Slaapkamer kast 2970x2520 mm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 13-05 12:08
Ik heb een dilemma wat ik lastig vindt om te beslissen.

Ik wil een slaapkamer kast maken van bijna 3x2,5 meter.
bestaand uit 3x2 deurtjes met 1 of 2 lades eronder.

Oorspronkelijke plan was net als de keuken.
Binnenwerk van 18 mm WatervastMDF en dat op een kleur afwerken.

Front van MDF gefineerd met eikenhout Kwartiers.

Kosten materiaal
Met MDF binnenkant is ongeveer 1800 euro

Indien ik de gehele kast met fineerd Eiken zou uitvoeren ben ik ongeveer 2.700,= euro kwijt.

Hierbij komt nog aflak/verf voor MDF ongeveer 425,= en bij keuze voor fineer afwerking ongeveer 240,=

Lades 3 stuks (BLum) ongeveer 450,=
Bij twee lades (per kast) boven elkaar kost dit 900 euro.

Scharnieren (24st) en poten (18st), kosten iets meer dan 100 euro.

Al met al is de goedkoopste variant 2700-2800 euro
de Duurste variant €4.000,=

plaat materiaal laat ik CNC zagen en randenafwerken met hout. (Dit kan ik zelf niet meer)

En dan moet ik het zelf maken :)

Laten doen kost heel veel meer...(10K)

Komt in groot huis (hogere prijsklasse).

Iemand tips voor de juiste keuze?

[ Voor 4% gewijzigd door koningen op 15-03-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij heb je al gekozen, ik zie alhans niet echt een keuze :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
twain4me schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:07:
Volgens mij heb je al gekozen, ik zie alhans niet echt een keuze :D
Zeker wel scheelt nog steeds1.200 euro verschil.

Binnenkant kast verven op kleur of gehele kast afwerken met eiken fineer. (op achterwand na).
Is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:51
Als,je het giedkoper wil doe. Is het dan geen optie om een paar mm te smokkelen, 3 pax kasten van een meter neer te zetten en dan kastdeuren op maat tot aan plafond (bij houtwerk,k14 oid). Voordeel is dat je de binnenkant flexibeler blijft met indeling (lade extra, ed) en dat het wat betaalbaarder en minder werk is

En dan dus geen witte. Pax kasten, maar van dat eikenlook ofzo

[ Voor 9% gewijzigd door brokenp op 15-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
brokenp schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:27:
Als,je het giedkoper wil doe. Is het dan geen optie om een paar mm te smokkelen, 3 pax kasten van een meter neer te zetten en dan kastdeuren op maat tot aan plafond (bij houtwerk,k14 oid). Voordeel is dat je de binnenkant flexibeler blijft met indeling (lade extra, ed) en dat het wat betaalbaarder en minder werk is

En dan dus geen witte. Pax kasten, maar van dat eikenlook ofzo
Dat zegt de vrouw hier ook.
Overigens passen 3 pax kasten van 1 meter net niet. De breedte (tussen muren) is 2970 mm.
Hier is iets fout gegaan (had precies 3002 mm moeten zijn). Komt daar allerlaatste moment wijziging :(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

breinonline

Are you afraid to be known?

koningen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Dat zegt de vrouw hier ook.
Overigens passen 3 pax kasten van 1 meter net niet. De breedte (tussen muren) is 2970 mm.
Hier is iets fout gegaan (had precies 3002 mm moeten zijn). Komt daar allerlaatste moment wijziging :(
Een van de kasten net iets inkorten in de breedte, inclusief alle planken. Is iets meer werk maar dat is met die Pax'en best te doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
breinonline schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Een van de kasten net iets inkorten in de breedte, inclusief alle planken. Is iets meer werk maar dat is met die Pax'en best te doen.
Dat kan een heel goed idee zijn.
Dat gaat ik eens bekijken.

Dat is minder werk dan al dat verven (daar ben ik wel een beetje klaar mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Pax is recent veranderd, weet niet of versmallen nu nog steeds makkelijk is. Even goed op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

gebruiker schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:07:
Pax is recent veranderd, weet niet of versmallen nu nog steeds makkelijk is. Even goed op letten.
Toelichting: het is nu een soort harmica-constructie. Dus achterplaat zit al vast aan de zijkanten. Die klap je dus uit, en legt dan de bodemplaat er in.
Werkt erg fijn om snel de kast in elkaar te zetten, en scheelt heel wat spijkertjes slaan in die achterplaat.

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:18
Kan je materiaal inkopen via dezelfde partij als waar je het ook laat frezen? Ik zou voor het binnenwerk van de kast "gewoon" voor gemelamineerd spaanplaat gaan. Wit spaanplaat kost je met m2 minder dan vochtwerend MDF (vochtwerend lijkt mij overigens nergens voor nodig in een slaapkamer...), en je bespaart op de tijd en kosten van het aflakken. Kopse kanten netjes afwerken met fineerband en je ziet er met de deurtjes dicht niks van.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe je aan die 1800 euro komt. Dat zijn erg veel vierkante meters MDF, of is dat inclusief frezen en kantafwerking?

P.S. hoe hoog is de kamer waar de kasten in komen te staan? Houd er rekening mee dat je voor het rechtop zetten van de kasten extra hoogte nodig hebt, je kan dus niet zomaar "plafondhoog" bouwen :X

[ Voor 14% gewijzigd door dunedanh op 15-03-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-05 19:25
Gedacht aan spaanplaat meubelpanelen? Een lange kant is altijd afgewerkt, deze kan je in het zicht plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57
Het allergoedkoopste en best een goede oplossing is inderdaad pax kasten te nemen en 1tje in de breedte aan te passen. Als je
Een beetje handig bent is dat prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:32
Als de kast in een nis komt zou je ook een raamwerk kunnen maken waar je de deuren aan bevestigd.
En balkjes in de hoeken en verdeeld op de achterwand voor de legplanken.
Dan is de kast op maat en stofdicht.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
koningen schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:55:

Laten doen kost heel veel meer...(10K)
Een vriend van me zit in de maatwerkmeubeld, maakt veel met dat eiken wat je noemt. Ja, die vragen tegenwoordig veel geld. Minimaal 1000 euro per meter ben je wel kwijt, als je gek doet misschien 1500. Dan zit je echt nog lang niet aan 10k, daar wil iedereen wel zo'n relatief kleine kast voor bouwen!

Als je echt geen zin hebt om zelf wat te doen toch wat meer rondvragen. Materiaal is voor de meubelbouwers veel goedkoper (prijs van de laden is bv aburd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
dunedanh schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:00:
Kan je materiaal inkopen via dezelfde partij als waar je het ook laat frezen? Ik zou voor het binnenwerk van de kast "gewoon" voor gemelamineerd spaanplaat gaan. Wit spaanplaat kost je met m2 minder dan vochtwerend MDF (vochtwerend lijkt mij overigens nergens voor nodig in een slaapkamer...), en je bespaart op de tijd en kosten van het aflakken. Kopse kanten netjes afwerken met fineerband en je ziet er met de deurtjes dicht niks van.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe je aan die 1800 euro komt. Dat zijn erg veel vierkante meters MDF, of is dat inclusief frezen en kantafwerking?

P.S. hoe hoog is de kamer waar de kasten in komen te staan? Houd er rekening mee dat je voor het rechtop zetten van de kasten extra hoogte nodig hebt, je kan dus niet zomaar "plafondhoog" bouwen :X
Leuk bericht!
Die 1800 euro is op maat zagen, kantafwerking EN front in eikenfineer met kantafwerking.(en bezorgen).
Zelf dus verbindingen maken.

Ik houd rekening met kantelen. Heb dat berekend dat er 1 cm vrij is tijdens kanteken.
Ik zou de kasten op stelpoten plaatsen met een plint (net zoals een keuken)
Goed punt in ieder geval!

Spaanplaat zou kunnen, ik gebruik dat zelf nooit.
Scheelt wel verf arbeid en kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
dimi_v schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Een vriend van me zit in de maatwerkmeubeld, maakt veel met dat eiken wat je noemt. Ja, die vragen tegenwoordig veel geld. Minimaal 1000 euro per meter ben je wel kwijt, als je gek doet misschien 1500. Dan zit je echt nog lang niet aan 10k, daar wil iedereen wel zo'n relatief kleine kast voor bouwen!

Als je echt geen zin hebt om zelf wat te doen toch wat meer rondvragen. Materiaal is voor de meubelbouwers veel goedkoper (prijs van de laden is bv aburd).
Prijs van de laden zijn van het merk Blum.
Die geleiders zijn niet goedkoop.

Heb er btw mijn hele keuken van voorzien. (ook zelf gemaakt) heb daar 19 lades.
(heb die besteld bij BF met -35% korting, en dan verdienen ze er nog op).
Ik zou alleen niet weten waar ik dat goedkoper kan bestellen.
Blum kun je niet overal kopen.

En ja een meubelmaker koopt dat ongetwijfeld goedkoper in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:09
dimi_v schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Is dat inclusief de indeling van de kast, dus met lades etc? Want dan zou TS dus voor 4500 klaar zijn bij die vriend van je. Is maar 500 boven zijn duurste DHZ-optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Pat911 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Is dat inclusief de indeling van de kast, dus met lades etc? Want dan zou TS dus voor 4500 klaar zijn bij die vriend van je. Is maar 500 boven zijn duurste DHZ-optie.
Dat zou wat zijn :)
Ik had zelf op internet gekeken en kom in de buurt (bij volledig laten doen) boven de 10.000 euro uit.
Alleen het installaren van de kast is al 1800 euro.

Dus 4.500 euro zou een koopje zijn als het geheel compleet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 14:45
MDF knap schilderen als je dat er echt uit wilt laten zien als professioneel is niet heel makkelijk. Dan moet je echt al gaan spuiten en de meeste mensen hebben hier niet de middelen voor.

je kan voor de binnenkant van je kasten beter kiezen voor Unilin gelamineerd spaanplaat. Daar worden bijna alle keukenkasten van gemaakt, bijvoorbeeld: Unilin Evola 0U129 CST . Deze kost 20 euro per m2.

Wat betreft je blum beslag, ik heb meerdere keren besteld bij Lignoshop.de. Dat is een duitse webshop maar die heeft vooral de legraboxen een stuk beter geprijsd. Dit zijn dan wel losse onderdelen dus de bodem en het achterkantje moet je dan los bestellen bij de gene waar je het plaatmateriaal koopt.
Voor een pakket legrabox + Geleider is dat 54 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:51
Pax kasten zijn in de breedte niet meer fatsoenlijk aan te passen.
De breedte is eigenlijk vast, dat komt door de harmonica achterkant.

Alles zit vast met sleutelgat vormige verbindingen, die je zelf niet zomaar namaakt.
Er komt geen schroef bij kijken.

De hoogte is overigens daardoor ook erg lastig.

Er zitten verticaal 3 latten in de kastwanden, de rest is honingraat vormig karton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
Aurum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:40:
MDF knap schilderen als je dat er echt uit wilt laten zien als professioneel is niet heel makkelijk. Dan moet je echt al gaan spuiten en de meeste mensen hebben hier niet de middelen voor.

je kan voor de binnenkant van je kasten beter kiezen voor Unilin gelamineerd spaanplaat. Daar worden bijna alle keukenkasten van gemaakt, bijvoorbeeld: Unilin Evola 0U129 CST . Deze kost 20 euro per m2.

Wat betreft je blum beslag, ik heb meerdere keren besteld bij Lignoshop.de. Dat is een duitse webshop maar die heeft vooral de legraboxen een stuk beter geprijsd. Dit zijn dan wel losse onderdelen dus de bodem en het achterkantje moet je dan los bestellen bij de gene waar je het plaatmateriaal koopt.
Voor een pakket legrabox + Geleider is dat 54 euro.
dank je

MDF verven gaat prima met goede verf, als je netjes werkt en goed schuurd met de juiste middelen.
Dat is mij ook in de keuken gelukt.

Blum gaat ik opzoeken waarvoor mijn dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 14:45
koningen schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:01:
[...]

dank je

MDF verven gaat prima met goede verf, als je netjes werkt en goed schuurd met de juiste middelen.
Dat is mij ook in de keuken gelukt.

Blum gaat ik opzoeken waarvoor mijn dank
Top! ik verschil daarin van menig, ik heb het pas netjes gekregen nadat ik het heb gespoten met HVLP. tot nu toe ik heb ik iedere DIY'er rollerbanen zien trekken. Maar dan is MDF ook een prima oplossing voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:44
Aurum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:40:

Uhm nee, dat is toch echt afhankelijk van een persoonlijk keuze, de meeste bedrijven maken de kasten van Egger of Pfleiderer waarbij de Pfleiderer (bijvoorbeeld de W10410SD voor wit en U12000SD voor zwart) de meest gekozen platen zijn. ;)

Een mooi alternatief voor die 0U129 is trouwens de Econ 1019, prijstechnisch veel leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00

JME

zeg maar Jamie

Open (stelling)kast tegen de muur, dubbele geleiderails op vloer en plafond, schuifdeuren om en om erin (afwerking naar keuze) en gáán!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koningen
Aurum schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Top! ik verschil daarin van menig, ik heb het pas netjes gekregen nadat ik het heb gespoten met HVLP. tot nu toe ik heb ik iedere DIY'er rollerbanen zien trekken. Maar dan is MDF ook een prima oplossing voor jou.
ik gebruik verf van het merk Sigma S2U primer (schuur met korrel rood 220festool).
Aflakken met Sigma Nova Satin (korrel 280/320 wit briljant festool)

Voor de binnendeuren, architraven (hout), plinten (hout) heb ik S2U Nov Semi Glos gebruikt.
Die droogt nog mooier op!

Roller altijd eerst ontdoen van losse haren/vacht met plakband.
hrozintaal en verticaal rolen. Laatste richting iets overlappend en zorgen dat de roller altijd gevuld is. (dus niet met een lege roller bewegen dan krijg je namelijk de strepen)
Pagina: 1