Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb sinds de installatie van een Powercolor 9070XT Hellhound in combinatie met de XG27AQDMG (240hz) het probleem dat de refresh rate steeds terugvalt naar 60hz na een reboot. Om het überhaupt op 240 te krijgen moet ik de DP stream op de monitor OSD van 1.4 naar 1.2 zetten en terug maar dit moet ik dus na een reboot elke keer opnieuw doen. En dan lijkt het ook prima te werken. Hiervoor had ik een Nvidia 3060 en had ik dat probleem niet met dezelfde kabel. Althans dat dacht ik want die DP kabel die ik ook recent had aangeschaft blijkt een 1.2 kabel te zijn. Maar ook met een nieuwe 1.4 kabel blijf ik hetzelfde probleem houden.

Met een HDMI kabel die ik heb liggen, kan het op max 144 gezet worden en blijft het op 144hz na een reboot.

Ik heb met DDU alle drivers weggehaald en alles opnieuw geïnstalleerd maar dat heeft niet geholpen. Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Ik draai Windows 11 24H2.

edit: Ik had de overgebleven DP poorten nog niet geprobeerd. Ook die bieden geen soelaas, helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door nwnc op 15-03-2025 21:07 ]

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:57
Scherm al voorzien van de laatste firmware?

https://rog.asus.com/nl/m...-xg27aqdmg/helpdesk_bios/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Ja de laatste zat er al op.

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:33
Al een andere kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Ja. Zelfs afgelopen weekend een nieuwe binnen gehad en geprobeerd.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 20:36
Toevallig las ik deze week van iemand die hetzelfde probleem had met precies deze monitor. De DP-versie heeft niet genoeg bandwidth en een compressie is nodig om de hoogste settings te halen. Directe kopie van de specs:

You can reach the monitor's max refresh rate over DisplayPort, but your graphics card needs to support Display Stream Compression (DSC) to reach the max refresh rate with 10-bit signals over DisplayPort. It also has a DSC Support setting to disable DSC if you prefer not to use it altogether. Because this monitor only has HDMI 2.0 bandwidth, the maximum refresh rate with HDMI is significantly slower.

Native Refresh Rate

240 Hz

Max Refresh Rate

240 Hz

Max Refresh Rate Over DP

240 Hz

Max Refresh Rate Over HDMI

144 Hz

Max Refresh Rate Over DP @ 10-bit

240 Hz

Max Refresh Rate Over HDMI @ 10-Bit

60 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Slashinator schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:27:
Toevallig las ik deze week van iemand die hetzelfde probleem had met precies deze monitor. De DP-versie heeft niet genoeg bandwidth en een compressie is nodig om de hoogste settings te halen. Directe kopie van de specs:

You can reach the monitor's max refresh rate over DisplayPort, but your graphics card needs to support Display Stream Compression (DSC) to reach the max refresh rate with 10-bit signals over DisplayPort. It also has a DSC Support setting to disable DSC if you prefer not to use it altogether. Because this monitor only has HDMI 2.0 bandwidth, the maximum refresh rate with HDMI is significantly slower.

Native Refresh Rate

240 Hz

Max Refresh Rate

240 Hz

Max Refresh Rate Over DP

240 Hz

Max Refresh Rate Over HDMI

144 Hz

Max Refresh Rate Over DP @ 10-bit

240 Hz

Max Refresh Rate Over HDMI @ 10-Bit

60 Hz
Denk dat ik iets mis. Monitor en kaart hebben DSC support dus zou het moeten werken toch?

Heb het maar ook nagevraagd op de AMD community forum maar daar uiteindelijk ook geen oplossing. Mss dat het wordt opgelost in een driver update of met een fresh install van Windows.

[ Voor 8% gewijzigd door nwnc op 18-03-2025 19:06 ]

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 20:36
nwnc schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:05:
[...]

Denk dat ik iets mis. Monitor en kaart hebben DSC support dus zou het moeten werken toch?

Heb het maar ook nagevraagd op de AMD community forum maar daar uiteindelijk ook geen oplossing. Mss dat het wordt opgelost in een driver update of met een fresh install van Windows.
Ja, als je kaart DSC heeft zou het moeten werken. Maar check ook even de settings omtrent 'DSC support' op je monitor gezien deze zin:
"
It also has a DSC Support setting to disable DSC if you prefer not to use it altogether.
"
Zeker aangezien je zegt dat HDMI op 144hz werkt aangezien wat ik quotte aangaf dat dat alleen kan met DSC uit. (Met de 10-bit stream is HDMI max 60Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Had het ook met DSC op ‘uit’ geprobeerd dacht ik. Zal het opnieuw controleren.

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-06 12:53
Ik heb ditzelfde probleem sinds kort met een Alienware AW3821DW nu met 4 verschillende videokaarten gehad. Jaren goed gewerkt met een RTX 3080, en een paar maanden terug ineens 50/50 dat het scherm op 60Hz staat bij opstarten.

Later ook met de 3070 van mijn vrouw, 7900xtx en nu een 9070 XT.

Ik ga er dan ook van uit dat dit een windows dingetje is wat sinds een of andere update speelt. Zelfs de kabel is van een certified displayport 1.4 kabel naar een certified 2.1 53gbps kabel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Mobzy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:17:
Ik heb ditzelfde probleem sinds kort met een Alienware AW3821DW nu met 4 verschillende videokaarten gehad. Jaren goed gewerkt met een RTX 3080, en een paar maanden terug ineens 50/50 dat het scherm op 60Hz staat bij opstarten.

Later ook met de 3070 van mijn vrouw, 7900xtx en nu een 9070 XT.

Ik ga er dan ook van uit dat dit een windows dingetje is wat sinds een of andere update speelt. Zelfs de kabel is van een certified displayport 1.4 kabel naar een certified 2.1 53gbps kabel gegaan.
Fijn om te weten dat ik niet de enige ben en dat je al verschillende kaarten hebt geprobeerd. Maar even kijken hoe het zich ontwikkeld op driver/windows gebied.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:59
Staat de juiste bit optie geselecteerd:

https://www.amd.com/en/re...articles/faqs/DH-008.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Nu online
Zowel op 10 als 8 bpc maakt het geen verschil.

Inventaris

Pagina: 1