Wifi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-05 15:57
Hallo,

Ik zou graag in mijn tuin wifi hebben.
Ik heb binnen al ubiquiti en zou dit buiten ook willen gezien ik hier toch heel tevreden van ben.
Ook heb ik binnenkort een robotmaaier die best wifi zou hebben aan zijn laadstation.

Ik voeg even de plattegrond van mijn situatie toe.

Ik zou graag in heel het groen gebied wifi willen hebben. Bovenaan het plan (achterkant tuin) is sterke wifi niet noodzakelijk.

In het tuinhuis (TH) heb ik netwerkkabel beschikbaar.

Heb ik bijvoorbeeld met 1 U7 outdoor deze ik aan het tuinhuis hang richting de linkse kant van de tuin voldoende om heel de tuin de voorzien van wifi?
(Waardes op plan in meters, gele markering is locatie utp kabel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hS5K_2rMK8C6TPfDmk9iAUBIZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p60NcsGpuWF8vrGxpbVzaeAN.jpg?f=fotoalbum_large

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Beste antwoord (via Stef CB op 18-03-2025 14:52)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stef CB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Is besteld!
Gewoon utp (poe) erin en connecten via de app?
Een vraagje. Als ik heb binnen in de blokhut hang (houten wand van 28mm) gaat het bereik dan aanzienlijk omlaag?
Als in:
buiten aan de blokhut ophangen: bereik van 40m
Binnen in blokhut ophangen: bereik van 35m?
Dat kun je beter zelf meten dan dat wij een gok doen op afstand. Als het enkel hout is (dus geen metaalhoudende isolatie of verf/beitslagen) zal het nagenoeg transparant zijn voor WiFi.

Bereik is overigens veel verder dan 40m, in de 5GHz haal je zonder obstakels in de openlucht zeker 150m en doorgaans heb je op 300m nog verbinding.

Daarom is het niet zozeer een kwestie van hoe ver het reikt: zo groot woon je niet. Het is een kwestie van hoeveel signaal je hebt en dus snelheid/stabiliteit die je zult ervaren. Dan nog: 2.8mm hout op zich gaat weinig uitmaken in het grote plaatje als je signaal er recht doorheen gaat. Gaat het schuin, waardoor je grotere afstanden door het hout moet gaan, dan ga je het wel merken. Daarom is in vrij zicht buiten ophangen het beste. Als jij de AP kunt zien, kunnen jouw apparaten er feilloos verbinidng mee krijgen.

Wel een punt om in het achterhoofd te halen over verschil WiFi binnenhuis en buiten: WiFi dekt binnen doorgaans 100% door reflecties - zelfs achter een kleine obstakel heb je nog verbinding omdat het signaal kan spiegelen vanaf tegenoverliggende muren. Buitenhuis heb je geen muren. Dat is goed voor bereik, maar voor dekking betekent het dat obstakels een 'schaduw' werpen waarachter je geen signaal hebt. Dat zal met de boomgaard achter je huis waarschijnlijk geen probleem zijn, maar hou er rekening mee dat je voor je huis geen dekking gaat hebben van een AP aan achterzijde, al zijn de afstanden veel korter.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:25
Zeker! Buitenshuis reikt wifi erg ver omdat er geen obstakels zijn.
Ik bedien mijn tuin, die ongeveer dezelfde afmetingen heeft als de jouwe, met een U6 Lite (in een waterdichte box).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

@Stef CB Ik heb je vraag even afgesplitst van Ubiquiti outdoor access point een nieuw topic heeft de voorkeur boven het kicken van een oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Stef CB schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:12:
Hallo,

Ik zou graag in mijn tuin wifi hebben.
Ik heb binnen al ubiquiti en zou dit buiten ook willen gezien ik hier toch heel tevreden van ben.
Ook heb ik binnenkort een robotmaaier die best wifi zou hebben aan zijn laadstation.

Ik voeg even de plattegrond van mijn situatie toe.

Ik zou graag in heel het groen gebied wifi willen hebben. Bovenaan het plan (achterkant tuin) is sterke wifi niet noodzakelijk.

In het tuinhuis (TH) heb ik netwerkkabel beschikbaar.

Heb ik bijvoorbeeld met 1 U7 outdoor deze ik aan het tuinhuis hang richting de linkse kant van de tuin voldoende om heel de tuin de voorzien van wifi?
(Waardes op plan in meters, gele markering is locatie utp kabel)

[Afbeelding]
Met die afstanden moet het over het algemeen prima lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:31
Hier is een AC Mesh (ingebouwd in een houten kast) voldoende voor een kavel van 1800 m2. Ik zou deze overwegen vanwege de losse antennes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:36
Joris748 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:20:
Hier is een AC Mesh (ingebouwd in een houten kast) voldoende voor een kavel van 1800 m2. Ik zou deze overwegen vanwege de losse antennes.
De U7 Outdoor (Pro) heeft ook losse antennes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Tenzij dat je die snelheid echt nodig hebt is dat natuurlijk dikke overkill. En ook nog eens veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Masimo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:42:
Ik bedien mijn tuin, die ongeveer dezelfde afmetingen heeft als de jouwe, met een U6 Lite (in een waterdichte box).
Thnx voor je hulp!
Ik zou hem dan wel in mijn tuinhuis (houten hutje, wanddikte 28mm)) plaatsen of evt indien dit een stuk beter is aan de buitenkant net onder het overstekende dak.

Een ac mesh of U6 zou dan moeten volstaan voor heel de tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
Joris748 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:28:
Tenzij dat je die snelheid echt nodig hebt is dat natuurlijk dikke overkill. En ook nog eens veel duurder.
Bedoel je de U7 outdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Masimo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:42:
Maar als ik kijk op de site staat er bijvoorbeeld:
Coverage Area
115 m² (1,250 ft²)

Maar 115m² is toch niet veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:55

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Stef CB schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Maar als ik kijk op de site staat er bijvoorbeeld:
Coverage Area
115 m² (1,250 ft²)

Maar 115m² is toch niet veel?
Dit soort specs zijn compleet nietszeggend.

Zoals al eerder gezegd reikt wifi buiten veel verder omdat er geen muren zijn.

De aanwezigheid van dit soort obstakels (indoors) bepalen voor een groot gedeelte hoeveel coverage er is.

Dus dit soort getallen zullen getest zijn met een of andere corporate office omgeving in gedachten. Waarbij je dus een multi AP coverage van een kantoorverdieping aan het doen bent. Je moet dan in je begroting weten wat je ongeveer nodig hebt. Dun kun je _ongeveer_ _hele grove schatting_ 115m2 bestrijken met een AP. Maar zelfs dan wil het niet alles zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:40
Het gaat om een vrije zichtverbinding tussen zender en ontvanger. Dus heb je een boomgaard in je tuin, dan zal je minder bereik hebben dan wanneer je een grote grasvlakte hebt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Welke versterker van ubiquti raden jullie aan?
Kan ik deze dan samen laten verbinden met met ubiquiti U6+ in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:54
Ik heb buiten een ubiquiti swiss army knife ultra hangen. Doet zijn ding meer dan prima, je kan er eventueel nog extra antennes aanzetten maar zonder werkt die ook prima.

[ Voor 31% gewijzigd door HKLM_ op 17-03-2025 07:25 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:54
Ik en denk ik nog vele hebben een AC Mesh gewoon open en bloot buiten hangen. Deze zijn gemaakt om zo buiten te hangen. Onder een oversteek dus ook een prima keuze en ik denk snel genoeg voor alles wat je in de tuin gaat doen met WiFi.
Bij ons vorige huis haalde ik 300+ Mbps in het verste hoekje van mijn tuin, overkill voor het beetje streamen en whatsappen wat buiten gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Stef CB schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:14:
Welke versterker van ubiquti raden jullie aan?
Kan ik deze dan samen laten verbinden met met ubiquiti U6+ in huis?
Geen. Je hebt al een UTP kabel waar een AP op kan.

Mijn ervaring met Wifi van binnen naar buiten is dat het het heel slecht is (in een goed geisoleerd huis met triple glas en pir met aluminium beklede gevelisolotie. Als in binnen goed en twee meter van de gevel bijna niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Joris748 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Geen. Je hebt al een UTP kabel waar een AP op kan.

Mijn ervaring met Wifi van binnen naar buiten is dat het het heel slecht is (in een goed geisoleerd huis met triple glas en pir met aluminium beklede gevelisolotie. Als in binnen goed en twee meter van de gevel bijna niks meer.
Een AP mesh kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ja, ik zou er niet over twijfelen. Specifiek voor buiten, Unifi platform en betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:18
MadMax12 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:31:
Ik en denk ik nog vele hebben een AC Mesh gewoon open en bloot buiten hangen. Deze zijn gemaakt om zo buiten te hangen. Onder een oversteek dus ook een prima keuze en ik denk snel genoeg voor alles wat je in de tuin gaat doen met WiFi.
Bij ons vorige huis haalde ik 300+ Mbps in het verste hoekje van mijn tuin, overkill voor het beetje streamen en whatsappen wat buiten gebeurde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a5LhWS2xV4yZeXz_pVqeqzNOPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzNXHhCtmnHsP5K4CnjLckCh.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook een AC Mesh buiten hangen aan de garage en ben heel tevreden met de dekking.
Ik heb in de tuinen van de buren en in onze tuin goede en snelle wifi en dat is makkelijk 30m bereik met enkele grote bomen tussen mij en de AC Mesh.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Joris748 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Ja, ik zou er niet over twijfelen. Specifiek voor buiten, Unifi platform en betaalbaar.
Is besteld!
Een vraagje. Als ik heb binnen in de blokhut hang (houten wand van 28mm) gaat het bereik dan aanzienlijk omlaag?
Als in:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Mk23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:41:
[...]

[Afbeelding]

Heb ook een AC Mesh buiten hangen aan de garage en ben heel tevreden met de dekking.
Ik heb in de tuinen van de buren en in onze tuin goede en snelle wifi en dat is makkelijk 30m bereik met enkele grote bomen tussen mij en de AC Mesh.
Leuk om te lezen dat het bereik zo ver gaat!
30 meter is hier ook méér dan voldoende voor mij.
Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:18
@Stef CB : onze AC Mesh hing eerst in de garage, wel vlak bij de deur. Dat was op zich goed, maar nu ik hem buiten heb hangen is het bereik echt een stuk groter geworden - meter of 10 extra. En onze garage is opgetrokken uit een enkel steens bakstenen muur.
Ik zou dus proberen om het AP aan de buitenkant op te hangen, anders kun je net zo goed een model nemen voor alleen binnen. Toen ik onlangs eindelijk probleemloos mijn RJ45 stekkers kon crimpen, heb ik een klein gaatje geboord en de AC Mesh naar buiten verplaatst.

installatie met PoE en de controller is in 5 minuten gefixed.

[ Voor 5% gewijzigd door Mk23 op 18-03-2025 07:36 . Reden: tekst iets aangepast ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
Mk23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:20:
@Stef CB : onze AC Mesh hing eerst in de garage, wel vlak bij de glazen deur. Dat was op zich goed, maar nu ik hem buiten heb hangen is het bereik echt een stuk groter geworden - meter of 10 extra. En onze garage is opgetrokken uit een enkel steens bakstenen muur.
Ik zou dus proberen om het AP aan de buitenkant op te hangen, anders kun je net zo goed een model nemen voor alleen binnen. Toen ik onlangs eindelijk probleemloos mijn RJ45 stekkers kon crimpen, heb ik een klein gaatje geboord en de AC Mesh naar buiten verplaatst.

installatie met PoE en de controller is in 5 minuten gefixed.
Oke, dan hang ik hem buiten op. Hangt wel vol in het zicht... Achja. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 10:54
Stef CB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Oke, dan hang ik hem buiten op. Hangt wel vol in het zicht... Achja. :)
Die dingen zijn prima geschikt om buiten gehangen te worden in weer en wind. Heb ze zelf ook meermaals op (boerderij) campings geplaatst. Gaat al jaren goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stef CB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Is besteld!
Als in:
Dat kun je beter zelf meten dan dat wij een gok doen op afstand. Als het enkel hout is (dus geen metaalhoudende isolatie of verf/beitslagen) zal het nagenoeg transparant zijn voor WiFi.

Bereik is overigens veel verder dan 40m, in de 5GHz haal je zonder obstakels in de openlucht zeker 150m en doorgaans heb je op 300m nog verbinding.

Daarom is het niet zozeer een kwestie van hoe ver het reikt: zo groot woon je niet. Het is een kwestie van hoeveel signaal je hebt en dus snelheid/stabiliteit die je zult ervaren. Dan nog: 2.8mm hout op zich gaat weinig uitmaken in het grote plaatje als je signaal er recht doorheen gaat. Gaat het schuin, waardoor je grotere afstanden door het hout moet gaan, dan ga je het wel merken. Daarom is in vrij zicht buiten ophangen het beste. Als jij de AP kunt zien, kunnen jouw apparaten er feilloos verbinidng mee krijgen.

Wel een punt om in het achterhoofd te halen over verschil WiFi binnenhuis en buiten: WiFi dekt binnen doorgaans 100% door reflecties - zelfs achter een kleine obstakel heb je nog verbinding omdat het signaal kan spiegelen vanaf tegenoverliggende muren. Buitenhuis heb je geen muren. Dat is goed voor bereik, maar voor dekking betekent het dat obstakels een 'schaduw' werpen waarachter je geen signaal hebt. Dat zal met de boomgaard achter je huis waarschijnlijk geen probleem zijn, maar hou er rekening mee dat je voor je huis geen dekking gaat hebben van een AP aan achterzijde, al zijn de afstanden veel korter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef CB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIO-83baLqW0CezXljuQ6eSn1VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHoBnJ76WWSF4A2hCok3AAbg.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is hij dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
UPDATE:

Thnx allemaal voor jullie hulp!
Vandaag de UTP kabel voorzien van een connector, ingestoken in de AC MESH en hop, daar was het lampje op de mesh!
Na 2 keer een gefaalde update van de AC MESH, 3e keer goede keer!

Ik heb hem momenteel in de blokhut gehangen gezien de kabel niet lang genoeg was om deze buiten op te hangen onder het dak.
Even rondgelopen in de verste hoeken van de tuin, cluclusie:
overal 3-4 blokjes (70-100%) bereik!!
Enkel achter het huis of de zijkant achter de gevel loopt het terug naar 2 blokjes (ongeveer 50%) maar daar heb ik geen wifi nodig.

Nog één vraagje:
mijn U6+ in mijn huis noemt 'Wifi #100', de AC mesh buiten heb ik 'Wifi #100.1' genoemd. Kan ik deze 2 samenvoegen zodat het 1 wifi wordt?

Thanks!
Foto van de AC mesh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3041kzaksFsiS3w-2eVMMnYSaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYFJa5uqmuzxjJmM4CSGiPFR.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1