HPE ML350 Gen9, 2X E5-2620v4 - 96GB RAM - 4.8TB HDD (4 SAS)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Beste Tweakers,

Eindelijk een DDR4 server op de kop getikt en heb volgende vragen (ze kunnen dom lijken maar ik wil niks kopen dat niet compatibel is) Ik heb uiteraard uitvoerig 180 pag manual doorspit om beetje inzicht te verkrijgen.

Gebruik : voornamelijk VM (Ware)

1) Waar installeer ik het OS op? Ik zou dit liever niet op de SAS array doen. Kan ik (sata) SSD aan het moederbord hangen en van daar booten?

2) Klopt het dat ik een 'gewone' GPU(8GB AMD) ) kan installeren dmv speciale kabel
https://www.ebay.com/itm/273559282527 Heeft dit nut of beter P2000 kopen? (bv. voor GPU pass true)?

3) NVMe PCIe card : Kan ik eender welke(non server) installeren en daarvan booten?
https://www.amazon.com.be...-Compatible/dp/B09NQGZ2XJ
https://sabrent.com/produ...r5u_XSOtvT8rngKaMMpC_ms5R

Misschien is deze beter, Hier passen enterprise 22100 op.
https://eustore.qnap.com/qm2-2s-220a.html

Alvast bedankt voor de tips _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door OxWax op 14-03-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:06

Nemesizz

Untouchable

Heb zelf een oudere G6, maar veel dingen komen volgens mij gewoon overeen met de nieuwere modellen.
1) Waar installeer ik het OS op? Ik zou dit liever niet op de SAS array doen. Kan ik (sata) SSD aan het moederbord hangen en van daar booten?
Dit kon bij mijn G6 wel gewoon. Moet je in de BIOS wel de boot-priority aanpassen, niet alleen disk (zoals bij een gewone PC), maar ook de adapter. Default staat de SAS controller op 1, en de SATA poort ergens later (sommige hebben ook SD-Card als 1e boot).
2) Klopt het dat ik een 'gewone' GPU(8GB AMD) ) kan installeren dmv speciale kabel
https://www.ebay.com/itm/273559282527 Heeft dit nut of beter P2000 kopen? (bv. voor GPU pass true)?
Een gewone GPU moet inderdaad wel werken. Maar ik zou heel goed uitkijken met niet-officiële GPU power kabels. De pin-out kan anders zijn (je moet de 10-pin connector aan de power-board hangen), en soms zijn imitatie kabels niet degelijk. Verkeerde pin-out of te dunne kabels (of een combi die niet bedoeld is voor het systeem, zo waren er ook 2x 8pin PCI-e power kabels te krijgen voor een Proliant G6 terwijl die alleen 1 enkele 6-pin support). De officiële kabels zijn vaak lastig te krijgen en wat duur (reken maar 60 a 75 euro wat ik zo snel zie).

Dus dat is wel een gevalletje "use on your own risk".

Andere optie is misschien een kaart nemen die geen power connector nodig is? (zijn wat moeilijker te vinden, maar moeten er wel zijn).

Punt 3 durf ik niet zeker te zeggen. Een gen9 is nog wel redelijk modern (als in; moet volgens mij zoiets wel supporten), maar heb ik zelf zo geen ervaring mee (mij G6 support het niet, is te oud daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
@Nemesizz Allereerst bedankt voor uw reactie

"een kaart nemen die geen power connector nodig heeft" 75watt max?
Als een kabel zo duur is, kan ik beter gelijk een P2000 kopen, niet? Die kan ik krijgen voor 80€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

OxWax schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:48:
@Nemesizz Allereerst bedankt voor uw reactie

Als een kabel zo duur is, kan ik beter gelijk een P2000 kopen, niet? Die kan ik krijgen voor 80€
Als je zo'n (ik neem aan Quadro P2000), kan krijgen voor €80 dan denk ik dat wel ja.

Zelf heb ik in m'n eigen G6 een GTX 1650 zitten (ook geen power connector nodig), maar ik gebruik mijn systeem voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
dit klopt dus ? (het maximale vermogen PCIe? )

G6 lijkt me zo oud? Wat draait daar nog op?

Denkt trouwens de verkeerde te hebben gekocht :(
Added support to configure the system to bifurcate PCIe Slot 1 on the DL360 Gen9 or PCIe
Slot 2 on the DL380 Gen9.
Net niet mijn model uiteraard

[ Voor 37% gewijzigd door OxWax op 14-03-2025 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
Meeste Quadro P2000 kaarten die je vindt zijn HPE kaarten gefabriceerd door PNY. Die dingen zouden gewoon moeten werken en hebben geen extra stroomaansluiting nodig.

Overigens weet ik niet wat je voor dit ding betaald hebt, maar die E5-v3 en v4 CPUs zijn inmiddels zwaar verouderd. Voordeel is dat je 'm af kunt laden met geheugen, maar een moderne desktop CPU rent rondjes om 2 van die oude CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
300 Server + 150€ voor 2x 128GB RAM bijgekocht. PC's gaan maar tot 128GB , en dat nog maar net.
Heb gekeken voor een G10 maar dan mag ik nulletje opleggen

[ Voor 78% gewijzigd door OxWax op 14-03-2025 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Is er nog een reden dat je het achterhaalde VMware wilt gebruiken? Ze zijn gestopt me de gratis versie, je kunt het alleen nog als jaarabonnement legaal aanschaffen, Broadcom wil alleen geld zien.

Voor het gewone VM werk zijn er legio andere opties, zoals Hyper-V, Proxmox, XCP-ng, Unraid…..

Welke CPU’s heb je erin zitten?

NVMe zal wel werken, maar ervan opstarten mogelijk niet, want die techniek was ten tijde van de G9 bleeding edge. PCIe AHCI SSD’s gaan sowieso wel werken, maar zijn moeilijker te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 14-03-2025 21:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Machines als G6, G8 of G9 zijn misschien wel oud, maar echt niet dat er niks op wil draaien.

Multithread komen ze vaak nog best mee (2 CPU's met redelijk wat cores), en vaak relatief goedkoop te koop tov een 'normale' moderne desktop.

Hardware kan best langer mee tegenwoordig vind ik. Het Pentium 4 tijdperk en daarvoor had je echt dat een machine helemaal op was na 4 jaar en echt niet meer mee kon komen, maar sinds Core2 en AMD64 kunnen CPU's vaak langer meekomen dan die dingen daarvoor. Ja, het is natuurlijk wel merkbaar met het nieuwste van het nieuwste, maar echt vreselijk traag vind ik het niet.
OxWax schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:05:
300 Server + 150€ voor 2x 128GB RAM bijgekocht. PC's gaan maar tot 128GB , en dat nog maar net.
Heb gekeken voor een G10 maar dan mag ik nulletje opleggen
Ik vind 300 voor zo'n server niet verkeerd hoor, had dat zelf ook zonder twijfel gedaan (maar goed, ik vind dat spul toch mooier dan modern 'normaal' desktop spul). Vaak zijn ze zelfs nog duurder dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
Je merkt pas hoe vreselijk traag iets is als je er wat nieuws voor in plek zet.
Die E5-v3 en E5-v4 CPUs zijn qua snelheid vrij laag geklokt, zijn volledig afhankelijk van turbo boost. Als je dan 2 van die dingen in een server hebt vreet dat stroom.
Ik heb vorige maand bij een klant een E-2236 vervangen door een Ryzen9 7900. Single core performance factor 2-3 hoger, daarnaast 2x zoveel threads. De E-2236 is op zijn beurt 3 jaar jonger en fors sneller dan een E5-v4 (mede dankzij de 3.4GHz tegen 2-2.5GHz voor de E5). De E5-v3/4 moet het vooral hebben van veel cores en veel geheugen.

Klant had bij die E-2236 de hele dag alle cores maxed out en de server maar blazen om de extra warmte van turbo boost weg te krijgen. Die Ryzen trekt nu dezelfde taken met een heel grillig lijntje net boven de nullijn.

Nadeel van de Ryzen is dat de geheugensnelheid keldert met 4 modules en het opstarten met 192GB zo 2 minuten duurt voor je een keer beeld krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 15-03-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
[quote]nelizmastr schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:21:
Is er nog een reden dat je het achterhaalde VMware wilt gebruiken? Ze zijn gestopt me de gratis versie, je kunt het alleen nog als jaarabonnement legaal aanschaffen, Broadcom wil alleen geld zien.
[quote]Heb een Vmug abo net op tijd zodat ik nog alle sleutels kreeg PRE certificering. En dat is dus m'n doel.
Voor het gewone VM werk zijn er legio andere opties, zoals Hyper-V, Proxmox, XCP-ng, Unraid…..
I know, heb nog een MS-01 minisforum.
Welke CPU’s heb je erin zitten?
2650V4
NVMe zal wel werken, maar ervan opstarten mogelijk niet, want die techniek was ten tijde van de G9 bleeding edge. PCIe AHCI SSD’s gaan sowieso wel werken, maar zijn moeilijker te vinden.
Er lijkt wel optie te zijn, een cage voor 6NVMe's maar dat kost +500€ inclu backplane , ... dus dat gaan we niet doen.

Ter zijde : de research levert me ook al hoop kennis op maar het is wel iets groter dan verwacht (en zwaarder , lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op een DL380 Gen9, met zo;n chinees Aliexpress NVME controller van 3 euro, kan je er vanaf opstarten en is het zelfs zichtbaar in de SSA (raid card configurator) als extra controller.

Ook heeft Gen9 een UEFI bios en Secureboot.

Ik verwacht dat de ML350 dit ook moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 08:34
je kunt je SAS array natuurlijk ook verdelen in 2 logical volumes. Hierdoor doe je toch een bepaalde afscheiding tussen OS en data.

Aan de andere kant, kan je ook gewoon een extra disk er in plaatsen, natuurlijk. Of een extra drive cage nemen en die op je controller doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Rolfie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:43:

Aan de andere kant, kan je ook gewoon een extra disk er in plaatsen, natuurlijk. Of een extra drive cage nemen en die op je controller doen.
Dat kan natuurlijk allemaal uiteraard maar dan moet ik een cage + backplane kopen. Want die ik heb zit vol.
Het enige dat ik nog wil bijkopen is RAM en de rest moet ook bruikbaar zijn voor non server PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Vorkie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:52:
Op een DL380 Gen9, met zo;n chinees Aliexpress NVME controller van 3 euro, kan je er vanaf opstarten en is het zelfs zichtbaar in de SSA (raid card configurator) als extra controller.

Ook heeft Gen9 een UEFI bios en Secureboot.

Ik verwacht dat de ML350 dit ook moet kunnen.
Ik ga het zeker proberen maar bifurcation had natuurlijk wel mooi geweest en daar ben ik net tussen (uit) gevallen zo blijkt.
Added support to configure the system to bifurcate PCIe Slot 1 on the DL360 Gen9 or PCIe
Slot 2 on the DL380 Gen9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
OxWax schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Ik ga het zeker proberen maar bifurcation had natuurlijk wel mooi geweest en daar ben ik net tussen (uit) gevallen zo blijkt.

[...]
In deze server zit 2x een x8 en 1x een x4 poortje daar en mijn enkele NVME kaartje is een x1, wat voor mijn doel voldoende is.

Je hebt ook iets duurdere kaartjes die x4 bijvoorbeeld doen :-)

Hoop dat het werkt voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Vorkie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Je hebt ook iets duurdere kaartjes die x4 bijvoorbeeld doen :-)

1,69€ voor een x4 7(8)7
https://nl.aliexpress.com/item/1005005924920287.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Vorkie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Zou deze werken? Ik kan nl aan een enterprise SSD geraken en wilde experimenteren met namespaces in VMware. (en die 22100 kan ook in m'n Minisforum)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
OxWax schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:48:
[...]
Zou deze werken? Ik kan nl aan een enterprise SSD geraken en wilde experimenteren met namespaces in VMware. (en die 22100 kan ook in m'n Minisforum)
Ik heb er daar een paar van, bij mij werken ze met vSAN (cache) en met S2D (Microsoft)

Ik heb er non-enterprise NVmEs in, want ik heb bijna geen workload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxWax
Met "er daar" bedoelt u die 1,69€ card veronderstel ik?

M'n vraag sloeg op deze (link vergeten ...)
https://www.amazon.com.be...Motherboard/dp/B09PGDMWKH

Geen probleem als die er maar 1 ziet, ik heb nog een PC met bifur mobo, of ik koop me een van beide G9's die het wél ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
OxWax schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:27:
Met "er daar" bedoelt u die 1,69€ card veronderstel ik?

M'n vraag sloeg op deze (link vergeten ...)
https://www.amazon.com.be...Motherboard/dp/B09PGDMWKH

Geen probleem als die er maar 1 ziet, ik heb nog een PC met bifur mobo, of ik koop me een van beide G9's die het wél ondersteunt.
Dit zijn meestal allemaal Aliexpress kaarten via Amazon / Bol etc... via Ali kan je die ook vinden :)

Ik durf het niet te zeggen of het werkt voor je, ik heb er maar enkele gekocht, want meer had ik niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxWax
Vorkie schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Dit zijn meestal allemaal Aliexpress kaarten via Amazon / Bol etc... via Ali kan je die ook vinden :)

Ik durf het niet te zeggen of het werkt voor je, ik heb er maar enkele gekocht, want meer had ik niet nodig
Yeah I know maar bij Amazone is de retour wel zo handig.
Idd , proberen is weten. Bedankt voor all tips _/-\o_
Pagina: 1