Advies 1440p systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten84
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-04 05:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw systeem bouwen dat optimaal presteert voor 1440p gaming op een 165Hz scherm, met de hoogste grafische instellingen (Ultra settings).

De games die ik speel, zoals onder meer Forza Horizon 5 en Call of Duty: Black Ops 6, vragen om redelijk sterke hardware om soepel te draaien op 1440p met hoge framerates en instellingen. Daarnaast wil ik goed voorbereid zijn op aankomende titels zoals Doom: The Dark Ages. Daarom zoek ik een systeem met een krachtige CPU en GPU-combinatie, snelle opslag (NVMe SSD) en voldoende RAM om geen enkele bottleneck te ervaren.

Ik gebruik de PC verder voor Office taken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het exacte budget ligt niet vast, maar het belangrijkste is dat het systeem goed en gebalanceerd is en voor zover mogelijk, redelijk toekomstbestendig. De assemblage wil ik deze keer uitbesteden aan Azerty. De GPU zal ik bij Megekko aanschaffen en plaats ik wel zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik al over een geschikte monitor voor 2k gaming (Dell G3223D), toetsenbord en andere randapparatuur, dus die hoef ik niet opnieuw aan te schaffen. De rest van de onderdelen voor mijn systeem moet ik nog kopen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind stilte erg belangrijk. Ik heb in dit kader goede ervaringen met de behuizingen van Fractal Design, vandaar dit model in mijn lijstje. Om dezelfde reden heb ik de koeler en ventilatoren van Noctua gekozen, want ook hier heb ik de beste ervaringen mee.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het waarderen als jullie eens goed naar mijn opzet willen kijken en mij kunnen bijsturen waar nodig. Ik twijfel bijvoorbeeld over de processor – een AMD Ryzen 7 9800X3D past ook binnen mijn budget, maar is dat de beste keuze in mijn user case? En sluit het gekozen moederbord hier dan goed op aan? Of is misschien een duurder exemplaar dan toch beter? En is dan de gekozen koeler wel geschikt? Want kan een luchtkoeler de 9800X3D naar behoren koelen?

Ik heb de compatibiliteit van alle onderdelen zo goed mogelijk gecontroleerd binnen mijn kennis, maar wellicht hebben jullie nog waardevolle tips om de samenstelling te verbeteren. Alle feedback is welkom! Bedankt!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 349,90€ 349,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Dark Tint Zwart€ 182,30€ 182,30
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 125,95€ 125,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 119,06€ 119,06
4VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 30,25€ 121,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 133,05€ 133,05
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 238,40€ 238,40
Totaal€ 2.837,56

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperCrisz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 17:09
Voor je Windows lic kan je ook gebruik maken van websites die Keys leveren voor 15 euro. Heb ik ook gedaan bij mijn zelfbouw PC paar weken geleden. Werkt prima voor 10% vd prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Luchtkoeler zou ik de Peerless Assassin pakken. Koelt een 9800X3D probleemloos en kost slechts 40 euro.
CPU zou je ook de 7800X3D kunnen kiezen. Dat scheelt qua FPS bijna niks, zeker bij de door jou genoemde games. Maar wel veel goedkoper dan de 9800X3D.
Moederbord is een goede keuze.

Extra fans is denk ik onnodig. De airflow van 3 140mm fans die bij de kast meegeleverd zijn, zijn denk ik meer dan voldoende. Extra fans kunnen zelfs de airflow verslechteren door turbulentie. Scheelt je ook 120 euro. En die kan je achteraf altijd nog bestellen als het nodig zou zijn. De meegeleverde fans kan je ook in de bios op een laag RPM laten draaien. Dan hoor je die ook niet.
Alternatief kan zijn de uitvoering: Antec Flux Zwart
Die scoort erg goed op geluid en temperatuur. tenminste de pro, maar die zijn bijna gelijk. En 5 fans meegeleverd.

De 9070 XT komt heel dicht in de buurt van de 5070 Ti qua performance. Gemiddeld 2% verschil. Soms is die zelfs beter. En die is 400 euro goedkoper. Is zeker de overweging waard.

Deze (niet passieve) variant is nieuwer en goedkoper: uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart
Anders is uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart semi-passief, met ATX12V 3.1 standaard (toch wel slim voor RTX 50 series) en net zo duur.

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 16-03-2025 12:08 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's