Locale DNS server instellen op Sagemcom model Ziggo..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-07 21:20
Weet iemand een oplossing hoe ik een locale DNS server kan instellen op mijn Sagecom (Zwart) Ziggo Router? ip6 adres mag wel lokaal zijn maar het ipv4 adres mag geen 192.1. adres zijn. Ik heb lokaal een Adguard server draaien en de DHCP server draait op het Ziggo modem. Is er een manier op dit te omzeilen? Zijn er net zoals DynDNS diensten ook dynamische IP adres diensten? Ik zou natuurlijk mijn WAN ip adres kunnen instellen en deze in de Router laten forwarden naar de locale DNS server.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Alternatief zou zijn om ook op de locale server een DHCP server te draaien maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-09 15:39

pistole

Frutter

Ik ken de Sagecom niet, maar verwar je niet de DNS server die met DHCP aan de clients wordt gegeven met de DHCP server die de router zelf gebruikt? Of wil je per sé dat de router ook jouw interne DNS gebruikt?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
niet
voor ipv4 geld die beperking en voor ipv6 niet
beste is ziggo modem in bridge mode met eigen router om van die achterlijke limitaties af te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik snap niks van wat je wil bereiken er zijn zoveel opties.
1: Wil je een andere DNS server meegeven in de DHCP opties?
2: Wil je jouw router houden maar een andere (upstream) DNS server opgeven?
3: Wil je jouw router houden maar verkeer (policy) routen naar een andere DNS server?

Hier zijn echt 101 oplossingen voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-07 21:20
Dank voor de reacties

Ik wil andere DNS servers meegeven naar de DHCP clients. Op zich kan dat via de Ziggo router, echter niet naar een interne DNS 'server'. Ik draai AdGuard Home als DNS server/relay Ik wil niet perse een nieuwe router.

Ik heb net nu opgelost door AdGuard Home nu ook DHCP server te laten spelen, dit werkte niet uit-of-the-box omdat ik steeds de DHCP server van AdGuard faalde op de ipv6 settings. Dit heb ik weten te omzeilen door de yaml config aan te passen en deze setting daar leeg te laten (werd niet toegestaan in de web UI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSJerra
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:59
Ik liep tegen exact het zelfde probleem aan als jij. Maar dan voor mijn PiHole.
Na het instellen van DHCP op mijn PiHole en dit uitgezet te hebben op mijn Sagecom connectbox, bleef ik alsnog advertenties krijgen, en kon ik zien dat het verkeer over IPV6 ging.

Toen probeerde ik de IPV6 DNS te wijzigen in de sagecom (wat bij IPV4 niet kon) en dit werkte zonder problemen.

Afijn het is je al gelukt :-)

En bij mij een overstap weg naar glasvezel toe is het voor mij ook niet relevant meer

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1