Disk read error in Steam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-05 11:57
Enige tijd geleden begon ik bij updates en game installaties disk read errors te krijgen in Steam, verdwijnen soms mijn schijven uit windows Explorer en zijn bestanden soms wel en soms niet uit te lezen.

Ik heb het internet al aardig afgezocht, maar ik lijk de oorzaak niet te kunnen vinden. Het gaat om 2SSD's die dit probleem hebben, de rest heeft geen enkel probleem. (in totaal zitten er 4SSD's en 2 HDD's in het systeem)

Natuurlijk heb ik al naar Crystaldiskinfo en samsung magician gekeken, maar beide geven aan dat de schijven helemaal in orde zijn, als ze te zien zijn in de applicatie tenminste. Daarnaast zou er geen probleem moeten zijn met de hoeveelheid poorten die ik in beslag neem. Volgens de handleiding van mijn moeder board zijn er geen overlappende sata poorten met PCI lanes. Daarnaast zijn de problemen ook pas later begonnen en niet vanaf het begin van de build. Al is er wel 1 SSD toegevoegd nadat er 1 deze kuren begon te vertonen. Deze SSD is toen vervangen door een andere, waarbij de problemen niet waren opgelost. Een tijdje heeft het tussendoor wel weer goed gewerkt, maar nu niet meer.

Het probleem is ook soms opeens opgelost na een herstart, al werkt dat meestal niet. Ik begin ergens een vermoeden te hebben dat het misschien aan de controller op mijn moeder board ligt, maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen testen.

Hieronder de specs van mijn systeem:
- Asus ROG Strix B650E-F Gaming wifi
- AMD 7800X3D
- 64GB RAM DDR5 (Corsair Vengeange RGB)
- Samsung SATA 860 Evo 250gb (boot drive) (geen probleem)
- Samsung NVME 980 1TB (Geen probleem)
- Samsung NVME 970 Evo plus 2 TB (Af en toe een probleem)
- Kingston Fury 2TB (Meestal een probleem)
- 2TB HDD
- 3TB HDD
- AMD RX 7900XT

Hopelijk hebben jullie nog tips of ideeën waar dit aan kan liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk eens of je SSD’s misschien nog firmware updates hebben.

Mijn ervaring met kapot gaan van SSD’s is dat het vaak zonder relevante SMART data gebeurt.
Hier ligt bijv. een Kingston A400 die helemaal gezond zou moeten zijn maar hij leest en schrijft maar met 20-150MB/s met latency in de honderden tot duizenden milliseconden. Hij hangt soms minutenlang het systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 16-03-2025 21:56 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Mijn gevoel zegt ook dar bij SSD's de SMART data weinig correlatie heeft met de betrouwbaarheid of werkelijke levensduur (zoals in "morgen doet hij het ineens niet neer terwijl hij volgens de SMART data nog een hele tijd mee kan"), terwijl dat bij harddisks doorgaans anders ligt.

Als je in mijn profiel en mijn eerdere posts hier kijkt, zie je dat ik in dit deel van het forum jarenlang de cijfers in SMART tabellen heb geïnterpreteerd en op basis daarvan adviezen heb gegeven.
Bij harddisks klopte die logica en kon je goede adviezen geven.
Bij SSD's heb ik het gevoel dat ik naar een̈ reeks verzamelbare statistieken zit te kijken die wel weergeven "wat is gebeurd", maar die nul basis bieden voor een gefundeerde uitspraak over "wat nog mag worden verwacht" qua beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het opslagmedium. Jammer. ;(

[ Voor 50% gewijzigd door Renault op 18-03-2025 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Bedankt voor jullie tips, ik had nog helemaal niet aan firmware updates gedacht. Meteen maar even gekeken of ik ze kon updaten en de Kingston Fury had een update, maar als ik die probeer te installeren is hij de drive opeens kwijt. Na een herstart geeft de Kingston software aan dat er geen update meer is.

Voor de samsung Drives zijn er geen firmware updates beschikbaar omdat ze al op de nieuwste versie zitten.

Voor nu dus maar even aankijken wat er gaat gebeuren. Mijn hoop is dat de firmware update van de kingston stiekem gedraaid heeft en dat hij het nu blijft doen, al heb ik er niet al te veel hoop voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Helaas helaas, de firmware update heeft het probleem niet verholpen. Ik heb een download van 100GB aangezet (steam game download) en in eerste instantie verliep het prima, maar ongeveer halverwege krijg ik weer de disk write error.

Misschien moet ik dan toch maar eens contact opnemen met de fabrikant hierover.