Vragen over kernel compileren onder Debian

Pagina: 1
Acties:

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Ter introductie: ik draai op een proxyserver 2.2rev3 met dus 2.2.19, en ik wou graag deze updaten naar 2.4.9.

1. Ik heb de boel geconfigureerd en gecompileerd en geïnstalleerd. Als ik nu opnieuw opstart werkt het gewoon goed, maar krijg ik als ik modconf doe alleen de modules die ik in de config had aangeklikt. Wat ik eigenlijk wil is dat ik een hele lijst met modules zie, zoals bij de kernel-image-pakketjes.
Moet ik nu alles in de configlijst als module instellen of is er een andere manier?

2. Ik ben ook op een wat snellere computer bezig geweest met gewoon wat testen van het compileren van kernels, maar naar een tijdje dingen te compileren, opnieuw op te starten en na een error of zelfs kernel panic opnieuw debian erop te zetten, krijg ik nu bij het opnieuw opstarten na het compileren allemaal errors die lijken op de "Fatal Errors" in windows, met de stackdump en adressen erbij enzo.
Licht dit aan het feit dat ik mijn systeem een beetje aan het overbelasten ben of kan dit aan iets anders liggen? Specs:

AMD 1400 MHz@133
MSI K7T Turbo
256 SDRAM
IBM 7200 RPM 40 GB HDD
ATI Xpert 2001 (Rage XL)
Intel Pro/100S Desktop NIC
300 Watt voeding
52x AOpen CD-ROM.

Alvast bedankt.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 15 september 2001 22:56 schreef Mnemonic het volgende:
Ter introductie: ik draai op een proxyserver 2.2rev3 met dus 2.2.19, en ik wou graag deze updaten naar 2.4.9.

1. Ik heb de boel geconfigureerd en gecompileerd en geïnstalleerd. Als ik nu opnieuw opstart werkt het gewoon goed, maar krijg ik als ik modconf doe alleen de modules die ik in de config had aangeklikt. Wat ik eigenlijk wil is dat ik een hele lijst met modules zie, zoals bij de kernel-image-pakketjes.
Moet ik nu alles in de configlijst als module instellen of is er een andere manier?
Je moet i.p.v. de instructies in de kernel-README, een deb. package installeren dat heet 'kernel-package'

En dan ff RTFM (/usr/doc/kernel-package), en dan maak je kernel-images the Debian Way :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst:
Als je modules niet meecompiled, verschijnen ze ook nooit in modconf.

Verder:
Als je op potato 2.4 wilt draaien, is het erg aan te raden om andere packages te installen. Tussen de verschillende major-kernelversies (2.2->2.4 dus) zitten altijd verschillen, en programma's die erg nauw met de kernel samen werken (denk aan de modutils, ppp, libc) moeten vaak aangepast worden. Toen potato uitkwam bestond 2.4 nog niet, en dus zijn een paar progs van potato niet berekend op 2.4.
Als je toch 2.4 op potato wilt, is het sterk aan te raden om de volgende regel in je sources.list te zetten:
code:
1
deb http://people.debian.org/~bunk/debian potato main

En wat betreft die errors op je snelle bak: heb je die kernels die je daar gebakken hebt ook daar geinstalled, of niet?

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20
In deze handleiding staat mooi uitgelegd hoe de debian-way van kernelbakken te bezigen.

Trouwens, hoe kan je een -j=4 (oid) aan make-kpkg meegeven? Scheelt heel veel tijd

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Bedankt moto-moi, maar ik heb ook kernel-package draaien. Ik hoef zelf ook geen kernel-image te maken, want volgensmij is het pakketje dat ik maak met make-kpkg zelf al een kernel-image. Ik volg dan ook de methode die Debian zelf aanraadt.

Aan deadinspace:
Bedoel je dat ik dus elke maar module-possible-optie moet aanvinken met 'M' om die ook in modconf te krijgen? Dan hoeft het voor mij al niet meer. Over de pakketjes die jij noemt, gaat die link naar alle pakketjes in de 'testing' fase die dus in Woody terecht komen? Dan kan ik net zo goed die testing link van de echte debian-server toevoegen aan mijn sources.list. In ieder geval toch bedankt.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 16 september 2001 21:06 schreef Mnemonic het volgende:
Bedoel je dat ik dus elke maar module-possible-optie moet aanvinken met 'M' om die ook in modconf te krijgen? Dan hoeft het voor mij al niet meer.
Ja.
Je kunt de modules alleen maar laden als je ze ook gecompiled hebt, en je zorgt dat ze gecompiled worden door ze < M > te maken in je kernel config.
Het idee is zo'n beetje dat je dingen die je altijd nodig hebt direct in je kernel bakt ( < * > of
[ * ] ), dingen die je maar af en toe nodig hebt of soms wilt unloaden als module ( < M > ), en dingen die je helemaal nooit nodig hebt gewoon niet compilen.

Uit je opmerking maak ik op dat je alle modules wilt compilen, maar waarom wil je dat?
Over de pakketjes die jij noemt, gaat die link naar alle pakketjes in de 'testing' fase die dus in Woody terecht komen? Dan kan ik net zo goed die testing link van de echte debian-server toevoegen aan mijn sources.list. In ieder geval toch bedankt.
Nee, deze deb-line heeft alleen de dingen die geupgrade zouden moeten worden voor 2.4, en allemaal gecompiled voor potato.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Heel erg bedankt. De reden waarom ik die lijst me modules wou hebben was omdat ik dan als ik later nieuwe hardware zou toevoegen ik makkelijk een module kon uitkiezen.

Wel een handige link van die pakketjes, scheelt mij waarschijnlijk weer problemen.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 17 september 2001 12:24 schreef Mnemonic het volgende:
Heel erg bedankt. De reden waarom ik die lijst me modules wou hebben was omdat ik dan als ik later nieuwe hardware zou toevoegen ik makkelijk een module kon uitkiezen.
Mja, dan moet je of alle modules aanzetten en compilen, of als je nieuwe hardware krijgt je kernel opnieuw bakken.
De tussenoplossing is om hardware die je nu nog niet hebt, maar wel mogelijk nog ooit krijgt (ik noem maar wat, de 3c509 - veel voorkomend 3com isa kaartje) al als module te compilen.
Pagina: 1