Advies video+geluidskaart voor media van pc naar soundbar+tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-06 16:52
Ik zoek een?
Grafische kaart en evt geluidskaart voor mijn pc (dat ik voor alles gebruik, ook als mediacenter).
Ik heb nu een NVIDIA Geforce GTX 1650 en Asus Xonar SE.

Wat is je budget?
Pakweg 150 euro, hoger als echt nuttig. Heb al veel geïnvesteerd in andere zaken of zal dat gaan doen (zie onder).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb recent een nieuwe smart-tv gekocht ter vervanging van mijn beamer, waarmee ik content (films/series) vanaf mijn pc bekeek via Uitgebreid scherm. Ondanks de smartfuncties van de tv, wil ik nog steeds deze mogelijkheid hebben. Alleen blijft de kwaliteit nu duidelijk achter bij de tv, dus wil ik upgraden.

Qua audio heb ik een soundbar aangeschaft (waar ik evt weer vanaf zal stappen wegens tegenvallen) en ik ben enorm aan het kloten met het geluid van de pc naar de soundbar te krijgen. Audio voor films, maar ik luister ook veel muziek. Bluetooth hapert, casten is omslachtig. Dus ik wil weer bekabeld. Ik begrijp dat het dan neerkomt op HDMI of optisch.
Mijn huidige Xonar SE heeft het begeven (ik luister nu via onboard), maar heeft wel een optische mogelijkheid, net als de soundbar. De HDMI-poort op mijn moederbord lijkt niet meer te werken (ik begreep dat dat te maken heeft met als de HDMI-poort op de GPU gebruikt wordt?), dus zal een andere poort moeten hebben. Ik begreep, en heb succesvol getest, dat de audio ook via de HDMI van de GPU kan. Maar dan heb je de onboard-audio neem ik aan.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
- Merk maakt me niet uit.
- Qua grafische kaart wil ik 4k (of in ieder geval meer dan full HD, ik zag dat er ook een tussenstap was), echter niet voor (specifiek) gaming waar je vooral over leest, maar voor videocontent. Wellicht dus met 2 HMDI-poorten (naast aansluiting voor monitor uiteraard).
- Qua geluid(skaart) een goede ondersteuning voor films/series én muziek. HDMI denk ik dan boven optisch, want dat schijnt betere kwaliteit te kunnen doorvoeren (oa Atmos).

Vragen
- Allereerst: is een nieuwe geluidskaart kopen uberhaupt zinvol? Of is een grafische kaart met 2 HDMI-poorten (1 voor tv en 1 voor soundbar) voldoende/mogelijk?
- Klopt het dan in bovenstaand geval de audio van het moederbord komt?
- Ik kan geen goede optie vinden voor een 4k-videokaart die niet specifiek voor gaming is ingericht. Ik denk dat dat voor mijn gebruik too much zal zijn? Wat zijn goede opties voor 'alleen' films/series?
- Het zou kunnen dat ik op termijn weer naar versterker+speakers ga ipv soundbar. Is een losse geluidskaart dan sowieso aan te raden?

Alle tips voor mijn gebruik zijn welkom, misschien denk ik heel scheef en zie ik dingen over het hoofd.
Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fryskje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:38
Ik lees geintreseerd even mee in dit topic.

Maar wat ik begrepen heb is dat er geen verschil zit tussen het geluid via een geluidskaart doorgeven of via een videokaart via HDMI. Beide keren gaat het volgens mij om het zelfde digitale signaal wat je doorstuurt.

Kortste klap is vanuit de pc met een HDMI kabel naar je TV en vanuit je TV een HDMI kabel naar je versterker/soundbar.
Op die manier geef je je geluidsignalen digitaal door. Dan hangt het volgens mij af van wat de kwaliteit is van de versterker of soundbar hoe die dat geluid kwalitatief "verwerkt".

Maar ik ben hier zeker geen expert in en vandaar dat ik ook even mee lees wat hier verder aan reacties geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:08
GTX 1650 doet prima 4K dus daar hoef je geen nieuwe videokaart voor te kopen.

Geluid kan je via SPDIF van het mobo naar de soundbar sturen. Of , als de TV dat heeft, SPDIF out naar de soundbar. Dat laatste heb ik bij mijn TV en soundbar ook zo gedaan en werkt perfect.

Welk moederbord en cpu heb je?

Op een later moment met een versterker en speakers gaan werken en is ook heel goed te doen. 3,5mm jack naar 2x RCA klinkt erg goed op jaren 70 en 80 spul. SPDIF naar SPDIF klinkt ook goed maar dan zit je in 1990 of nieuwer voor de versterker en als je een 4K receiver hebt kan je HDMI via de receiver laten lopen. De receiver pikt het audiosignaal er dan uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Uszka op 15-03-2025 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voordat je nieuwe dingen gaat kopen misschien eerst eens uitleggen waar je nou echt tegenaan loopt? Met een 1650 moet je prima 4K video (en hoge kwaliteit geluid!) kunnen weergeven. HDMI is ook beter voor geluid dan SPDIF; je hebt met HDMI geen DD 5.1/DTS 5.1 limiet die je met SPDIF wel hebt.

Als je de HDMI van die GTX 1650 gebruikt om geluid door te geven hebt je niet "on board audio", je GPU heeft ook een "geluidskaart" in zich, die is gewoon digitaal en gewoon goed. Ik ben dus benieuwd wat je bedoelt met dat de kwaliteit achterblijft.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dank voor de reacties!

Ik was echt overtuigd dat mijn 'oude' GPU geen 4k ondersteunde... dat komt dus omdat als ik hetzelfde videobeeld op tv met pc vergelijk, daar duidelijk kwaliteitsverschil in zit, stuk minder scherp. En dat ligt niet aan mijn pc-monitor, want als ik dat pc-beeld dus uitbreid naar mijn tv, is dat dezelfde kwaliteit.
Als mijn GPU dat wel aan zou kunnen, dan is natuurlijk de grote vraag: waarom zie ik zo duidelijk verschil met pc-content en tv-content?

Moederbord ASRock B450M Pro4 en CPU AMD Ryzen 7 3800X. Mobo heeft dus geen SPDIF, maar ik zou dan dus wel een nieuwe Xonar SE kunnen kopen om daar de SPDIF van te gebruiken naar de soundbar. HMDI is beter geluid, maar dan kom ik daar met mijn huidige GPU dus niet meer weg omdat die maar 1 HDMI-poort heeft... Werkt dat dan om daar heel lomp een HDMI-splitter op te zetten?

Qua geluid is HMDI van pc naar tv en vervolgens tv naar soundbar/versterker (of met SPDIF tussen tv+soundbar) geen optie: dan hoor ik alleen pc-geluid als ik de tv aanzet, dat is omslachtig/irritant. Ik wil gewoon normaal muziek kunnen luisteren (ook niet-Spotify) zonder de tv aan te moeten zetten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcellll
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-06 16:30
HDMI naar tv (onboard is al genoeg) en dan EArc naar soundbar.

Nog handiger is bijvoorbeeld Jellyfin of plex (of iets dergelijks) te draaien op je pc dan converteert het programma naar de juiste /beschikbare codecs op tv/geluid (dan natuurlijk de plex/Jellyfin op de smart tv draaien) deze kan dan ook ondertiteling downloaden als die nodig is etc.
(Dan je smarttv liefst bekabeld op het netwerk aansluiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:15
Ramon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:30:
Als je de HDMI van die GTX 1650 gebruikt om geluid door te geven hebt je niet "on board audio", je GPU heeft ook een "geluidskaart" in zich, die is gewoon digitaal en gewoon goed. Ik ben dus benieuwd wat je bedoelt met dat de kwaliteit achterblijft.
Sterker nog. De videokaart heeft ook geen geluidskaart. Een geluidskaart of onboard audio wordt gebruikt om digitale audio te vertalen naar analoge audio of analoge audio te vertalen naar digitale audio. Een HDMI out stuurt het digitale signaal door naar het systeem met de “geluidskaart”. In dit geval is het de soundbar die met behulp van de DAC de audio analoog maakt, versterkt en naar de speaker stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dus dat wil zeggen... Wel of niet via HMDI-splitter op de GPU werken? Of toch nieuwe Xonar kopen om de SPDIF te gebruiken naar de soundbar?

Blijf ik verder ook wel me afvragen waarom ik zo duidelijk verschil met pc-content en tv-content zie als de GPU goed zat is? Heb gister nog zitten kijken naar diverse instellingen, maar vond niks waarvan blijkt dat ik al jaren iets verkeerd ingesteld heb oid.

@Marcellll Ik heb het zoals jij beschrijft, maar dat gaat dus alleen maar op bij films, niet als ik gewoon alleen muziek wil luisteren vanaf pc (mbt aansluiting van pc naar soundbar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 14:35
Waarschijnlijk is een HDMI splitter hier het best. Let er dan wel dat die 4K 60 Hz ondersteunt, veel splitters adverteren wel 4K maar dat is dan aan 30 Hz. Neem dan best een 8K splitter.

Persoonlijk zou ik voor muziek een andere speler op je soundbar aansluiten. Als je soundbar toch HDMI en SPDIF heeft, kun je een netwerkstreamer op die SPDIF aansluiten. Ik heb op mijn receiver een Chromecast Audio, die is niet meer te koop maar veel soundbars hebben een Chromecast ingebouwd, en anders zou ik nu kijken naar een Wiim (Mini of Pro). Dan kun je er van Plex/Jellyfin ook op afspelen zonder dat je TV aan moet staan.

En over die beeldkwaliteit van je PC, je zegt niet echt hoe je TV content en PC content vergeleken hebt, of dat wel dezelfde bestanden waren, maar normaal moet je echt goed beeld kunnen krijgen met een GTX 1650 op 4K, dus daar zit nog wat mis. Als het wel dezelfde bestanden zijn die je vergelijkt, misschien is het de kabel, staat je PC niet op 4K, staat er iets mis in de kleuren, gebruikt de PC scaling ergens, is het de software, ...

Overigens, als je HDR video wilt afspelen en dan specifiek Dolby Vision content, dat gaat eigenlijk niet met een PC. Dit is een licentie ding en daar koop je best een dedicated media speler voor (Nvidia Shield TV, Apple TV 4K, CoreELEC systeem bv Ugoos AM6B+), die dan weer mogelijk andere beperkingen heeft op vlak van audio. Met een soundbar zou ik nu wel niet wakker liggen van DTS-HD en dergelijke, was je beter bij een receiver gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Dank voor je reactie Mac.

Ik was al in de splitters gedoken, begrijp ik goed dat niet beide kanalen tegelijk gebruikt kunnen worden? Dus dan zou ik hier altijd een extra handeling moeten maken als ik van muziek-luisteren-modus naar pc-op-tv-kijken-modus ga?

Ik vind zo'n oplossing als Wiim of Bluesound echt heel mooi eruit zien. Maar alles is tegenwoordig zo gericht op streamen en vanaf de telefoon. Ik begrijp niet zo goed wat er tegenwoordig mis is met gewoon een kabeltje van pc naar audio-output (of dat nou een soundbar of receiver is)... ik zal toch niet meer de enige zijn met een enorme verzameling netjes georganiseerde MP3/Flac's? :) Kan ik met zo'n Wiim dan ook vanaf mijn pc daarheen streamen/casten?

Ik merk dat ik een beetje jeuk heb van al dat draadloos, maar ik sta zeker open voor meer. Ik heb Plex en ik heb in mijn recente setting getest met casten (soundbar heeft idd Chromecast) van mijn pc-geluid, heb nieuwe wifi- en bluetooth-adapter gekocht... en het valt allemaal tegen. Het geluid schokt en hapert, de instellingen schieten terug, het instellen is omslachtig. Dus of ik heb pech of doe alsnog iets verkeerd (zie mezelf niet als digibeet).

Qua beeldkwaliteitverschil: ik heb gewoon eenzelfde uitzending via Viaplay en Netflix vergeleken met de app op tv en de browserversie op mijn pc die ik uitbreidde naar de tv. Ook eenzelfde videobestand. Het uitgebreide scherm (dus op tv) staat op 4K, de kabel is splinternieuw. Verder even buiten specifieke content als HDR/Dolby Vision.
Pagina: 1