Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:20
Mijn zoon heeft een lenovo ideacentre t540 - 15ICB G waar maar 8 gb ram in zat, beetje weinig tegenwoordig. Dus ik wou dat upgraden met wat meer ram, maar toen ik de nieuwe reepjes plaatste krijg ik eerst een vijftal beepjes uit de lenovo. Een teken dat het ram niet compatible was leek mij. Maar toen kwam het drama even later. Ik plaatste het oude geheugen terug en de pc start helemaal niet meer. Ik hoor 1 sec de fan draaien en die slaat meteen weer af. Ik heb geen idee waar het mis gaat. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ik ergens een kabel los getrokken hebt. Na enige controle kan ik ook niets zien wat los zit. Heb het ram goed teruggeplaatst en beetje stofzuigen, meer niet.
Ik hoop dat iemand hier een tip weet waar ik kan kijken.

Voor de volledigheid, ook de ramstrips hieronder. Oud staat boven, nieuw beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnVa7K-dhRPqJicAX29CD3e8ISU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wIbSNL9HbfxGxXtBfccNq4M3.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Dennis013 op 18-03-2025 21:03)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dennis013 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:46:
Heeft iedere pc zo een jumper? Ik weet niet waar ik moet kijken? Ik hoop dat het ene memoryslot met een reset weer gaat werken
Normaal gesproken is er een jumper en/of CMOS reset knop aanwezig, maar soms wordt dat ook wel eens weggelaten bij OEM moederborden is mijn ervaring.
Als ik de t540 - 15ICB G Maintenace PDF bekijk wordt daar op pagina 54 een "Clear CMOS Recovery jumper" aangegeven?
Dennis013 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:05:
Kan ik dat "diagnosticeren" op basis van het feit dat de pc piept met een reep ram in die ene ram slot? Of kan ik dat met een software programma vast stellen??
Als dezelfde geheugen module(s) maar in één slot werkt/werken kan het op een probleem duiden met de geheugencontroller.
Dat board heeft ook maar 2 geheugen sloten toch?
Zolang je computer niet post/start kan je ook niets testen via software natuurlijk.

Om op geheugenfouten te testen heb je de bekende memtest.
https://www.memtest86.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:37

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Stofzuigen is een heeeeeel slecht idee, omdat er kleine schokjes door kunnen ontstaan die je moederbord kunnen slopen. Ik zeg niet dat dat is gebeurd, maar het zou natuurlijk kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Even de spanning eraf, CMOS batterij eruit voor 10 minuten en nogmaals proberen.

Wat mijn bovenbuurman zegt kan ook een rol spelen ja. Je mag alleen elektronica schoonmaken met een stofzuiger of blazer die daarvoor geschikt is. Een gewone stofzuiger kan een statische lading opbouwen en afgeven.

Dat RAM zal inderdaad moeilijk gaan, beter neem je standaardgeheugen zonder XMP en dat soort nonsens, dat ondersteunen PC's van fabrikanten zoals HP, Dell en Lenovo niet.

Neem dan lekker no-frills geheugen zoals dit:

uitvoering: G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:24

JdM

Humbled

ZIt het geheugen er wel echt goed ingeklikt, je zal niet de eerste zijn die het er verkeerd om of half in weet te krijgen. Wat doet de computer zonder geheugen erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

SuBBaSS

-has Ryzen

Hoop dat de boel het overleefd heeft.
Heb ook eens een reepje ram gemold met een stofzuiger. Zag zo een vonkje tussen de zuigmond en het reepje ram langsflitsen.
"Kan weinig voorstellen" dacht ik nog.

Maar toch was dat geheugen gefrituurd. En het moederbord had duidelijk ook op z'n donder gehad, want die ging ineens apart doen.
Is ook echt de enige keer dat dit gebeurde, gebruik verder nooit van die matten/ polsbandjes ofzo. En ging altijd goed.
Maar een (metalen) zuigmond van een stofzuiger ga ik niet meer in de buurt van dat spul houden.
Oude tandenborstel doet nog steeds wonder op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
nelizmastr schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:05:
Even de spanning eraf, CMOS batterij eruit voor 10 minuten en nogmaals proberen.

Wat mijn bovenbuurman zegt kan ook een rol spelen ja. Je mag alleen elektronica schoonmaken met een stofzuiger of blazer die daarvoor geschikt is. Een gewone stofzuiger kan een statische lading opbouwen en afgeven.

Dat RAM zal inderdaad moeilijk gaan, beter neem je standaardgeheugen zonder XMP en dat soort nonsens, dat ondersteunen PC's van fabrikanten zoals HP, Dell en Lenovo niet.

Neem dan lekker no-frills geheugen zoals dit:

uitvoering: G.Skill Value F4-2666C19D-16GNT
Heb de cmos batterij losgehaald en nog eens geprobeerd. Nu krijg ik weer dezelfde pieptonen uit lenovo. Ook niet fijn. Het zijn 4 piepjes en eentje is lager dan de rest. Heb dit met en zonder ram geprobeerd. Die suggestie werd ook gedaan hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:09
JdM schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:14:
ZIt het geheugen er wel echt goed ingeklikt, je zal niet de eerste zijn die het er verkeerd om of half in weet te krijgen. Wat doet de computer zonder geheugen erin?
Dat inderdaad. Graag een foto van hoe het geplaatst is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
De drie beepjes geven aan dat het geheugen niet goed zit idd. https://support.lenovo.co...beep-symptoms-thinkcentre

Ik hoor de ram strips wel er goed inklikken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd2V_QzAoaNMvvNJTEGNDxfd2bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAkUTqe8t8wzpDDFXOa90AVY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35
Dennis013 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:19:
Het zijn 4 piepjes en eentje is lager dan de rest. Heb dit met en zonder ram geprobeerd.
Controleer ook even of de rest van de componenten zoals de videokaart er nog goed in zit. Sommigen drukken bij het plaatsen van geheugen zo hard dat er andere dingen los schieten. Verder eens met @nelizmastr, het nieuwe geheugen werkt zonder xmp ondersteuning op de spd waardes, en die zijn vrij laag:

Performance Profile	XMP 2.0
Tested Speed (Up To)	3000
Tested Latency		15-17-17-35
Tested Voltage		1.35V
SPD Speed		2133MHz
SPD Latency		15-15-15-36
SPD Voltage		1.2V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik heb de titel van je topic even iets inhoudelijker gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
Nee, de videokaart en andere compenten zitten nog goed.
ik wil best alsnog nieuw geheugen kopen, maar hoop niet dat t moederbord stuk is, want dan haal ik liever een nieuwe pc voor hem :(

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis013 op 14-03-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:35
Had je ook al getest met een enkele module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
Nielson schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 15:41:
Had je ook al getest met een enkele module?
ja, weer dezelfde piepjes 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis013
beste mensen, mag ik jullie danken. De pc start weer op. Ik heb de cmos weer los gehaald en nog eens geprobeerd met een reepje ram in een ander slot. Hij start op.
Ik denk dat ik hier uit mag concluderen dat ik misschien 1 ram reep gesloopt hebt, of door t oog van de naald gekropen ben.
Ik kan wel nieuwe ram kopen en met een gerust gevoel installeren.... ja toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennis013 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:28:

Ja hoor. Zolang je bij ruwweg dezelfde specs blijft zoals ik eerder gelinkt heb, moet 't wel goed komen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Dennis013 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:28:
beste mensen, mag ik jullie danken. De pc start weer op. Ik heb de cmos weer los gehaald en nog eens geprobeerd met een reepje ram in een ander slot. Hij start op.
Ik denk dat ik hier uit mag concluderen dat ik misschien 1 ram reep gesloopt hebt, of door t oog van de naald gekropen ben.
Ik u toch eerst nog met de andere oude/nieuwe modules en sloten testen wat er nu precies wel/niet werkt?

Mocht je toch nog een keer de bios moeten resetten die het dan op volgende manier:
Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
Ik heb toch te vroeg victorie gekraaid. Heb twee nieuwe repen geheugen gekocht, En t blijkt nu dat er maar 1 geheugenslot werkt. Als ik het linker slot leeg laat start de pc op, als ik er een (nieuwe) geheugenreep in stopt doet deze weer piepjes sequentie welke aangeeft
Dus ben ik weer terug bij af, van 8 gb proberen te upgraden naar 1x reep met 8 gb.

Wat zou ik nog kunnen checken om dit ene slot op het moederbord te controleren of werkend te krijgen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
The_Doman schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Ik u toch eerst nog met de andere oude/nieuwe modules en sloten testen wat er nu precies wel/niet werkt?

Mocht je toch nog een keer de bios moeten resetten die het dan op volgende manier:
Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten .
Heeft iedere pc zo een jumper? Ik weet niet waar ik moet kijken? Ik hoop dat het ene memoryslot met een reset weer gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
Ik hoop dat het ene memoryslot met een reset weer gaat werken
Kan net zo goed een defecte geheugencontroller in de cpu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
Uszka schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:38:
[...]

Kan net zo goed een defecte geheugencontroller in de cpu zijn.
Kan ik dat "diagnosticeren" op basis van het feit dat de pc piept met een reep ram in die ene ram slot? Of kan ik dat met een software programma vast stellen??

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Normaal gesproken is er een jumper en/of CMOS reset knop aanwezig, maar soms wordt dat ook wel eens weggelaten bij OEM moederborden is mijn ervaring.
Als ik de t540 - 15ICB G Maintenace PDF bekijk wordt daar op pagina 54 een "Clear CMOS Recovery jumper" aangegeven?
Dennis013 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:05:
Als dezelfde geheugen module(s) maar in één slot werkt/werken kan het op een probleem duiden met de geheugencontroller.
Dat board heeft ook maar 2 geheugen sloten toch?
Zolang je computer niet post/start kan je ook niets testen via software natuurlijk.

Om op geheugenfouten te testen heb je de bekende memtest.
https://www.memtest86.com/
Pagina: 1