Dak (half)vol: advies gevraagd; offertes en aandachspunten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 22:09
Tot mijn grote schaamte en ook wel spijt, stel ik voor de 2e keer deze vraag; advies bij offertes zonnepanelen. 4 Jaar geleden heb ik dat ook al gedaan, maar destijds ben ik er niet mee door gegaan. (de offertes waren toen aan de dure kant en daarna niet meer verder gezocht, maar dat had natuurlijk flink geld bespaart en wat opgebracht).

Maar nu gaan we er serieus voor. Een PHEV is aangeschaft. Een elektricien is al georganiseerd om een en ander in de meterkast in orde te maken en nog wat andere klussen, waaronder laadvoorziening. Nu ben ik nog op zoek naar een partij die de panelen komt leggen.
Waar ik eerst nog zat te denken aan nu 10-12 panelen en in de toekomst meer, ben ik van gedachte veranderd door dit forum waar steeds werd geantwoord op vergelijkbare vragen met "dak vol". Nu ben ik daar (een soort van) van overtuigd. Ik wil voor halfvol gaan, dat zijn 33 panelen. Helemaal vol, zou uitkomen op totaal 75 panelen gok ik. Waarvan het merendeel een zeer laag rendement heeft volgens mij.
Daarom heb ik mijn vraag aan de pv installateur anders gesteld. De 1e is vandaag geweest, de 2e komt volgende week.

(ik wil zoveel mogelijk uitbesteden. Op zich ben ik best handig, maar ik beperk me liever tot andere klussen in huis. Bovendien vergt HA goed inrichten veel van mijn tijd.)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBeHCE25W9p79OTYeoPTcxkTNW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9GIWMP59S49BzO512JpYSce.png?f=fotoalbum_large
Het bovenste dak is van mij.
Beschikbare (dak)ruimte
Dakvlak 1A: Op de ZO-kant (140 graden azimuth, helling 45 graden) kunnen 3x11 panelen. Vrijwel geen schaduw op het moment dat de zon kan instralen.

Dakvlak 1B: Op de ZO-kant (140 graden azimuth, helling 45 graden) is nog een wat kleiner dakvlakje, daarop kunnen 4 panelen. Dat dakvlak ligt lager en oa daardoor heeft schaduw van het dak ernaast, het huis van de buren en bomen.

Dakvlak 2: Op de NW-kant (320graden azimuth, 45 graden helling) kunnen "heel veel" panelen. Wel veel schaduw van onze notenboom op het moment dat de zon er een beetje op kan schijnen. Ook een paar pijpjes voor rookgassen.
Jaarverbruik
2023 3100kwh
2024:3390kwh
verwachting is dat er in 2025 ivm de recent aangeschafte PHEV 1200-1400 Kwh bijkomt. Die PHEV blijft nog 5-6-7 jaar. Daarna denk ik dat er een BEV komt.
Verwachting is dat er in 2026 een warmtepomp met boiler komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wordt onder handen genomen. We hebben nu 1x40a, dat gaat naar 3x25a.
Budget en doel
Ik denk voldoende. Doel is om zo efficiënt energie op te wekken en in zetten. Het moet een zinnige investering zijn. Die mag groot zijn. De geschatte terugverdientijd mag lang zijn (10,15 jaar).
Wie gaat het project uitvoeren
Een elektricien komt een nieuwe stoppenkast ophangen, een 'domme' 16a 1 fase lader aanleggen en 3fase gereed maken. Een installateur gaat de PV leggen.
Bijhouden van data
Via Home Assistant. Ik heb een NUC met daarop proxmox en HAOS. Dit is een belangrijk punt wat mij betreft. Ik wil zo optimaal mogelijk energie verbruiken, toewijzen ((PH)EV), leveren aan het net/afschakelen. Er komt een warmtepomp. Mogelijk ook nog een batterij in het energie systeem opnemen.
In een ideale wereld, zo zie ik het voor me, kunnen alle apparaten met HA communiceren waarin vervolgens een mooie integratie zit die alles integreert. De praktijk gaat anders zijn.
Wat ik in ieder geval nastreef, is dat alle installaties (PV, WP, SWW-boiler, (PH)EV, batterij, omvormer, airco's) met HA kunnen communiceren. Waarmee ik dat op elkaar kan afstemmen wat er af te stemmen valt.
Het is niet de bedoeling om te gaan handelen met energie.
Reeds verkregen offertes
EDIT 27-03 Inmiddels 2 offertes binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnExuugFxG3k7wFCK_zAkZBxmIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uqBZr9zM5Ruf1AnoxurjFfGM.png?f=user_large
Regio
vraag
Wat is wijsheid? Een aantal deelvragen:
1. Ik er nu van uit dat dakvlak 1a vol leggen sowieso gaat gebeuren, 33 panelen. Dakvlak 1b en 2 lijken me niet heel geschikt voor panelen als er al 33 liggen. Eens?
2. Als ik alles met alles wil kunnen laten communiceren, welke producten (omvormer, EV-lader, batterij, warmtepomp in de toekomst) moet ik dan hebben? Ik heb nu nog vrij weinig (HA, intergratie voor PHEV in HA (met beperkte functionaliteit).
3. De PV man vertelde dat het slim is (bij zoveel panelen) om een batterij te nemen die het zomernachtverbruik dekt, 5kwh (ruim gesteld). Wat is jullie idee hierover?
4. Moet ik er voor pleiten dat het aantal wp per paneel nog meer wordt? En kan dat? Scheelt nogal XWPx33.
5. Waar moet ik nog meer op letten, zie ik iets over het hoofd?

Alvast veel dank voor het lezen en je antwoord!

Edit 1: offerte van partij 1 toegevoegd.
Edit 2: offerte van partj 2 toegevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door Adam1980 op 28-03-2025 16:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

timovd

Voorsprong door techniek

Als je handig bent met HA, kijk dan naar een SMA omvormer die je lokaal kunt aansturen (modbus-tcp). Hiermee voorkom je terugleverboetes en daarmee kun je dus je dak (of daken) volleggen en heb je in de winter nog steeds veel eigen opgewekte energie.
In de zomer is een batterij snel vol, dus je moet wel terugregelen of een zeecontainer met batterijen plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Dakvlak 1A als enigste vol leggen zou ik doen. 33 panelen geven echt al een boel stroom! En eit kun je met dimpele strint omvormer doen.

Merken waarvan ik weet dat ze integreren met HA zijn sma, growatt, Goodwe en vast nog meer maar dit zijn wel de interessante voor jou dak.

Je vragen:
1 beantwoord door bovenstaande

2 meeste slikt HA native, ikzelf zit voor warmtepomp naar Quatt te kijken of itho amber. Beide slikt HA, voor ev lader zou ik de zaptec go 2 nemen en echt altijd load balancing erop je wilt geen gezeik hiermee hebben. Vergeet batterij nog even, je zou een hybride omvorner kunnen nemen als voorbereiding, ik ben hier niet kapot van en plaatst liever losstaande batterij. Batterijen zijn nu simpelweg niet rendabel sowieso tot saldering eraf gaat.

3 financieel niet interessant. Pas over nadenken na salderen.

4 de standaard is nu 440. Ik zou hier niet te lang over nadenken. Euro/wp zal leidend zijn.

5 zorg dat de meterkast goed voorbereid is op alles. Eventueel als je nu toch hier en daar aan het verbouwen ben leg alvast de kabel voor laadpaal en zonnepanelen scheelt weer iets.

Ik zal je suggestie via DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik heb me toch iets te rijk gerekend met mijn dak. Ik heb de offerte gekregen vanavond: 6 panelen in de breedte van het dak, 4 in hoogte. 24 in totaal dus.
Dus ben ik het dak (de woonkamer eigenlijk) gaan meten: breedte 12,0m, hoogte 5,49m (accurate schatting denk ik). De voorgestelde panelen zijn (ook in de eerste offerte) 1,13x1,76. Groter dan 4 jaar geleden, daarin heb ik me vergist. Met die afmetingen kunnen er max 30 op het dak. En dan is er in de hoogte 10cm over, beneden- en bovenrand. Dat lijkt me te weinig. In de breedte komt het uit op 11,3m, 35cm over aan de rand. Dat zou moeten kunnen toch?

Maar 24 panelen van dit formaat zorgt voor ongeveer 73% bedekking van dakvlak 1A. Dat kan beter lijkt me.

@timovd growatt en goodwe kunnen toch via HA aangestuurd worden? Vanwaar raad je SMA aan?

De prijs van de offerte is 73ct/WP. Dat schaalvoordeel lijkt minimaal. Ik heb het er in de OP bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou sowieso 1B niets plaatsen.
Je weet dat je voor terugleveren vanaf 2027 niets meer krijgt, dus vraag je af of je wel je dak vol wilt... gebruik je zoveel energie smorgens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:43
Als je echt geen schaduw hebt, kan je ze volgens mij ook horizontaal leggen. Dan passen er 30 op. Niet zo veel ruimte over, maar dat hoeft niet zo'n punt te zijn.

Je kan ook kijken naar grotere panelen, misschien past dat beter. Blijft een beetje puzzelen wat dat betreft. Het kan zijn dat se niet altijd even happig zijn om hele grote panelen te leggen. Let ook gewoon op hoeveel W er per m2 er gelegd wordt, dit om de verschillende formaten panelen goed te kunnen vergelijken.

En het credo is inderdaad niet hele dak-vol maar een dakvlak in 1 keer vol leggen. En je moet kijken naar opbrengst en verbruik per dag, en dan heb je in de winter eigenlijk altijd te weinig. En je neemt natuurlijk een setup waarvan je softwarematig de opbrengst terug kan regelen zodra er teveel wordt opgewekt.

[ Voor 37% gewijzigd door Skynett op 14-03-2025 23:36 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:21

timovd

Voorsprong door techniek

@Adam1980 kunnen die andere merken ook de omvormer aansturen of alleen uitlezen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de andere offerte ook binnen en de OP aangepast. Partij 1 ga ik nog vragen om ook een offerte te maken voor 30 panelen, dat had ik nog niet gedaan. Partij 2 gaf op voorhand al aan dat dat mogelijk was.

Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in partij 1. Voor wat het waard is.

Waar ik nog vragen over heb:
1. Keuze van de fabrikant van de omvormer: gezien geo-politieke ontwikkelingen, zijn er overwegingen om een omvormer van een Europese fabrikant af te nemen? ( de panelen dat vind ik verder niet belangrijk, die zitten niet in de cloud (voor zover ik weet :) )).
2. Techniek van de omvormer: welke merken zijn goed zelf aan te sturen, uit te lezen/monitoren? En wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik merk dat ik moeilijk in de materie kom. Is een omvormer zelf te schakelen? Als in, ik stel via HA een geautomatiseerde opdracht in (om wat reden dan ook) aan de omvormer om nog maar 75% om te zetten. Of is het simpelweg aansluiten op de cloud, dynamisch contract en de omvormer de boel laten regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Adam1980 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:45:
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb inmiddels de andere offerte ook binnen en de OP aangepast. Partij 1 ga ik nog vragen om ook een offerte te maken voor 30 panelen, dat had ik nog niet gedaan. Partij 2 gaf op voorhand al aan dat dat mogelijk was.

Gevoelsmatig heb ik meer vertrouwen in partij 1. Voor wat het waard is.

Waar ik nog vragen over heb:
1. Keuze van de fabrikant van de omvormer: gezien geo-politieke ontwikkelingen, zijn er overwegingen om een omvormer van een Europese fabrikant af te nemen? ( de panelen dat vind ik verder niet belangrijk, die zitten niet in de cloud (voor zover ik weet :) )).
tja zonnepanelen, probeer dat maar eens zonder geo-politiek te doen.
het is een internationale markt, en dan kom je gewoon niet onder wat geo-politiek uit.
ik zou daar zelf niet te veel van aantrekken, dat lukt toch niet.

wat ik wel begrijp, je wil geen logging in een cloud, met een omvormer uit een wat problematischer land,
maar hier is het altijd lastig een goed antwoord te geven.
2. Techniek van de omvormer: welke merken zijn goed zelf aan te sturen, uit te lezen/monitoren? En wat moet ik mij daar bij voorstellen? Ik merk dat ik moeilijk in de materie kom. Is een omvormer zelf te schakelen? Als in, ik stel via HA een geautomatiseerde opdracht in (om wat reden dan ook) aan de omvormer om nog maar 75% om te zetten. Of is het simpelweg aansluiten op de cloud, dynamisch contract en de omvormer de boel laten regelen?
lastig, in theorie kan er veel in de praktijk is het gewoon lastig.

ik heb zelf een fronius gen24 met een BYD 19,3kWh accu.
en jep, ik kan hem omschakelen tussen 4 mode's.
(na inschakelen van een mode moet ik wel een hardbeat geven anders gaat hij weer terug naar mode 0 "normaal")
ik kan omschakelen naar mode 1-2 dus laden accu of ontladen.
alleen wat er dan gebeurd is niet altijd wat je denkt.
stel de zonnepanelen leveren 2000W aan de omvormer, en je geeft de omvormer zijn accu de opdracht lever 2000W.
komt er dan 2000W uit de omvormer of 4000W?
of:
stel de zonnepanelen leveren 2000W aan de omvormer, en je geeft de omvormer zijn accu de opdracht laad 1000W.
gaat er dan 1000W uit de omvormer en 1000W naar de accu?
etc etc...
en als je er dan mee bezig bent dan merk je, het is in theorie simpel maar praktijk is iets anders als simpel.

(fronius en sma werken allebij met sunspec, dus zullen heel veel overeenkomsten vertonen gok ik zo.
waarschijnlijk alle sunspec modelllen werken wel ongeveer het zelfde.)

met: Of is het simpelweg aansluiten op de cloud, dynamisch contract en de omvormer de boel laten regelen?
dan heb je het over een EMS (energie management systeem) en soms wel eens een HEMS genoemd (Home).
bestaat dat al en is dat al werkend in Nederland.
ja er bestaan modules/bedrijven die dit beloven, maar als ik de kleine lettertjes lees dan word ik nog niet heel vrolijk.
het komt vaak neer op: een verkoper doet veel beloven en weinig geven.
zodra het over echte specs gaat word het allemaal heel duister en erg beta.

ik zelf wil hopelijk deze week eens gaan testen met:
https://emhass.readthedocs.io/en/latest/index.html
(in home assistand kan ik de omvormer nu dus al aansturen handmatig, dit moet dan nog ge automatiseert worden.)

ik haal zelf via entso-e de dynamische markt gegevens binnen in home assistant.
dit werkt wel, maar ik heb stiekem toch een 10% van de tijd vorig jaar er uit gelegen en geen prijzen gehad.
dus super stabiel wil ik het niet noemen. (maar het word wel beter heb dit jaar pas 2 dagen geen prijzen gehad.)

dus alles wat ik tot nu toe heb gezien, het is een beetje moaaa grofweg ongeveer een ja het zou in theorie kunnen zo als we denken dat het misschien wel is.
of te wel succes, niet meer garantie als ik nu schrijf. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 05:55:
@Adam1980 kunnen die andere merken ook de omvormer aansturen of alleen uitlezen?
Behalve de micro-omvormers is volgens mij zo goed als alles wat nu verkocht wordt lokaal uit te lezen en aan te sturen via modbus. Geen cloud voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
een leuk begin voor een hems.
daar heeft jeroen iets over geschreven:
https://jeroen.nl/energie...ergie-management-systeem-

maar het is en blijft lastig.
3 factoren, de ems de leverancier, de apperatuur.
het moet allemaal samen werken, en dan wil je eigenlijk ook nog geen vendor/leverancier lockin ook.
(ik ga nu voor de home assistant weg, met fronius + modules, om zoveel mogenlijk weg te blijven van lockin's.
dit is geen simpele weg, maar veel dingen zelf uit zoeken, niet iets voor de man met de pet, maar de doorgewinterde tweaker.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Ik zit tussen de man met de pet en doorgewinterde tweaker in. En moet veelal terugvallen op veel lezen. Is het dan te organiseren?
Een dergelijke opstelling zoals jij met je batterij hebt, dat streef ik niet na. Wel een groot pv-systeem dat mij niet benadeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sma is wel te doen rechtsteeks via HA yaml
https://github.com/fonske.../main/Home_Assistant_yaml

En growatt via (eventueel een m5stack rs458 base met Atom S3 lite) modbus RTU volgens mij.
https://github.com/fonske...0live/growatt_modbus.yaml

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Adam1980 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:21:
Ik zit tussen de man met de pet en doorgewinterde tweaker in. En moet veelal terugvallen op veel lezen. Is het dan te organiseren?
Een dergelijke opstelling zoals jij met je batterij hebt, dat streef ik niet na. Wel een groot pv-systeem dat mij niet benadeelt.
het is wel te doen, maar je moet aardig doorzetten.
begin met een gewoon hybride systeem, dus veel Wp (zoveel mogenlijk, meer als je omvormer in W doet)
een omvormer, met een extra meter in de meterkast voor aansturing, dan heb je nog geen hems nodig.
dit uitbreiden met een laadpaal voor de (PH)EV die dynamisch laden ondersteund.
een accu dat kan later.

daarna heb je rustig de tijd voor je hems.
(en dan word het snel lastiger en lastiger, maar tijd geeft raad. en meer mensen zijn er mee bezig, dus dit word langzaam makkelijker en makkelijker.)
voorbeeld:
meestal heb je in de ochtend nog best leuke prijzen met dynamisch, dus hoef je alleen maar je accu laden uit te stellen.
tegen de avond is dan de accu weer vol, en beginnen de prijzen ook weer duur te worden.
maar ja meestal is niet elke dag, en dan hebben we het alleen nog maar over de zomer, winter is weer anders. etc etc....

een losse tip:
een 3000W omvormer kan gewoon een 6000Wp aan.
(er zijn technische grenzen, dit is grofweg)
en 6000Wp geeft gewoon meer W als het bewolkt is, en dus meer eigen gebruik ook op bewolkte dagen.
meer eigen gebruik is toffer als je een accu hebt, dus ga gewoon voor maximaal Wp.
(Wp is zoveel goedkoper als kWh accu, dus eerst maximaal Wp, dan pas denken aan accu.)
simpel gesteld:
440Wp paneel(grofweg 30-32Vmpp).
dat past op 1fase omvormer 2x12x440Wp
een 3fase omvormer 2x20x440Wp.
aantal W omvormer is niet belangrijk, dat heeft meer te maken met het overdrijf vermogen van de eigenaar. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-03-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
migjes schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:31:
[...]

een losse tip:
een 3000W omvormer kan gewoon een 6000Wp aan.
(er zijn technische grenzen, dit is grofweg)
en 6000Wp geeft gewoon meer W als het bewolkt is, en dus meer eigen gebruik ook op bewolkte dagen.
meer eigen gebruik is toffer als je een accu hebt, dus ga gewoon voor maximaal Wp.
(Wp is zoveel goedkoper als kWh accu, dus eerst maximaal Wp, dan pas denken aan accu.)
simpel gesteld:
440Wp paneel(grofweg 30-32Vmpp).
dat past op 1fase omvormer 2x12x440Wp
een 3fase omvormer 2x20x440Wp.
aantal W omvormer is niet belangrijk, dat heeft meer te maken met het overdrijf vermogen van de eigenaar. ;)
Ok, dit is wel iets om meer van te weten. Dus de omvormers die in beide offertes staan zijn schromelijk over gedimensioneerd? Die van partij 1 nog meer dan die van 2... (hoewel ik partij 1 heb gevraagd nog 6 panelen erbij te zetten in de offerte)

Hoe kan ik daar meer over te weten komen? En waarom bieden ze beide apparaten aan die niet nodig zijn? Alleen om wat meer euros te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Adam1980 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:59:
[...]

Ok, dit is wel iets om meer van te weten. Dus de omvormers die in beide offertes staan zijn schromelijk over gedimensioneerd? Die van partij 1 nog meer dan die van 2... (hoewel ik partij 1 heb gevraagd nog 6 panelen erbij te zetten in de offerte)

Hoe kan ik daar meer over te weten komen? En waarom bieden ze beide apparaten aan die niet nodig zijn? Alleen om wat meer euros te vangen?
ik denk dat je naar de verkeerde getallen kijkt. ;)

de max input, is een marketing getal en is bedoeld voor dombo's om te verkopen.
die kun je beter negeren. ;)

de offertes die ik zie in je TS zijn grofweg 9-10kW.
(maar heb zo snel niet opgezocht wat het precies is.)

ik moet eigenlijk nog een langer verhaal voor je schrijven, maar zit even kort in de tijd, dus later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Inmiddels nog offerte ontvangen met het dak vol (deel 1A).

Ik heb gevraagd om een Europese omvormer (SMA sunny tripower 10.0), die is 1000eu duurder dan de Growatt die ze me aanbieden.
Totale kosten van hetgeen partij 1 aanbiedt: 9809 eu met de SMA (en nog 200eu voor de home manager).

Dan komen er 30x425wp panelen op (dit omdat de 440 die ze aanbieden net niet passen, per m2 scheelt het 4%wp, in het nadeel van het 425wp paneel). 12750wp, dat maakt 78,5ct/wp.

Is dit een ok deal?
Ik heb in ieder geval vertrouwen in deze aanbieder en hebben ook moeite gedaan om mij een passende offerte aan te bieden (verschillende offertes, gesprek aan huis, nog een keer langs gereden voor dak meten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_Ad5mJanfyhGbdyYQr-s76un-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F1MgNXBrhfgOdxHkrgV1eUCI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Prijs is prima, maar als het net niet past kan je ook 27 panelen nemen, als je dan maar 73 ct per wp hoeft te betalen is dat beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Adam1980 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:23:
Is dit een ok deal?
Ik heb in ieder geval vertrouwen in deze aanbieder en hebben ook moeite gedaan om mij een passende offerte aan te bieden (verschillende offertes, gesprek aan huis, nog een keer langs gereden voor dak meten).

[Afbeelding]
Klinkt als een partij die het eerste deel goed snapt. Vanwaar de voorkeur voor een SMA bij een meerprijs van 1000.-? Als je die Chinese niet op internet aansluit kan men er van afstand weinig mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
Adam1980 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:23:
Inmiddels nog offerte ontvangen met het dak vol (deel 1A).

Ik heb gevraagd om een Europese omvormer (SMA sunny tripower 10.0), die is 1000eu duurder dan de Growatt die ze me aanbieden.
Totale kosten van hetgeen partij 1 aanbiedt: 9809 eu met de SMA (en nog 200eu voor de home manager).

Dan komen er 30x425wp panelen op (dit omdat de 440 die ze aanbieden net niet passen, per m2 scheelt het 4%wp, in het nadeel van het 425wp paneel). 12750wp, dat maakt 78,5ct/wp.

Is dit een ok deal?

[Afbeelding]
Als ik naar de setup kijk met omvormer is het eigenlijk zelfs nog aan de iets hoge kant. de setup is erg simpel en makkelijk te leggen inclusief de string zelf. Mocht er vertrouwen zijn in de kunde van de installateur geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
jadjong schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:02:
[...]

Klinkt als een partij die het eerste deel goed snapt. Vanwaar de voorkeur voor een SMA bij een meerprijs van 1000.-? Als je die Chinese niet op internet aansluit kan men er van afstand weinig mee.
Staat goed bekend. Europees. En waarschijnlijk wel aangesloten op internet. Vandaar die 1000 euro extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Adam1980 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Staat goed bekend. Europees. En waarschijnlijk wel aangesloten op internet. Vandaar die 1000 euro extra.
Meerprijs voor jou installatie is SMA echt niet waard, pak een chinees merk, Growatt, Goodwe etc... daar kan je er 2 van kopen voor de prijs van 1 SMA. gaat hij stuk koop je een nieuwe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Morgen zou het gaan gebeuren: 30 Ureco 425w panelen. Maar nu heeft de installateur een probleem; de leverancier heeft (waarschijnlijk) een fout gemaakt met de voorraadstatus, deze panelen zijn niet leverbaar.

(Het 440wp alternatief dat hij in eerste instantie aanbood is per paneel 4cm groter waardoor er slechts 24 op het dak zouden passen (dit is nagemeten). Dat wil ik dus niet. Die 425w panelen heeft hij mijn verzoek gezocht.)

Omdat hij een probleem heeft, krijg ik het vanzelf ook.
Nu bied bij als alternatief 430w Ureco panelen, in de juiste maat. Maar met een witte folie aan de achterkant, waar zwarte folie in NL gangbaar is. Hierdoor zie je een beetje wit op de panelen waar de cellen niet zitten.
Op mijn vraag waarom dit in NL niet gangbaar is, was zijn antwoord dat dit eigenlijk alleen in NL en Belgie niet zo is. Waarschijnlijk om esthetische redenen. In andere Europese landen wordt juist de witte folie gebruikt omdat deze iets minder warm worden en daardoor een iets hoger rendement hebben (naast de 5w per paneel die er sowieso al meer op zit).

Is dit antwoord correct? Heb ik meer rendement in de warme maanden? Als ik naar de datasheets kijk lijkt dat inderdaad zo te zijn. (en heb ik niet minder rendement in de koude maanden).
Als de opbrengst hoger is, dan vind het esthetische argument wat minder worden.

Hebben jullie nog ideeen voor me, afwegingen die ik kan maken, die me helpen bij het maken van mijn keuze?

De installateur gaat in allerijl nog wat andere mogelijkheden na vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21
Volgens de specs kan de 430w versie wel beter omgaan met hoge temperaturen (Nominal Module Operating Temperature 41 vs 44) en in de diagram helemaal zichtbaar. Downside is een kortere garantieperiode van 25 vs 12 jaar. Ik heb overigens twijfels wat zo'n garantieperiode in de praktijk waard is.

Ik weet niet wat de dak-temperaturen zijn, maar ik denk dat een gemiddelde zomer dit soort temperaturen wel aantikt. Bij mij op een plat dak is het zomers niet te harden en ik heb zelfs wit bitumen.
Als het je niet teveel irriteert, zou ik die 430 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dat verschil in temp had ik ook gezien. Maar dat is dus wel hoe het in de praktijk is? Ons dak staat op Z-ZO en helt 45 graden. Dat wordt erg warm.

Dat van die garantie had ik niet gezien. Scherp. Die twijfels over wat garantie waard is in de praktijk had de installateur overigens ook. Behalve als er duidelijk een onderdeel defect is. Output garantie is vrijwel niet te claimen was zijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
Ik heb 8x 350W zwarte folie vervangen met 415W witte folie, verder identiek, groter paneel. Mijn indruk is dat ik er iets meer dan alleen het verschil in Wp aan vermogen uit trek: dus de witte folie lijkt het iets beter te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 03-06-2025 05:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
Het ligt er op! Tevreden met het resultaat. Nog een paar weekjes wachten tot de 3 fase gerealiseerd is, dan kunnen we het in gebruik nemen. Iedereen hier bedankt voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-HuhGQZ4NYqGR99vQMlz5BB7Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGmwgPyjk6OVEqVFDJdEX3mW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1