Overstap Homebridge naar Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomahowk
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:01
Sinds 2 jaar gebruik ik Homebridge, draaiende op een QNAP TS230 NAS met docker, om een aantal smarthome accessoires in Homekit te krijgen. Energiegebruik (en teruglevering) monitoren we met wat Homewizard accessoires (o.a. p1 meter, slimme stopcontacten) apart via de app van Homewizard. Helaas zijn die niet uit te lezen via Homebridge in Homekit (of rechtstreeks) en zou ik op basis van gebruik van energie automatiseringen in willen richten.

Daarmee vermoed ik dat ik beter over kan stappen op Home Assistant. De wens bestaat wel om de 'dagelijkse' besturingen te kunnen regelen via HomeKit (en siri) in verband met de eenvoud. De Home Assistant HomeKit Bridge integratie lijkt dit goed af te kunnen handelen, maar ik ben benieuwd hoe eenvoudig deze integratie werkt.

Mijn huidige situatie:
- Philips Hue hub + lampen -> rechtstreeks in HomeKit
- Een aantal slimme stopcontacten (Lidl) -> Philips Hue Hub -> Homebridge -> HomeKit
- Switchbot gordijnen + temperatuursensoren + hub -> Homebridge -> HomeKit
- Een aantal Shelly1's en Shelly dimmer -> Homebridge -> Homekit

Van wat ik kan vinden op HA website lijken voor Switchbot, Philips Hue en Shelly's makkelijke integraties te vinden. Echter zie ik op 'oudere' internetposts staan dat de eerder genoemde HomeKit Bridge plug-in niet altijd even goed werkt. Hoe is dat anno 2025? Kan ik verwachten dat bovenstaande accessoires ook langs HA wel in te regelen zijn in HomeKit? Of verwacht ik dan teveel van deze plugin?

Daarnaast zou ik het liefst de huidige automatiseringen niet te ' lang' willen verstoren terwijl ik HA ontdek. Is het mogelijk om HA te installeren en daarin alle accessoires te verwerken, zonder de HomeKit plugin? Dan zouden de accessoires dus tijdelijk aangestuurd kunnen worden via Homebridge/Homekit én HA. Dit zodat ik in HA kan testen of ik alles fatsoenlijk aan de praat krijg. Kan dit tot problemen leiden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Probeer het! Het kan niet kapot en je leert er een hoop van!