Advies indeling woonkamer nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LottoAcc
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-04 10:32
Hallo allemaal,

Ik zit even met een vraag over de indeling van mijn appartement, dat ik onlangs heb gekocht. Het gaat om mijn woonkamer, die relatief klein is (20,8 m2) en een open keuken concept heeft (keuken wordt links op de afbeelding geplaatst zoals is aangegeven op de plattegrond).

Het is een beetje puzzelen, want ik moet een bank, eettafel en TV een plekje geven. De ruimte heeft best veel ramen en een deur naar het balkon, wat het lastig maakt om een goede looproute te behouden. Je voorkeur is natuurlijk altijd om tegenover de TV te zitten met de bank, en de eettafel naast de keuken. Maar ik loop tegen wat obstakels aan bij het vinden van een goede indeling.

Heeft iemand tips of ideeën voor het inrichten van zo'n ruimte? Ik ben vooral benieuwd naar creatieve oplossingen om alles praktisch te houden zonder het gevoel van ruimte te verliezen.

Alvast bedankt!

Plattegrond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUFbG9hktxfUPzPT-758fC1tyeg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C6kUylpnXBGhzylvbdvkOrIu.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar ik loop tegen wat obstakels aan bij het vinden van een goede indeling.
Kun je laten zien wat je al hebt geprobeerd?

Heb je al meubels die je kwijt wilt? Zo ja, wat zijn de formaten?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
LottoAcc schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:39:
Maar ik loop tegen wat obstakels aan bij het vinden van een goede indeling.
Tegen welke obstakels loop je aan?

Een tv of bank kan je natuurlijk ook voor een raam zetten als het daarmee wel lukt om recht voor de tv zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LottoAcc
@DaWizza
Dit zijn de opties die ik tot nu toe heb geprobeerd, maar telkens loop ik ergens tegenaan—de tv staat niet handig, de looproutes voelen onpraktisch, of iets anders klopt net niet. Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie zouden bedenken voor zo’n woonkamer. Wat zou volgens jullie de beste indeling zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_x326FhmurBE72s_coPlfJzRWyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaGpm0veJp3UE4Qhe7iZ3RO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uafYYP_Zbuf2ZFXqsg-Igi0C2fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8gzpNWRDKbpeXOXDCoe4AAR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8PLMSfNEM64ENLFeqS5SBUPuBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv7OwLf12hEBpwUo5CnNurQq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen meubels die ik kwijt wil. Alles moet nog worden gekocht en daarom wil ik juist eerst weten hoe ik het moet indelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LottoAcc
@FredvZ

Het probleem is vooral dat het lastig is om zowel de tv als de bank zo te plaatsen dat het comfortabel kijkt én de looproutes logisch blijven.

Interessant idee! Voor welk raam zou jij de tv of bank dan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
Ik denk dat je met dat derde plaatje op de goede weg bent. Overweg een kleine rechthoekige tafel tegen de muur aan, relatief smal zodat je de route rechts daarvan wat meer open houd.
De bank kan best wat minder diep de kamer in komen als je de tv op een draaibare arm iets verder naar links hangt zodat je die iets naar rechts kunt kantelen en de mensen die daar voor het raam zitten ook nog goed beeld hebben. Een optie hierbij is om niet een hele hoekbank te nemen maar bijvoorbeeld een lekkere stoel midden in de kamer, daar loop je wat makkelijker omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:10
Eens met Philip, een ronde tafel had ook onze voorkeur maar rechthoekig of ovaal is praktischer. Bij een bank scheelt het ook of je 2 volledig hoge leuningen hebt, of 1 hoek eindigend met een open einde. (Niet voor het ruimtebeslag, maar wel zicht op je ramen ed)

En teken ook daadwerkelijk op schaal. Het toont dan misschien vol, maar het telt vooral dat je bijv genoeg ruimte hebt om tussen tafel ed te kunnen lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door SimonBR39 op 14-03-2025 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Ik zou zoiets doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x1eC3QxN_Ew2Q4uLaM-uhZefFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ls2b7IeHZcheCLZ9bhtX4DHi.png?f=fotoalbum_large

Dus een hoge bar-tafel, zodat je ook eraan kan werken als je moet koken.
Een beamer-scherm dat automatisch op/uitrolt voor het grote raam naast deur
Beamer boven de bank aan plafond

ps bank en tafel zijn op schaal, de beamer niet ;)
heb gewoon willekeurige bank en bar van ikea gepakt XD

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 15-03-2025 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
LottoAcc schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:04:
@FredvZ

Het probleem is vooral dat het lastig is om zowel de tv als de bank zo te plaatsen dat het comfortabel kijkt én de looproutes logisch blijven.

Interessant idee! Voor welk raam zou jij de tv of bank dan zetten?
De bank voor het kleine raam, de tv voor het raam bij het balkon.

Als een beamer met scherm in het budget zoals hierboven is dat ook een heel interessante optie.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LottoAcc
@Philip Ross Bedankt! Het enige nadeel is dat de bank dan pontificaal in de woonkamer staat, plus je kan niet echt naar buiten kijken in dat geval.DE optie van de tv klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LottoAcc
@99ruud99 Hoi Ruud, wat onwijs bedankt voor het meedenken. Ziet eruit als een goede optie! Ik heb nog niet veel verstand van een rollende beamer uit het dak, maar vind het een creatieve oplossing! Bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1