UTP kabel splitten in 2x mét PoE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:27
Beste,

Ik heb 1 UTP kabel waar ik 2 apparaten op wil aansluiten:
- 1x een non PoE device.
- 1x een device dat PoE vereist (een ubiquiti AP).

Ik weet dat je 1 UTP kabel kan splitten zodat je 2x 100Mbps UTP hebt.
De snelheid is helemaal geen probleem bij deze 2 devices: indien ik 10mbps (!) haal bij deze twee apparaten ben ik meer dan tevreden.

Ik kan de UTP kabel 'voeden' met een PoE injector, met een specifieke switch die PoE ondersteunt enzoverder: dat is helemaal geen probleem.

Is dit mogelijk? Moet ik een switch kopen die PoE powered is én PoE passthrough heeft?

Kleine situatie schets: de UTP vertrekt vanuit mijn zekeringkast waar ik vanalles kan voorzien en stopcontacten genoeg heb, maar hij komt toe op mijn parkeerplaats: daar moet een laadpaal komen en liefst ook een access point. Ik heb geen stopcontact of andere voeding op mijn parkeerplaats (en de voeding van mijn laadpaal splitsen zodat hij ook iets anders kan voeden is helemaal niet toegelaten).
De AP wil ik voorzien voor mijn auto verbinding te laten maken met internet, of eventueel mijn gsm van internet te voorzien als ik rond mijn auto loop/ben.

Iemand suggesties?

Tnx.
Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan, dat splitten gebeurt passief, dwz het is gewoon een soort Y-splitter die een beetje vreemd aangesloten is. Je hebt er aan beide kanten 1 nodig. PoE werkt daar ook over mits de PSE en de PD beide PoE over de dataparen doen (dus 1&2 en 3&6). Bij de PD is dat in principe verplicht, maar aan de kant van de PSE niet. Maar: de meeste actieve PoE-apparatuur doet dat, dus meestal zit je goed.

Een PoE-powered switch met passthrough kan inderdaad ook, dan kun je ook meer dan alleen die 2 apparaten aansluiten, maar moet je wel zorgen voor voldoende PoE-budget. Dwz meestal moet je dan, om in 15W (802.3af) PoE te voorzien, die switch voeden met 30W (802.3at) of meer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dan toch Ubiquiti gebruikt: is een Switch Pro Ultra niet iets? Of een Flex?

Beide keren heb je wel PoE++ voeding nodig, dat zou nog een minpunt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Indien mogelijk heb ik liefst aan de parkeerplaats zo weinig mogelijk apparatuur staan (en al liefst geen dure zoals een switch). Indien het dus kan zonder switch en met een "domme" splitter (2x nodig natuurlijk: begin en einde UTP kabel) ben ik echt 100% tevreden.

Welke splitter zou dit kunnen? Ik wil niet zelf de splitter fabriceren (ik weet dat dat mogelijk is), maar koop liever iets kant en klaar.

Zeer gewaardeerd, jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zijn deze: https://www.allekabels.nl...etwerkkabel-splitter.html

Let op die met 5 poorten is voor ISDN en dus niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ok bedankt. Dus eigenlijk de "gewone" splitters zoals we kennen die voldoen.
Ik wist niet dat die eigenlijk ook PoE signaal "overstuurden", dacht persoonlijk dat het een pak ingewikkelder zou zijn door die PoE... (je zou toch verwachten dat PoE niet overweg kan met minder 'aders' dan 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope, PoE werkt over 2 aderparen. Je moet alleen niet net de pech hebben dat de verkeerde twee gebruikt worden, wat vaak bij passive PoE zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Goede vraag heb er even op moeten googlen

Afbeeldingslocatie: https://versatek.com/wp-content/uploads/2023/02/ModeA-ModeB-pinouts-1024x652.png

Het hangt van je injector en snelheid af welke modus wordt gebruikt maar zoals @CyBeR zou t goed moeten gaan.
Met een mode a 100mbit verbinding zou je goed moeten zitten, wel max 802.3af en geen at

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2025 03:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt toch ook WIFI accesspoints met ingebouwde switch, zodat je daarin nog een device kan prikken? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:41
AtomicShockwave schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:24:
Je hebt toch ook WIFI accesspoints met ingebouwde switch, zodat je daarin nog een device kan prikken? Of zie ik nou iets over het hoofd?
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar volgens mij heeft Unifi die niet voor buiten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:56
Er bestaan ook APs die zowel een PoE ingang hebben en een normale ethernet output (in bridge). Ik ken het aanbod van ubiquiti niet zo goed, maar Grandstream heeft dit wel voor een normale ap (https://www.dectdirect.nl/nl/gwn7605.html), in wall (https://www.dectdirect.nl/nl/gwn7624-142328799.html) en outdoor (uitvoering: Grandstream Networks GWN7603).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Kan je de bestaande UTP niet gebruiken als trekkoord en op die manier 2 UTP die kant op trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Pharos1985 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 00:40:
Welke splitter zou dit kunnen? Ik wil niet zelf de splitter fabriceren (ik weet dat dat mogelijk is), maar koop liever iets kant en klaar.
Deze splitter kan je gebruiken: https://www.allekabels.nl...5/utp-cat-6-splitter.html

Ik heb net een test gedaan met een een U6-lite van Unifi op een 4 aderige kabel en de AP start zonder problemen en clients kunnen probleemloos verbinden. Uiteraard komt de snelheid nooit boven de 100mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:06
Dit ding:
https://www.amazon.nl/4-p...-Schakelaar/dp/B0BJQ4JLL9

Er gaat 802.3 poe in (dus niet passief) en dat repeat hij op de overige aansluitingen.
Poe is backwards compatible, dus je kunt er ook niet-poe apparaten op aansluiten.
Ik heb er bijv een ip camera en een sonos op zitten.

Er is ook een gigabit versie.
https://www.amazon.nl/4-p...-Schakelaar/dp/B0BWMSPLLF?

Detail: ondersteund geen igmp snooping, dus als je kpn iptv over je netwerk hebt moet je mogelijk wat regelen. Het ding in vlan modus gebruiken o.i.d.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 16-03-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

LEDfan schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:26:
Er bestaan ook APs die zowel een PoE ingang hebben en een normale ethernet output (in bridge). Ik ken het aanbod van ubiquiti niet zo goed, maar Grandstream heeft dit wel voor een normale ap (https://www.dectdirect.nl/nl/gwn7605.html), in wall (https://www.dectdirect.nl/nl/gwn7624-142328799.html) en outdoor (uitvoering: Grandstream Networks GWN7603).
De Ubiquiti AP's die een tweede poort hebben ondersteunen geen PoE op de downstream :)

Oplossing zoals hierboven genoemd is denk ik de mooiste.

Maar waarom je een AP precies bij je laadpaal wilt hangen is me een raadsel. Beetje fatsoenlijk AP danwel outdoor AP hang je neer en tenzij de boel op 50+ meter zit heb je prima wifi. Niet snel, wel stabiel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:08:
[...]

De Ubiquiti AP's die een tweede poort hebben ondersteunen geen PoE op de downstream :)
Dat is hier ook geen eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hi,

Bedankt allemaal voor de interessante reacties!

De reden dat er een AP moet hangen bij die laadpaal is dat daar geen gsm ontvangst is én ook geen wifi ontvangst vanuit mijn huis: die laadpaal staat ondergronds op 65 meter van mijn "huis AP's" en met gewapend beton ertussen.

Je hebt dus in de ondergrondse garage 0 connectiviteit: ik zou daar toch ietwat 'internet' willen hebben. De auto (Tesla) zal ook geen gsm ontvangst hebben dus zijn app zal niet werken, daarom wil ik die op de WiFi zetten als hij daar geparkeerd is.

Ik kijk iig ook even naar AP's die een 2de ethernet poort hebben en zo 'doorlussen': die laadpaal laadt mijn auto helaas niet op via PoE nee 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je nu toch al op Ubiquiti zit, haal een https://store.ui.com/us/en/products/uap-ac-pro. Die is er in een versie met of zonder meegeleverde PoE injector btw, zie PW.
Neem je zo op in je netwerk en dan kun je doen wat je wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Was er iets mis met mijn reactie waar ik naar dezelfde site verwijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
CyBeR schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:45:
Was er iets mis met mijn reactie waar ik naar dezelfde site verwijs?
Helemaal niets. Wel met mijn ogen, die hebben over je post heen gelezen :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

mjl

Ugh

Je gaf aan dat je geen switch wilt… maar een switch met gigabit en een paar poe poorten heb je al vanaf een 34 euro…

Anders gewoon aan beide zijden 2 utp stekkers er aan knijpen 100mbit met poe heeft maar 4 aders nodig, wel even de juiste volgorde nagaan.

Buiten de al aangegeven splitters heeft Reolink ook een leuk setje bijv.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
mjl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:39:
Je gaf aan dat je geen switch wilt… maar een switch met gigabit en een paar poe poorten heb je al vanaf een 34 euro…
Op de plaats waar de UTP toekomt, is er geen stopcontact of stroom. Enkel een voeding voor de laadpaal en je kan voor de elektriciteitskeuring daar niet zomaar een stopcontact bijzetten.... Tenzij je een 2de kabel trekt en dat is op zijn minst gezegd vrij ingewikkeld (de details ga ik je besparen, gaat over een appartementsgebouw met gemeenschappelijke keldergarage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42

mjl

Ugh

Pharos1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Op de plaats waar de UTP toekomt, is er geen stopcontact of stroom. Enkel een voeding voor de laadpaal en je kan voor de elektriciteitskeuring daar niet zomaar een stopcontact bijzetten.... Tenzij je een 2de kabel trekt en dat is op zijn minst gezegd vrij ingewikkeld (de details ga ik je besparen, gaat over een appartementsgebouw met gemeenschappelijke keldergarage).
Volgens de strikte regels niet nee, maar in de laadpaal zit ook gewoon een adapter voor de elektronica… :)

Ik weet niet hoe dik de kabel is voor de laadpaal is vanaf de meterkast, maar je kan een onderverdeler/meterkastje monteren waar dan de laadpaal en een extra groep op gezet worden, als je het prettiger vind dan zet je daar een 6A of 10A automaat op en voor de auto 4p 20A, kan je ook nog eens de grasmaaier aansluiten. Maar wordt natuurlijk ook weer duurder op deze manier.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gewoon een UAC PRO of een unifi in wall ophangen, die hebben extra poorten erin zitten en worden middels poe gevoed.
klaar :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Nu online
Pharos1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Denk dan ook even na over fysieke security als een lolbroek eigen apparatuur op je UTP poorten aansluit. IoT VLAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
802.x authenticatie op de switch lijkt me veiligste. Maar een beetje overkill voor een particuliere woning denk ik 😀
Pagina: 1