OS voor (virtualized gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een geschikt OS om mee te gamen.
Ik twijfel tussen Windows of een Linux Distro.
...
Server specs
CPU 5700G (PCI-E 3 :( )
RX 6800XT videokaart
32GB RAM (Moet geupgrade worden naar 64GB)

...

Ik draai UNRAID met wat containers / VM's op deze machine.
Nu heb ik een videokaart gekocht en wil ik dmv Passtrough:
- https://forums.unraid.net...hrough-is-easy-heres-how/
- https://forums.unraid.net...ssthrough-best-practices/

...

Dan nu het OS...

Gezien ik wat oudere games wil spelen met mods (fallout, dark souls). Neig ik naar Windows.
Echter is dit wel een server met gaming capabilities. Waar Windows behoorlijk wat onnodige resources inneemt waardoor ik mogelijk een licher Linux OS wil zoals: SteamOS, PopOS, NobaraOS, DraugrOS

Wat zijn jullie ervaringen met gaming (+ modding) op Linux?
Of is het toch handiger om op Windows te blijven?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Mvg.
Mirno

我的名字是Mirno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst kijken wat er wel en niet zou werken voor de games die je wilt spelen met mods e.d. op Linux. Pas als je daar een antwoord op hebt, weet je of je überhaupt de weg van Linux in kan slaan. En dan is het idd wel een logische keus om voor Linux te gaan.

Overigens weet ik niet precies waarom je ' :( ' achter PCIe gen 3 hebt gezet. Je gaat met een 6800XT helemaal niks van merken. Men heeft met een Nvidia 5090 zelfs getest tussen PCIe 5, 4 en 3 en er zat daar hooguit 2% verschil in de performance. De bandbreedte wordt echt niet volledig gebruikt. Je processor zelf zal eerder de beperkende factor zijn dan welke PCIe generatie het biedt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
In principe zouden ModOrganizer en Wabbajack moeten werken op Linux. Maar documentatie en informatie is beperkt. In de praktijk moet dat nog maar blijken.

Op mijn Laptop heb ik een GTX 1050 mobile, echter is hier de GPU combinatie die met bepaalde mods voor problemen zorgt.

Het meest betrouwbare is om simpelweg met Windows te beginnen. Dus daar ga ik nu voor.
De unraid GPU passtrough / virtualisatie laag is een volgend probleem. Beetje puzzles met PCI Bussen overmappen en BIOS versies uittesten.

Dan probeer ik het later nog eens uit via een van de Linux distro's ;)
Niet teveel problemen opstapelen.

Echter werk ik voornamelijk met Linux, dus Windows is wel weer even schakelen.

---
Mooi dat PCI-e 3 niet uit maakt. Het is een dingetje met bandbreedte idd.
De overige 5000 serie CPU's hebben allemaal PCI-E 4 lanes. Echter heeft de 5700G (met IGP) dat helaas net niet. Beetje jammer als je het idee hebt dat je PCI-E 4 hebt.
Ik gebruik nog wel een aantal PCI devices in de server dus de extra bandbreedte is wel gewenst. Hij doet meer non-gaming dan gaming ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Speel je spellen die anti-cheat hebben? In dat geval is VFIO / pass-though vaak een onneembare barrière voor het spelen van die spellen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Neejhoor, gaat voornamelijk om single player. Probeer niet bewust online te cheaten!

Tot nu toe werkt alles super goed! Beter dan ik verwacht had. Veel beter dan mijn PS5 performance, wow.
Alleen het gemak qua virtualisatie / streaming / modding...
Mwah, ondanks mijn kennis blijft het een gedoe / opgave. Waarbij je soms een halve dag aan het modden bent zonder het gewenste resultaat.

我的名字是Mirno