Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:46

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Mijn vraag
Onze Sony RX100M7 van juni 2022 (dus garantie tot eind juni 2024) reageert na inschakelen via de power-knop op geen enkele knop, behalve de sluiterknop (alleen volledig indrukken, scherpstellen is beperkt tot het eerste wat hij na inschakelen vindt.) Zonder SD-kaartje precies hetzelfde, behalve dat er dan 'no card' bovenin het schermpje staat.
Als ik de camera aanzet via de afspeel-knop kan ik wel het menu in, in/uitzoomen op een bestaande foto etc, dus de knoppen werken wel gewoon.
Ik vond iemand met precies hetzelfde probleem op de Sony-community, maar daar zie ik geen antwoorden, alleen dat de Asia-Pacific-community niet meer bestaat).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony RX100M7
Sandisk Ultra 64GB SDHC-kaartje

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Kaartje geformatteerd
- Camera teruggezet op fabrieksinstellingen
- Camera een tijd uitgezet zonder accu
- Gezocht naar een firmware-update (die is er niet)
- Webcam en Imaging Edge Desktop-sofware geinstalleerd - webcam-modus werkt maar in remote shooting kan ik alleen scherpstellen, verder geen andere instellingen doen.

Aangezien de knoppen wel werken in de afspeelmodus lijkt het een software-probleem te zijn. Bovendien ben ik blijbaar niet de enige.
Iemand een idee? Ik zal me ook tot Amazon (gekocht bij .nl; een camera van destijds bijna 1000 euro zou toch langer mee moeten gaan dan bijna 3 jaar) en Sony richten (maar dat is meer iets voor het Shopping Forum), het is een beetje zonde om hem tot veels te luxe webcam te degraderen :(.

[edit]
Chat met Amazon-klantenservice: in eerste instantie wordt volledige terugbetaling na retour aangeboden (helaas is de camera sinds aankoop 350 euro duurder geworden en ook vreselijk slecht leverbaar), of gedeeltelijke terugbetaling. Even later wordt dat teruggezet naar geen volledige terugbetaling (want meer dan 2,5 jaar oud) of terugbetaling van 20% van het aankoopbedrag. Reparatiecentra heb ik hier helaas niet in de buurt, maar dit gaat vermoelijk veel meer kosten dan die kleine 200 euro die ik terug zou krijgen :/.
De KI chatbot op de site van Sony is niet bijster behulpzaam, behalve voor het vinden van een reparatiecentrum (niks hier in de buurt).

[ Voor 17% gewijzigd door Tarin op 15-03-2025 17:03 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 08:53
Kan je nog wel verbinden met laptop en een firmware upgrade/downgrade proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:46

Tarin

Just plain weird.

Topicstarter
Margu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:18:
Kan je nog wel verbinden met laptop en een firmware upgrade/downgrade proberen?
Er is geen andere firmware-versie beschikbaar buiten de V1.0 die er nu op staat.
Na >24 uur zonder accu werkten de knoppen gisteren korte tijd wel, maar vervolgens helaas weer niet meer.

Bij een ander model vond ik de tip een flatcable opnieuw in te steken, maar waar ik normaal problemen graag dingen openschroef heb ik daar bij een camera uit deze prijsklasse niet direct zin in.
Helaas zit hier in de buurt geen Sony service-zaak.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 20:20
Vorig jaar had ik ook problemen met de knoppen op mijn A7II, welke zo goed als zeker door vocht ontstaan zijn.

Ik heb hem toen ter reparatie aangeboden, waarbij ook de mogelijkheid is om alleen de onderzoekskosten te betalen en afstand te doen van de camera.

Ik had ook een flinke rekening verwacht, maar dit bleek nog geen €170 te zijn. Dus het kan ook echt meevallen.