, dan gaan ze in mei al aan de slag om voor juni een huurder te vinden. Met een beetje mazzel komt het zo uit dat m’n contract een maandje eerder stopgezet kan worden.

@LankHoar Ik ben er blij mee. Het geeft me wel wat meer rust ook zo.

Qua klussen verwacht ik echt weinig te hoeven doen behalve wat kleuren oversauzen die ik niet mooi vindt. De woning is recent verbouwd en toen is ook al het stucwerk gedaan. Ik deel je mening verder wel dat het beter is om niet twee keer met die spullen te hoeven sjouwen. Als het zo uitkomt dat ik ook de maand juni moet betalen, dan is het maar zo. Ik vind €1200 een hoop geld, maar het verschil wordt al wel kleiner als je 2x met je inboedel loopt te slepen, een box moet huren, bus huren etc.
Verhuizen is ampactvol, 1200 euro voor wat rust is dan de overweging ook.

Vergis je niet in de aanblik als de meubels uit een woning zijn qua werk… en check even de tegels in de badkamer qua vocht erachter enzo.

Anyways: er is ruimte bij de verhuurder. Das mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
@MainframeX wat is het product wat je uiteindelijk heb gekozen + rentecontract en eventuele verzekeringen? Puur uit interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiCoo
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:02
Een hypotheekadviseur doet inhoudelijk niet echt veel, in mijn geval. Een simpele situatie passend bij jouw situatie @MainframeX. Recht toe recht aan goedkoopste rente en kijkend naar of de rente nog aanpast voor het definitief ondertekenen van het aanbod. Wel gaat er nog meer tijd zitten in het contact houden met de hypotheekverstrekker. Belletjes, dingen afstemmen, documenten die niet helemaal kloppen, extra vragen vanuit hen. Gaat toch vaak meer tijd in zitten dan je denkt en wilt. Maar goed, je hebt er uiteindelijk ook voor één gekozen dus nu verder irrelevant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
wm1234 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:50:
@MainframeX wat is het product wat je uiteindelijk heb gekozen + rentecontract en eventuele verzekeringen? Puur uit interesse.
Members only:

Wat verzekeringen betreft; goed dat je het zegt, want daar hebben we het nog niet over gehad behalve een inleidend verhaal in het eerste gesprek met de hypotheek adviseur. Hij gaf aan dat ze ook verzekeringen deden en dat het mogelijk voordelig was om alles in één pakket te doen

Ik zal er in ieder geval morgen achteraan gaan, want sowieso de opstalverzekering is denk ik verplicht bij een hypotheek.

Idempotent.

Pagina: 1