Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-08 12:30
beste mensen,

hierbij het zoveelste 1fase naar 3 fase voorbereidingstopic :*)

graag willen we onze monofase groepenkast (1X35A) voorbereiden voor 3 fase (3X25A) aansluiting in de toekomst.

We wonen nog maar enkele jaren in Nederland. Ik ben op de hoogte van het AREI ( België) maar niet van de NEN, daarom wil ik enkele vragen stellen.

ik heb al heel wat huiswerk gedaan en vele topics gelezen zoals: 1 fase groepenkast updaten, 3 fase hoofdschakelaar? etc..

toch wil ik even vragen of het mogelijk is om jullie mening te geven over onze plannen.

ik heb vlug een schets gemaakt van de huidige situatie.
de hoofdautomaat is 35A en er zijn bruggen aangebracht L1/L2/L3 op de 4P hoofdschakelaar. van de 4P hoofdschakelaar vertrekken drie bruine lijndraden en één nul naar vier verdeelblokken in de groepenkast.
vanaf de verdeelblokken krijgen de verschillende aardlekautomaten hun voeding. de zonnepanelen zijn aangesloten op L1 en N.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpkhrG8Af4qwRFRbCl6gcwRrLFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVLiPXIVlN7NzjpEkg0o6WJS.jpg?f=fotoalbum_large

de kookplaat is als volgt aangesloten (kookgroep 2X16A / 2 lijndraden - 2 nul, achter een 40A diff.)
volgens kookplaat aansluitschema "400V 2N"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWAojSf84CcKrdMC6A1Ed39ST48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QABes9xMnmZIhiNH5O8QkR2o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvidY7QUcNCxBNzLdDHMmA-KXgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIC5kmuqkbMEi0IR7oDyOkze.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMLIrG2oiNUVsjZGG-w1yw7Wsvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KNhXvthZOd0MmvZcYJxZgkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHuahO_xCN-wctMmbCXOBzbOqNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WqRQ64p2hLOW96VJelfRKIQ.jpg?f=fotoalbum_large

tot mijn verbazing is er slechts één nul aan perilexstekker naar kookplaat!? ik mis hier nog een nul van perilexsnoer naar kookplaat.

ik zou de groepenkast als volgt willen voorbereiden naar 3 fase, zie schets hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-vbvtLV1Lrra3zFdRHHmCVp3lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEx7cmVADbut0YKIOVGiWxdb.jpg?f=fotoalbum_large

hierbij heb ik enkele vragen:

- ik heb ergens gelezen (NEN) dat er min 2 ALS'n verplicht zijn in een groepenkast. aangezien ik allemaal aardlekautomaten heb of ga plaatsen is dit volgens mij niet noodzakelijk en zelfs ongewenst. wat is jullie visie hierover? een groepenkast met enkel aardlekautomaten is volgens mij net zo veilig.

- ik wil een "rem-automaat" 4P 40A plaatsen (zonnepanelen 20A, voeding 3X25A), is het gebruikelijk om een aardlekautomaat 40A/300mA te voorzien ipv enkel 40A automaat? (in België is een hoofd ALS van 300mA steeds verplicht)

- de installatie zal ik voorzien van 6mm2 aangezien de rem-automaat de stroom beperkt tot 40A.

- momenteel is de kookgroep (iets wat ik in België niet ken) monofase aangesloten door twee automaten van 16A die mechanisch gekoppeld zijn. deze "kookgroep" staat achter een 40A/30mA ALS. Er vertrekken twee fasedraden en twee nul. zie info over aansluiting hierboven.

als ik het goed heb is dit volgens NEN niet verplicht om deze te beveiligen met ALS?
toch wil ik graag (voor veiligheidsredenen) een "kookgroep aardlekautomaat" 16A/30mA (bv SEP kwaliteit?) installeren. hierbij wil ik één automaat L1+N aansluiten, de andere automaat L2+N. volgens mij verandert er bij overgang van 1x35A naar 3x25A verder niks aan de aansluiting van de kookplaat. (buiten het probleem met enkele nul dan)

- Is er een verplichte kleurcodering van L1/L2/L3? ik zou kiezen voor L1=rood/bruin, L2=zwart, L3=grijs.
of moeten de lijndraden allemaal verplicht bruin?

alvast bedankt voor jullie reacties.

vriendelijke groet

Jan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36
Als er tussen de bruine en de zwarte 400V staat in de perilex (dit zou je even moeten nameten) dan is 1 nuldraad voldoende.
Je mag enkel aardlekautomaten gebruiken, zorg wel voor een goede met ook een indicator voor aardfouten.
Een 300mA diff is niet nodig, enkel een C40A remautomaat is dus voldoende. Echter met puur aardlekautomaten heb je dit dus niet nodig, immers is 25A + 20A PV niet voldoende de groepenkast te overbelasten. Het is inderdaad bruin/zwart/grijs.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
Jim423 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:45:
Als er tussen de bruine en de zwarte 400V staat in de perilex (dit zou je even moeten nameten) dan is 1 nuldraad voldoende.
Je mag enkel aardlekautomaten gebruiken, zorg wel voor een goede met ook een indicator voor aardfouten.
Een 300mA diff is niet nodig, enkel een C40A remautomaat is dus voldoende. Echter met puur aardlekautomaten heb je dit dus niet nodig, immers is 25A + 20A PV niet voldoende de groepenkast te overbelasten. Het is inderdaad bruin/zwart/grijs.
hey Jim bedankt voor de snelle reactie en goede tips!
400V zal ik niet halen aangezien de aansluiting momenteel monofase is naar twee automaten (kookgroep).
dus denk ik dat ik een nul mis?
ook 300mA die laat ik vallen, top.
dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36
Dan zullen deze 2 automaten vervangen moeten worden voor een 4P B16A 30mA aardlekautomaat.
De derde pool gaat dan naar L3 en komt uit rechtsboven in de perilexstekker dan blijft dan dus ongebruikt.
Meet wel goed voordat je de stekker erin doet of alles klopt in het perilex stopcontact, je wilt wel de nul op de goede plek hebben zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
Ok bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet wanneer je dit wilt gaan omzetten, maar huidige situatie met de kookplaat is gevaarlijk! Daar druk je de volle 32A door een enkele 2,5qmm (of misschien zelfs 1,5qmm) ader. Het juiste aansluitschema voor 2L+2N ontbreekt op het diagram. Voor 3-fase zit het nu dan juist al wel goed. Maar zou ik er gewoon een 3P+N (of 4P) aardlekautomaat voor pakken en gewoon als volle 3-fase uitvoeren. Dan dan één fase niet door de kookplaat gebruikt wordt is geen probleem.

En ik weet niet precies hoe de 2 ALS regel er staat maar die is vooral bedoelt dat een aardfout niet het hele huis donker mag maken. Beetje tegenovergestelde als in België :+ Maar als je alamats gebruikt is dat dus geen issue.

En als je alles ALS houdt dan is een REM-automaat dus niet nodig mits gewoon 6qmm H07V2-K gebruikt is, dan is 45A geen issue.

Qua kleuren, rood kennen we alleen van de oude Nederlandse kleuren. Meest gangbaar is L1=bruin, L2=zwart en L3=grijs. Maar alle drie bruin of zwart zie je ook maar is vooral verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
Septillion schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:49:
Ik weet niet wanneer je dit wilt gaan omzetten, maar huidige situatie met de kookplaat is gevaarlijk! Daar druk je de volle 32A door een enkele 2,5qmm (of misschien zelfs 1,5qmm) ader. Het juiste aansluitschema voor 2L+2N ontbreekt op het diagram. Voor 3-fase zit het nu dan juist al wel goed. Maar zou ik er gewoon een 3P+N (of 4P) aardlekautomaat voor pakken en gewoon als volle 3-fase uitvoeren. Dan dan één fase niet door de kookplaat gebruikt wordt is geen probleem.

En ik weet niet precies hoe de 2 ALS regel er staat maar die is vooral bedoelt dat een aardfout niet het hele huis donker mag maken. Beetje tegenovergestelde als in België :+ Maar als je alamats gebruikt is dat dus geen issue.

En als je alles ALS houdt dan is een REM-automaat dus niet nodig mits gewoon 6qmm H07V2-K gebruikt is, dan is 45A geen issue.

Qua kleuren, rood kennen we alleen van de oude Nederlandse kleuren. Meest gangbaar is L1=bruin, L2=zwart en L3=grijs. Maar alle drie bruin of zwart zie je ook maar is vooral verwarrend.
Bedankt voor je reactie!

Ja ik was ook geschrokken dat er slechts één nul was aangesloten.
Maar als ik nu tijdelijk een 4p aardlekautomaat bv 3x16A zou gebruiken (zolang ik nog een 1x35A hoofdautomaat heb) dan druk ik toch ook 32A over de nul? Ik kan een extra nul (bv de grijze draad van de perilex) aansluiten op klem 4. Dan is de stroom verdeeld over twee nul geleiders? Moet de brug tussen de twee nullen (klem 4&5 op de kookplaat) dan weggenomen worden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jon11 Zou je eens moeten kijken of in de handleiding met een 2L+2N schema staat. Het ligt voor de hand dat klem 4 de N van klem 1 is. En klem 5 de N voor klem 2 en 3 is. Maar zonder aansluitschema van de fabrikant (of nameten van de N-stroom) niet te bevestigen of dat zo is.

Als alternatief zou je er een 4P (dus niet een 3P+N) automaat voor kunnen pakken en dan wel een dubbele N op de N brug kunnen aansluiten. Omdat de N dan ook beveiligd is kan dat dan wel veilig. Als je alles van Hager hebt nog wel een optie omdat daarvan de 4P automaat best gangbaar is.

Maar als je het binnenkort naar 3-fase wilt omzetten zou ik losse N op klem 4 en klem 5 doen (dus brugloos). Of het zo laten (je weet het nu) waarbij je nu tijdelijk beide fases op dezelfde (16A) automaat kan hangen (feitelijk bovenste aansluitschema). Ja, dan ben je beperkt in vermogen (en het is niet volgens NEN) maar op zich wel veilig want als je dan te veel wilt doen tript de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:55:
@jon11 Zou je eens moeten kijken of in de handleiding met een 2L+2N schema staat. Het ligt voor de hand dat klem 4 de N van klem 1 is. En klem 5 de N voor klem 2 en 3 is. Maar zonder aansluitschema van de fabrikant (of nameten van de N-stroom) niet te bevestigen of dat zo is.

Als alternatief zou je er een 4P (dus niet een 3P+N) automaat voor kunnen pakken en dan wel een dubbele N op de N brug kunnen aansluiten. Omdat de N dan ook beveiligd is kan dat dan wel veilig. Als je alles van Hager hebt nog wel een optie omdat daarvan de 4P automaat best gangbaar is.

Maar als je het binnenkort naar 3-fase wilt omzetten zou ik losse N op klem 4 en klem 5 doen (dus brugloos). Of het zo laten (je weet het nu) waarbij je nu tijdelijk beide fases op dezelfde (16A) automaat kan hangen (feitelijk bovenste aansluitschema). Ja, dan ben je beperkt in vermogen (en het is niet volgens NEN) maar op zich wel veilig want als je dan te veel wilt doen tript de automaat.
Ok, ik zal tijdelijk naar een veiligere situatie gaan dmv 1 aardlekautomaat, goed idee.
Hierbij zou ik aan perilex en kookplaat niks aanpassen van aansluiting. enkel fase en nul aan de aardlekautomaat samen aansluiten.
Als ik het zo doe lijkt een brug tussen klem 1 en 2 (kookplaat) niet noodzakelijk? De stroom wordt verdeeld en de max stroom is in verhouding met de beveiliging/draaddikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1QB4bCq9yxMidfCZTvq_3MT2uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGGdtcuRbNoIRQDQloF3QXv5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jon11 Als je hem tijdelijk op een enkele 16A zet dan is het inderdaad gewoon in de meterkast beide N en beide L naar dezelfde automaat en klaar. Aan de plaat hoeft dan niets aangepast. Immers is bij gebruik van een enkele automaat de maximale stroom nu 16A en dat mag elke draad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jon11
Septillion schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:17:
@jon11 Als je hem tijdelijk op een enkele 16A zet dan is het inderdaad gewoon in de meterkast beide N en beide L naar dezelfde automaat en klaar. Aan de plaat hoeft dan niets aangepast. Immers is bij gebruik van een enkele automaat de maximale stroom nu 16A en dat mag elke draad hebben.
Ok top 👍 iedereen bedankt voor de bijdrage!
Pagina: 1