Hallo iedereen,
Ik wilde even wat kennis.ervaring delen, zodat zij die het nuttig vinden hier ook gebruik van kunnen maken. Maar ook hoor ik graag feedback, zodat ik mijn tool eventueel kan verbeteren als er fouten in zitten.
Ik was al een tijde naar Thuisbatterijen aan het kijken, maar sinds het nieuws dat GreenChoice je per kWh slechts 0,25 cent en 1 dikke middelvinger zal geven, heb ik nu eindelijk werk gemaakt van het zo goed mogelijk inschatten wat een thuisbatterij voor mijns huishouden kan betekenen. Ik wil namelijk best bijdragen aan duurzaamheid, ik moet er geen dikke winst op maken, maar het moet ook gene bodemloze put zijn waar ik duizenden euro's aan kwijt ben.
Daarom heb ik een python-tooltje gemaakt dat gegeven je verbruik over een bepaalde periode kan inschatten hoeveel stroom je verbruikt en teruglevert. Momenteel vereist het tooltje dat je data aanlevert in het obscure .mbc formaat van het inmiddels gestopte bedrijf BeeClear. Waarom? Omdat dat het dingetje is waarmee ik al jaren mijn P1 poort uitlees
Ik wil gerust support inbouwen voor andere formaten indien er veel interesse is.
Het tooltje heeft enkele aannames:
Verder heb ik wel geprobeerd de tool zo goed mogelijk een batterij te laten modelleren, gebaseerd op de lekenkennis van thuisbatterijen die ik nu heb. Dat wil zeggen dat de tool rekening houdt met:
Wie het tooltje wil bekijken en/of gebruiken, deze staat hier op GitHub: https://github.com/btimbermont/BatterySimulator
Zoals je kan zien kan 1 HomeWizard het eigen verbruik van 40% naar 62% verhogen, best een verschil. Een tweede batterij kan dat verhogen naar 73%, dus die is slechts half zo effectief als de eerste. De derde batterij voegt amper 4% toe, oftewel slechts 150 kWh per jaar. In mijn situatie is een batterij groter dan 5,4 kWh dus niet rendabel.
Financieel is het plaatje als volgt, met een aanname van 26c/kWh (inc belastingen, dat is mijn huidige vaste tarief) en een fictieve trugleververgoeding van 0,25c/.kWh (zoals GreenChoice aankondigde. De opbrengst per jaar is dan:
Ik ben nu iig blij dat ik een helderder beeld heb bij de impact van een thuisbatterij, hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan
Ik wilde even wat kennis.ervaring delen, zodat zij die het nuttig vinden hier ook gebruik van kunnen maken. Maar ook hoor ik graag feedback, zodat ik mijn tool eventueel kan verbeteren als er fouten in zitten.
Ik was al een tijde naar Thuisbatterijen aan het kijken, maar sinds het nieuws dat GreenChoice je per kWh slechts 0,25 cent en 1 dikke middelvinger zal geven, heb ik nu eindelijk werk gemaakt van het zo goed mogelijk inschatten wat een thuisbatterij voor mijns huishouden kan betekenen. Ik wil namelijk best bijdragen aan duurzaamheid, ik moet er geen dikke winst op maken, maar het moet ook gene bodemloze put zijn waar ik duizenden euro's aan kwijt ben.
Daarom heb ik een python-tooltje gemaakt dat gegeven je verbruik over een bepaalde periode kan inschatten hoeveel stroom je verbruikt en teruglevert. Momenteel vereist het tooltje dat je data aanlevert in het obscure .mbc formaat van het inmiddels gestopte bedrijf BeeClear. Waarom? Omdat dat het dingetje is waarmee ik al jaren mijn P1 poort uitlees
Het tooltje heeft enkele aannames:
- De laad/ontlaad strategie is altijd 0-op-de-meter. de batterij zal dus greedy opladen/ontladen: als je stroom teruglevert probeert de batterij al die stroom op te slaan, als je stroom gebruikt zal de batterij die hoeveelheid stroom proberen te leveren. (Handelen in stroom interesseert me totaal niet, dus andere strategieën wil ik niet proberen te implementeren)
- Ik neem aan dat de batterij dit perfect kan, aka onmiddellijk en exact reageert.
- de tool houdt geen rekening met verschillende tarieven, een kWh is een kWh. dit omdat mijn huidige vaste contract slechts 0,5cent verschil heeft tussen dal- en en piekuren.
- de tool weet niets over 3 fasen, ik heb zelf een 1 fase aansluiting dus voor mij was dit voldoende
Verder heb ik wel geprobeerd de tool zo goed mogelijk een batterij te laten modelleren, gebaseerd op de lekenkennis van thuisbatterijen die ik nu heb. Dat wil zeggen dat de tool rekening houdt met:
- De capaciteit van de batterij (duh)
- De maximale laadsnelheid van de batterij
- De maximale ontlaadsnelheid van de batterij
- De round trip efficiency van de batterij (als percentage). Hiervan weet ik niet heel veel: mijn huidige aanname is dat een RTE van 80% betekent dat 1 kWh die in de batterij gaat betekent dat er 800Wh uit kan gehaald worden. En dan neem ik ook aan dat een batterij van 1kWh met een RTE van 80% volledig opgeladen kan worden met (1 / 0,8) 1,25 kWh, om dan 1 kWh te kunnen leveren. Als dit niet klopt hoor ik dat graag en pas ik het aan!
Wie het tooltje wil bekijken en/of gebruiken, deze staat hier op GitHub: https://github.com/btimbermont/BatterySimulator
Resultaten
Nu goed, wat is u het resultaat? Ik dacht altijd dat ik best een 10 kWh batterij zou kunnen gebruiken, maar wat blijkt? 5 kWh is ruim voldoende voor mijn 12 zonnepanelen en jaarverbruik. Ik heb simulaties gedraaid met 1,2,3 en 4 HomeWizard batterijen, en hieronder is het resultaat op verbruik en teruglevering:Scenario | Cosumptie | Teruglevering | Eigen consumptie |
geen batterij | 4209,9 kWh | 2274,07 kWh | 40% |
homewizard x1 | 3546,21 kWh | 1444,46 kWh | 62% |
homewizard x2 (op eigen groep) | 3217,32 kWh | 1033,34 kWh | 73% |
homewizard x3 (op eigen groep) | 3098,61 kWh | 884,96 kWh | 77% |
Zoals je kan zien kan 1 HomeWizard het eigen verbruik van 40% naar 62% verhogen, best een verschil. Een tweede batterij kan dat verhogen naar 73%, dus die is slechts half zo effectief als de eerste. De derde batterij voegt amper 4% toe, oftewel slechts 150 kWh per jaar. In mijn situatie is een batterij groter dan 5,4 kWh dus niet rendabel.
Financieel is het plaatje als volgt, met een aanname van 26c/kWh (inc belastingen, dat is mijn huidige vaste tarief) en een fictieve trugleververgoeding van 0,25c/.kWh (zoals GreenChoice aankondigde. De opbrengst per jaar is dan:
- 1 HomeWizard batterij: 170 euro per jaar -> terugverdientijd 8 jaar
- 2 HomeWizard batterijen: 255 euro per jaar -> terugverdientijd 10,9 jaar
- 2 HomeWizard batterijen: 285 euro per jaar -> terugverdientijd 14,7 jaar
Ik ben nu iig blij dat ik een helderder beeld heb bij de impact van een thuisbatterij, hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan