Tot mijn grote schaamte en ook wel spijt, stel ik voor de 2e keer deze vraag; advies bij offertes zonnepanelen. 4 Jaar geleden heb ik dat ook al gedaan, maar destijds ben ik er niet mee door gegaan. (de offertes waren toen aan de dure kant en daarna niet meer verder gezocht, maar dat had natuurlijk flink geld bespaart en wat opgebracht).
Maar nu gaan we er serieus voor. Een PHEV is aangeschaft. Een elektricien is al georganiseerd om een en ander in de meterkast in orde te maken en nog wat andere klussen, waaronder laadvoorziening. Nu ben ik nog op zoek naar een partij die de panelen komt leggen.
Waar ik eerst nog zat te denken aan nu 10-12 panelen en in de toekomst meer, ben ik van gedachte veranderd door dit forum waar steeds werd geantwoord op vergelijkbare vragen met "dak vol". Nu ben ik daar (een soort van) van overtuigd. Ik wil voor halfvol gaan, dat zijn 33 panelen. Helemaal vol, zou uitkomen op totaal 75 panelen gok ik. Waarvan het merendeel een zeer laag rendement heeft volgens mij.
Daarom heb ik mijn vraag aan de pv installateur anders gesteld. De 1e is vandaag geweest, de 2e komt volgende week.
(ik wil zoveel mogelijk uitbesteden. Op zich ben ik best handig, maar ik beperk me liever tot andere klussen in huis. Bovendien vergt HA goed inrichten veel van mijn tijd.)/f/image/C9GIWMP59S49BzO512JpYSce.png?f=fotoalbum_large)
Het bovenste dak is van mij.
Dakvlak 1B: Op de ZO-kant (140 graden azimuth, helling 45 graden) is nog een wat kleiner dakvlakje, daarop kunnen 4 panelen. Dat dakvlak ligt lager en oa daardoor heeft schaduw van het dak ernaast, het huis van de buren en bomen.
Dakvlak 2: Op de NW-kant (320graden azimuth, 45 graden helling) kunnen "heel veel" panelen. Wel veel schaduw van onze notenboom op het moment dat de zon er een beetje op kan schijnen. Ook een paar pijpjes voor rookgassen.
2024:3390kwh
verwachting is dat er in 2025 ivm de recent aangeschafte PHEV 1200-1400 Kwh bijkomt. Die PHEV blijft nog 5-6-7 jaar. Daarna denk ik dat er een BEV komt.
Verwachting is dat er in 2026 een warmtepomp met boiler komt.
In een ideale wereld, zo zie ik het voor me, kunnen alle apparaten met HA communiceren waarin vervolgens een mooie integratie zit die alles integreert. De praktijk gaat anders zijn.
Wat ik in ieder geval nastreef, is dat alle installaties (PV, WP, SWW-boiler, (PH)EV, batterij, omvormer, airco's) met HA kunnen communiceren. Waarmee ik dat op elkaar kan afstemmen wat er af te stemmen valt.
Het is niet de bedoeling om te gaan handelen met energie.
:strip_exif()/f/image/uqBZr9zM5Ruf1AnoxurjFfGM.png?f=user_large)
Wat is wijsheid? Een aantal deelvragen:
1. Ik er nu van uit dat dakvlak 1a vol leggen sowieso gaat gebeuren, 33 panelen. Dakvlak 1b en 2 lijken me niet heel geschikt voor panelen als er al 33 liggen. Eens?
2. Als ik alles met alles wil kunnen laten communiceren, welke producten (omvormer, EV-lader, batterij, warmtepomp in de toekomst) moet ik dan hebben? Ik heb nu nog vrij weinig (HA, intergratie voor PHEV in HA (met beperkte functionaliteit).
3. De PV man vertelde dat het slim is (bij zoveel panelen) om een batterij te nemen die het zomernachtverbruik dekt, 5kwh (ruim gesteld). Wat is jullie idee hierover?
4. Moet ik er voor pleiten dat het aantal wp per paneel nog meer wordt? En kan dat? Scheelt nogal XWPx33.
5. Waar moet ik nog meer op letten, zie ik iets over het hoofd?
Alvast veel dank voor het lezen en je antwoord!
Edit 1: offerte van partij 1 toegevoegd.
Edit 2: offerte van partj 2 toegevoegd
Maar nu gaan we er serieus voor. Een PHEV is aangeschaft. Een elektricien is al georganiseerd om een en ander in de meterkast in orde te maken en nog wat andere klussen, waaronder laadvoorziening. Nu ben ik nog op zoek naar een partij die de panelen komt leggen.
Waar ik eerst nog zat te denken aan nu 10-12 panelen en in de toekomst meer, ben ik van gedachte veranderd door dit forum waar steeds werd geantwoord op vergelijkbare vragen met "dak vol". Nu ben ik daar (een soort van) van overtuigd. Ik wil voor halfvol gaan, dat zijn 33 panelen. Helemaal vol, zou uitkomen op totaal 75 panelen gok ik. Waarvan het merendeel een zeer laag rendement heeft volgens mij.
Daarom heb ik mijn vraag aan de pv installateur anders gesteld. De 1e is vandaag geweest, de 2e komt volgende week.
(ik wil zoveel mogelijk uitbesteden. Op zich ben ik best handig, maar ik beperk me liever tot andere klussen in huis. Bovendien vergt HA goed inrichten veel van mijn tijd.)
Foto's
/f/image/C9GIWMP59S49BzO512JpYSce.png?f=fotoalbum_large)
Het bovenste dak is van mij.
Beschikbare (dak)ruimte
Dakvlak 1A: Op de ZO-kant (140 graden azimuth, helling 45 graden) kunnen 3x11 panelen. Vrijwel geen schaduw op het moment dat de zon kan instralen.Dakvlak 1B: Op de ZO-kant (140 graden azimuth, helling 45 graden) is nog een wat kleiner dakvlakje, daarop kunnen 4 panelen. Dat dakvlak ligt lager en oa daardoor heeft schaduw van het dak ernaast, het huis van de buren en bomen.
Dakvlak 2: Op de NW-kant (320graden azimuth, 45 graden helling) kunnen "heel veel" panelen. Wel veel schaduw van onze notenboom op het moment dat de zon er een beetje op kan schijnen. Ook een paar pijpjes voor rookgassen.
Jaarverbruik
2023 3100kwh2024:3390kwh
verwachting is dat er in 2025 ivm de recent aangeschafte PHEV 1200-1400 Kwh bijkomt. Die PHEV blijft nog 5-6-7 jaar. Daarna denk ik dat er een BEV komt.
Verwachting is dat er in 2026 een warmtepomp met boiler komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Wordt onder handen genomen. We hebben nu 1x40a, dat gaat naar 3x25a.Budget en doel
Ik denk voldoende. Doel is om zo efficiënt energie op te wekken en in zetten. Het moet een zinnige investering zijn. Die mag groot zijn. De geschatte terugverdientijd mag lang zijn (10,15 jaar).Wie gaat het project uitvoeren
Een elektricien komt een nieuwe stoppenkast ophangen, een 'domme' 16a 1 fase lader aanleggen en 3fase gereed maken. Een installateur gaat de PV leggen.Bijhouden van data
Via Home Assistant. Ik heb een NUC met daarop proxmox en HAOS. Dit is een belangrijk punt wat mij betreft. Ik wil zo optimaal mogelijk energie verbruiken, toewijzen ((PH)EV), leveren aan het net/afschakelen. Er komt een warmtepomp. Mogelijk ook nog een batterij in het energie systeem opnemen.In een ideale wereld, zo zie ik het voor me, kunnen alle apparaten met HA communiceren waarin vervolgens een mooie integratie zit die alles integreert. De praktijk gaat anders zijn.
Wat ik in ieder geval nastreef, is dat alle installaties (PV, WP, SWW-boiler, (PH)EV, batterij, omvormer, airco's) met HA kunnen communiceren. Waarmee ik dat op elkaar kan afstemmen wat er af te stemmen valt.
Het is niet de bedoeling om te gaan handelen met energie.
Reeds verkregen offertes
EDIT 27-03 Inmiddels 2 offertes binnen.:strip_exif()/f/image/uqBZr9zM5Ruf1AnoxurjFfGM.png?f=user_large)
Regio
vraagWat is wijsheid? Een aantal deelvragen:
1. Ik er nu van uit dat dakvlak 1a vol leggen sowieso gaat gebeuren, 33 panelen. Dakvlak 1b en 2 lijken me niet heel geschikt voor panelen als er al 33 liggen. Eens?
2. Als ik alles met alles wil kunnen laten communiceren, welke producten (omvormer, EV-lader, batterij, warmtepomp in de toekomst) moet ik dan hebben? Ik heb nu nog vrij weinig (HA, intergratie voor PHEV in HA (met beperkte functionaliteit).
3. De PV man vertelde dat het slim is (bij zoveel panelen) om een batterij te nemen die het zomernachtverbruik dekt, 5kwh (ruim gesteld). Wat is jullie idee hierover?
4. Moet ik er voor pleiten dat het aantal wp per paneel nog meer wordt? En kan dat? Scheelt nogal XWPx33.
5. Waar moet ik nog meer op letten, zie ik iets over het hoofd?
Alvast veel dank voor het lezen en je antwoord!
Edit 1: offerte van partij 1 toegevoegd.
Edit 2: offerte van partj 2 toegevoegd
[ Voor 15% gewijzigd door Adam1980 op 28-03-2025 16:25 ]