Nieuwe SSD in oude SSD slot verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearion
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-03 21:58
Hi all,

Ik heb een B550 GAMING X V2 met één 1TB SSD in het mainslot. Het secundaire slot is een stuk langzamer:

Interface Leessnelheid Schrijfsnelheid
PCIe 4.0 x4 (M2A_CPU-slot) 7450 MB/s 6900 MB/s
PCIe 3.0 x4 (M2B_SB-slot) 3500 MB/s 3300 MB/s

Ik heb een 2TB SSD aangeschaft die ik nu uiteraard in het mainslot wil plaatsen, en de 1TB SSD in het secundaire slot. Ik wil de data op de 1TB SSD klonen naar de 2TB SSD. Volgens ChatGPT kan dat op deze manier maar ik heb er mijn twijfels bij, kan iemand confirmen of het zo simpel is en ik niet potentieel mijn data kwijtraak?

🔧 Stappenplan: Windows klonen naar de 2TB SSD (zonder data te verliezen)
✅ Stap 1: Voorbereiding
✔ Benodigdheden:

Samsung Data Migration Tool (voor Samsung SSD’s) → Download hier

✔ Installeer de 2TB SSD:

Laat de 1TB SSD (met Windows) zitten in het snelle M2A_CPU-slot.
Plaats de nieuwe 2TB SSD in het M2B_SB-slot (PCIe 3.0 x4).
Start Windows en controleer of de nieuwe SSD herkend wordt:
Druk Win + X → Klik op Schijfbeheer.
Zie je de nieuwe 2TB SSD als ‘Niet-gealloceerd’? Dan is hij correct geïnstalleerd.

✅ Stap 2: Windows klonen naar de 2TB SSD
Open Samsung Data Migration.
Selecteer de 1TB SSD als ‘source drive’.
Selecteer de 2TB SSD als ‘destination drive’.
Start het kloonproces (kan 10-60 minuten duren, afhankelijk van de snelheid en data).
Wacht tot de kloon klaar is en sluit het programma af.

✅ Stap 3: Wisselen van SSD’s
Schakel de pc uit en ontkoppel de stroom.
Verwijder de 1TB SSD uit het M2A_CPU-slot.
Plaats de 2TB SSD in het M2A_CPU-slot (snelle PCIe 4.0).
Optioneel: Plaats de oude 1TB SSD in het M2B_SB-slot als je deze als extra opslag wilt gebruiken.

✅ Stap 4: Booten vanaf de nieuwe 2TB SSD
Start de pc en ga naar de BIOS (DEL of F2 bij opstarten).
Ga naar Boot Priority en selecteer de 2TB SSD als de eerste opstartschijf.
Sla de instellingen op en herstart de pc.
💡 Tip: Als Windows niet opstart, kun je de bootvolgorde opnieuw controleren in de BIOS en handmatig de 2TB SSD selecteren.

✅ Stap 5: Controleren en opruimen
Controleer of Windows correct werkt en of alle bestanden intact zijn.
Wil je de oude 1TB SSD als opslag gebruiken?
Druk Win + X → Kies Schijfbeheer.
Klik met de rechtermuisknop op de 1TB SSD → Kies Formatteren.
Geef de schijf een naam en formatteer naar NTFS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je zelf gevonden? Het forum is er niet om chatgpt te controleren :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fearion
Zo zuur op een mooie zaterdagmiddag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Fearion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:55:
✅ Stap 3: Wisselen van SSD’s
Schakel de pc uit en ontkoppel de stroom.
Verwijder de 1TB SSD uit het M2A_CPU-slot.
Plaats de 2TB SSD in het M2A_CPU-slot (snelle PCIe 4.0).
Optioneel: Plaats de oude 1TB SSD in het M2B_SB-slot als je deze als extra opslag wilt gebruiken.
Start eerst een keer Windows met enkel de kloon in de pc. Daarna pas de oude ssd er weer naast plaatsen. Windows gebruikt na het initiële bootloader gedeelte in principe de partitie GUID om z'n Windows bestanden te vinden en zal anders alsnog vrolijk opstarten van het origineel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

franssie

Save the albatross

@Fearion Ik gebruik altijd een externe SSD houder op USB om dit te doen. Dat werkt lekker simpel met de kloon sofware. Kost je de kop ook niet. Komt mede omdat ik mijn oude SSD dan gebruik als backup na het omwisselen zodat ik makkelijk terug kan als er iets uiteindelijk toch niet goed lijkt te werken.
Pas als het systeem met de nieuwe SSD enige tijd stabiel werkt, gaat er een format over en wordt het een dataschijf (intern of extern, niet al mijn systemen hebben ruimte voor een tweede SSD).

Maar eens met Nielson, voor volledigheid etc, start eerst op met disk 2 zonder disk 1 na het klonen, alleen zo weet je zeker of het gelukt is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:04
@Fearion
Waarom überhaupt upgraden? In de praktijk zal je geen verschil merken tussen het ene slot en het andere slot. Er zijn maar weinig toepassingen waar je die extra snelheid nodig zal hebben. Die laat je gewoon lekker op je 1TB SSD staan (als die net zo snel is als die 2TB versie). Zaken die niet de snelheid gebruiken lekker naar de andere SSD kopiëren.

Alternatief, mocht je nog niet Windows 11 hebben, dan kan je die mooi direct installeren op je nieuwe SSD. Kan je vers beginnen. Na installatie oude SSD erbij prikken en je kan bij alle je data.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 11:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Fearion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:41:
Zo zuur op een mooie zaterdagmiddag?
Nee hoor, we verwachten gewoon een stuk eigen onderzoek. Een chatgpt output posten en ons vragen of het betrouwbaar is, is geen eigen onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

franssie

Save the albatross

br00ky schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Nee hoor, we verwachten gewoon een stuk eigen onderzoek. Een chatgpt output posten en ons vragen of het betrouwbaar is, is geen eigen onderzoeken.
offtopic:
En toch lijkt dat steeds meer de norm te worden, ook buiten tweakers, GPT laten programeren met alle risico's van dien overigens als het wel werkt, en al het niet werkt inderdaad vragen om hulp. Zat hulp ltopics over systemen en zonnepaneelsets etc.
Nu heeft TS er netjes bijgezet dat ie GPT heeft gebruikt, maar dezelfde vraag zonder die vermelding zou minder opvallen. Ik heb er geen antwoord op, maar wel interessant om als forum (gebruikers en mods) over na te denken lijkt me?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Met hdclone (of een andere app) disk clone.
Dan disk wisselen van slot.
Nu boot menu en boot van 2t disk.
Dan nmet b.v. patrition mini tool je 1t opschonen.

zolang je maar niet vergeet de boot tag van de 1t disk te halen, dat wil je niet.
Maak een extended partitie aan voor je 1T kan hij nooit per ongeluk van de verkeerde disk booten.
Zo doen ik het.

ehhh.. noppes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 01-06 22:09
Waarom maak je niet een backop / image van je originele SSD naar een externe harddisk?
Daarmee voorkomen in elk geval dataverlies als het mis zou gaan.
Vervolgens voer je je plan alsnog uit zonder veel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearion
@Nielson thanks!

@franssie had ik nog niet over nagedacht, eigenlijk sowieso handig om te hebben. Dit ga ik doen denk ik, thanks!

@chrisborst ja normaal gesproken wel, alleen heb ik een paar keer per maand +/- 30gb aan videobeelden die ik moet verplaatsen en wil editten en dat gaat nu al ontzettend langzaam (het overzetten). Als ik ook nog eens 50% van de snelheid zou hebben dan zou ik dat erg zonde vinden, of gaat het denk je zelfs in zo'n situatie niet merkbaar zijn? Ik begrijp dat het voor gamen en daily usage verder geen verschil zal maken.

@Thc_Nbl thanks voor de reminder!

@Renault zoals Franssie adviseert bedoel je toch? Ja ik denk dat dat het verstandigst is.
Pagina: 1