Netwerk uitbreiden +- 50m

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj92
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-05 15:48
Ik zoek een gemakkelijke oplossing om ons wifi bereik uit te breiden tot in de stallen.
Huis staat op 50 meter van het stalgebouw.
Wifi moet dienen voor dagelijks gebruik, niet voor te gamen of extreem te downloaden.

Huidige wifi modem staat in huis op zolder.

Wil niet beginnen kabels ingraven en zelf ken ik bitter weinig van IT.

Wat is de eenvoudige / user friendly oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-E12nm5qzUHLXmCF2Mzu_wAYnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lYXjHoSn4RsQwP9umMAfj2k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Delen huis en stal dezelfde stroomaansluiting? Dan zou een powerline kunnen werken, ik zou wel eerst even testen voor je iets definitief koopt.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 14-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

50 meter is net wat te ver voor de meeste huis tuin en keuken setjes, en powerline is ook geen doen op die afstand.

Misschien toch een lokaal ICT bedrijfje of een elektricien oid inschakelen? Als je zelf het graafwerk doet en ze alleen de buis hoeven te leggen met een kabel erin ben je waarschijnlijk voor een paar honderd euro klaar. Als je met richtantennes moet gaan werken wordt het ook niet veel goedkoper.

Alternatief; als er ergens in het midden nog een stroompunt is zou je iets als de Deco X50-outdoor kunnen gebruiken: https://www.tp-link.com/n...ng/deco/deco-x50-outdoor/
Die één of twee tussen woning en stal en je komt een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
pj92 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
Wat is de eenvoudige / user friendly oplossing?
Een kabel ingraven en daar een accesspoint op aansluiten.

Niet de leukste klus, wel de simpelste oplossing. Bonus: dit levert ook nog eens het beste resultaat.

Als 1e alternatief kan je met wifi een point to point verbinding opzetten:
- kost meer dan een kabel graven
- extra in beide gebouwen om bekabeling naar de gevel aan te leggen.
- er moeten apparaten op de gevel worden geschroefd en worden uitgelijnd
- levert een mindere ervaring op dan een kabel tussen beide gebouwen.

Als 2e alternatief kan je Odido Klik&Klaar gebruiken. Kost je 25 Euro per maand en daarvoor hoef je alleen een stekker in het stopcontact te doen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Point to Point verbinding opzetten?

https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53

Reptile209

- gers -

Moet je persé op hetzelfde (wifi-)netwerk zitten als thuis? Is een routertje met eigen 5G-sim en een databundel een handige optie (bijvoorbeeld deze, van 60-1000 euro)? Of gewoon de databundel van je telefoon gebruiken voor een muziekje bij het werk?

Wat is je 'gebruikscase' precies? Muziekje bij het werk, mailtjes lezen en sturen, printen op de printer in de werkkamer binnen, ...?

[ Voor 51% gewijzigd door Reptile209 op 14-03-2025 17:04 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

pj92 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:14:
Ik zoek een gemakkelijke oplossing om ons wifi bereik uit te breiden tot in de stallen.
...
TS wants stable internet.

Het meest stabiele is een kabel trekken. Een (50mm, rechte) PVC buis en daar minimaal 2 netwerkkabels doorheen is een mooie oplossing, dan kan er later nog meer doorheen. Wel een hoop werk, maar geeft veel voldoening als het klaar is.
Point-to-point is ook al genoemd, maar uiteraard veel gevoeliger voor storingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

Een starlink neerzetten in de stal? Of iets minder fancy maar wel sneller, odido klik en klaar doosje neerplempen?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:19
Als je geen sleuf wilt graven is misschien een bodemraket een optie.
Sorry, dit klinkt als een fantasie-apparaat, maar die glasvezeljongens gebruiken ze overal.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Ptp verbinding (als alternatief voor een kabel tussen de twee gebouwen) in combinatie met een accespoint in de stal.
Uit laten voeren door iemand die het vaker doet (in het kader van "gemakkelijk").

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj92
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-05 15:48
Kan ik met een TP-link deco 50 de afstand overbruggen?
Er is een stroomvoorziening in het midden waar ik deze kan inpluggen en vervolgens 1 in het stalgebouw.
Naast de modem dien ik ook 1 te zetten als startpunt?
Ziet er gemakkelijk uit voor installatie maar hoe zit het met de kwaliteit van het netwerk?

Gaat een wifi bridge door muren en bomen of dienen beiden ononderbroken ‘contact’ te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
In het open veld zonder obstakels is 50 m voor wifi geen probleem.
Neem een wireless bridge set voor buitengebruik voor een point-to-point verbinding.
Als je de ene kant buiten op zolder hangt en de andere kant in de stal ook hoog kunt plaatsen dan heb je weinig last van obstakels

Powerline zou ik niet aan beginnen, levert bijna altijd weer teleurstellingen op, mede doordat het tijden kan werken en dan ineens niet meer.

Geen idee waar je een modem voor nodig zou hebben

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

pj92 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:57:
Kan ik met een TP-link deco 50 de afstand overbruggen?
Er is een stroomvoorziening in het midden waar ik deze kan inpluggen en vervolgens 1 in het stalgebouw.
Naast de modem dien ik ook 1 te zetten als startpunt?
Ziet er gemakkelijk uit voor installatie maar hoe zit het met de kwaliteit van het netwerk?

Gaat een wifi bridge door muren en bomen of dienen beiden ononderbroken ‘contact’ te hebben?
Je zou dan middenin het open deel een X50-Outdoor (let wel op dat het een outdoor versie moet zijn) plaatsen, ergens bij de achtergevel van je woning een willekeurige Deco (mag ook een X50 zijn, maar hoeft niet outdoor te zijn) en in de stal ook een. Je moet de unit die je in de woning plaatst bedraad aansluiten, de rest werkt dan draadloos.

In principe is de afstand wel te overbruggen zonder die unit in het midden, maar door twee muren heen is het een flinke afstand, vandaar dat ik er ook een tussen zou plaatsen. Ik denk dat je anders niet veel signaal overhoudt en daarmee een slecht bruikbare verbinding krijgt in de stal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
martyw schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:19:
Delen huis en stal dezelfde stroomaansluiting? Dan zou een powerline kunnen werken, ik zou wel eerst even testen voor je iets definitief koopt.
Oon schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:29:
50 meter is net wat te ver voor de meeste huis tuin en keuken setjes, en powerline is ook geen doen op die afstand.
Powerline lijkt mij toch een mogelijke interessante , simpele, optie om te onderzoeken.
Eventueel tijdelijk als test?
Afstand moet toch wel kunnen voor Powerline, maar het hangt er vannaf hoe de het stroom netwerk is aangelegd.

Google: Powerline grote afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

The_Doman schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:14:
[...]

[...]

Powerline lijkt mij toch een mogelijke interessante , simpele, optie om te onderzoeken.
Eventueel tijdelijk als test?
Afstand moet toch wel kunnen voor Powerline, maar het hangt er vannaf hoe de het stroom netwerk is aangelegd.

Google: Powerline grote afstand
Tenzij er een directe stroomkabel loopt tussen die twee punten gaat dat gewoon nooit een succes worden, dan mag je blij zijn als je nog net genoeg verbinding over hebt om een tekstberichtje via WhatsApp te sturen. Los daarvan heb je dan toch óók een AP nodig in de stal.

Degelijke mesh daarentegen kan gewoon met hele lage latency (denk 20-30ms over deze 2x 25 meter) op volle snelheid het netwerk doorsluizen. Voordeel van mesh is dat het gewoon gemaakt is voor het uitbreiden van bereik zonder de enorme performance hit van bijv. wifi extenders.

Ik zeg niet dat powerline niet kan, maar als er ook andere apparaten op die leiding zitten of er een groepenkast tussenzit dan ga je al zoveel storing hebben dat het lastig wordt. Het is toch wel een flinke afstand, helemaal voor technologie als powerline die niet gemaakt is voor grote afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Gewoon 2 antennes plaatsen als je niet wil graven.
Ik straal hier 1200 meter op gigabit snelheid
En 600 meter op 300Mbit.

Voor 2a3 honderd euro ben je klaar.

Persoonlijk fan van Ubiquiti, maar andere merken hebben deze antennes ook

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja bedenk vooral ook of je iets voor de korte of voor de lange termijn wilt. Er zal steeds meer over netwerk gekoppeld worden of via netwerk aangestuurd. Die kabel in de grond lijkt nu een investering en veel werk, maar op een termijn van 10 jaar zeker de moeite waard.
Kortom kijk iets verder vooruit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1