Uitzetvoeg vloerverwarming nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:54
Ik ga zelf de vloerverwarming leggen, en laat een bedrijf komen om dan de dekvloer er overheen te smeren.

Maar nu lees ik net wat over uitzetvoegen bij dekvloeren, ik vraag me af of in dit geval nodig is, of dat ik er mee weg kom om dit achterwege te laten.
Berging en de uitbouw van 4 meter zijn nieuw, gehele vloer is geisoleerd, en beton loopt overal door, ook door deuropeningen.

Ik lees dat vooral bij oppervlaktes groter dan 40m2, en lengtes langer dan 8 meter je rekening moet houden met uitzet/dilatatie voegen.

Zou ik in de deuropeningen naar gang / berging van die voegen moeten plaatsen, is er ook nog een nodig tussen woonkamer / eetkamer-keuken.
Of zijn ze helemaal niet nodig, zijn er mensen die het zonder hebben gedaan op dit soort oppervlaktes?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Gm8WaVos7J55rOdlx0gzIx9ego=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3VJ3OYrTkd6dIvqQirbQfqX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door M4inDC op 15-03-2025 15:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb ze gedaan bij de overgang van type ondervloer. Een gedeelte was bijvoorbeeld schuimbeton (8 meter lang) en op de overgang naar een andere ondervloer heb ik een dilatievoeg toegepast.

Tijdens het gieten van de dekvloer gewoon een houtje erin geduwt. Die uiteindelijk eruit gehaald en volgestopt met een voegkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:45

K1p

Ik heb het niet gedaan, ongeveer 75m2 beneden, ook met brede uitbouw. Ligt nu een jaar. Nog niks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
En wat voor materiaal vloer hebben jullie er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:45

K1p

M4inDC schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:20:
En wat voor materiaal vloer hebben jullie er op?
Beton met een laag zandcement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
En tegels, hout of gietvloer...?

Hier zit er een laag beton, dan 14cm PIR, en daar op de toekomstige dekvloer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-06 19:35
Hier ook een uitzetvoeg gezet bij de aanbouw nieuwe dekvloer op de bestaande cementdekvloer waar vroeger de pui stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een combi van schuimbeton, regulier beton en PIR als ondervloer. Daarop ligt een vezelversterkte cement vloeivloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-06 17:15
Hier hetzelfde gedaan. Zelf vvw gelegd, op een grondoppervlak van 13 m x 4,24 m. Bij zandcement werden mij 2 dilatie voegen aangeraden op een lengte van 13 meter. Echter uiteindelijk gekozen voor anhydriet giet vloer.

Dit zou ook meer rendement van je vloerverwarming moeten geven en minder uitzetten. Uiteindelijk hoefde hierbij dus geen dilatie voegen gemaakt te worden.

Had als ondervloer PIR platen van 10 cm en daaronder 15 cm beton als constructievloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:59

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hier 10cm beton, 10cm Resol isolatie en 8cm dekvloer van vezelversterkt zandcement. Oppervlakte ca. 100m2 en geen dilatievoegen toegepast. Betegeld met Keramisch parket en drempelloos doorgelegd over alle ruimtes. Tot nu toe probleemloos.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij de deuropeningen is kans op scheuren van de dekvloer enorm groot omdat van 2 vloervelden daar alle spanningen samen komen op 90 cm en opzich geeft dat niet. maar dilateren kan handig zijn dan weet je tenminste dat de scheur recht loopt :P

Overegens maakt het veder weinig uit. De meeste vloer afwerking heeft er geen moeite mee. Tegels hebben er in de meeste thuis situaties geen last van met de juiste lijm en veder heeft vooral plakpvc er echt moeite mee.

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 17-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik heb bij de tegelvloer van mijn berging ook gewoon tegen de tegelvloer van de keuken aangetegeld. Die scheurt nu op de voeg. Helemaal prima, als het me stoort slijp ik het eruit en kan er alsnog kit in.
Bij mijn ouders hebben ze ook geen kit gebruikt maar per ruimte getegeld en onder de deur gevoegd. Die hebben na 3 jaar inmiddels ook scheuren in de voeg.

Is maar net hoe je de tegels legt, een voeg is maar zo kapot, een hele tegel die geplakt is met flexibele tegellijm daarentegen zou dat gewoon op moeten kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Ja, in de deuropeningen moet je eigenlijk uitzetvoegen toepassen als je wil tegelen. Je kan het risico nemen, maar als je dan loskomende tegels hebt is dat je eigen probleem. Met een ontkoppelingsmat kan je het risico flink verminderen; maar dat kost véél meer dan een uitzetvoeg. Ook de randisolatie is erg belangerijk, dus laat die uitsteken tot de vloer ligt, kan je die afsnijden voor je plinten er komen.
Ik heb 2 grote uitzetvoegen in de woonkamer (tussen voormalige "voorplaats" en "living", en dan naar de nieuwe uitbouw); door vooraf goed uit te meten en zelf de uitzetvoeg te plaatsen zitten die exact op de voeg tussen de tegels, met silicone op dezelfde kleur als het voegmiddel zijn die "onzichtbaar" (ja, als je op je knieën kruipt ga je ze wel zien in de juiste hoek 8)7 ).

Jij kan denk ik volstaan met uitzetvoegen in de deuropeningen, daar zijn die gewoon onzichtbaar met de deur dicht dus dat is een no-brainer, gewoon plaatsen. Eigenlijk zou je tussen de muur en het schiereiland van de keuken ook moeten ontkoppelen, je wil geen L-vlakken.

Wat wordt je afwerkvloer, en plaats je die zelf? Met PCV bijvoorbeeld kan je gewoon doorleggen over de uitzetvoeg. Met een gietvloer zei onze plaatser dat uitzetvoegen ook essentieël zijn ("In 70% van de gevallen gaat het goed, dus als je het risico wil nemen ga je de verantwoordelijkheid netjes aftekenen en moet je bij mij niet komen klagen; maar ik doe dat niet graag, doe liever goed werk waar je tevreden van bent" zei hij).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 17-03-2025 12:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
We willen pvc plakken in de woonkamer, tot de dubbel openslaande deuren. En dan eetkamer/keuken gietvloer, berging van dat epoxy gebeuren...
Hal, bijkeuken, wc -> tegels...

Dekvloer en wat er op komt laten we allemaal plaatsen.

Een L krijg ik dan sowieso, ook als ik tussen pvc/gietvloer die voeg zet. :(

Goed om de ervaringen te lezen, ik vrees dat ik er aan moet geloven. Sowieso tussen de deuren, en ik denk met tegenzin ook tussen pvc en de gietvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Je moet sowieso een verbinding maken tussen de 2 vloeren, mooist met zo´n profiel ertussen, dat doet meteen dienst als dilitatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
We gaan het ook maar gewoon doen idd. Onderstaand systeem gevonden, ziet er prima uit, kunnen eventuele buisjes van vloerverwarming ook doorheen. Voor de voeg over de breedte even 2 van die dingen achter elkaar zetten.

Is het nog van belang om de groepen te scheiden? Dat je dus niet een groep half door zo'n dilatatievoeg laat lopen, of zijn die mantels al afdoende?

https://benem.nl/radson-d...MVMIQg2tpoQQaAjJvEALw_wcB
Pagina: 1