Mijn Nefit Ecomline HR Excelent met Moduline begrijpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Mijn vraag
Voordat de op thermostaat ingestelde temperatuur wordt gehaald, verdwijnt toch het vlammetje van de thermostaat.
Het verhogen van bijv. 1 graad, bijv. Van 18 naar 19 duurt ook uren…

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ecomline HR Excelent HRC30 CW5 20 jaar oud.
Nefit Ecomline 300 thermostaat maar heb ook een 100 liggen. Ze doen beiden hetzelfde.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Vermogen verhoogd en aanvoer temp verhoogd.
Aanvoer nu 73 graden.
Retour temp is vrij koud. Radiatoren worden wel warm maar niet extreem. Ik zou ergens verwachten dat de ketel flink door stookt totdat de thermostaat gevraagde temp heeft bereikt.

Misschien is het toch normaal en moet ik vermogen en aanvoer temp verder verhogen? Of is het vreemd dat de ketel steeds stopt met verwarmen?

Beste antwoord (via The_Priest op 19-03-2025 22:03)

• rikvu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 14:44
Bij een inwendige boiler zit de klep direct eronder in de ketelkast.
Let op: de leidingen en klep kunnen heet zijn.
Controleren kan door de motorkap eraf te halen en met iets stevigs (zijkant tang) rustig op het uitstekende metalen staafje te drukken. Als dit ingedrukt kan worden en direct na loslaten vanzelf helemaal terug veert, dan zit die niet vast. Zit die wel vast, laat dan een monteur komen.
Ik laat een video zien waarin de werking van de klep wordt uitgelegd en het zelf reinigen kan alleen na leeg laten lopen ketel en met een speciaal sleuteltje.

Ook kan de motorkap stuk zijn. Je kan deze controleren door het witte hendeltje op beweging te controleren als warm water voor de kraan/douche of bad laat lopen. Tegenover de stand dat alleen de radiatoren warmte vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door rikvu op 15-03-2025 13:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:24
Weet je zeker dat de radiatoren goed ontlucht zijn? Of dat de automatische ontluchter op de warmtewisselaar (aircloon) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Kees85 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 01:28:
Weet je zeker dat de radiatoren goed ontlucht zijn? Of dat de automatische ontluchter op de warmtewisselaar (aircloon) werkt?
Ik weet dat niet 100% zeker maar de radiatoren zijn stil en ontlucht en de ontluchting op de ketel heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikvu
Als de Ecomline een (ingebouwde) boiler heeft en er is verder niets aan de installatie veranderd, dan gok ik op een vastzittende driewegklep. Er blijft in dat geval verwarmd water door de boiler lopen, terwijl het door de radiatoren gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
rikvu schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 03:48:
Als de Ecomline een (ingebouwde) boiler heeft en er is verder niets aan de installatie veranderd, dan gok ik op een vastzittende driewegklep. Er blijft in dat geval verwarmd water door de boiler lopen, terwijl het door de radiatoren gevraagd wordt.
Dat klinkt me als een mogelijke verklaring voor de problemen! Is er een manier om dat te testen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rikvu
Controleren kan door de motorkap eraf te halen en met iets stevigs (zijkant tang) rustig op het uitstekende metalen staafje te drukken. Als dit ingedrukt kan worden en direct na loslaten vanzelf helemaal terug veert, dan zit die niet vast. Zit die wel vast, laat dan een monteur komen.
Ik laat een video zien waarin de werking van de klep wordt uitgelegd en het zelf reinigen kan alleen na leeg laten lopen ketel en met een speciaal sleuteltje.

Ook kan de motorkap stuk zijn. Je kan deze controleren door het witte hendeltje op beweging te controleren als warm water voor de kraan/douche of bad laat lopen. Tegenover de stand dat alleen de radiatoren warmte vragen.

[ Voor 13% gewijzigd door rikvu op 15-03-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
rikvu schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:36:

[YouTube: Hoe reinig je zelf het binnenwerk van een Honeywell zoneklep...]
Bedankt voor deze info. Het hendeltje gaat gemakkelijk op en neer. Het staat echter in de achterste stand en gaat niet op en neer bij warm watervraag. Weet je toevallig of de achterste stand voor de boiler is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Ik heb de actuator eraf. Ik heb echter het idee dat de driewegklep een beetje in de achterste stand is blijven hangen en dat de actuator ook niets meer doet.. ik zou eigenlijk moeten weten of ik dat pinnetje moet trekken of duwen. Het lijkt nu vrij vast te zitten of ik durf niet hard genoeg te trekken of duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Priest
Ik heb de pin van de 3-weg klep naar me toe getrokken. De cv werkt weer naar behoren.
Nu logischerwijs geen warm tapwater meer. Morgen ga ik zelf even een nieuwe 3-weg klep monteren en een nieuwe actuator plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Nieuwe 3-weg klep geplaatst. Actuator was nog goed. Alles werkt weerbaar behoren.
Voor mensen die dus deze problemen ervaren, probeer eerst eens de driewegklep op en neer te bewegen.
Probeer ook eens het witte palletje van de actuator naar je toe te trekken, dus naar de tekst van het apparaatje, vervolgens ketel herstarten om te zien of het motortje druk uitoefent. Als je het palletje naar jou toe vasthoudt en de actuator treedt in werking, zal deze het palletje de andere kant (kant van de bajonetsluiting) proberen te duwen.
Einde.
Pagina: 1